Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hallo allemaal, het is erg lang geleden dat ik hier wat gepost heb. De Scania heeft een hele tijd in een doos gezeten en zelfs een verhuizing overleefd. Een tijdje geleden had ik zin / inspiratie om weer even wat te doen aan een aantal projecten die al een tijdje in dozen zaten, waaronder deze. Ik ben best wel wat opgeschoten, ik zal een update doen hier, zo'n verslag wat halverwege stopt vind ik ook niet erg leuk. Hij is nog niet af, dus er volgt uiteindelijk nog meer.

Ik was maar eens begonnen met een clear coat op de cabine, en daarna heb ik het interieur en de voorruit er terug in geplaatst. Ik wist nog van de vorige keer dat die niet echt lekker meewerkte dus ik heb hem eerst wat gebogen in warm water en daarna met klemmen vast gezet, telkens een stukje. Uiteindelijk zat ie vast.

Afbeelding

Daarna moest ik de steunen van de cabine verplaatsen omdat ik het slaapgedeelte eraf had gezaagd. Aan de rechterkant geen probleem.

Afbeelding

Maar links zaten de accu's in de weg, dus die moest ik verplaatsen.

Afbeelding

Daarna heb ik de cabine verder in elkaar gezet en gekeken of alles past met de motorkap erbij.

Afbeelding

Helemaal aan het begin van de bouw heb ik, volgens instructie, 12 mm uit het chassis gehaald, en die wilde ik eigenlijk wel weer terug. Dus weer wat zagen, plakken en vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is goed genoeg, vind ik.

Afbeelding

Het was ook de bedoeling om de aandrijfas met die 12 mm ter verkleinen maar dat had ik nog niet gedaan, blij toe.

Het volgende probleem was dat de luchtinlaat aangepast moest worden, dus dat heb ik gedaan.

Afbeelding

En ik wilde een staande pijp maken, dat heb ik op deze manier opgelost. Ik denk niet dat het in het echt ook helemaal zo zou zitten maar dit is wat ik kon verzinnen.

Afbeelding

Het ziet er dan ongeveer zo uit. De pijp is van een Italeri setje, beetje vervelend plastic om mee te werken maar ok.

Afbeelding

Daarna ben ik gaan verven. Ik zal hier wat foto's overslaan en het resultaat laten zien, dat scheelt weer.

Het chassis is rood geworden, daarna met olieverf en Lifecolour acrylics verweerd.

Afbeelding

Afbeelding

De motor ook geverfd, ik doe er verder niet veel mee.

Afbeelding

Ook de pijp gespoten met Greenstuffworld chrome en wat olieverf erover. Dit is dan nu het resultaat. Er moet natuurlijk nog wel het een en ander gebeuren.

Afbeelding

De wielen heb ik met Alclad Dark Alu gespoten, en nu staat ie zo in de kast, de wielen en cabine zitten er los op.

Afbeelding

Die pijp mag nog wel wat rechter...

Afbeelding

Ik ben wel tevreden met hoe het er nu voor staat, ik ben een heel eind opgeschoten en dat geeft wat meer motivatie voor de volgende ronde.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi,

Gaat goed, mooi resultaat!! :D
Ga zo door!!


M.vr.gr
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hallo, ik kan het verslag eindelijk afmaken. Eind vorig jaar heb ik de Scania weer uit de kast gehaald waar hij al die tijd had gestaan, met de bedoeling om hem af te maken. Ik wilde deze echt afmaken, het zou anders zonde zijn van al het werk.

Ik zal niet alles laten zien, maar het een beetje samenvatten.

Ik ben begonnen met een nieuwe bumper te maken. Het middenstukje heb ik van de originele bumper gebruikt.

Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met het maken van de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo verder. Allemaal best recht toe recht aan.

Afbeelding

Daarna het frame, en het scharnierpunt.

Afbeelding

Afbeelding

Komt er dan ongeveer zo uit te zien:

Afbeelding

De klep met sluitingen.

Afbeelding

Voor de hydraulische cilinder had ik een telescopische magneetpen gekocht en die na enig geknutsel omgebouwd. Het hele ding was te lang dus ik moest enigszins strategisch te werk gaan. Ik was gelukkig zo slim geweest om er 2 te kopen...

Afbeelding

Afbeelding

Ik had op internet een voorbeeld van een cilinder gezien die ik wel leuk vond, en die heb ik geprobeerd na te bouwen.

Afbeelding

Daarna heb ik de spatborden gebouwd en het frame afgemaakt. De spatborden komen onder aan de bak vast te zitten, behalve het onderste / achterste gedeelte waar de lampen en de spatlappen aan zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk had ik dit allemaal, en was het tijd om te verven en het spul in elkaar te zetten. Ik heb verder geen leidingen en bedrading aangelegd, het had natuurlijk zeker gekund, maar ik was bang dat het project dan weer stil zou komen te liggen omdat ik dan weer niet zou kunnen beslissen hoeveel en waar ik alles aan zou leggen...

Afbeelding

De stappen van het verven sla ik even over, en hier is dan het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat was ie dan. Er hadden dingen anders gekund, er hadden dingen bij gekund, als ik nog eens zoiets maak heb ik van deze geleerd. Maar ik ben blij dat hij af is en eindelijk in de vitrine staat! Ik heb veel plezier gehad aan het bouwen ervan, ook al heeft het project meerdere keren een hele tijd stil gelegen.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 feb, 2024 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jeroen,

Loon naar werken ... :lol: :lol:

Al je moeite heeft toch resultaat gehad, prachtig model geworden. Ik ben niet zo van de weathering, (ben er ook helemaal niet goed in, hoor) maar dit ziet er allemaal heel goed uit.
Het past gewoon bij deze truck.

Ja, detaillering is altijd een kwestie van keuze en tijd, hoe gek wil je het en kan je het maken. Belangrijkste is, dat je zelf tevreden bent met het resultaat, daar gaat het tenslotte om.

Op naar je volgende project :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2024 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je wel John!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2024 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi model geworden. Mooi basic met weinig poespas. Wat ik wel mis is iets van een hydrauliektank voor de cilinder van de kiepbak.
Verder mooi strak model met een correct ingekorte cabine. :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2024 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi Rolf, dank je wel, de hydrauliektank zit aan de voorkant tussen het chassis, net zichtbaar op de foto's. Zoals ik al zei, er lopen geen leidingen of zo, anders was het waarschijnlijk wel net iets opvallender geweest.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2024 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Had ik gemist :brouw:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2024 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Jeroen,

Wel, je kunt weer een práchtmodel aan je collectie toevoegen!!!
Je omschrijft zelf al dat je achteraf dingen wellicht anders had willen doen, maar juist datgene is vaak het leukst, namelijk: ervan leren!!
En precies daardoor is deze hobby zo interessant, want je kunt helemaal zelf, autonoom dus, je grenzen bepalen en verleggen.

Ik zeg: Petje af, want ik vind hem héél realistisch geworden, en dus een TOP-MODEL!!!!!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2024 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je wel Jan! Hij staat ook zeker mooi op z'n plek op de plank, tussen mijn andere Scania's :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement