Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
dus we werken aan een ronde deur zoals hermann beschreef , we kregen een mail uit de usa van iemand die ons er op wees dat de latere type,s dit had ,we hadden het al besproken en waren bang dat het meer schade of gewoon lelijk zou uitvallen maar het valt mee
ach Onne die rivets , ik heb ook zo,n punch and dy set en het is een eenmalige uitgave , dus je hoeft niet in de war te zitten dat je te kort kom want dan sla je er gewoon weer 100 bij :roll: en je hoef niet te wachten als je ze moet bestellen
en zo gaan we verder met de hobby en al uitdenken wat het volgende project gaat worden , ideeen zat , kost wel wat koffie maar is gewoon gezellig [ hij brengt koekies mee ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Ja Onne, de ombouw zelf was na veel meten, uiteindelijk redelijk vlot gebeurd.
Het enige wat veel tijd koste, waren de koplampen op de juiste hoogte uitzagen en alles glad krijgen.
De rivets slaan kost behoorlijk wat tijd, maar het plaatsen gaat vlot, alleen niet te veel met de rivets op de verse lijm heen en weer schuiven, het plastic beschadigd dan een beetje.
Ik heb gemerkt dat dit op styreen veel minder of zelfs niet aan de hand is.......waarschijnlijk ander soort week makers of zo. :roll:

Koos, de Punch and Die set is inderdaad een uitkomst, zeker als je zo veel rivets nodig hebt, maar ook voor andere en grotere zaken. :wink:

Ja heren, we zijn weer een stukje verder.
De accubak heb ik nu op zijn plaats, met styreen een plateau gemaakt, die achter de motor zit.
Ook de smeer cilinder heb ik opnieuw moeten maken, omdat de kit versie te groot in diameter was.
Deze smeer cilinder had ik al op wat foto's gezien, en zag dat deze achter het voorwiel kwam te zitten.

photo 458097

photo 458098

Dan de kleur.
De 1e rood metallic kleur die op de proef cabine gespoten had, wordt het niet.
Ik kreeg hier niet echt een "Hé" gevoel bij. :?

Op diverse fot's zag ik de specifieke bronzen kleur en ben uiteindelijk maar weer even naar de automaterialen zaak gegaan.
Samen met de kleuren goeroe over deze kleur gehad, en kwam uiteindelijk met "Engels Rood" naar huis.
Even proef spuiten.......en jah....dat is hem helemaal.
Met dit project en ook het spuitwerk, werk ik behoorlijk buiten mijn comfort zone.
De rivets is zo'n geval, het spuiten van metallic lak en het spuiten van blanke lak.

Normaal gesproken ben ik gewend om tussen de spuitlagen door, de lagen te polijsten, maar met een cabine vol met rivets is dit geen goed idee.
Je krijgt dan iedere keer kale rivets, wat een kleurverschil gaat opleveren.
Ook het spuiten van blanke lak vergde de nodige aandacht, maar na wat aantal lagen spuiten is dit dan het uiteindelijk resultaat.

photo 458089

photo 458090

photo 458091

photo 458093

photo 458094

photo 458096

photo 458099

photo 458100

photo 458101

photo 458102

photo 458103

En met de koplampen er los op, deze moeten nog wat verder bewerkt worden met de wel bekende chrome stift.
Als laatste komen de glaasjes er in te zitten.

photo 458104

photo 458105

Goed heren, ik ben er zelf eigenlijk best tevreden mee.
Nu nog de zijfenders maken en natuurlijk verder met de ander cabine, want er zit er eentje met smart te wachten. :lol:
Heren....tot de volgende maar weer.

photo 456127
Bron: purplewave.com

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op ma 22 okt, 2018 10:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
daar is hij dan , ik heb de proefplaat gezien met deze kleur en het staat gewoon goed
moet er wel bij vertellen dat we tig , maar dan ook tig afbeeldingen bekeken hebben met allerlei kleurenschema,s
opzoeken en laten zien aan hermann zonder FB , want ook daar kun je bij zoveel groepen hele mooie voorbeelden vinden
goudkleur vond hermann ook wel wat , dat was van zo,n wiggle-waggle auto [ autotransporter met motorwagen en aanhanger ] misschien voor de volgende yank ???
en met smart wachten valt wel mee want ik ben met allerlei projecten bezig dus ...... ook daar komt wel wat verrassingen tevoorschijn
maar eerst deze gigant afmaken hermann want er liggen bij jou ook nog een paar te verstoffen :lol: :lol: :lol: :lol:
we gaan het zien
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mocht je vaker metallic lak willen spuiten dan zou ik willen meegeven dat je eerst (bijvoorbeeld) de cabine aan alle kanten in de kleur zet. Opgebouwd in dunne laagjes. En daarna van veraf nog eens snel de cabine aan alle kanten vernevelen. Dan krijg je een egaler oppervlak en geen 'plekken' in de lak die het eindresultaat verstoren. Maar volgens mij is deze tip overbodig want jouw cabine ziet er prima gespoten uit!

Je weet dat de kleur zo goed als altijd mat of zijdemat opdroogt en dat de 'diepte' in de kleur pas door de blanke lak verschijnt?

Maar ook de ombouwwerkzaamheden zien er weer op zijn Hermanns (dus vertrouwd en goed) uit. Nu benieuwd naar de bumperpartij zodat er een completer beeld ontstaat van deze truck.

gr Jeroen

ps: wat doe je met de velgen? Dezelfde 2-gats velgen als op de voorbeeldfoto?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Geweldige kleurkeuze Hermann :brouw:
Ik zeg chromen velgen op de stuuras en witte op de aandrijfassen.
Succes maar weer 8) :mrgreen:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 aug, 2013 9:24 am
Berichten: 59
Knap werk met al die rivets! Mooi om zo’n model te hebben wetende dat er zo snel geen 2e is op die van Koos na dan!
Succes verder!

Gr. Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik volg deze tweeling bouw al een tijdje op de achtergrond. Nu het hopelijk nog niet te laat is, toch even een opmerking. Die decals op de deuren zijn wat gek. Ik kan het niet goed zien maar volgens mij zijn dat staat legalisatie teksten en nummers? Die zaten meestal niet midden op de deur. En ik vraag mezelf af of die ten tijden van de bouwjaren van dit Freightliner model überhaupt nog wel op deze wijze verplicht waren? Koos weet het waarschijnlijk nog beter, die is meer thuis is nostalgische US trucks.

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2018 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
om de waarheid te zeggen , ik had er niet op gelet bij hermann dat hij de ICC nr gebruikte en meestal plakken ze die op het luikje , het handboek is iets van ruim 55 pagina,s dik voor de regulering en is heel vreemd met de zogenaamde brugformulering en dergelijke en daar is de icc ed niet meer opgezet zoals deze , iets simpeler en geen staatregistratie zoals eerst met al die nummers , even een paar regels van vroeger op gezocht
The fuel tax stickers for each state were phased out in stages. Starting in the early 80’s a couple states got to a consensus on how fuel tax would be handled among them. More states joined as time went on. In 1991 a federal act was passed to make fuel tax universal in all 48 states of the continental US. The deadline for all states to be onboard was September 30, 1996. So there were state fuel tax stickers used in some capacity up until 1996 depending on the part of the country. en deze gaat over de fuel stickers
As for the license plates, each state used to require a commercial vehicle to be registered in that state to drive through it. So a truck would need a plate for each state that it would travel through. In 1973 the International Registration Plan was passed which started with just a few states, but gradually all other states as well as Canada and Mexico joined in. Under this plan, only one license plate would be needed and a commercial vehicle could travel through any of these states
nu is alleen een dot registratienr geplakt aan de linkerkant voorraam bij de meeste
er is dus een heleboel veranderd , voor oude truck,s hoort het er gewoon bij en heeft wel zijn charme vind ik
tot zover deze info
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor de mooie reactie's heren, en voor de volgers, bedankt voor de interesse! :brouw:

André,

In deze materie heb ik mijzelf niet verdiept, waar ik mijzelf wel in verdiept heb, zijn de vele referentie foto's op diverse US sites.
Het zogenaamde ICC nummer zie je zowel op de oud- als op deze type Freightliners.
Zelfs op de brede cabine met de brede grill heb ik ze zo af en toe zien zitten, terwijl dit model, als ik het goed heb, na dit betreffende model kwam.

Een vaste plaats hebben de ICC nummers niet, je ziet ze veelal boven de opbergkast van de cabine zitten, op de deur van de opbergkast van de cabine, op de deuren en dan precies op de plek zoals ik ze heb zitten en in sommige gevallen zelfs op de zijfenders.

Dit geldt ook voor de Tax stickers, op de deur van de opbergkast, op de zijfenders of zelf op de cabinedeur.
Voor dit model heb ik ook een aantal foto's gezien waarbij dit type Freightliner 2 of zelfs 3 kentekenplaten had of heeft.

Zoals je ziet of zal zien, komen sommige details misschien vreemd of afwijkend over, maar hierdoor zeker niet " historisch incorrect".
Ik richt mij volledig op al deze referentie foto's en zal van daaruit een aantal keuzes maken die voor mij het mooist ogen of overkomen.
Deze witte ICC stickers vond ik de cabine kleur mooi breken, en vond de deuren in dit geval een prima plaats.

Op de cabine wordt namelijk geen striping gedaan, dit om het geheel eenvoudig en toch, zoals ik op een ander forum te lezen heb gekregen, elegant over te laten komen.

Zoals je ziet André, over alles wordt nagedacht en bij twijfel geverifieerd. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Mooi kleurtje Hermann :brouw: .
Zoals in Gorinchem al gezegd, het ziet er allemaal gelikt en netjes uit. De verbouwing van de cabine is goed gelukt, en over de rivetten gaan we het niet meer hebben :lol: :mrgreen: :lol: .
Het blijft toch een vreemd gezicht, een Amerikaan met de instap voor de vooras. In Europa zijn we niet anders gewend, maar bij die Yanks is het toch iets speciaals.
De bumper zal nog een uitdaging worden, maar naar goede Woefdram gewoonte zal dat zeker wel in orde komen :wink: .

Succes.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement