Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 239 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Nu het project FTF, Nooteboom en Hitachi zijn eind begint te naderen werd het weer tijd om serieus na te gaan denken over het volgende bouwsel.
Degene die hier al wat langer meelopen weten misschien nog wel dat mijn eerste model hier op het forum in 2010 een Ginaf X5450S was van de firma Reductum uit Ingen, wat trouwens voor mij toen ook het eerste volledig scratch gebouwde model was. Ik had in die tijd nog niet zoveel informatie over Ginaf’s en ben toen van verschillende kanten daarmee geholpen, waaronder ook door Harry Verboon, eigenaar van aannemings- en transportbedrijf Verboon Maasland, die me toen een goed bruikbare tekening en verschillende foto’s heeft gemaild. En aan de hand van o.a. die tekening en foto’s heb ik later nog een tweede Ginaf van Reductum gebouwd waar ik zelf veel meer tevreden over was. En van diezelfde firma heb ik een paar jaar later toen ook nog één van hun Volvo EC460C graafmachines gebouwd.

Aannemingsbedrijf den Boer en transportbedrijf Reductum waren tot vorig jaar eigendom van familie den Boer, maar zijn op 3 mei 2016 verkocht aan Verboon Maasland, maar blijven echter wel onder de huidige namen bestaan. Transportbedrijf Reductum heeft vanaf het begin, voor zover ik me kan herinneren, alleen maar met Ginaf’s gereden, maar sinds juni van dit jaar is het wagenpark uitgebreid met een viertal nieuwe Volvo’s FMX 10x4 en toen ik hiervan de foto’s zag, ontstond meteen het idee om er hiervan één na te gaan bouwen.

Nou valt het niet mee om van zo’n nieuwe auto veel informatie te vinden en zeker aan een goede PDF tekeningen is bijna niet aan te komen omdat die nog nergens op internet zijn te vinden. Maar omdat ik een aantal jaren geleden al eens spontaan was geholpen door Harry Verboon, leek het mij niet zo vreemd om naar hem een mailtje te sturen om informatie te vragen. En ja hoor, binnen korte tijd had ik antwoord met daarbij direct een duidelijke PDF tekening van deze Volvo plus nog een aantal duidelijke foto’s van het kale chassis, dus nog zonder bak. En op mijn vraag of dat het mogelijk zou zijn om één van de Volvo’s een keer te fotograferen, werd ook positief gereageerd en wat binnenkort zal gaan gebeuren.

Met die tekening ben ik afgelopen week maar eens begonnen om de benodigde onderdelen “er uit te halen” zodat ik deze straks weer op een plaatje styreen kan plakken om alles zo nauwkeurig mogelijk uit te snijden. Het chassis, de assen en de bak zullen weer volledig scratchbouw gaan worden en ik hoop hier weer net zoveel details aan te kunnen brengen als bij de Ginaf X6. Voor de cabine zal ik waarschijnlijk een Italeri Volvo FH cabine om gaan bouwen naar een FMX omdat ik bij deze de deuren en de grill zó wil gaan maken, dat ze open en dicht kunnen. De A&N cabine is hiervoor in mijn ogen niet zo geschikt omdat deze van resin is en de wanden daardoor veel te dik zijn uitgevoerd.

Hieronder een paar foto’s van wat het uiteindelijk moet gaan worden en het prille begin van de tekening.

Gr. Zeger

photo 428677

photo 428676

photo 428678

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op di 03 dec, 2019 19:33 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Goedemorgen Zeger, dit is weer een mooie variant op je kieper wagenpark. En als het inderdaad net zo goed uitpakt als de groene ginaf dan wacht ons weer een heleboel details , lees en kijk plezier.
Succes met de bouw.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Ik zeg Jabbeke klaar. Moeten wel weer bandjes onder vermoed ik.....

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Jij kan ook niet stil zitten wel!? Maar weer een mooi project. En een Italeri FH cabine als basis is wel de juiste keuze.
Want de FMX cabine is namelijk nog steeds de oude FM(3) cabine met een nieuw front wat doet lijken op de FH4.
De resin cabine van A&N is een FH4.

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
zekers weer een mooie binnenkomer zeg!
jij gaat dat weer effe fixen zeker?
veel plezier en zie de updates wel weer verschijnen.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig project weer.
Ik wil een FMX GLOBETROTTER bouwen als ik tijd heb.
De wanden van de A&N zijn niet dikker als van italeri hoor, ik heb nog wel een fmx dagcabine voor jou.
Alle FMX spul hou ik echter zelf.
Maar plastic is wel makkelijker te bewerken.
Laat maar weten als je belang bij de cabine en interieur hebt.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dank u heren. Sneeuw betekent voor mij tijd voor de hobby en dat is wat ik de afgelopen dagen heb gedaan. :D Ik ben maar begonnen met het chassis en dan als eerste de lange chassisbalken. Nadat ik de tekening had uitgeprint en op een plaat styreen geplakt kon ik op die manier heel makkelijk alle gaatjes boren en daarna uitsnijden. Vervolgens de boven- en onderkant er tegenaan gelijmd en toen de lijm droog was alles netjes afgewerkt.

De volgende stap was om voor de laatste drie assen de steunen voor de hydraulische vering te maken en als laatste ben ik vandaag bezig geweest met alle dwarsliggers in het chassis. Ik heb daarvoor een mal gemaakt zodat ze straks allemaal precies dezelfde breedte hebben.

Een paar plaatjes dan maar.

Gr. Zeger

photo 430378

photo 430379

photo 430380

photo 430381

photo 430382

photo 430383

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Zo jammer weer he, je kunt hem zelfs nergens op een slordigheidje betrappen... :( :(
Mooi gedaan, en die mal is een goede tip.
Ga ik ook maken voor een volgende chassis.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Zeger,
Een goed begin is het halve werk, mooie strakke start van de Volvo.
Mooi ook te zien en te lezen hoe je met het verschalen en uitsnijden te werk gaat.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je wordt er steeds handiger in Zeger :wink:
Mooi project, past mooi in het totale plaatje met de de Ginaf's en de graafmachine.
Ik volg je weer. :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 239 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement