Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Vrienden van de modelbouw,
Afgelopen ESM liep ik met een Autocar bouwdoos onder de arm en dan zie ik de vragende blikken.
Weinigen weten dat ik af en toe ook gewoon out-of-the-box Jenks bouw, het zijn dan meestal de Ford C modellen en de short Hauler
en een enkele Peterbilt/Kenworth heb ik ook wel eens gebouwd.
Hier achter glas staat nog een gestripte IH Transtar Eagle COE te wachten op betere tijden.
Eigenlijk heb ik na het bouwen het Amerikaanse spul altijd snel van de hand gedaan omdat de interesse anders lag en de ruimte in de
vitrinekast steeds kleiner.
Maar de AMT modellen bouwen zo lekker omdat bijna niets in eerste instantie past.....

Omdat het hier niet zo druk is op het forum ga ik wat ik nu (snel) wil bouwen met een paar verslagjes plaatsen.
Het project waar ik jullie mee lastig wil vallen is het bouwen van 2 kiepers van AMT/Matchbox.

photo 473976

Het zijn de Autocar Dump trucks, het 2e truckmodel wat ik ooit ergens 79-80 heb gebouwd en waar je dan altijd een zwak voor blijft houden.
Onderdelen van die oude bestaan nog en gelukkig had ik de Cummins motor ook nog liggen maar daarover later meer.

Geïnspireerd door Hessel's Mack dumper met de kieptrailer.....prachtig model en zoiets met zoveel assen trekt mij wel.
Wat plaatjes op internet en de beslissing was snel gevallen: een tridem dumper met verlengde kiepbak met daarachter een tandemas dolly met de 3 assige ERTL gravel dump trailer om de stress van Jabbeke weg te bouwen voordat het grotere werk aangepakt wordt

photo 473979

photo 473983

photo 473982

Ik had in de loop der jaren en in de goede tijden 2 Autocar kits teruggekocht, eentje zelfs voor maar 25 AUD in Australie toen
de koers ruim 1,45 was.
De graveltrailer heb ik ook in duplo staan dus die doos was ook snel gevonden, ook een oude bekende want die heb ik ook al eens gebouwd.

Stand van zaken voordat ik me bedacht foto's te moeten maken :mrgreen: :
- het chassis van de standaard kieper is klaar, moet voorbewerkt worden en kan in de zijdeglans zwarte verf.
- het chassis van de tridem kieper is nagenoeg klaar, ik heb er een enkellucht gelifte as onder gezet en de verlenging van het chassis is gedaan
met 2 rongen van de kiepbak. Ik had gelukkig de oude kiepbak uit 1979-80 nog bewaard en die kon goed ontlakt worden.
De verlenging is dus de maat van de bak over 2 velden met 2 rongen, zo simpel als wat.
Het lijkt niet zo veel maar wel een wereld van verschil straks.
De super singles en velgen van de oude dumptruck had ik ook nog bewaard dus die komen nu op de optrekbare as

photo 473978

photo 473977

De dolly heb ik gemaakt van het overgebleven onderstel van een Fruehauf flatbed trailer, een triangel in elkaar geflanst,
de bovenzijde afgewerkt met een koppelschotel en nog meer kleine dingetje.
Het spul heb ik gespoten en staat los-vast op de wieltjes.

photo 473981

Even een indruk met de korte kiepbak waarbij ik nu na het zien van de foto twijfel over de lengte van de triangel......misschien toch maar inkorten.

photo 473980

Dit weekend proberen om beide truckchassis in de zijdeglans te krijgen en dan verder met de bouw van de langere bak.

groet, Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op zo 07 apr, 2019 17:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: de AMT Autocars....
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie combinatie Johannes.

Benieuwd naar het eindresultaat. :wink:

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: de AMT Autocars....
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Gaaf project Johannes en een mooi begin al.
Als je zegt dat je toch van veel assen houd is het voorbeeld dat je laat zien met 3 assige dolly ook heel gaaf.

GroetenSebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: de AMT Autocars....
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Zo dat is ff wat anders dan wat ik van je gewend ben :shock:
Maar mooi project.
Even over die triangel, ik vind de lengte nu wel goed.
Maar misschien moet de schotel naar voren of de kingpin naar achteren zodat de dolly wat meer onder de trailer komt.
Dan lijkt het beter denk ik

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: de AMT Autocars....
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
leuke oude dozen waar je nu mee aan het stoeien ben
AUTOCAR!! een icoon op deze soort transporten
, ben wel benieuwd hoe ze gaan worden
lang-lang geleden toen eens de dumptruck gemaakt en hij staat nog in zijn gebouwde glorie op de plank
zeker met de graveltrailer er achter een gigantische mastodont en een centipede ala michigan
de triangel ziet er wel goed uit zo , zeker als ik het vergelijk met het fotoboek van autocar
we volgen deze yank
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank heren voor de imput, vooral Koos even voor de mooie PM plaatjes.
Ik denk dat de triangel dan wel goed zit, het beeld is ook vertekend want de dolly moest bij ontbreken van een kingpin ook
verder onder de dumptrailer en met de overhang van de bak maakt dat het beeld iets anders.

Gisteravond was het geen avond voor de airbrush maar voor de lineaal en het mes.
De bak voor de tridem had ik bij het verlengen van het chassis al bepaald op 34 mm langer dan de standaard, dat zijn 2 vakjes met rongen
zodat het het mooi past in het stramien van de rongen van de bestaande bak.
Een gelukkie dat ik zuinig ben geweest op mijn oude 40 jarige Autocar en hoewel in delen had ik de bak ook nog bewaard en
een tijdje geleden al laten zwemmen in de remolie.
De zijkanten slim zagen en de oude stukken aan de nieuwe gezet met maar 1 naad per paneel.
Ook de bodem kon ik met de oude bodem verlengen, hier moet een nieuwe dwarsbalk voor het einde gemaakt worden
omdat ik net niet uitkwam.

photo 474096

photo 474098

photo 474099

Daarna heb ik al het plaatwerk van de kit laten liggen en vervangen door nieuw 1 mm styreen zodat de verlengingsoperatie niet
af te zien valt aan de panelen.
Blij mee, een avondje werk en de 34mm velengde bak van de tridem klaar, de ander blijft out of de box.

photo 474100

photo 474097

Wel even gekeken naar de wielen en ben nu toch aan het dubben over de optrekbare voorloper, ik had enkel lucht in gedachten maar
dubbel lucht lijkt ook lekker zwaar.......en de oude velgen heb ik teruggevonden incl. de oude bandjes.
Tijd brengt raad, wat ik niet doe is een drieassige dolly want daar heb ik geen veerpakket meer voor over.
En eigenlijk zou het allemaal snel out of de box moeten worden..... eerst maar eens zoeken naar betere trailervelgen want wie
de kit kent weet dat de velgrand een erg dun opstaand randje heeft die snel beschadigd oftewel afbreekt en dat heb ik dus
nu voor de 2e keer ervaren.
Ik heb nog wel wat liggen dus dat komt ook goed.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Johannes,
Een erg indrukwekkend project,word weer een mooie combinatie.
Ombouw verlenging van de bak is erg goed gelukt.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Hallo Johannes,

Weer een mooi project zo, je kunt met die bakken alle kanten op. Ik heb ik het verre verleden ook eens een combinatie gebouwd. Bij de Mack truck heb ik toen de bak ingekort. Ik vond hem wat ver overhangen van achteren. Bij de oplegger heb ik ook toen een dolly gebouwd. Ik weet het niet zeker meer, maar ik geloof, dat ik toen al alles scratch gebouwd heb.

Voor inspiratie dit linkje: https://nl.pinterest.com/pin/743445850966966204/

Veel succes verder !

Groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Deze week was het dubben en beslissingen nemen.
Eigenlijk meer afbreken dan bouwen bleek.

Ik heb diverse foto's met zijaanzichten van de kiepers bekeken en de steekmaat tussen de 2 achterassen stond me niet aan, te groot.
Het lijkt wel wide spread, dus besloten de assen er weer af te halen inclusief de aandrijfas ertussen.
Ook de optrekbare as weer slopen en uiteindelijk de 2 aangedreven assen 6 mm dichter op mekaar te monteren en met dezelfde tussenmaat de optrekbare as.
Smoelde direct beter, wel vreemd dat ik alles wat gelijmd was heel makkelijk weer los kon halen zonder al te veel breekwerk. De hechting van het AMT plastic in combinatie met de lijm doet er lang over om echt hard te worden.....
Ook besloten om op de optrekbare as dubbel lucht te monteren i.p.v. enkel lucht.

Daarna nadenken of zwart wel een geschikte kleur voor het chassis was, past wel bij oud maar het trekt het oog niet.
En bij het chassis van de kieper viel direct alle detail weg, dat zou zijn op te lossen door heel sterk te verweren maar iedereen weet dat ik
daar niet echt van gecharmeerd ben.
Toen vond ik een plaatje met een kleurenschema waar ik direct aan toe moest geven.
Een prachtig gebouwd model, kleuren alleen rood en aluminiumkleurig bakken. Heel wat anders dan mijn zwarte chassis met rode cabine en rode bakken.
Dus het zwarte chassis van de dolly en de kieper eerst mat wit gespoten en daarna rood.
De cabine heeft ook al aanraking met de rode verf gehad en afwijkend van mijn voorbeeld zijn de velgen.
Deze had ik jaren geleden al zonder kleur in elkaar gelijmd, op zich jammer want als je een twee kleuren trilex wilt maken is het handiger de velgen ook in 2 delen te spuiten dus de ringen niet te lijmen op het trilexdeel tot na het spuiten.
Anders moet je die spin van de trilex met een klein penseeltje achteraf schilderen (als je die in kleur laat afwijken), nu kan je vanaf de achterzijde het ringdeel makkelijker afwijkend schilderen.
Maar dat was dus niet meer mogelijk en zal ik bij de andere anders doen, nu moest met de penseel alles ingevuld worden en dat waren euh 18 velgen.

photo 474330

photo 474331

photo 474332

photo 474333

photo 474334

De volgende stap is het spuiten van het chassis van de kieptrailer, ik wil daar nog reservewielen aan het chassis hangen en moet even op
zoek naar een plaatje van een trilexbuitenvelg met steun, omdat een binnendeel ontbreekt zal die aan de onderkant ergens op steunen
en aan de voorzijde geklemd zijn met een stukje balk o.i.d. tegen het chassis.
Daarover later meer.

groeten, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie update weer Johannes, hij gaat al lekker zo met kleur op het chassis en de cabine.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement