Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2019 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank heren voor alle wijze woorden, hints, tips, foto's e.d.
Onderdelen.......ik kom net over Hessel. Mijn voorraad nieuwere AMT banden zijn er nu door, tevens de wielen van 3
tandemstellen ERTL Volvo N10 en nog veel meer uit de grabbeldoos.
Maar eens zien hoe het met de Fordjes en ander spul verder moet gaan maar daar passen ook de oudere smallere rubber schoenen onder.

Vandaag de laatste zaagwerken uitgevoerd.
De gravelbak 1 stramien ingekort, stond nog op het programma.......
De triangel van de dolly vervangen en flink korter gemaakt, hier heb ik het grootste gedeelte van het chassis van de enkelas
dolly onder de doubleheaders gebruikt die standaard al bij de AMT/Matchbox Ford C met trailmobile zit en zodat het een stevig ding lijkt..
Het chassis van de graveltrailer aan de voorzijde met ca. 4 centimeter verlengd.

En......na lang wikken en wegen en vergelijken op advies van meneer Mulder de kiepbak ook ingekort.
Eerst gekeken of dan toch de oude standaardbak niet een optie was maar nee, dus de verlengde bak weer 1,5 cm ingekort.
Ik heb nu een paar fraaie dwarsdoorsneden van de bakken liggen.
De vangmuil en achterbalk van de motorwagen moeten dus ook nog verzet worden en mijn zaagje ligt al klaar.
Ik heb nog wat trailerpoten en die ga ik straks eerst passen voordat de definitieve plek van de kingpin bepaald wordt.
Het afwijkende beeld met de foto's heb ik nu wel opgelost voorzover de kiepbakken het toelaten.
De wanden van de graveltrailer kiepbak zijn eigenlijk niet hoog genoeg, hier komt nog een opzetstuk in de vorm van een brede plank zo
AMT die bedacht had maar ik kijk even verder wat de andere opties zijn.
Geen aanpassing van de bestaande bak maar een opzetstuk, en misschien ook niet.......we zien wel.

Eigenlijk terugkijkend heb ik alles een keer verlengd en nadien weer deels ingekort...dat wat ik bij de DAF projecten eerst teken heb ik
hier niet gedaan en bij gebrek aan kennis over de materie wreekt zich dat uiteindelijk.
Het enige wat van de standaardplannen overeind blijft is het rode chassis alhoewel dat rood ook iets donkerder wordt naar Ferrarirood.
De velgen pak ik nu ook aan en worden rood met een zilvergrijs randje.

Nu tijd om alles voor de spuiterij bij te werken, plamuren valt gelukkig mee omdat het zagen met een beetje aandacht en de hele fijne afkortzaagjes echt goed gaat.

photo 474863

photo 474868

photo 474866

photo 474865

photo 474867

Ik wens jullie prettige paasdagen,

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2019 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Nou Johannes, ik ben blij dat ik heb doorgezeurd over de lengtes, assen en bakken.
Op de laatste twee foto’s staat volgens mij precies de juiste combinatie!! :brouw:

Mooi ding zo :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Inderdaad na veel zagen en wederom verbouwen, staat er een mooie combinatie zo Johannes. :brouw:
Even een gekke opmerking, je hebt het over trailer poten zien te plaatsen, maar op dit soort trailers zie ik nergens trailer poten zitten.
Volgens mij worden deze trailers met dolly en al zo geparkeerd, kijk maar.....

Afbeelding
bron

Het is wel een kleinere henger, maar wel hetzelfde principe, en zo zie ik meerdere foto's waar deze trailerpoten helemaal niet op zitten. :wink:

Afbeelding
Bron

Als je bij deze laatste foto de "bron" aanklikt, krijg je 38+ detail foto's van deze henger, het is namelijk een verkoop site. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hermann, ik ken die plaatjes want ik had ze al gedownload tijdens mijn zoektocht.
Er is in ieder geval een verschil tussen de pups en tussen de grotere trailers met dolly, de foto die je bedoelt is een puppy.
De pups lijken een vaste koppeling met de dolly te hebben zonder gebruik te maken van een schotel en zijn echte aanhangers.
ik moet nog naar een goed plaatje van de grote trailers met dolly zoeken om daar de koppeling te zien.
De steunpoten zitten er dus nog niet onder.....

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Dan staat er al een plaatje op pagina 2, de Mack met de grote trailer zoals jij hem hebt, ook hier geen losse schotel op de dolly, maar een vaste koppeling en geen steunpoten. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Vraag gedumpt op de plek waar ie hoort de FB groep Model truck discussion onderwerp group.
Er schijnen wel koppelingen d.m.v. een koppelschotel geweest te zijn (en met draaipoten) maar het waren niet gangbaar en veelal was met deze set up werd een vaste koppeling met draaikrans en/of Jost C koppeling toegepast. Ook schijnt de 1e as op de trailer eigenlijk liftbaar te moeten zijn. Dus daar ga ik mee aan de slag, vraag is nu of het d.m.v. luchtbalgen of dat die as mechanisch liftbaar moet zijn. Wordt vervolgd.

Prettige 2e paasdag, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo heren, bijna een week verder.
Ondertussen wel veel gedaan, beetje zitten tobben met de grille en wat navraag gedaan over de koppeling dolly-trailer.
Om met dat laatste te beginnen.....de heren aan de andere kant van de oceaan beweren stellig dat het een Jost draaitafel is en dus
de dolly-trailer eigenlijk gewoon een aanhanger met molenstel is en dan met 7 assen.
Dus geen landingspoten hoewel er wel met die configuratie gereden schijnt te zijn maar zeer uniek zou zijn.
Ook dat het ingeval van een 4 assige "trailer" de eerste een liftas is, waarom geen idee maar ik ben ze gevolgd.
Dus wederom het mes in het veerpakket en de as omgebouwd tot een luchtgeveerde ingetrokken as, past mooi bij de motorwagen.

photo 475349

Voor de draaikrans/tafel/molenstel of geef het maar een naam heb ik gezocht naar een passende.
Maar ik vond het zonde om er eentje van een Italeri aanhanger te slopen en toe te passen in dit project, ook al omdat
een modelbouwer die een aantal prachtige modellen in dit genre heeft gemaakt dat hij een hoefijzer vormige nep draaikrans maakte
waar hij vanaf de voorkant de "trailer" in haakte.
Ik ben daar in meegegaan, ik heb 2 passende cirkels gesneden van dik styreen met een gat in het centrum.
Daar valt een pin van de "trailer" in zodat het lijkt alsof het een draaikrans is maar ik later eventueel de "trailer" nog steeds kan
gebruiken als echte trailer met kingpin.

photo 475348

photo 475350

Met al die aanpassingen en afbouwen ben ik deze gebroken week bezig geweest.
De cabine was al gespoten en ik vond een mooi plaatje van een streep over de cabine, lijkt een beetje op de standaard Autocar streep
maar was weer net anders. Die heb ik overgenomen.
Tevens kon ik de grille niet netjes krijgen, voor de lamellengrille zit bij het model een stuk gaas en die maas is zo klein dat ik die
niet gevuld kreeg. Zelfs met de 0,18 mm tekenpen geen porem.
Dus maar uit ribbelplaat een look-a-like lamellengrille gemaakt en die over het gaas geplakt, straks komt en een beschermrek voor
en die looks bevallen mij wel. Echt superstrak kreeg ik die gisteravond niet maar met droogrek ervoor is het goed genoeg.

photo 475344

photo 475346

Dan heb ik de binnenbak van de gravel trailer verlengd en zo goed het ging vlak geplamuurd, morgen een spuitbus filler halen en de bakken
daarmee behandelen en dan zijn ze ook bijna klaar voor de toplaag.
Die zal aluminiumkleurig worden, het breekt in ieder geval het rood mooi.
De oplettende kijker heeft gezien dat ook de velgen een andere kleur dan eerst bedacht was krijgen: rood i.p.v. grijs met zwart en dus
absoluut geen zilverkleurige velgranden: veel te druk bij de aanhanger.
En zo fietsen we naar het einde van deze bouw.
Ik zit nog te denken om wat loodgieterswerk te doen maar moet nog 0,8 mm rubber of siliconen koord vinden en snel hier krijgen.

Even wat plaatjes zo het er nu bij staat, morgen het witte plastic van het chassis en de velgen mat rood spuiten en daarna in het ferrarirood.

photo 475354

photo 475353

photo 475352

photo 475345

Groeten, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
En dan druk je zomaar een verslag weg.... :evil:
Dus nog maar een keer, in korte samenvatting.

Deze week heeft de airbrush overuren gemaakt.
Eerst de zoektocht naar Motip filler.......hier in de buurt dus mooi niet te verkrijgen.
In Deventer bij Gamma, Praxis, Multimate....nope dus uiteindelijk maar gevallen voor de Alabastine spuitplamuur.
Note to myself: een no go. Slechte opbouw van laagdikte en ik had net zo goed een dikke matte laag verf kunnen spuiten.
Maargoed, de littekens ontstaan door het verlengen en daarna inkorten van de bakken redelijk bij kunnen werken.

photo 475585

photo 475591

Daarna het zoeken naar een goeie metallicgrijze kleur voor op de bakken.
Ik weet nog dat ik bij de eerste Autocar ergens begin jaren 80 dat met de kwast en in zilver heb gedaan, niet straktrekken maar dippen met de
kwast zodat toen een soort hamerslag ontstond.
Nu maar eens Aluminium van Humbrol geprobeerd.......ook een no go want dat is meer grijs dan metallicgrijs.
Dus het oude vertrouwde Revell metallic grijs 99 erop gekwakt, inderdaad erg dik gespoten.
Nu zit er teveel metallic in (vind ik) en de foto laat dat niet echt goed zien.
Dat wordt nog een keer herhalen met een mix van 50-50 aluminium-metallic grijs.

photo 475587

photo 475595

photo 475597

photo 475596

En deze week het chassis van de dolly, aanhanger-opleggerdeel en de velgen Ferrarirood gemaakt.
Dekking was slecht ondanks een dekkende laag mat rood was het rood toch weer anders dan op de motorwagen.
Dus gisteravond de velgen met de kwast nog een keer rood geschilderd en het matcht nu redelijk met de rest.

photo 475594

photo 475591

Kortom, het grote spuitwerk nadert zijn eind en kan ik beginnen met het afbouwen van de "big Rose".
Alles staat nog los op het chassis en ik moet de dozen eens goed nakijken of het allemaal nog compleet is.
Uitdaging zal de spiegels met steunen worden, de dikke boomstammen uit de kit komen er in ieder geval niet op.
Het chrome van de kit heb ik vervangen door het zilver van Revell, past beter bij de truck dan de bling bling waar ik bij Yanks altijd op afknap.
Nog even nadenken of ik AUTOCAR met het zwarte decal uit de doos met de trekker er op plak of toch de chromen AUTOCAR letters uit de dumpkit, tijd zal het leren.

photo 475586

Maar de titel geeft al aan dat het hier om dumptruckS gaat.
Waar ik bij Big Rose te lui was om zaken beweegbaar te maken komt dat pakket er bij de volgende wel op.
Tussen het spuiten en drogen door heb ik een 2e cabine aangepakt en het portier uitgesneden en beweegbaar gemaakt.
Tevens zal deze met stuurbare vooras uitgevoerd worden en met in 2 delen opklapbare motorkap (enkelzijdig)
Kleur......wit, zwart chassis, rode bak en rode bumpert.

photo 475589

photo 475588

Kortom, genoeg te doen.

prettige weeken en groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Johannes,

Over het aluminium voor de bakken, ik had goede ervaringen met een zilver spuitbuis van Action. Misschien wat makkelijker te verkrijgen ? Resultaat best goed, zie mijn Saurer truck.
De metaal kleuren van Humbrol en Revell zijn tegenwoordig: hmmm matig..... :(

Succes verder met deze mastodont, mooi combinatie zo !

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2019 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Toch al heel erg mooi Johannes ondanks de tegenslagen.
Je had beter meteen naar een automaterialen zaak kunnen gaan.
Daar koop ik mijn motip primer filler spuitbussen ,en voor de bakken had je dan de Motip velgen aluminium mee kunnen nemen.
Die gebruik ik voor bijna alles, ook als onderlaag voor cabines. Droogt snel en superstrak

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement