Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 15:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste bouwers,

Ik duik toch weer in de lang vervlogen jaren dertig. Er speelde al een tijdje een idee in mijn hoofd om eens een " huis tuin keuken stake- truck " te bouwen. Ik zat een beetje,met een gebrek aan de juiste banden, maar Koos heeft me uit de brand geholpen ! Mijn dank daarvoor :)

Voor inspiratie, ben ik maar in mijn oude truck boek gedoken, daar stonden genoeg voorbeelden in, maar je moet toch goed kijken of het allemaal ook te maken is. Die ronde spatborden willen wel
eens moeilijk zijn. Wat natuurlijk het belangrijkste is : goede tekeningen en maatschetsen vinden. Na veel zoeken op het Internet, heb ik toch bij stukjes en beetjes een compleet plaatje
samengesteld.
Wat mij wel verbaasde, was het feit, dat er nog aardig wat officiële folders en brochures te vinden zijn.

photo 472048

Vervolgens maar weer op de tekentafel aan het tekenen geslagen.

Met mijn tekenkunsten kwam er dit te voorschijn:

photo 472051
photo 472049


Even de bandjes met noodvelgen gepast:

photo 472046

Het allereerste begin, het chassis:

photo 472047

Gisteravond heb ik vlot doorgebouwd, het chassis zit nu in grote lijn in elkaar. Vanmorgen was het droog en het is nog recht ook. Een goede basis voor de rest.

photo 472050

Nu nog uitvogelen, hoe de motor moet worden gebouwd. Ik heb inmiddels uitgevonden, dat het een Waukesha 6 cylinder, 100 pk. 462 cu. inch. moet worden. Ik heb na lang zoeken, wat foto's
gevonden, nu nog bekijken, hoe groot alles moet worden.
Dat zien jullie wel bij het volgende verslag :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Nou John, ik zou zerggen...laat maar komen! :D
Chassis ziet er al weer netjes uit.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
Ja John , zat er op te wachten waar je mee kwam en daar is hij
lekker weer een oude uit vervlogen tijden en ook een merk die verdwenen is
en ben blij dat de banden je helpen om weer een mooie oude truck op tafel te zetten/bouwen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Koos en Hermann,

Bedankt, ik ga proberen er weer wat moois van te maken. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
John, ook al is het een vrachtauto :wink: , ik ga het weer volgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Rob,

We doen ons best ... :)

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste mensen,

Dit is wel niet zo'n groot verslag, maar wel belangrijk. De motor dus.

Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om de Waukesha motor te bouwen. Daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten, maar dat geeft niet, het is altijd een uitdaging, om van wat foto's een motorblok op te bouwen. Aan de hand van een schetsje, heb ik eerst bepaald, hoe groot eigenlijk het blok moest worden en toen alles uit dik plaat opgebouwd.
Ik had dit soort motor nog niet gebouwd. Het is een benzine motor, flathead dus het is een zijklepper. Ik heb begrepen, deze constructie in die tijd veel werd toegepast, betrouwbaar niet zo duur om te maken en redelijk goede prestaties. Ik ben zelf nog zo'n motor tegengekomen in mijn diensttijd, ik moest een monteur helpen met een Hercules motor in de bekende Daf drietonner. Toen viel het me al op, dat er geen bovenliggende nokkenas in zat. Maar ja, toen wist ik dat allemaal nog niet.. :lol: :lol:

Wat me ook opviel, ik ben wel geen technicus, maar op de vage tekening en beschrijving, kon ik opmaken, dat er een 4- versnellingsbak en een tussenbak met twee verzetten waren gemonteerd. Op zich natuurlijk niet ongewoon, alleen je zou verwachten, dat de versnellingsbak achter het koppelingshuis was aangebracht. Niet dus, juist andersom. Waarom, geen idee. Misschien gewichtsverdeling of gewoon bouwtechnisch.

photo 472657
photo 472659

photo 472656
photo 472658


Nu de motor zover klaar is, kan ik weer verder met het chassis. eerst maar de veerpakketten aangepakt. Ik heb alvast uitgevogeld, waar de steunen aan het chassis moeten komen.

photo 472660
photo 472661

Daar komen later natuurlijk nog de nodige details op.

Tot zover. We bouwen weer verder.. :wink:

Met vr.gr.

JohnH



.............................................................

https://nl.pinterest.com/jhaas95/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schitterend gedaan John.
De motor is een klein kunstwerkje op zich. :wink:

Leuk om te volgen dit verslag.

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 11:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Eddy , :)

Blijft het maar volgen, inderdaad probeer ik er wat leuks van te maken....daar doen we het toch voor.. :lol:

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2019 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bowverslag Nr. 3

Beste brouwers,

De afgelopen tijd heb ik niet stilgezeten. :wink: .

Veel bouwwerk verricht, al ziet je dat niet zo.

Ik was gebleven bij het chassis. Nu waren de veerpakketten aan de beurt. Deze heb ik weer opgebouwd uit strookjes plaat van 0.5 mm. |Het was wel even puzzelen waar de ophangpunten aan het chassis moesten komen en hoever ze konden uitsteken i.v.m. met de spoorbreedte. Ook de breedte van de banden moest ik hierin meenemen. Ze zijn ietsje breder, dan op de echte tekening.

De volgende stap was de achteras. Gelukkig had ik daar in één van de folders een goed plaatje van. Dit alles weer opgebouwd uit dik plaat en heel veel vijlwerk, gelijk maar de remhevels en de bevestigingspunten voor de stabilisatiestangen aangebracht. Het laatste is wel een beetje giswerk, helaas niet goed kunnen terugvinden hoe het in het echt zat.

Ja, toen kwamen de velgen voorbij. Hierbij kun je gelukkig zelf uitkiezen, wat goed bij deze truck past. Dus heb ik de nodige foto's en tekeningen doorgespit, die ik inmiddels verzamelt heb.

Ik ben begonnen met eerst een set velgen te maken uit surplus brandstoftanks, ze hadden de juiste diameter, dat scheelt weer. De spaken zijn stukjes rond gietboom, bij de voorwielen heb ik een soort van zes-ster uit plaat gezaagd en in model gevijld. Daarna veel boutjes van verschillende diktes gemaakt. Dat was wel een geduld werkje om alles zo netjes mogelijk aan te brengen.

Als laatste onderdeel heb ik de brandstof tank gemaakt. Op de foto's is het een redelijk simpele tank, recht toe recht aan. Alleen aan de zijkanten een uit stekende rand, verder twee spanbanden voor de bevestiging aan het chassis.

Wat plaatjes:

De onderdelen:

photo 473512


Hoe het moet worden:

photo 473511

Nu moet ik gaan kiezen wat de kleuren gaan worden. Ik denk dat ik het chassis gewoon zwart spuit, in die oude tijd zag je niet veel kleuren. De rest moet ik nog even over nadenken. Ik denk aan een rode cabine met zwarte spatborden en hout kleur staken op de laadbak. Gewoon simpel, het moet ook een alledaagse truck worden, zonder veel poespas. Echt een "work horse '" :D

Tot zover, we bouwen stevig door.

Met vriendelijke groet,

JohnH


https://nl.pinterest.com/jhaas95/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement