Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Indrukwekkende combinatie zo, heel wat anders als de wagens die je hier rond ziet rijden. Ik had het op de eerste paar foto's nog niet echt in de gaten, maar als je de kiepbak in je hand hebt zie je toch opeens dat het qua formaat ook nog een flink model wordt.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
De nieuwe as-afstanden zien er beter uit, evenals dubbellucht op de voorste achteras. Het rood doet het ook goed en komt de combinatie vast ten goede. Vind het wel een beetje jammer dat je de dolly niet als drie-asser maakt, dan heb je ècht dat Michigan Special / Michigan Centipede gevoel.

Rolf

P.S. ik zie op je voorbeeldfoto dat de trailer een quad-stel heeft, klopt ook wel, volgens mij had je toen (en nu nog) 11 assen nodig voor 74 ton. Nog eerder was dat zelfs 13!

photo 474362
(het fotootje is wat klein, maar deze heeft net als je voorbeeld ook 11 assen; trailer 4, dolly 3 en de truck 4)

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooi project Johannes en de ombouw ziet er ook al goed uit.
Heel leuk idee om de gravel trailer op deze manier te maken.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2019 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dit weekend eigenlijk meer aan het slopen en veranderen geweest dan nieuw te bouwen.
De opmerking van Rolf heeft me aan het denken gezet, op zich zijn de verhoudingen van de trailer goed voor een dolly
met dubbel wielstel, niks mis mee en terugkijkend op de situatie toen en nu misschien wel de beste oplossing..
Echter die Michigans reden inderdaad met veel assen, nou had ik net de reservewielhouders gemonteerd en al metende
kwam ik erachter dat een drieassige dolly met deze lengte van bak onmogelijk was in combinatie met de reservewielen.
De combinatie was trouwens bijna 70 cm dus geen korte jongen.
Zaterdag maar eens wezen rommelen in de oude reserveonderdelen dozen en ik vond de bak van de 1e gravel trailer die ik
jaren 80 gebouwd had.
Daar een stuk afgezaagd ter grootte van een wiel met wat extra.
Door wederom slim te zagen heb ik de bak van de graveltrailer verlengd met bijna 5 cm, de dolly kwam weer op de operatietafel
en er komt een as bij.
Dan zit ik op 10 assen en met de reservewielen erbij op 40 banden, dan ben ik ook wel door de voorraad AMT banden en velgen.
Volgende keer de aanpassing, vooreerst even hoe het met de dubbelas dolly leek en het verlengstuk van de bak.

photo 474570

photo 474572

photo 474574

photo 474573

Hopelijk gaat de volgende bouwfase met minder sloopwerken....

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi dat je er een as bij plaatst onder de trailer.

Ik durf het bijna niet te zeggen:

1- maar wanneer je toch aan het veranderen bent, je mist toch echt nog een asje. :D
2- kun je de triangel nog iets inkorten, dat doet ook veel voor de gedrongen uitstraling :D

Voor een realistisch model heb je echt 11 assen nodig. Hoe maakt niet uit hoe ze verdeeld zijn, alle Michigan dump trucks met motorwagen en aanhanger hebben 11 assen:
photo 474585

(Ik heb zelfs een fotootje gezien met een motorwagen met 7 assen en een aanhanger met 4, dat lijkt nergens op)

Begrijp me goed, het model wordt geweldig. Het zou daarom zo jammer zijn dat je later altijd denkt: mooi model maar eigenlijk een asje te weinig.


Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ja Johannes, en ik durf het ook bijna niet te zeggen, maar ehhh....... laat de reservebanden op de trailer maar gewoon weg. :D

photo 474593
Bron

Het is dan wel geen autocar, maar wel een echte Michigan. :wink:
Veel plezier met de veranderingen! :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank heren Rolf en Hermann voor de input, enige druk is nu wel ontstaan en zo langzamerhand wordt dit hapsnap
"maak-de-autocar-dozen-eens-op" plakgebeuren een project.
Dusssss, 11 assen zijn noodzakelijk.
De dolly is inmiddels naar 3 omgebouwd en de trailerbak is verlengd.
Vanavond even naar een as gezocht en die was ook vindbaar, omdat de dumptrailer iets scheef afloopt door de schotelhoogte van de dolly
en AMT de mogelijkheid heeft ingebouwd om de assen los geklemd onder de veren te laten zal waarschijnlijk die extra as een liftas
moeten worden.
Ik kan de trailer nu zo op een andere trekker koppelen, de assen vangen verschil met de hoogte van de koppelschotel op.
Die flexibiliteit wil ik denk ik nog houden, vergelijkbaar met de drieassige trailers van Heller.

photo 474611

photo 474612

photo 474613

Nu ik zo naar de foto kijk had de bak eigenlijk wel een vakje kleiner gekund........eerst morgen maar eens zien met die extra as en iets smokkelwerk met de dolly of het gat tussen dolly en voorste wiel van de trailer niet te groot wordt maar ik verwacht weer zaagwerk aan de bak....
Enne Rolf, je hebt gelijk.
Die triangel is te lang, vond ik vanaf de eerste dryfit al te lang en ik denk ook dat het materiaal wat ze gebruikten veel zwaardere afmetingen heeft is dan ik nu heb aangehouden.
We ploeteren door.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Wanneer iemand zin heeft het na te rekenen, hier staat het ergens in :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

https://www.michigan.gov/documents/Load ... 7014_7.pdf

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Johannes, zit nog even te kijken naar je combinatie. Volgens mij is je motorwagen iets te lang, de combinaties zijn allemaal iets anders. Op onderstaande tekening is de bovenste zoals jij het nu hebt. De onderste twee zijn de combinaties van lengte en aantal assen die je op de foto's ziet:

photo 474625


Deze durf ik bijna niet laten zien :oops: :mrgreen:

photo 474623

uitzonderingen bevestigen de regel, het is de enige die ik heb gezien

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Klopt Rolf, gisteren ook talloze plaatjes bekeken en allemaal 11 assen, zelfs de oplegger en oplegger/pup combi's.
En wat foute modelbouw voorbeelden waar dan eigenlijk te weinig assen onder zitten, die 2 assige dolly zit meestal onder een pup dumper
en heeft dan dus 5 assen, de dumptrailer 3 en de trekker 3 en dat maakt ook weer 11.
De bak te lang denk ik niet, teveel voorbeelden van langere bakken dan standaard op de AMT wat zowieso al een gedrongen model is.
Wel zou er nog een as onder de kieper passen en dat zou op de aanhanger weer een as schelen maar je tekent het zelf al..
Ik ga voor de 4-3-4 opstelling en ga de bak straks inmalig inkorten om de assen onder de trailer met de dolly zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement