Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volvo FH-4 Marge-Models
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2019 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Wat doelloos zoekend op het internet kom ik ineens een 1:32 kit tegen van Marge-Models. Om netjes te blijven heb ik de fabrikant een bericht gestuurd of ik de gegevens op de Fotki site van DMTC mocht zetten. Ook tussen neus en lippen maar gezegd dat ik wel een bouwverslag wilde schrijven. Wat schets mijn verbazing; binnen een kwartier antwoord met de vraag of ik mijn adres wilde opgeven. Ze stuurden me er eentje toe. En ja hoor, binnen een week had ik een schitterend model thuis liggen. De doos geopend zitten er een viertal trays in, van gevormd plastic waar alle onderdelen keurig in verpakt zijn. Je moer er behoorlijk om denken want als het plastic eens 'springt' heb je alle spulletje er uit. Schitterende spullen. Veel gedetailleerd plastic en Die-cast. De kit is zeeker niet voor een beginner aangezien er een heel summiere bouwtekening bij zit. Om de site van Marge kun je dan een uitgebreidere downloaden en uitprinten dus dat heb ik maar gedaan. Eerst even de onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een prijs van rond de € 85,- geen goedkoop model en dan valt het bouwen toch niet mee. Met de tekeningen in de doos en de gedownloade er bij ben ik vol goede moed gestart. Er is echter geen enkel onderdeel genummerd dus de foto's moeten dan maar uitwijzen wat er bedoeld wordt. Verder valt op dat er erg veel onderdelen gewoonweg niet in de bouwtekening staan !! Brandstof tanks e.d. wijzen zich wel maar andere zaken.... leg ik verderop aan de hand van foto's even uit.

Afbeelding

Afbeelding

De vooras wordt uitgelegd. Ik heb de 6x2 uitvoering dus je zou de voorloop-as ook verwachten maar die staat er dus niet in. Jammer. Ook is het niet geheel duidelijk of de pen in de verbindingsstang omhoog of omlaag moet wijzen.

Afbeelding

Op onderstaande foto de prachtige achter=spatborden die in die-cast zijn uitgevoerd. De voorste spatborden zijn al wel gemonteerd maar ook daarvan niets in de bouwtekening. Ook de luchtinlaat en de brug achter de cabine (links-boven) worden niet vermeld. Ik kwam er nadat ik de foto genomen had dat ook de cabine steun totaal ontbreekt in de tekening.

Afbeelding

Zoals gezegd, prachtige spatborden waar de achterlichten ook zeer fraai zijn uitgevoerd. De 'glaasjes' klemmen als het ware rond de chromen onderdelen die je dan met pen-gat verbinding tegen het spatbord lijm. Men adviseert secondeslijm maar daar ben ik snel vanaf gestapt. Het mooi grijze chassis slaat op de gelijmde plaatsten behoorlijk wit uit. Ik wist dat dit kon gebeuren en was erg zuinig met de lijm maar achteraf viel het tegen. Dus de twee-componenten maar tevoorschijn gehaald.

Afbeelding


Het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 8:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
goedemorgen Hessel,

Dat ziet er uit als een leuke kit. Is weer eens wat anders he.

succes met de Volvo. !

groet vanuit Brabant!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Verder met de Volvo. De schotel en de deuren. Deze laatste moeten met een schroef en ringetje gemonteerd. Ramen kunnen er naderhand in geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

En samengebouwd ziet een deur er dan als volgt uit.

Afbeelding

De eerste plaatjes van de gedownloade tekening gaf aan dat de motor eerst geplaatst moest worden. Ik heb dat pas nadat ik zeker wist waar de aansluitingen van alle leidingen kwamen te zitten. Ook die leidingen zijn gemonteerd. Door het gebruik van twee-componenten lijm moet alles wat langer drogen dus de bouw gaat rustig.

Afbeelding

Afbeelding

Later weer meer.
Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
De bumper-partij bestaat uit een flink aantal onderdelen. Alles past perfect. En dan moest er later nog een photo-etch deel overheen wat echter niet als zodanig op de bouwtekening was vermeld.

Afbeelding

Afbeelding

De wielen zijn erg mooi. Rubber banden die erg strak om de velgen heen gaan. Prachtig afwerkingen daar overheen en ook de achternaven zien er erg fraai uit.

Afbeelding

Afbeelding

Met de bumper-partij gemonteerd en de de wielen er onder ontstaat dan een erg mooi chassis. Het is behoorlijk zwaar door de vel metalen onderdelen. Verder zit er tussen de voorste stuur-as en de voorloper een verbindingstang. Deze wordt verder niet vermeld op de tekening maar moet andersom dan bedoeld. Ik heb dus zelf een pennetje moeten maken om dat goed voor elkaar te krijgen. Dat is nagenoeg niet zichtbaar als het model gewoon staat.

Afbeelding

Afbeelding

Later meer
Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2019 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dat ziet er mooi verzorgd uit allemaal Hessel, ik ben benieuwd naar het model als ie klaar is.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ziet er allemaal goed en mooi gedetailleerd uit Hessel.
Ben inderdaad ook benieuwd naar de vorderingen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement