Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dat wordt een mooi Dafje Eddy.
Die stand van de auto.....ik weet niet wat voor idee Italeri er mee had maar die verdient inderdaad de nodige aandacht.
Ik zie dat je de tank niet omgezet hebt omdat de sideskirts en de catwalk alles afdekken.
Misschien even een plaatje als een soort tankdeel voor het oude roetfilter maken aan de linkerzijde en een Ad Blue vulpunt aan de rechterzijde in de sideskirt?
Succes met het spuitwerk.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Inderdaad een flinke stap Eddy!
Het spuitwerk ziet er erg mooi uit, het inpakken gaat je ook erg goed af. :mrgreen:
Ook mooi dat je 2 verschillende profielen gebruikt, voor de vooras zijn de nieuwe banden inderdaad wel erg grof van profiel.

Grappig dat de Daf zo ver naar voren hangt, bij de Benzen is het precies andersom, daar leunen ze weer behoorlijk naar achteren, en naar verluid....de New Actros ook, zelf heb ik met deze laatste even geen ondervinding mee gehad. :lol: :lol:
In ieder geval mooi opgelost om de achterbalgen in te korten, met deze lagere stand oogt hij ook net even wat mooier en stoerder.
Succes en veel bouwplezier verder!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Bedankt jongens :brouw: .

Johannes, ik ben blij dat het niet aan mij lag dat het chassis teveel naar voren stond :wink: . Normaal is de XF95 toch een euro-3? Dan heb je geen Ad-Blue nodig. Of was dit bij DAF toen wel al van toepassing? Dit zijn ook XF95ers, met rechts de brandstoftank, en links een setup van ketels, uitlaatdemper, accubak etc. zoals Italeri heeft voorzien:

photo 489703

photo 489704

photo 489702


Tevens het interieur maar voorzien van nog een extra kleurtje:

photo 489705


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat ziet er allemaal mooi verzorgd uit!

Toen ik mijn DAF 95 4x2 demotrekker aan het bouwen was, zat ik ook met het probleem kiepstand.
Om van een 3-asser een 2-asser te maken heb ik de luchtgeveerde achteras van een XF gebruikt en de luchtbalgen alvast aan het chassis gelijmd. Om na het spuitwerk de complete achteras daarin vast te lijmen.

Bij de achterasophanging zitten dus in totaal 4 pinnen die elk in 'n uitsparing in één van de holle luchtbalgen moeten worden gestoken. Deze pinnen zijn gedeeltelijk niet helemaal rond maar halfrond.
Als je bij die 4 pinnen nu die halfronde vorm verder naar beneden doortrekt en daarna aan de bovenkant de pinnen een stuk inkort, kun je de achteras al zo'n 2mm dichtbij het chassis monteren waardoor de kiepstand al minder wordt.
Of dat voldoende is moet je uiteindelijk zelf bepalen.
De stabilisator die aan de dwarsbalk in het chassis zit en de reactiestangen aan de ophanging zijn flexibel genoeg om mee te werken..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Normaal is de XF95 toch een euro-3? Dan heb je geen Ad-Blue nodig. Of was dit bij DAF toen wel al van toepassing? Dit zijn ook XF95ers, met rechts de brandstoftank, en links een setup van ketels, uitlaatdemper, accubak etc. zoals Italeri heeft voorzien

Je hebt gelijk Eddy, ik keek naar de tankdop openingen en dichtgezette uitlaatopening en niet naar de ondergrille.
Dit is de Euro 3-4 serie en toen was geluk nog heel gewoon. Het type met de facelift ondergrille had pas de ad-blue en aangepast roetfilter (105)

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 8:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
mooi werk en het afkijken waard , er zijn diverse uitvoeringen van deze daf gemaakt dus blijf deze dan ook volgen
de daf in het eerste plaatje die heeft [ of had ] de zelfde set-up met de accu en ketels en ook de brandstoftank aan die kant
dus veel plezier aan deze daf die ik volg hoe of wat
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ja eddy, mooie kleuren en deze interieurplaten betalen zich straks absoluut terug, van gewone kit-look naar een meer realistischer geheel.
Misschien ook de raamlijsten van de deur en de vooruit doen, want ja......je doet alles of niets, maar niet half half. :mrgreen: :mrgreen:
Even een beetje forumdruk op de ketel zetten. :lol: :lol:
Ach je kent me, dus je weet wel hoe dit moet lezen. :wink:
Wat het ook wordt, veel plezier met de verdere bouw. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Dank voor de reacties jongens :brouw: .

@Johannes, de originele Speedline had een open pijp, die net voor het linkse achterwiel uitkomt. Dat ga ik dan ook maar proberen namaken. Mede daardoor is de originele uitlaatopening dicht gemaakt.

@Jeroen, dat is dus precies de manier die ik ook heb toegepast. De pinnen die in de luchtbalgen moeten worden gelijmd wat inkorten. Hij zal dan misschien nog wel iets voorover neigen, maar het valt alleszins minder op. Bij een volgende DAF kan ik er rekening mee houden dat op de vooras wat blokjes gelijmd kunnen worden.

Enne Hermann, forumdruk :lol: :lol: :wink: . Voorlopig heb ik de binnenkant van cabine gespoten in de interieurkleuren, dus of een plaatje op de A-stijl nodig is??.. Maar het blijft wel een heel rudimentaire en basic kit. Geen hoogvliegers die new concept kits. Gelukkig is Italeri er ook vanaf gestapt.

Goed, kleur bekennnen dan maar. De kleur die ik in gedachten had voor het grijsbruin was dus veel te bruin. Na een proefstukje maar besloten om de kleur aan te passen met extra wit en grijs:

photo 489706


Gevolg...te grijs :? . Dan maar weer wat meer bruin erbij en opnieuw spuiten. Moeilijk te zien op de foto, maar deze komt dichter in de buurt:

photo 489707


Daarna een middagje inpakken om het blauw te spuiten:

photo 490120

photo 490121

photo 490122


En ondanks dat pakjesavond nog meer dan een maand verder is, is het altijd weer spannend om een cadeautje uit te pakken. Gelukkig strakke lijnen en geen overspray, ondanks de panellines in de zijpanelen:

photo 490124

photo 490123


Volgende stap is glanslak erover, en dan decals plakken:

photo 490128



Dat was het weer.

gr
Eddy


photo 490125

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Spuitwerk ziet er strak uit Eddy!!
Het gaat op deze manier al lekker vooruit, succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Spuitwerk ziet er inderdaad heel strak uit Eddy.
Toch lijkt het bruin-grijs nog te grijs, maar dit kan ook gezichts bedrog door lichtval zijn.
Zijn de decals van KJ of heb je die zelf gemaakt?

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement