Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je Sebas. Ik heb vandaag eindelijk, na ruim 2,5 maand, het chassis en de motor zover dat er primer op kan. Best wel een leuk moment, er gaat veel tijd in zitten als je het op deze manier doet maar het geeft wel veel voldoening.

Ik heb de ophanging voor het reservewiel ook gemaakt. Die moest ik sowieso zelf maken omdat de versie van Heller meegegoten is met het chassis.

Afbeelding

Ik heb ook de dwarsligger (nou ja, meer een hanger) voor onder de transmissie gemaakt. En ik heb een hele berg "bouten" gemaakt en heb die gebruikt om het chassis een beetje meer aanzien te geven. Het zijn er niet zoveel als in het echt maar het breekt in elk geval het gladde oppervlak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb vandaag flink wat kunnen verven. Alles ziet er altijd beter uit met wat kleur erop! De primer is Mr Surfacer 1500, 50/50 verdund met Mr Color leveling thinner. Ik had het nog niet eerder gebruikt, het is heel fijn spul.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat dit voor een groepsbouw met als thema Scandinavië is, wordt het een "Ikea" vrachtwagen, althans wat de kleur betreft. Ik wilde eerst het chassis blauw doen en de cabine geel, maar vanmorgen heel vroeg (ik denk dat ik nog lag te dromen) bedacht ik me ineens dat ik het andersom wilde doen. Ten eerste is zo'n Ikea winkel altijd opvallend blauw met een beetje geel, ten tweede kan ik dan ook de spatborden van de achterwielen blauw maken zodat die afsteken van de gele kleur van het chassis.

Maar ik wilde geen fel geel chassis, daarom heb ik ook de zwarte primer gebruikt en ik dacht als ik nou niet probeer om alles strak geel te krijgen zou dat moeten lukken. Dus, Tamiya's mat geel, 1/3 verdund met lacquer thinner, met heel lage druk erop gespoten, laagje voor laagje. Ik laat het nog een dagje staan om te kijken hoe het er dan uit ziet, maar voorlopig is dit het effect dat ik wilde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Goedemiddag, inmiddels zit de motor in het chassis en heb ik bedrading toegevoegd om het chassis iets "voller" te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterin zit een kabeltje niet helemaal goed maar vooruit.

Afbeelding

Verder heb ik wat tijd besteed aan het verbeteren van de spatborden uit de doos. Dit was het opstapje naar de cabine:

Afbeelding

Wat ik ervan gemaakt heb is ook niet perfect maar het lijkt iets meer op een opstapje.

Afbeelding

in de achterste spatborden heb ik wat meer tijd zitten. Dit zijn ze zoals ze uit de doos komen. Het lijkt wel op hoe ze op de Volvo zitten maar ik vond het detail een beetje plat, en ik moest ook iets verzinnen om ze op het chassis aan te sluiten, aangezien ik dat eraf geknipt had.

Afbeelding

Ik heb eerst de meegegoten details eraf gehaald.

Afbeelding

En toen heb ik iets gemaakt wat ik zelf altijd wel mooi vind, een ronde stang. Ik heb 1 mm loden draad plat gerold en over het ronde profiel heen gevouwen. Ik had nog PE bouten en die heb ik erop gelijmd.

Afbeelding

Hier zijn de spatborden klaar voor primer en kleur. Dat is inmiddels gebeurd maar ik heb er nog geen foto's van. Ik heb een deel van de onderdelen voor de lampen gebruikt, een kentekenplaat gemaakt en de spatlappen van een klein beetje detail voorzien.

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooie details breng je aan Jeroen, sommige bouwdelen heb je in deze kleinere schaal beter gedetailleerd
dan de meesten in 1:24 bouwen.
De motor heb je bewust geel gemaakt?
Normaal gesproken spuiten ze in het echt de motor niet mee in de chassiskleur en zou ie dus groenblauw moeten zijn.
Succes verder met deze kleine.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 8:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi Johannes, dank je. De kleur is inderdaad bewust, vanwege het Scandinavië thema wat aan deze bouw zit (op een ander forum) leek het me wel leuk om (vrijwel) alleen de Ikea kleuren te gebruiken. Ik zal niet snel nog een keer een chassis en motor geel verven maar voor deze keer vond ik het wel ok :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 7:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Goedemorgen allemaal. Ik heb nog een week te gaan voor de deadline van de groepsbouw, ik hoop dit weekend weer wat stappen te kunnen zetten.

Eerst nog verder gegaan met wat aanpassingen. Dit is de cabine met daarin de grille, dat past niet echt lekker.

Afbeelding

Ook ligt het onderdeel te diep, als je kijkt naar foto's van de F12 ligt hij ook een soort van op de onderste rand.

Afbeelding

Dus:

Afbeelding

En die er weer aan gezet op een iets andere plek, waardoor dit er beter uit ziet.

Afbeelding

Ik heb wel wat extra plastic aangebracht om wat meer lijmoppervlak te hebben, en ook een bevestiging voor de bumper gemaakt.

Afbeelding

Aan de achterkant van de cabine heb ik de haak die de cabine los maakt opnieuw gemaakt van messing draad.

Afbeelding

Een frame voor de schotel.

Afbeelding

De aandrijfas moest ik verlengen omdat ik het chassis langer heb gemaakt dan wat er in de doos zat.

Afbeelding

De achterste spatborden zijn op kleur, dat gaat er dan ongeveer zo uit zien.

Afbeelding

En inmiddels heb ik ook de wielen bijna af, ik denk dat ik de Molotow pen nog even over de bouten heen haal zodat het niet allemaal 1 kleur is.

Afbeelding

Bedankt voor het kijken.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
De wielen zijn klaar.

Afbeelding

Ik ben ook bezig geweest met de brandstoftank.

Die ging van dit

Afbeelding

via dit

Afbeelding

en dit

Afbeelding

naar dit

Afbeelding

Mijn plan was eerst om deze blauw te spuiten maar mijn plannen hebben de neiging om te veranderen. Nu wil ik aluminium met blauwe banden, dus is hij nu glanzend zwart. Morgen ga ik Vallojo Metal Color Aluminium erop spuiten. Normaal doe ik dit spul altijd met de kwast maar het lijkt me wel een keer de moeite waard om het te spuiten. Hopelijk lukt dat :-)

Ik heb de banden apart gehouden, ik hoop dat dat een goede beslissing was, bij mij gaat er met masken en spuiten altijd wat mis dus ik dacht ik plak ze er later voorzichtig op, dan verf ik ze wel apart.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je werkt héél netjes.
Hopelijk houd je dat vol tot aan de deadline en ga je jezelf niet teveel haasten..
Bij het lijmen van de tankbanden niet teveel lijm gebruiken, anders pers je dat tijdens het aandrukken er tussenuit.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je Jeroen, ook voor het meedenken!

Na er nog eens een nachtje over geslapen te hebben heb ik toch eerst de banden erop gelijmd. Zonder klodders :-)

Afbeelding

Ik ben blij dat ik dat gedaan heb want nu, met de Mr Surfacer primer en Zero Paints 1K clear erop is het heel stevig om vast te pakken. Dat was later zeker niet zo geweest en voor het vastplakken van de banden heb ik het ding toch aardig beet gehad. Het blijkt ook, en dat had ik niet verwacht maar iemand op het andere forum doet dat altijd, dat je de Vallejo Alu kunt aflakken met Tamiya clear. Dat ga ik doen, dan kan ik daarna de tank voorzichtig afplakken en dan de banden spuiten met Tamiya blauw. We gaan het zien.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Nou, het was best een goed weekend. De tank is alu gespoten en heeft ook een laag vernis gekregen. Die laat ik even een paar dagen staan zodat ik zeker weet dat die droog genoeg is om er tape op te plakken.

Afbeelding

Verder heb ik wat detailwerk kunnen doen. De achterlichten staan nog te drogen.

Afbeelding

En als laatste heb ik de achterwielen en spatboren erop gezet. De voorwielen zitten nog niet vast omdat ik de voorste spatborden daar nog ergens moet vastmaken. Ik heb nog wat ruimte nodig om dat uit te vogelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog het meeste werk aan en in de cabine.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement