Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo Brouwers,

deze lag ook al een hele tijd koud voor de juiste gelegenheid.
Dus vorige week maar eens begonnen aan de FH4.
Best een lastige kit moet ik zeggen, goed kijken voor je iets vast plakt, en sommige dingen zijn op tekening niet echt duidelijk.
Maar goed, een beetje plakker komt daar wel uit.

Het model zal hier en daar een beetje afwijken van de referentiefoto's, en dat komt door enkele aanpassingen die met de tijd al zijn doorgevoerd, en de smaak van de eigenaar.
De zij-skirts van de motorwagen bijvoorbeeld, dat worden die uit de kit, maar dan verlengd met PE-plaat, dat is veel mooier dan die dingen die er echt op zitten, dat zijn maar recht toe, recht aan platen.
En de belijning op de cabine is al enkele keren gewijzigd tot wat het nu is.

Maar goed, plaatjes:

photo 483283

Het origineel zoals ie voor het eerst de weg op kwam.

photo 483271
photo 483270
photo 483267
photo 483266
photo 483265
photo 483273

Het is een lesauto, dus dar komen wat meer spiegels bij kijken:

photo 483269
photo 483268

Cabine staat al voor het grootste deel in elkaar.
Chassis ook, maar nu ik de wielbasis weet, gaat daar van de week da zaag in om de boel te verlengen.

photo 483274
photo 483275
photo 483276
photo 483280
photo 483282
photo 483284

Delicaat spul dat PE, maar geeft wel dat beetje extra.

De zwarte lak zit er voor de eerste keer op, maar bevalt me niet, dat wordt schuren en een nieuwe laag.
Dit was uit een spuitbusje van Tamiya, en die kun je beter niet helemaal leeg spuiten, want dan spetter ie....

photo 483278

Omdat dat toch opnieuw moet, dan doe ik ook maar gelijk de hele cabine opnieuw.
Ziet er op foto natuurlijk wel veel dramatischer uit als in het echt, maar toe, niet naar mijn zin.

photo 483279
photo 483277

Kijken of we deze week nog wat tijd kunnen vinden om verder te gaan.
Tot de volgende!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Boenie.

Balen van de tegenslag, je was zo lekker op weg. :|

Is dit een project voor jezelf of bouw je deze combinatie in opdracht?


Succes met het herstel.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 8:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo Eddy,

dank je, deze wordt op verzoek gebouwd.
De vorige combinatie heb ik ook jaaaaaren geleden voor hem gebouwd.
Die bestaat ook nog steeds.

photo 132209

Ik heb ook nog ergens betere foto's, die moet ik eens in een album uploaden.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo brouwers,

intussen weer de cabine geschuurd, en opnieuw gespoten.
Is al veel beter, en kan met een beetje polijsten gewoon goed gaan glimmen als een spiegeltje.
Alleen nog goed uit laten harden.

Ook heb ik de platen gehaald om de bakken mee te maken voor de motorwagen, en de aanhanger.
Daar gaat best wel wat plaat in zitten zeg,...! Ik gebruik daar van die Robbe-plaat voor, die ok voor modelvliegen gebruikt wordt, maar dat spul is best prijzig.
Iemand andere suggesties?

photo 483644

Chassis op een onzichtbare plaats door gezaagd, en daar komt ruim 5cm nieuwe chassisbalken tussen om de wielbasis op de juiste lente te krijgen.
Deze week proberen die verlenging voor elkaar te krijgen, en de cabine van binnen spuiten.
Lastig om de kleur te kiezen moet ik ook al weer zeggen, mijn hemel, waarom maken ze die interieurs tegenwoordig in de meest uiteenlopende kleuren.....?
Maar goed, 2 Valejo kleurtjes uit de air-range gevonden die het moeten gaan doen, en die worden met de airbrush aangebracht, zodat het mat-effect ook het beste uit komt. Het dashboard wordt in 2-tone gespoten, bruin en beige. Wordt weer een hele uitdaging......
Volgende stap zijn de bakken, en dan het chassis voor de aanhangwagen.
Ook al bij de stickerboer geweest, en die kan mooi de zij-wanden en de achterkanten op een sticker maken, zodat die zonder te spuiten in een keer afgewerkt zijn.
Nu nog de maten doorgeven, en wachten tot die klaar zijn...

Tot de volgende!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Boenie,

Heel leuk om een leswagen te maken, en nog met een wipkar ook. 8)

Voor de platen voor je opbouw en henger heb ik een mooi adres voor je, heb zelf hier ook al een paar keer besteld.

https://www.kunststofshop.nl/

Even naar polystyreen plaat gaan en dan kan je daar je keuze maken in de dikte, van 0,5mm tot 5mm en de kleur die je hebben wilt, zelfs zwart zit erbij.
Wordt in een kartonnen kokerdoos geleverd. :wink:

Succes!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Dank voor je tip Hermann, daar kan ik wel wat mee.

Intussen gestaag verder met de FH4.

Chassis verlengd, met stripjes, en goed laten drogen.
Is mooi recht gebleven. De bodemplaat van de bak gemaakt, en daar even goed de plaats achter de cabine van bepalen, zodat ik achter de achteras ook kan verlengen.

photo 483688

photo 483690

photo 483689

Onder het drogen van het chassis de cabine aan de binnenkant in de basiskleur gespoten. Zond van Vallejo.
Op de foto glimt het nog, maar nu het droog is, is het mooi mat opgetrokken.
Morgen afplakken, en de tweede kleur spuiten. Daarna de stoelen, die krijgen ook weer een ander kleur, en de rolluikjes van de bovenkasten (aluminium).
Daar heb ik ook een aardekleur voor genomen, maar eigenlijk zou ik op jacht moeten naar een flesje Taupe, gok ik...

photo 483691

photo 483692

Rustig aan verder, en de grote delen stuk voor stuk op maat snijden, zodat ik de bakken kan spuiten en voorzien van de reclame.

Tot de volgende!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 11:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo Brouwers,

afgelopen weekend gestaag wat verder kunnen prutsen aan de binnenkant van de cabine.
Maak ik niet altijd zoveel werk van, omdat je het meeste nooit meer ziet.

De zandkleur met het bruin gaf wel een heel erg hard contrast, dus daar heb ik dunnetjes nog een laagje beige overheen geneveld, en dat bevalt me beter.

photo 483934

De macrolens verraadt alles, maar in het echt is het allemaal veel mooier.
De decals zijn wel lastig aan te brengen moet ik zeggen. Die met de klokken was lastig, ook omdat de verg natuurlijk grof is in de mat-uitvoering.
En die smalle aan de rechterkant is lastig, omdat er een reliëf in is gegoten. Maar goed, een likje seal er overheen, en dan zou die moeten blijven zitten.

Stoelen voorzien van hun kleurtje en een rode bies. Die is niet heel geweldig gelukt, maar zoals gezegd, het meeste zie je toch nooit meer.

photo 483930

photo 483937

Deurpanelen zijn ook naar mijn zin geworden.

photo 483936

Al met al een leuk geheel geworden.

photo 483938
photo 483939


Nu kan ie in de cabine geschoven worden voor de stvigheid, en kan die worden afgewerkt.
Dan er weer uit, ramen er in, en de reclame er op, maar dat is nog toekomstmuziek....

Tot de volgende maar weer!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2019 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Lekker verder met de edele hobby....

zij-skirts doorgesneden en voorzien van dunne stripjes, zodat daar de lengte in komt, maar ook het juiste reliëf.
Moet nog het een en ander aan gebeuren.

photo 484123

Intussen ook de cabine aan het opboenen met MER, en dat begint ook al ergens op te lijken.

photo 484124
photo 484125

Dat was hem weer voor nu.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Zo, weer wat verder gekomen met de combi.

De zij-fenders krijgen vorm, en de laadbakken hebben hun basisvorm gekregen.

photo 484228
photo 484227

photo 484229
photo 484230

Nu de bakken nog omlijsten, en dan kan de stickerboer aan de slag, zodat ik daarna alleen nog de deuren hoef te doen, en de stickers te plakken.
Dan zijn die klaar. Gaat lekker snel zo met zo'n recht toe, recht aan bakwagen..

Er komen ook steeds weer nieuwe ideeën en heel veel inspiratie voor de bulkoplegger van van der Heijden.
Daarvan is de tank in de basisvorm af, en ga ik het chassis gebruiken van de timbre-trailer als uitgangspunt.
Intussen heb ik daarvoor van M&G mouldings de mangatdeksels binnen, en kan k verder met de leidingen, het gat voor de interne kipcilinder, en de catwalk....

De animo is weer helemaal terug, nu nog wat meer tijd....

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Gestaag gaat het verder.
afgelopen weekend lekker wat tijd gehad om te knutselen....

De cabine aan de voorkant is niet meer zo zoals op de eerste foto's, maar ziet er nu (bijna) zo ui:

photo 484583

Ik heb er dit van gemaakt:

photo 484584

photo 484585

Alleen de logo's er nog op, en de Les-bordjes.
Het Volvo-logo van Italeri was er eentje om eens lekker op te vloeken. (Heb ik overigens ook gedaan....)
Dat bestaat uit 3 delen, of is niet goed geplot....
Ik heb van het reststuk maar nieuwe lijnen gesneden, en gelukkig is me dat redelijk goed gelukt.

De bakken zijn nu aan de bovenkant voorzien van een grijze kleur, en de bak van de motorwagen is intussen al zwart.
Daar heb ik reclame-folie voor gebruik.
De aanhanger is van de week aan de beurt, en dat is best een precies werkje, maar het resultaat is wel mooier dan spuiten.
Dan komen er de vierkante antracieten vlakken op, en de retro-folie die de contouren aangeeft kunnen er dan ook op.Tegen die tijd zal de stickerboer de rest wel klaar hebben. Zal nog wel even duren..., maar we hoeven ons niet te vervelen...

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement