Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Medebrouwers,

Kortgeleden ben ik aan een nieuw project begonnen. Het betreft een International Payhauler. Hier is een prachtige kit van te koop van AMT welke ik heb aangeschaft:

photo 585386

Nu zou Rolf Rolf niet zijn als deze kit OOB gebouwd zou gaan worden. De 350 is (in A, B en C versie) de laatste versie van de Payhauler serie. Ooit bestond de serie uit een hele range van Dump Trucks. De kleinere types 65, 95 (en 100 dacht ik) en de grotere types 140 en 180. De laatste is de directe voorloper van de 350 en deze wilde ik gaan bouwen. Het grote voordeel is dat het chassis en de Dumpbak overeenkomen dus dit kan aan de hand van de bouwbeschrijving gemonteerd worden. De cabine en het hele front zag er echter anders uit en moet met styreen gebouwd worden. De Payhauler 180 werd met verschillende motoren geleverd. Uiteindelijk ook met de Detroit V16 die al in de kit zit. Ik heb besloten het me zelf makkelijk te maken en die uitvoering te bouwen. International heeft de montage van de grotere V16 destijds opgelost door de motorkap en het chassis gewoon verder naar voren te brengen. Iets wat bij de 350 ook nog steeds zo is.
Allereerst de vlakke variant met kleinere/kortere motorisering:

photo 585376

En een overzicht met de verschillende varianten, met rechtsonder de versie met langere neus:

photo 585375

In het echt ziet dat er dan zo uit:

photo 585377
(foto Ryan Pedone)

Dus na assemblage van dumpbak, motor en chassis (assen zijn apart gebouwd ivm het spuiten later) de styreenplaten erbij gepakt en aan de slag gegaan:

photo 585378
photo 585379
photo 585384

Om te laten zien dat er toch een aardig verschil zit tussen de beide types, de cabine van de kit er ter vergelijk even bij op de foto:

photo 585382
photo 585381

De cabine stamt duidelijk uit een vroegere periode, dit geldt ook voor het interieur:

photo 585383

Deze zal ook zelf gemaakt gaan worden. wat wel een beetje gek is, is dat op de doos het interieur van de 180 staat getekend ipv de modernere variant die in de doos zit:

photo 585385

Voor de oplettende kijker, de dieseltanks zijn bij de vroegere varianten horizontaal, dwars op het chassis geplaatst. Bij de laatste versies werden de verticaal geplaatste dieseltanks gebruikt, zoals op de 350.

Ik heb nog even getwijfeld om toch de kortere variant te bouwen toen ik deze leaflet tegenkwam:

photo 585387

Deze heeft een leukere grill, net als de Agrarische voertuigen destijds van IH. Alleen heb ik hier maar een afbeelding van kunnen vinden en ik vraag me af of deze in serie zijn geproduceerd:

photo 585388

Bovendien zou hier dan weer een ander motor voor gebouwd moeten worden.

Ik kom uiteraard nog wel meer verschillen tegen maar het grootste werk zit er op.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Dat word weer een mooi werkje......... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Een mooi en apart project Rolf, dat wordt een aardig gevaarte !
En ook leuk, dat je er enkele veranderingen op aanbrengt ...

Had ERTL niet zo iets uitgebracht, voor zover ik me herinner ?

Veel succes, ik volg het met belangstelling.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
JohnH schreef:

Had ERTL niet zo iets uitgebracht, voor zover ik me herinner ?
JohnH


Klopt, als eerste uitgegeven door ERTL, later door AMT/ertl, daarna als AMT.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2023 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Rolf,

Wat GAAF man, deze bouwdoos, en dan zó aanpassen!!
Gewldig dat je er zo'n "studie" van maakt en alles tot in detail uitzoekt (waar kén ik dat van........ :lol: )
Ook ik heb deze bouwdoos nog staan, tussen vele anderen, maar er komt een dag....................... en dan begin ik eraan!!!

Heel veel succes, en ik ga je op de voet volgen!!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
@Jan, de "studie" vind ik één van de leukere aspecten van het bouwen. Een uniek model bouwen en detailleren volgens alle info die je maar kan vinden.

Resultaat van het info verzamelen tot dusver:

De luchtfilters zijn aangepast met nieuwe aansluitingen van de buizen, nieuwe straps en bevestigingen met bouten en moeren. De locatie van de filters is ook veranderd. Op de 180 zitten ze beide op de motorkap aan de kant van de cabine. Op de 350 zit één op het spatbord en de andere aan de andere kant van de motorkap.

photo 587460

De motor wordt langzamerhand ook steeds verder gedetailleerd met leidingen, bouten en moeren en wat ik verder kan vinden aan info:

photo 587462

De cabine heeft inmiddels de raamrubbers gekregen en een deur. Ook heb ik nieuwe opstapjes gemaakt en een steun voor de rechterspiegel. En verder zoals je ziet een veelvoud aan bouten en moeren:

photo 587461

Tot de volgende!
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Rolf,

Mooie vorderingen weer!!

Een vraag: gebruik je stalen boutjes, zie ik dat goed?
En welke maat, en waar haal of bestel je die?
Want realistisch ogende bouten maken het wel echt af is mijn ervaring!

Succes verder!

-> Zaterdag a.s. nog naar Leek???


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2023 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Jan, ik gebruik de boutjes en moertjes van MENG. Die snij je met een scherp mes van de strip af. Geweldig spul:

https://www.most-models.com/nl/modelbou ... oires-set/

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2023 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Rolf,

Haa, ja, die ken ik: heb ze inmiddels zelf ook, en ben d'r ook wel enthousiast over.
Het netjes van de strip afsnijden vind ik nog wel een dingetje............
Maar het effect is inderdaad heel goed!!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2023 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
De Payhauler 180 heeft zijn gele jasje gekregen. eerst heb ik alle witte en gele onderdelen in een witte primer gespoten om een egale basiskleur te krijgen voor het geel. Uiteindelijk heb ik alles twee keer gespoten in een gemixt tintje geel; 10 druppels lederbruin op één potje lufthansageel (ral 1028). Ik vind dat dit een mooi period-correct tintje geel is. Het geel van deze Payhauler week duidelijk af van de modernere 350. Het blijft natuurlijk een beetje gissen ivm de fotokwaliteit en schermkwaliteit maar volgens mij is het wel aardig getroffen.

photo 589420

Mvrgr
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement