Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Hallo allemaal. Dit wordt mijn eerste draadje op de bouwverslagen voor vrachtauto's pagina. Ik heb al wel wat militaire voertuigen gebouwd maar dit wordt mijn eerste civiele transport voertuig.
Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier om de Londense Omnibus uit het begin van de vorige eeuw in de uitvoering van MiniArt. Er loopt momenteel al een verslag van deze bus maar ik ga hem in tegenstelling tot die bouw waarschijnlijk grotendeels recht uit de doos bouwen. (OOTB zoals dat in modelbouw slang heet).

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. De figuren van MiniArt zijn over het algemeen erg goed maar ik merkte bij het uitpakken al dat het plastic erg zacht is dus ik ben benieuwd hoe dat met de bouw gaat. De details zijn in ieder geval erg mooi en beter dan de andere omnibussen die al in omloop zijn in modelbouwland. Een grappige vondst van de producenten van dit model is dat ze niet overal maar decals tegenaan smijten maar een deel van de reclame boodschappen, waar deze bus mee bedekt is, het lijkt wel een formule 1 auto, in het boekje met de bouwbeschrijving zijn gedrukt en daar dus kunnen worden uitgeknipt. Wetende dat de bouwbeschrijvingen meestal nogal te lijden hebben tijdens de bouw lijkt het me verstandig om die bladzijde uit te knippen en ergens veilig te stallen tot ik hem nodig heb :lol:

Maar nu jullie op het puntje van je stoel zitten om de inhoud van de doos te kunnen zien zal ik aan deze behoefte voldoen met mijn gebruikelijke serie pre-bouw foto's.

De doos
photo 514581
Met inhoud in maar liefst een (1) zakje.
photo 514582
Veel sprues waarvan vele dubbel of soms zelfs 4 keer. Typisch iets van MiniArt.
photo 514583
photo 514584
photo 514585
photo 514586
photo 514587
photo 514588
photo 514589
photo 514590
photo 514591
photo 514592
photo 514593
photo 514594
photo 514595
Drie spreus in transparant.
photo 514596
Een fretje PE dat tegenwoordig niet meer mag ontbreken in een moderne bouwdoos.
photo 514597
Echte decals
photo 514598
En het instructieboekje van 28 bladzijden (de beschrijving zelf loopt tot 24)
photo 514599
photo 514600
photo 514601
En de reclame posters zoals ze in het boekje gedrukt zijn. Ingenieus.
photo 514602

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op za 29 aug, 2020 16:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Interessant model dit, deze ga ik volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 8:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb geen verstand van vrachtwagens maar ga je zeker volgen. Ik vind de voertuigen van Miniart wel heel leuk altihd en deze zeker. Veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Ziet er erg mooi uit zo allemaal, succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Bedankt heren. Dat moedigt mij weer aan om lekker verder te bouwen. :brouw:

Zoals ik verwachtte zijn de onderdelen erg zacht. Bij het eerste onderdeel brak er al snel een stuk van een flens af. Maar dat was gemakkelijk weer te herstellen. Wat dit wel heel gemakkelijk maakt is het bewerken van die onderdelen. Met een beetje schrapen, vijlen en schuren zien ze er al snel goed uit.
De details van de motor en de onderbouw waar ik tot zover mee bezig geweest ben zijn prima. Vergeleken met het referentiemateriaal is het best accuraat. De bouwbeschrijving is prima al ontbreken hier en daar wat kleuren aanduidingen maar ik gebruik hiervoor toch meer de referenties dan de beschrijving.
Alles past op zich prima behalve de kleppenstangen en dat ook nadat ik de verf heb weg geschraapt. Maar verder heb ik geen klagen. De bouw gaat weer op mijn eigen vertrouwde tempo. :lol:

Fotootjes voor de geïnteresseerden.

Motoronderdelen onderbouw. klaar voor een laagje verf.
photo 514742
photo 514744
Leuk hoe ze de pakking hebben weten te simuleren tussen de delen van de versnellingsbak.
photo 514743
Alles in de basis kleuren.
photo 514745
photo 514746
Beetje details geschilderd
photo 514747
En dan gemonteerd. Ik heb wat gaatjes geboord voor de bougiekabels en dat heeft nog een beetje aandacht nodig.
photo 514748
photo 514749

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2020 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
luchtvaart, ruimtevaart....en nou bouwt hij ook nog vrachtwagens :lol:

Ziet er goed uit Klaas-Jan en leuk om te volgen :brouw:
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
@Ronald Misschien doe ik ook nog eens een boot. :D

Kleine update. De details en de preciesheid waarmee deze kit geproduceerd is grenst aan het absurde. Het enige dat ik als kritiek kan aanmerken is dat de volgorde van de bouw in de beschrijving niet helemaal logisch is. Sommige onderdelen komen op een moment dat je ze amper nog op de plek kunt krijgen waar ze moeten komen te zitten wat me wel wat hoofdbrekers en, zeg maar, iets minder nette woorden heeft doen uiten... En dat is jammer want verder is het echt een pracht model. Kortom, lessons learnt: Goed vooruit kijken of de volgorder niet beter kan.

En door.

Een paar plaatjes van de voortgang.
Motor in de onderbouw gemonteerd (en man wat moest dit precies)
photo 514979
photo 514980
photo 514981
photo 514982
Radiator.
photo 514983
photo 514984
En nu met vleugelmoer...
photo 514986
En even testfitten. (lessons learnt)
photo 514985
photo 514987

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Updateje aan het einde van het weekend. Vooral geconcentreerd op de kleine onderdelen voor de onderbouw. Ik had veel in eerste instantie in gunmetal gespoten maar, ondanks dat het een mooie kleur is, maakt dit het geheel wat speelgoedachtig en dat kan niet de bedoeling zijn. Dus, matzwart erover en straks chippen waar nodig. Ik ga wel een beetje modderspetters aan de onderkant aanbrengen want de straten in de jaren tien van de vorige eeuw in Londen waren voor een aanzienlijk deel meer verharde zandpaden dan moderne wegen. Maar, het is geen tank dus, ik hou het beperkt.
Een van de stangen voor de remmen was zo dun dat deze in combinatie met het zachte plastic niet tegen het bewerken was opgewassen en spontaan in drie stukken brak. Gelukkig was dit simpel op te lossen met een stukje koper staaf, al moest ik het wel nog twee keer inkorten. Measure twice cut once... Maakte hier niet uit blijkbaar. :oops:
Ik kwam tot de ontdekking dat ik niet alle kleuren in de voorraad heb die ik nodig heb en natuurlijk zag ik dat pas na sluitingstijd van de hobbyshop. :lol: Eens kijken of ik morgen wat kan gaan halen want anders is er mogelijk een week stilstand....

Een paar plaatjes voor de liefhebbers.

De remstang.
photo 515202
photo 515204
photo 515203
Wielen (alsof ik dat uit moet leggen)
photo 515205
En wat kleurtjes op de onderdelen van de neus gezet.
photo 515206
photo 515207

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
En stilletjes bouw ik verder. Onderstel is ver af. Hier en daar de roestplekken nog wat opleuken met wat pigment voor het reliëf. En enkele uitstekende onderdelen die als ik ze nu al vastmaak het einde van de bouw niet gaan halen :D
Verder kwam ik tot de ontdekking dat ik de karterpan verkeerdom gemonteerd heb... (slordig, inderdaad) en dat nu nog om gaan draaien gaat hem niet worden helaas. Dus als iemand het opvalt... inderdaad. :oops:

Maar, door met de rest. de cabine voor de passagiers en de chauffeur. De kleur voor het interieur, die ik vergeten was in te slaan, is in werkelijkheid anders dan staat aangegeven. Voor het beige wordt huidskleur voorgesteld en dat klopt voor geen meter met het referentiemateriaal. Enigszins gebroken wit zou ik moeten hebben met een iets gele teint. Niet echt beige maar zeker geen huidskleur. Dus, of zoeken naar een goed equivalent of mixen. Daar ben ik nog niet uit.

Plaatjes van de stand van zaken.

Gaat de goede kant op.
photo 515401
photo 515402
photo 515403
photo 515404
photo 515405
photo 515406
photo 515407
Cabine
photo 515408
photo 515409
Oh, en de uitlaat. Stap 1.
photo 515410

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Korte update aan het einde van het weekend. Ondanks het mooie weer niet stilgezeten en met tjirpende krekels op de achtergrond lekker verder geknutseld.
Vooral veel spuitwerk kunnen doen. Ik heb toch nog een mooie kleur gebroken wit kunnen vinden die precies de kleur is die ik zocht. Dat scheelt weer want als je gaat mixen moet je ook meteen genoeg mixen en dat is nu niet nodig. Verder het rood en roodbruin aangebracht en bruine kussens voor in de eerste klasse cabine. (Tweede klasse was bovenop in weer en wind.)
Tenslotte ook al begonnen aan de bovenbouw. Mini art heeft het voor elkaar gekregen om het grote vlak van die bovenbouw, net als de boarding voor de zijkanten volledig zonder pushpins te maken. Knap staaltje productie als je het mij vraagt, dus petje af. Een rij bankjes is ook al af en als dit klaar is kan het ook in de gewenste kleuren. Deze bouw gaat veel sneller dan ik had verwacht. Maar dat geeft niet, de voorraad is nog niet uitgeput. :lol:

Plaatjens:

Kleurtjes op de onderdelen van de cabine.
photo 515568
photo 515570
photo 515571
Beetje drybrush op de plankjes. De wash volgt na een laagje vernis natuurlijk
photo 515572
Kussentjes, komt ook nog een wash overheen.
photo 515573
En een overzicht van de stand van zaken van de bovenbouw.
photo 515569

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement