Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: FREIGHTLINER FLB 1/25
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Nu de FLA ten einde is, alleen de grill nog goed laten drogen en er dan op zetten, is het nu zo zachtjes aan tijd om de volgende AMT ombouw te tonen.
Het gaat deze keer om de Freightliner FLB, deze cab is ook in resin te bestellen, maar vond bij het inspecteren van de foto's de kwaliteit van de cabineniet helemaal "je van het".
Het zelf ombouwen is niet aleen leuker, maar in mijn geval ook de betere keuze.
Nou heren, het gaat om dit apparaat....

photo 474296
Bron: Hank Truck Pictures.

Deze keer heb ik de cabine beter onder de loep gehad en heb bij deze dan ook de kleine schoonheidsfoutjes van de FLA getekkeld.
Om te beginnen heb ik het chassis in elkaar gezet en de originele dwars spanten versmald.
Daarna het veerpakket van de Peterbilt er onder gezet en de Pete emblemen er af geschuurd.
Dit laatste was achteraf gezien niet nodig geweest, want ik kwam een foto tegen van een Freightliner, waarbij het Peterbilt verenpakket er onder zat, waarop nog gewoon de Peterbilt aanduiding op zat. :|

Het chassis is bij deze ook 15mm ingekort en de meeste details van het chassis en cabine komen van de site Purple Wave Auctions.
Hiermee kan ik een hoop details bekijken en in dit model terug vertalen.

Hieronder de ombouw van het veren pakket...

photo 474298

photo 474299

photo 474300

photo 474301

En de uitlaat toren met aan de andere zijde de connectors voor de trailer....

photo 487743

photo 474303

photo 474302

En natuurlijk de pomp voor het kantelen van de cabine....

photo 474305

En een plaat tussen het chassis waar straks de CTM achterlicht set op komt te zitten.

photo 474306

Dan waar jullie natuurlijk op zitten te wachten......de cabine.
Deze keer wordt de gehele cabine opnieuw gerivet, deze keer een maatje kleiner, 0,5mm, want ik vond 0,6 eigenlijk nog nét even iets te fors voor een 1/25 model.

De kleine ruit in de rechter deur heb ik deze keer ook wat rechter uitgevijld en met een heel dun asje het zogenaamde deur scharnier gesimuleerd.
Aan de voorzijde is het bovenste gedeelte onder de voorruit met een strip verlengd en gladgeschuurd.
De grenslijn van het bovenste/ en het onderste gedeelte van het frontje, is hiermee dan ook verlaagd.

photo 474309

Aan de andere zijde alles dicht geplamuurd....

photo 474310

En wat het uiteindelijke gezicht geeft, de grill met de koplampen.

photo 474307

photo 474308

photo 474314

photo 474313

photo 474312

De korte tanken zitten nu op de FLA, en heb voor deze de langere tanken geresserveerd. :wink:

Dan de rivets op de achterwand, die nu wél precies zoals bij de echte zitten en het begin van de éérste zijkant.

photo 487703

photo 487705

De accubak komt buiten de cabine te zitten en zoals jullie nu zien, de langere tanken....

photo 487710

photo 487708

En even een voorlopig totaalbeeld.

photo 487709

photo 487704

Ja heren, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Deze zal ook weer de zijfenders en de kunststof bumper krijgen.
Tot de volgende maar weer!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 14:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Prachtig project weer Hermann maar ik vind het jammer dat je al zover bent....net als met de vorige ombouw. Het punt is namelijk dat de cabine vanaf de series 71 3 5/8" breder is geworden ter hoogte van de grille. De series 71 is geïntroduceerd ergens in '72/73 en is te herkennen aan de dubbele spijl in de grille waar de series 61 nog een enkele had ( zoals de AMT kit ). Je hoort dus eigenlijk aan weerszijde van de middenstijl van de voorruit 2mm toe te voegen. Hierdoor werd de motortunnel breder zodat er grotere en sterkere motoren geplaatst konden worden. Ik heb ooit op een Mack- en zwaar tramsportdag een series 71 cabine opgemeten over de koplampen en kwam uit op 238cm. Wat je verder doet is natuurlijk je eigen keuze :wink:
Veel succes met dit project....het gaat hoe dan ook een leuk verslag worden.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Wederom een mooi project Hermann :brouw:
Zoals je misschien weet ben ik een groot Freightliner fan dus laat de update's maar komen.

Wordt deze qua kleurstelling zoals op de eerste foto?

succes met de bouw :wink:

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Zooo, je bent al een aardig eind op weg Hermann :brouw: .
Een niet alledaags project wat je hier weer uit je hoed tovert. Je krijgt zo een hele serie Freightliners. Leuk om ze naast elkaar te zetten en de verschillen te zien.
En je hebt maar een halve cabine nodig, de bovenste helft wel te verstaan... :lol: :mrgreen: .
Mooie aanpassing die je hebt gemaakt door de knik in het voorfront lager te zetten. Dat is ook weer één van de missers in deze kit, zeker als je er een later modeljaar van wil maken. Maar ik heb dit nog niet veel gezien dat dit wordt aangepast. Chapeau hoor :brouw: .

Veel plezier met de bouw, de aanpassingen en de verdere detailering. Het ziet er nu al goed uit.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ja , hij is nu gepost , had hem allang gezien en ook al vast gehouden en diverse spullen ervoor geleverd
na het bestuderen van allerlei foto,s zijn er door Hermann kleine aanpassingen gedaan en qua maten kwam dat goed overeen met het origineel [ tekening 1:25 ]
grootste euvel van de bouwdoos is dat de koplampen niet correct geplaatst zijn
en nu hebben we een probleem , WAT VOOR KLEUR GAAT HERMANN HEM NU GEVEN ??? , we hebben allerlei kleurencombo,s bekeken en er een hoop afgekeurd
word het er 1 met strepen ????, 1 kleur??? , 2 kleurenstijl ???? het blijft moeilijk
we gaan het meemaken wat voor kleur de meneer gaat kiezen , voorlopig heeft dat nog tijd vanwege het weer , dus we gaan weer plaatjes kijken en koffieleuten en ............. een ander type freightliner nakijken waar ome koos mee bezig is , we zijn nu in de freightlinerhoek beland omdat er zoveel verschillende uitvoeringen gemaakt zijn [ al of niet naar de wensen van de klant ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor het warme onthaal jongens. :brouw:

Inderdaad Eddy, de verbouwing van de verlenging van de knik had ik tot op heden ook nog niet bij iemand gezien, maar is uiteindelijk wel erg bepalend voor het eindbeeld.

Wat betreft de cabine breedte Arjan, zo ver ik weet zijn er 3 verschillende cabine breedtes, 2 sowieso.

photo 488033

photo 488032

photo 488034

Deze laatste cabine zit op zo'n kleine 2500mm breedte.

Het kan goed zijn dat je bij deze een bredere variant op gemeten hebt, want de cabine die ik nu maak is tot op de mm gelijk aan die van de "in schaal verkleinde" referentie foto.
Dus in dit geval geen gezaag. :wink:

En ja Eddy, zoals Koos al opmerkte, qua kleur ben ik er nog niet over uit, maar gelukkig heb ik hier nog genoeg tijd voor om er over na te denken. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 18:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Woefdram schreef:
Wat betreft de cabine breedte Arjan, zo ver ik weet zijn er 3 verschillende cabine breedtes, 2 sowieso.

Hermann,

Jij hebt het waarschijnlijk over de lengte van de cabine oftewel de BBC ( Bumper to Back of Cabin ) die in verschillende lengtes te leveren is. De breedte van de cabine is maar in 1 maat te leveren en dit is de maat die vanaf begin jaren 70 geleverd is en is 3 5/8 inch breder dan de cabine zoals in de AMT-kit. Als je dus een accurate cabine wilt nabouwen zul je je cabine moeten verbreden met een millimeter of 4.
Natuurlijk staat het je vrij om je eigen plan te trekken :brouw:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 9:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
En weer bijna klaar :shock: :shock:
Man man man wat ga jij hard :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Onne zegt "bijna klaar" ... :lol: ...was het maar zo´n feest. :lol: :lol:, maar inderdaad, hij is al een aardig eind op weg. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb niet zoveel met Amerikaanse trucks en vind ze over het algemeen niet mooi.
Je ombouwwerkzaamheden daarentegen weer wél!

Succes met het vervolg van deze bouw.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement