Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb de zijkanten toegevoegd aan de bak.

Afbeelding

En het detail voor de "ring" om de container op te pakken (ik weet eigenlijk niet hoe dit heet).

Afbeelding

Het dikste makkelijk te buigen materiaal wat ik had is 1 mm lood draad, misschien is het iets aan de dunne kant. Ik ga nog kijken of het me lukt om het van ronde styreen strip te maken.

Afbeelding

Als geheel gaat het er wel aardig op lijken.

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooie vorderingen aan de truck, originele keuze voor de container ook. Het scratchwerk aan de container ziet er goed uit, alles is mooi strak. Ik zou alleen die haak wel nog een stuk dikker maken, in het echt zijn deze denk ik wel een centimeter of 4 dik. Misschien kun je het van een stroomdraad maken, met de isolatie er nog aan zijn deze wel vrij dik (en nog redelijk makkelijk te buigen).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Aah ja dank je Tom, goed idee van de stroomdraad. Had ik nog niet aan gedacht :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb de loden draad eraf gehaald en ik dacht het eerst te proberen met een rond 2 mm. Het ging beter dan ik dacht, de aansteker er voorzichtig onder en ik kon een mooie bocht maken. De dikte ziet er nu veel beter uit.

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi om te zien wat je er van maakt. De oorspronkelijke trekker heb ik ook ooit gebouwd.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 7:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je! Ik heb er nog 1 staan, het is een leuke truck om te bouwen. Ik denk dat ik daar een kleine tanker van maak. Maar goed dat is nu het idee, kan nog van alles veranderen :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooie vorderingen Jeroen.
Met heet water kan je ook mooi bochten maken, gaat wat minder hard dan een aansteker en heb je meer controle over het kunststof.
Daarna direct koud water en de bocht blijft er goed in zitten. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dat moet ik inderdaad ook nog maar eens proberen. Ik heb dat al wel eens gedaan maar het lukte toen niet echt. Waarschijnlijk niet warm genoeg of te kort erin gehouden. De methode met de aansteker is niet super handig, gaat snel mis!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dit is de laatste update, hij is klaar. Ik ben er af en aan 2 jaar mee bezig geweest en in de tussentijd een hoop geleerd over scratchbuilden en verweren. Toen ik deze truck begon had ik dat allemaal nog nooit gedaan. En, in die periode ook veel geleerd over vrachtwagens, daar wist ik ook niet veel van en nu toch een beetje in elk geval.

Ik heb de bak als laatste afgemaakt, met boutjes hier en daar en ook sloten bij de klep.

Afbeelding

Daarna heb ik hem in de Red Oxide primer gezet, dat wilde ik ook wel eens proberen. Super spul, een mooie onderlaag voor roest en vuil.

Afbeelding

Over die laag heb ik hier en daar wat roodbruin gespoten zodat het niet een hele egale onderlaag was. Daarna een clear coat en daar overheen haarlak. Dat is wel mijn favoriete methode als je grote oppervlakken wilt verweren.

Toen gele verf erover, gewoon Tamiya's mat geel, niet al te dik.

Afbeelding

Niet te lang laten opdrogen en dan met water en een stevige kwast erover om het op veel plekken weer weg te halen.

Afbeelding

Daarover heb ik Vallejo's Rust Wash gespoten, over de hele bak. Vervolgens aan de slag gegaan met Tamiya weathering powder en Vallejo Rust Texture. Dat laatste is echt handig, het is textuur, kleur en uitloop ineen, afhankelijk van hoe je het opbrengt en wat je ermee doet. Ik breng met een kwast een beetje van het spul op en daarna veeg ik het uit met mijn vinger, al naar gelang wat ik precies wil. Meer vegen of juist wat dikker houden.

Afbeelding

Op de bodem wilde ik de deuken en de ondergelegen dwarsbalken laten zien. Ik heb met weathering powder (roest) de dwarsbalken geaccentueerd en daarna de donkere vlekken gemaakt.

Afbeelding

Toen was de bak klaar en ik heb er nog wat verkruimelde droge blaadjes in gegooid om te zorgen dat hij niet brandschoon was van binnen.

Als laatste heb ik de banden van de truck nog een beetje vies gemaakt. Hier wat foto's van het "gereed product"!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi werkpaard geworden Jeroen. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement