Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 4

Beste brouwers,

Ik ben weer een stukje verder gekomen met de bouw.
Ik had eerst het plan, het chassis een kleurtje te geven, maar bij nader inzien wordt dat uitgesteld tot later. Ik moet nog zoveel passen en meten met de opbouw, dat het weinig nut heeft, het verfwerk nu al te doen. Komt later.

Eerst heb ik de volgend stap gezet om de spatborden te maken. Geen makkelijk karwei, deze spatborden zijn dubbel gebogen, dat blijft altijd een puzzel om ze goed te krijgen. Eerst heb ik drie stroken
plaat van 0,5 mm op elkaar gelijmd. Na een nachtje drogen, heb ik voorzichtig de kromming er in gebogen. Dat lukte wel, maar het resultaat was nog niet helemaal, wat ik wilde. Het blijft toch lastig om de juiste vorm erin te krijgen. Het materiaal wil toch weer een beetje terug buigen. Aangezien de spatborden aardig rond lopen, heb ik er nog maar eens een strook over gelijmd. Dat hielp om alles uiteindelijk, beter in de vorm te krijgen.

Hierna kwam de bouw van de cabine in zicht. Eigenlijk is de bouw van de cabines bij die oude trucks redelijk eenvoudig. Alles loopt recht toe aan, slechts het stukje verloop tussen de cabine en de motorkap is rond .
Na het nodige afmeten en figuurzagen heb ik uit weer dik plaat, de cabine delen gezaagd en in elkaar gelijmd. Zaak is natuurlijk wel, dat alles haaks loopt en goed op elkaar aansluit.

Na het in elkaar zetten van de cabine, kon ik ook gelijk de afmetingen van het dak bepalen. Dat loopt aan 4 zijden rond, dus maar enkele lagen plaat op elkaar gelijmd. Ik heb geleerd van vorige keren, dus het precies pas vijlen, doe ik pas, als de cabine afgewerkt is.

Voorlopig moet alles nu netjes afgewerkt worden , de naden van de ronde delen opvullen en wegwerken , het dak pas maken en rond vijlen en nog een motorkap maken, die netjes aansluit op de radiateur mantel en de cabine. Dus nog voldoende werk aan de winkel. :D

De plaatjes van de voortgang, zoals het spul er nu bijstaat:

De losse delen:
photo 473910

Zoiets moet het gaan worden:

photo 473911

photo 473912

Het gaat vaag op een oude truck lijken :)
Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.

JohnH


Zie ook : https://nl.pinterest.com/jhaas95/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Knap werk en zeer vindingrijk met de wielen. Mooi om te zien.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Het gaat vaag op een oude truck lijken

Komt vast goed, John. Ik kijk nu al er naar uit om hem in werkelijkheid te zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bedankt voor de reacties. :brouw:

Rob, gaat wel even duren voor ie klaar is.... :lol:

Vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ziet er geweldig uit , word gewoon weer een echte oud model
zeker de vroege werklui waren vaklieden op dat gebied van wagenbouwers als je naar die meesterlijke gemaakte spatborden kijkt
sierlijke vormgeving en gewoon een gezicht geven op dat gebied aan zo,n transport middel
ga zo door John en we gaan het zien als deze werkpaard af is
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bedankt Koos voor je reactie. :wink:

Net wat je schreef, ik vind ook het oude ambachtswerk mooi om te zien.
Dus probeer ik dat ook in mijn model uit te beelden. Maar soms valt dat niet mee... :)

Nu druk bezig met de cabine verder af te werken, veel vijlen, maar het wordt wel wat.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
De vormen heb je weer goed te pakken John, gaat weer een pracht wagen worden met vele mooie details.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 nov, 2017 0:11 am
Berichten: 9
Dat ziet er al weer heel fraai uit John!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Hermann en Skyraider,

Bedankt voor jullie berichtjes, ik ga proberen er een mooie vintage truck van te maken. :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2019 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

Ik kan weer wat voortgang laten zien.
In de afgelopen tijd, ben ik druk bezig geweest allerlei onderdelen te maken.
Eerst heb ik de cabine verder afgewerkt. Het dak passend gemaakt, ook toch wat dingen moeten corrigeren. Het achterraampje zat te laag, daar kwam ik achter, toen ik de zitbank klaar had. Dat zijn zo van die dingen...hè .. :roll:
Ook moest er nog wat gesleuteld worden aan de bovenkant van de deuropeningen, anders kwamen de deuren te laag in de deuropening te hangen. Ook de raamopeningen moeten een beetje op dezelfde hoogte van de vooruit uitkomen.
Vervolgens de deuren gemaakt, en natuurlijk getracht om ze beweegbaar te maken, ik heb, na goede ervaringen met mijn Saurer, weer de scharnieren uit aluminium pijp gemaakt. Mij lukt het niet om zoals Zeger dat doet, ze uit isolatiemateriaal te maken, ik krijg ze gewoon niet goed vastgelijmd. Aluminium en secondenlijm werken bij mij wel goed samen.
Gelijk maar de binnenbekleding, kaartenvakje en de deurkrukken aangebracht.

Het volgende onderdeel was de radiateur, de mantel had ik wel zo ongeveer klaar, alleen moest ik nog het binnenwerk maken. Hierna kwam de motorkap aan de beurt. Die is uit dik plaat opgebouwd en in model rond gevijld. Dat is sneller opgeschreven dan gemaakt, veel passen en meten om alles goed te laten aansluiten op het schutboard van de cabine en de radiator.

Verder met het interieur. eerst maar een simpele bank gemaakt. Recht toe recht aan, zoals ik uit de foto's heb afgeleid. Het stuurtje, simpel en lekker primitief. Kompleet met het verstelhandeltje voor de ontsteking. :wink:
Het dashboard is ook heel simpel, wat gebogen lijnen, ik heb gelukkig maar één foto kunnen vinden, maar dat is genoeg. De klokkenwinkel moet ik nog maken, ook heel eenvoudig, maar een paar klokjes en dat is het wel. Ik heb als laatste de pedalen , handrem en versnellingspook gemaakt.

Verder met het chassis. eerst heb ik twee reactiearmen tussen het chassis en de achteras gemaakt. Opgebouwd uit gietboom en wat dun plaat. Ook nog wat ophangsteunen voor de versnellingsbak en aan de voorkant van de motorblok gemaakt. Toen kon ik ook een beetje bepalen, waar de cardanas moest komen en hoe lang die ongeveer moest worden. Ik zag, dat Zeger mooie kruiskoppelingen had gemaakt voor zijn Volvo, dus ik heb maar brutaal zijn idee overgenomen. :D

Als slot, ben ik bezig geweest de spatborden verder rond in model te vijlen en te voorzien van een sierrandje, doet het altijd goed, trouwens ze zitten er in het echt ook op.

De verzameling onderdelen:

photo 474702

En wat overzichtsplaatjes:

photo 474701

photo 474703

photo 474704

We zijn lekker opgeschoten, de volgende fase wordt het chassis en andere delen een kleurtje geven, eerst maar in de primer en dan verder.
We zien dat wel bij het volgende verslag.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement