Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2022 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste bouwers,

Ik ben weer gestart met een nieuw model. Na de Fokker was ik er wel aan toe, om me weer eens aan één van mijn andere interesses, te wijden.

Ik had dit model al een tijdje in gedachten, bij het zoeken in de onderdelen- doos kwam ik nog wat banden tegen, die geschikt leken voor een lichte vrachtwagen. Zo'n soort van paneltruck uit
de oude tijd. Na wat zoeken in mijn boeken en op het Internet, kwam ik toch weer bij het merk International uit. Er is veel documentatie voorhanden, waar je wat mee kan beginnen.
Uiteindelijk kwam ik uit bij het type: International A-4 bouwjaar 1931 / 1932. Ik vond goede technische specificaties van de afmetingen, bandenmaten etc.

photo 558341

photo 558339

Met de gegevens ben ik aan de slag gegaan om wat bouwtekeningen te maken,

photo 558340

Ik wilde eerst maar eens kijken of de bandjes wel bruikbaar waren, volgens de gegevens klopten de maten, dus eerst maar begonnen met de spaakwielen te maken.
Daar ging aardig wat tijd in zitten, maar dan heb je ook wat.

photo 558342

Na de wielen, heb ik het chassis uit plastic plaat van 1,5 en 0,5 mm opgebouwd. Het klopt best goed, na het vele omrekenen van inches, naar schaal .
Uit de rommeldoos heb ik ook nog een motorblok en een achteras opgediept. Ik denk, dat ik ze wel passend kan krijgen, voor dit model.

photo 558343

Zo, het begin is er, ik ben zelf ook benieuwd of het allemaal wat gaat worden. We gaan het zien ! :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2022 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Wordt weer smullen! Een historische periode waaruit je niet veel truckmodellen ziet. En je manier van bouwen is een plezier om naar te kijken.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2022 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 93
:D :D :D

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2022 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Wordt weer een juweeltje John!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2022 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt allemaal, ik ga mijn best doen ! :D :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Stiekem weer gestart met een nieuwe. Ga je volgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2022 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
geweldig weer , mooie vormgeving en de welbekende sierlijke lijnen
gewoon een werktuig uit het verleden
ik ga het rustig volgen en genieten
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 15:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Rob en Koos, :wink:

Koos, blij weer wat van je te lezen !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jun, 2022 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Na het nodige b(r)ouwen, kan ik weer wat nieuws laten zien.

Ik ben eerst maar verder gegaan met het chassis. De eerste klus was het maken van de veerpakketten, die konden gelijk aan het chassis gelijmd worden. Wel apart zijn de twee hulpveren, zijn in kwart
uitgevoerd en ondersteboven aan het chassis bevestigd. Altijd leuk zulke aparte constructies tegen te komen.
De achteras kwam dus uit de reserve doos, er moest wel het nodige aan verwijderd worden, maar het voornaamste, he differientiëelhuis met de remstangen konden blijven, de rest moest eraf, want
dat pastte niet. de achteras kon eronder gelijmd worden, zo te zien, zit hij op de juiste hoogte, in ieder geval komt de cardanas goed uit met de middelste chassis steun.

photo 559050

Het volgende werkstuk; de motor. Voor de verandering had ik in een brochure twee goede foto's gevonden, aan de hand waarvan ik een motor in elkaar kon knutselen. Ik heb er al verschillende
gebouwd, maar ze zijn allemaal toch wel verschillend, dus saai wordt het niet..
Dit exemplaar werd door International in eigen fabriek vervaardigd, een 6 cylinder benzine motor, technisch gezien best een modern ontwerp, voor die tijd. Had al kopkleppen en wat mij opviel, haast
geen leidingen voor de olie en geen bedrading aan de buitenkant. Alles was in het blok zelf ingebouwd. Zelfs de bougiekabels waren netjes in een buis aangebracht. De in- en en uitlaat pijpen
waren wel even een puzzel, om die te maken. Dat zag je wel meer bij die oude motoren, de uitlaat verwarmede het mengsel in de inlaatbuizen.

photo 559049

photo 559048

Hierna kon ik de radiateur gaan maken, gelukkig had ik hier ook wat goede foto's van, zodat ik de profielen redelijk goed kon namken.

Wat plaatjes van het geheel tot nu toe:

photo 559051

photo 559052

Het chassis is nu wel in grote lijn klaar, zodat ik kan gaan verzinnen, hoe ik verder moet bouwen. ik denk, dat ik eerst maar maar de vloer van de cabine en het laadruim maken.

Tot het volgende verslag maar weer,
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2022 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 3

Beste mensen,

Er is afgelopen week weer het nodige plastic materiaal door mijn handen gegaan.:P-)
Sinds het vorige verslag, ben ik verder gegaan met de cabinevloer en de vloer voor de laadruimte. Aangezien er nog wat schuine gedeelten lopen, van boven af gezien dan, heb ik alles in twee gedeelten gemaakt. Achteraf gezien maar goed ook, want de cabinevloer kwam niet helemaal uit, zoals ik dat had gepland.
De laadvloer moest ik met wat dwarliggers(spanten), wat hoger op het chassis aanbrengen, want anders zitten er hulpveer- pakketten in de weg. Die steken namelijk boven het chassis uit.

Verder met de cabine, nadat ik het eerste exemplaar had gemaakt, met daarbij het schutboard met de voorruit, kwam ik niet helemaal uit, met de motorkap. Het liep allemaal niet volgens tekening, die trouwens ook niet helemaal perfekt was....

photo 559392

photo 559393

Dus niet getreurd, gewoon een nieuwe versie gezaagd, die beter paste. Alles in één keer correct krijgen lukt ook maar zelden, dat is ook scratchbouw. :lol: 8)

photo 559394

Het eerste exemplaar komt nog wel eens te pas. Ik heb nog andere plannen.
Hierna kon ik aan de slag, om het verbindingsstuk tussen de motorkap zelf en de cabine voorkant te bouwen. De ronde kanten heb ik weer uit stukjes samengelijmd en hierna volgde het nodige
plamuur - en schuurwerk om alles netjes glad te krijgen.

Verder met de cabine opbouw, hier heb je toch wel wat foto- materiaal nodig. Hiervan had ik gelukkig aardig wat kunnen vinden op het Net, in die oude tijden werden de cabines vaak opgetrokken uit
houten balken en metalen hoekijzers, die later bekleed werden met metaalplaten.
Hierbij moest ik ook uitdokteren, waar het stuur, de pendalen, het instrumentenpanel, de versnellingshandel etc. moesten komen. Ook kwam ik erachter, dat de benzinetank onder de zitbank was
aangebracht, inclusief een houten ombouw. Dus geen aparte stoelen, gewoon een tweepersoonsbank. Helaas heb ik niet kunnen ontdekken waar de vuldop zit, ik heb geen dop of klepje aan de
buitenkant kunnen ontdekken.

Wat foto's van de stand van zaken nu :

photo 559395

photo 559396

Doordat ik nu de afstanden van de vloeren etc weet, is nu ook duidelijk waar de radiateur en ook de vooras moeten komen. Tja, alles hangt van de plaatsing van de diverse onderdelen af.

Volgende bouwfase wordt het maken van de motorkap en nog een lastige: de voorspatborden. Dat hoop ik de volgende keer te laten zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement