Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Vanmorgen eerst maar eens de primer afgeschuurd en daarna een laagje Milliput aangebracht.

Afbeelding

Toen het uitgehard was geschuurd en nog een keer wat primer gespoten. Veel beter!

Afbeelding

Beter ga ik het denk ik niet krijgen dus ik heb alle panelen van de cabine nat geschuurd en de cabine in elkaar gezet. Ik vind de korte "look" wel mooi.

Afbeelding

De neus zit nog niet vast, die komt trouwens uiteindelijk alleen met een scharnier vast te zitten zodat die open kan. Maar gewoon even kijken hoe het er uit komt te zien.

Afbeelding

Nu kan ik eens gaan bedenken hoe ik het dak moet aanpakken. Op alle foto's die ik heb hebben de kippers een laag dak, het dak wat bij deze doos hoort is nog vrij hoog. Dus het moet lager en korter worden. Een beetje van Italeri en een beetje van mezelf denk ik.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Dag Jeroen,

Mooi project.
Het dak van een 3-serie Scania met dagcabine is altijd een plat dak. Dit dak zit in een aantal Italeri kits. Dit is vrij eenvoudig in te korten om te laten passen op een dagcabine. In jouw kit zit een Topline dak, wat enkel op slaapcabines beschikbaar was.
De ophanging en de assen zijn inderdaad van een 6x2 met liftas. Ook de foto van de rode Scania is een 6x2 met een liftas. De naaf van de liftas is wel helemaal anders dan de velg die in de bouwkit zit.

Ik heb een tijd geleden ook zo'n kipper gemaakt, met een dagcabine en een 6x4 dubbel aangedreven assenstelsel.
photo 510099

Danny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dat ziet er tof uit Danny! Dat is wel een beetje wat ik in gedachten heb ja. Heb je de bak zelf gemaakt? Ziet er zeer strak uit.

Ik ben inmiddels bezig met het platte dak. Ik heb de onderkant van de topline gezaagd, ingekort en daarop heb ik een styreen plaat gezet. Het heeft nog wel wat werk nodig maar ik denk dat ik er wel kom.

Afbeelding

Voor de wielen had ik een tijd geleden bij KFS al een nieuwe set besteld:

Afbeelding

Toen had ik het plan voor de kipper nog niet maar ik heb ze al wel op deze manier op een aantal gezien, dus dat zou goed moeten komen.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Jeroen,

De velgen van KFS zijn helemaal goed.
Het dak ziet er ook al goed uit, er moeten nog 2 polystreen strips op en een vierkant van het dakluik.

Ik heb de bak inderdaad zelf gemaakt uit plastic plaat.

Danny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je! Ik heb de laatste tijd wat kunnen oefenen met zelfgemaakte daken en bakken dus dat komt nu goed uit :-) Als mijn bak ook maar een beetje bij de jouwe in de buurt komt ben ik tevreden!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Hierbij een foto het dak, zodat je met polystyreen de vormen in het dak kan bouwen.

photo 510184

veel succes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je Danny! Ik had inmiddels op de site van een modelbouwshop een laag dak gevonden en daarmee aan de slag gegaan. Referentiefoto's op internet laten vrijwel nooit het dak van boven zien.

Nog wat laatste vulmiddel eraf schuren en dan kan ik gaan kijken hoe ik het interieur erin krijg :-)

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Wat ik graag wil doen is het interieur erin schuiven nadat ik de cabine in elkaar heb en geverfd heb. Italeri maakt het je wat dat betreft niet makkelijk omdat de spatborden en de delen waar de steps op komen al aan de cabine vast zitten. Dus die delen heb ik er maar eens voorzichtig afgezaagd, die krijg ik er naderhand wel weer op.

Afbeelding

Op deze manier is het interieur er makkelijk in te krijgen.

Afbeelding

Ik heb nieuwe panelen gemaakt voor de binnenkant van de cabine, dit is de achterkant.

Afbeelding

Daarna heb ik nog een aantal rondes met vulmiddel, schuurpapier en primer gedaan totdat ik echt tevreden was. Alles is nu glad en zit in de primer, klaar om een kleurtje te krijgen. Ik wil eerst nog wat verschillende kleuren uitproberen, ik heb wel een idee wat ik ongeveer wil.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Indrukwekkende ombouw Jeroen!
Die heb ik ook nog ergens op de nominatie staat, op zolder ligt nog een Australian T142.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2020 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je Boenie, die Australian is ook gaaf ja.

Ik heb inmiddels de verf erop zitten. Ik heb een tijdje zitten dubben over de kleur, en een voorbeeld gevonden van wat ik ongeveer wil. De cabine is blauw/groenig en is een combi van Tamiya light blue, medium blue en sea blue (dat laatste geeft het wat groenige tintje). Het chassis wordt rood en de bak lichtgrijs.

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement