Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
de AMT Autocar dumptrucks http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=51943 |
Pagina 2 van 5 |
Auteur: | Tomska [ vr 12 apr, 2019 14:00 pm ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Indrukwekkende combinatie zo, heel wat anders als de wagens die je hier rond ziet rijden. Ik had het op de eerste paar foto's nog niet echt in de gaten, maar als je de kiepbak in je hand hebt zie je toch opeens dat het qua formaat ook nog een flink model wordt. |
Auteur: | rolf mulder [ vr 12 apr, 2019 16:36 pm ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
De nieuwe as-afstanden zien er beter uit, evenals dubbellucht op de voorste achteras. Het rood doet het ook goed en komt de combinatie vast ten goede. Vind het wel een beetje jammer dat je de dolly niet als drie-asser maakt, dan heb je ècht dat Michigan Special / Michigan Centipede gevoel. Rolf P.S. ik zie op je voorbeeldfoto dat de trailer een quad-stel heeft, klopt ook wel, volgens mij had je toen (en nu nog) 11 assen nodig voor 74 ton. Nog eerder was dat zelfs 13! (het fotootje is wat klein, maar deze heeft net als je voorbeeld ook 11 assen; trailer 4, dolly 3 en de truck 4) |
Auteur: | Woefdram [ vr 12 apr, 2019 17:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Mooi project Johannes en de ombouw ziet er ook al goed uit. Heel leuk idee om de gravel trailer op deze manier te maken. Hermann. |
Auteur: | ingzagers [ zo 14 apr, 2019 22:20 pm ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Dit weekend eigenlijk meer aan het slopen en veranderen geweest dan nieuw te bouwen. De opmerking van Rolf heeft me aan het denken gezet, op zich zijn de verhoudingen van de trailer goed voor een dolly met dubbel wielstel, niks mis mee en terugkijkend op de situatie toen en nu misschien wel de beste oplossing.. Echter die Michigans reden inderdaad met veel assen, nou had ik net de reservewielhouders gemonteerd en al metende kwam ik erachter dat een drieassige dolly met deze lengte van bak onmogelijk was in combinatie met de reservewielen. De combinatie was trouwens bijna 70 cm dus geen korte jongen. Zaterdag maar eens wezen rommelen in de oude reserveonderdelen dozen en ik vond de bak van de 1e gravel trailer die ik jaren 80 gebouwd had. Daar een stuk afgezaagd ter grootte van een wiel met wat extra. Door wederom slim te zagen heb ik de bak van de graveltrailer verlengd met bijna 5 cm, de dolly kwam weer op de operatietafel en er komt een as bij. Dan zit ik op 10 assen en met de reservewielen erbij op 40 banden, dan ben ik ook wel door de voorraad AMT banden en velgen. Volgende keer de aanpassing, vooreerst even hoe het met de dubbelas dolly leek en het verlengstuk van de bak. Hopelijk gaat de volgende bouwfase met minder sloopwerken.... groet, Johannes |
Auteur: | rolf mulder [ ma 15 apr, 2019 8:05 am ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Mooi dat je er een as bij plaatst onder de trailer. Ik durf het bijna niet te zeggen: 1- maar wanneer je toch aan het veranderen bent, je mist toch echt nog een asje. 2- kun je de triangel nog iets inkorten, dat doet ook veel voor de gedrongen uitstraling Voor een realistisch model heb je echt 11 assen nodig. Hoe maakt niet uit hoe ze verdeeld zijn, alle Michigan dump trucks met motorwagen en aanhanger hebben 11 assen: (Ik heb zelfs een fotootje gezien met een motorwagen met 7 assen en een aanhanger met 4, dat lijkt nergens op) Begrijp me goed, het model wordt geweldig. Het zou daarom zo jammer zijn dat je later altijd denkt: mooi model maar eigenlijk een asje te weinig. Rolf |
Auteur: | Woefdram [ ma 15 apr, 2019 10:20 am ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Ja Johannes, en ik durf het ook bijna niet te zeggen, maar ehhh....... laat de reservebanden op de trailer maar gewoon weg. Bron Het is dan wel geen autocar, maar wel een echte Michigan. Veel plezier met de veranderingen! Hermann. |
Auteur: | ingzagers [ ma 15 apr, 2019 22:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Dank heren Rolf en Hermann voor de input, enige druk is nu wel ontstaan en zo langzamerhand wordt dit hapsnap "maak-de-autocar-dozen-eens-op" plakgebeuren een project. Dusssss, 11 assen zijn noodzakelijk. De dolly is inmiddels naar 3 omgebouwd en de trailerbak is verlengd. Vanavond even naar een as gezocht en die was ook vindbaar, omdat de dumptrailer iets scheef afloopt door de schotelhoogte van de dolly en AMT de mogelijkheid heeft ingebouwd om de assen los geklemd onder de veren te laten zal waarschijnlijk die extra as een liftas moeten worden. Ik kan de trailer nu zo op een andere trekker koppelen, de assen vangen verschil met de hoogte van de koppelschotel op. Die flexibiliteit wil ik denk ik nog houden, vergelijkbaar met de drieassige trailers van Heller. Nu ik zo naar de foto kijk had de bak eigenlijk wel een vakje kleiner gekund........eerst morgen maar eens zien met die extra as en iets smokkelwerk met de dolly of het gat tussen dolly en voorste wiel van de trailer niet te groot wordt maar ik verwacht weer zaagwerk aan de bak.... Enne Rolf, je hebt gelijk. Die triangel is te lang, vond ik vanaf de eerste dryfit al te lang en ik denk ook dat het materiaal wat ze gebruikten veel zwaardere afmetingen heeft is dan ik nu heb aangehouden. We ploeteren door. groet, Johannes |
Auteur: | rolf mulder [ di 16 apr, 2019 8:32 am ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Wanneer iemand zin heeft het na te rekenen, hier staat het ergens in https://www.michigan.gov/documents/Load ... 7014_7.pdf Rolf |
Auteur: | rolf mulder [ di 16 apr, 2019 8:57 am ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Johannes, zit nog even te kijken naar je combinatie. Volgens mij is je motorwagen iets te lang, de combinaties zijn allemaal iets anders. Op onderstaande tekening is de bovenste zoals jij het nu hebt. De onderste twee zijn de combinaties van lengte en aantal assen die je op de foto's ziet: Deze durf ik bijna niet laten zien uitzonderingen bevestigen de regel, het is de enige die ik heb gezien Rolf |
Auteur: | ingzagers [ di 16 apr, 2019 11:34 am ] |
Berichttitel: | Re: de AMT Autocar dumptrucks |
Klopt Rolf, gisteren ook talloze plaatjes bekeken en allemaal 11 assen, zelfs de oplegger en oplegger/pup combi's. En wat foute modelbouw voorbeelden waar dan eigenlijk te weinig assen onder zitten, die 2 assige dolly zit meestal onder een pup dumper en heeft dan dus 5 assen, de dumptrailer 3 en de trekker 3 en dat maakt ook weer 11. De bak te lang denk ik niet, teveel voorbeelden van langere bakken dan standaard op de AMT wat zowieso al een gedrongen model is. Wel zou er nog een as onder de kieper passen en dat zou op de aanhanger weer een as schelen maar je tekent het zelf al.. Ik ga voor de 4-3-4 opstelling en ga de bak straks inmalig inkorten om de assen onder de trailer met de dolly zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen. Johannes |
Pagina 2 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |