hallo beste modelvrienden,
Na Jabbeke wist ik al zo ongeveer dat dit jaar niet zo'n vruchtbaar bouwjaar zou worden i.v.m.
werkzaamheden die me later in april als ZZPer werden aangeboden.
Weinig vrije tijd kortom mijn toezegging om een jaar niks te doen had ik bijna gehaald.
Ik was al wel gestart met de FTF maar ook met een takelwagen die ik m.b.v. de BRO installatie van Italeri even dacht te maken.
Dus daar in maart mee begonnen.
Het voorbeeld is de takelwagen van de Eerste Zwolse Bedrijfsauto garage b.v., EZB afgekort.
Het was de grootste DAF dealers in de regio waar ik ook woonde en ik kan me vaag de vreemde takelwagen nog herinneren.
Deze was in eigen beheer gebouwd begin jaren 70 op een DAF DO chassis en naar zeggen was het één van de eerste lepelinstallaties
in Nederland.
Ergens is het met de DO fout gegaan en is er een DAF 2600 cabine op gezet, deze had de nodige aanpassingen nodig omdat de
aandrijfkop niet werd veranderd en de DO een 4x4 was.
Kortom met de nodige plaatwerkaanpassingen uiteindelijk een monster van Frankenstein aanzien, verreweg moeders mooiste.
Na de periode EZB is de auto verkocht aan Stouwdam in het naburige Oldebroek die de DAF 2600 cabine heeft vervangen door een
DAF 2800 cabine.
Vervolgens in handen van Henk Mensinck gekomen en uiteindelijk is de auto economisch total loss geraakt, einde oefening.
Omdat ik dus de uitvoering met 2600 cabine vaag herinner en ik nog wat had liggen was de resin kit de basis voor het model.
Rondvragen op FB bracht me slechts een handjesvol maar goed bruikbare foto's op en speciale dank aan Erik Fontein voor zijn foto's.
Maar ondanks foto's van de buitenkant en een tipje van de sluier van de techniek genoeg ruimte bleef er genoeg om zelf uit
te dokteren en uit te pluizen.
Omdat de auto eigenlijk van het type DO is heb ik d.m.v. reconstrueren van de foto en nakijken van de DO motorwagen specificaties
de wielbasis op 4,75m kunnen bepalen, later tijdens de bouw kreeg ik een mooi zijaanzicht wat die maat bevestigde.
Ook kreeg ik tijdens de bouw wel eens info die bevestigden dat mijn aannemes niet juist waren dus er is het nodige opnieuw gemaakt
maar ook wel eens een gepasseerd station....
Gaandeweg de foto's is al te zien dat mijn snode plannen met de BRO wreckeropbouw niet opgingen en uiteindelijk ik de zaak
op de stempelpoten na zelf heb moeten bouwen.
Voorwaarde voor mij was wel dat de hydraulische plunje ook uitschuifbaar moest zijn dus daar is een antenne voor ingekort.
Met veel try and error heb ik de beginstappen gemaakt uiteraard, en dat zal ik jullie verder besparen.
Dit verslag loopt trouwens niet real time met de bouw maar met een paar updates ben ik live.
groet, Johannes