Bouwverslag Nr. 5
Beste bouwers,
Ik kan weer wat voortgang laten zien.
In de afgelopen tijd, ben ik druk bezig geweest allerlei onderdelen te maken.
Eerst heb ik de cabine verder afgewerkt. Het dak passend gemaakt, ook toch wat dingen moeten corrigeren. Het achterraampje zat te laag, daar kwam ik achter, toen ik de zitbank klaar had. Dat zijn zo van die dingen...hè ..
Ook moest er nog wat gesleuteld worden aan de bovenkant van de deuropeningen, anders kwamen de deuren te laag in de deuropening te hangen. Ook de raamopeningen moeten een beetje op dezelfde hoogte van de vooruit uitkomen.
Vervolgens de deuren gemaakt, en natuurlijk getracht om ze beweegbaar te maken, ik heb, na goede ervaringen met mijn Saurer, weer de scharnieren uit aluminium pijp gemaakt. Mij lukt het niet om zoals Zeger dat doet, ze uit isolatiemateriaal te maken, ik krijg ze gewoon niet goed vastgelijmd. Aluminium en secondenlijm werken bij mij wel goed samen.
Gelijk maar de binnenbekleding, kaartenvakje en de deurkrukken aangebracht.
Het volgende onderdeel was de radiateur, de mantel had ik wel zo ongeveer klaar, alleen moest ik nog het binnenwerk maken. Hierna kwam de motorkap aan de beurt. Die is uit dik plaat opgebouwd en in model rond gevijld. Dat is sneller opgeschreven dan gemaakt, veel passen en meten om alles goed te laten aansluiten op het schutboard van de cabine en de radiator.
Verder met het interieur. eerst maar een simpele bank gemaakt. Recht toe recht aan, zoals ik uit de foto's heb afgeleid. Het stuurtje, simpel en lekker primitief. Kompleet met het verstelhandeltje voor de ontsteking.
Het dashboard is ook heel simpel, wat gebogen lijnen, ik heb gelukkig maar één foto kunnen vinden, maar dat is genoeg. De klokkenwinkel moet ik nog maken, ook heel eenvoudig, maar een paar klokjes en dat is het wel. Ik heb als laatste de pedalen , handrem en versnellingspook gemaakt.
Verder met het chassis. eerst heb ik twee reactiearmen tussen het chassis en de achteras gemaakt. Opgebouwd uit gietboom en wat dun plaat. Ook nog wat ophangsteunen voor de versnellingsbak en aan de voorkant van de motorblok gemaakt. Toen kon ik ook een beetje bepalen, waar de cardanas moest komen en hoe lang die ongeveer moest worden. Ik zag, dat Zeger mooie kruiskoppelingen had gemaakt voor zijn Volvo, dus ik heb maar brutaal zijn idee overgenomen.
Als slot, ben ik bezig geweest de spatborden verder rond in model te vijlen en te voorzien van een sierrandje, doet het altijd goed, trouwens ze zitten er in het echt ook op.
De verzameling onderdelen:
En wat overzichtsplaatjes:
We zijn lekker opgeschoten, de volgende fase wordt het chassis en andere delen een kleurtje geven, eerst maar in de primer en dan verder.
We zien dat wel bij het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH