Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo Brouwers.

Op facebook hebben enkele mijn activiteiten al opgemerkt, maar ik had wat tijd genomen om weer eens lekker te plakken.

Deze lag al weer geruime tijd in de koelkast, en heb ik er onlangs uitgehaald om hem in een keer helemaal af te maken.
Resultaat is best naar mijn zin, en van dit project heb ik alweer massa's geleerd voor de volgende die nog liggen te wachten.

Chassis ingekort en voorzien van luchtvering, brandstoftanks gedeeld, en aan beide kanten gemonteerd.
Compressor in elkaar geflanst met onderdelen van een versnellingsbak en wat ander klein spul.
Ik kan daar werkelijk nergens iets fatsoenlijks van vinden, alleen dat nieuwere spul dat in kasten gebouwd is.

photo 482751
photo 482752
photo 482760

De cabine gespoten in Himmelblauw en Fenstergrau. Beiden autolakken, maar dat is de laatste keer geweest.
De verdunner vreet steeds de lijm aan, waardoor de verbindingen ros worden en uit elkaar vallen na het spuiten. Niet handig, dus we stappen over op Tamiya.
Wat mee liggen experimenteren, maar ik ben er uit. Ik wil ook nog eens Zero paints proberen, maar tot nu toe niet de juiste kleuren kunnen ontdekken.

De decals komen van KJ van Decals.nl, en op zich ben ik daar blij mee, alleen het grijs is niet helemaal wat het zijn moet, maar dat kon hij niet beter krijgen. Wellicht met een tweede laag dat het er beter uit komt te zien.

photo 482750
photo 482767

Chassis aangekleed, en dan moet ik er wel bij zeggen dat de koppelingen van de luchtslangen historisch niet helemaal correct zijn, maar alla..

photo 482769
photo 482759
photo 482758
photo 482757
photo 482770

Cabine van binnen zo waarheidsgetrouw mogelijk gekleurd, en voor de eerste keer geëxperimenteerd met gordijnen van papieren zakdoekjes. De kleur "Leather" van Humbroll, en dat komt aardig in de buurt.
Verder nog wat elementjes van CTM toegevoegd, en een stukje van een sinaasappelnetje.

photo 482756
photo 482755
photo 482754
photo 482753

Binnenkort met de camera naar buiten voor nette foto's.

photo 482772
photo 482771
photo 482748

De laatste foto is het model met de enige referentiefoto die beschikbaar was.De rest komt uit mijn bolletje, en dat is er ruim 30 jaar geleden in terecht gekomen.

Tot de volgende!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Boenie.

Jah, daar was je nog mee bezig.
Spuitwerk ziet er goed uit, maar dat je deze ervaring met autolak hebt, was ik een beetje verbaasd over.
Aangezien ik eigenlijk altijd met Motip autolak werk, heb ik deze ervaring nooit aan de hand gehad, zelfs niet zonder primer.
Hoe dan ook, er staat in ieder geval een mooi gelakte Scania op tafel, en ben nu ook erg benieuwd als de tanktrailer er achter staat.....die had je toch ook nog gemaakt. :roll:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 5:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie Scania geworden Boenie :brouw:

Tja over het verfmedium waar een ieder mee spuit is persoonlijk maar tot nu toe heb ik hele goede evaringen met Zero Paints. Als je dat eenmaal hebt ervaren wil je niet meer anders. :wink:

Ga je er nog een tanktrailer achter zetten of blijft het bij een trekker?

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo heren,

dank voor het commentaar.
Wat de verf betreft, ik spuit met op kleur gemengde 2k-lakken, en ik denk dat ik ze te veel verdun.
Kan haast niet anders, omdat het anders niet lekker spuit, met alle gevolgen van dien.
Met spuitbussen heb ik daar verder geen last van, maar dan ben je ook beperkt met kleuren, en vind ik het over het algemeen zonde van de hoeveelheid verf die je langs spuit.

Zero ga ik zeker proberen.

Wat de oplegger betreft, misschien ooit... ik heb nog steeds de LAG liggen waar ik mee verder wil, maar die wordt in elk geval wit, dat zal van der Heijden worden, en dan maak ik ooit misschien een kortere blauwe voor deze.



Te veel plannen....

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dat is een mooie trekker geworden Boenie. Ik kan je ook de Zero Paints aanraden, het mooie is dat ze spuitklaar in de fles zitten. Ik heb die nu een aantal keer gebruikt, alleen hun primer vind ik niet zo prettig. Ik gebruik altijd de Tamiya fine primer uit de spuitbus en dat gaat ook prima onder de Zero Paints.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 9:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
de hobbelpaard ziet er toch wel goed uit
heel herkenbaar zijn de kleuren van het interieur [ heb ook zo,n hobbelpaard gehad dus ... ]
verf en verf en verf daar zijn de laatste woorden nog niet over gesproken geschreven etc , het ergste vind ik dat er fabrikanten zijn die verf en lijm maken en toch elkaar aanvreten , met al hun lab,s en kennis moet dat toch een keer verleden tijd zijn
en je bedoelt de luchthandjes zeker
kleur komt wel goed overheen met de foto
er staat een mooie trekker op tafel , had eigenlijk wel gedacht dat daar een bulk achter kwam maar .... het neemt ook veel plek in beslag
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 okt, 2014 13:53 pm
Berichten: 40
ziet er natuurgetrouw uit .
heel netjes gedaan .

ik werk vaak met de potjes enamel van Humbrol of Revell ,
eventueel op kleur te mengen en relatief goedkoop .
een nadeeltje maak er in een keer genoeg van of ,
schrijf op hoeveel delen van elk je hebt gebruikt om bij te maken .
ik spuit wel in een spuitcabine geeft voor mij een acceptabel resultaat .

waarmee polijst jij de cabine ?

gr Joske


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Dank heren,

tsja, verf, inderdaad, daar kun je lang en breed over door praten.
Mengen is een optie ja, maar zonder recept doe je natuurlijk maar wat, en is het puur gokken.
En in die kleine hoeveelheden die wij gebruiken is dat zo gevoelig.... ik denk dat ik dat oversla, behalve voor een interieurkleurtje of zo, dat kan niet zo'n kwaad.

Deze cabine heb ik helemaal niet gepolijst, maar ik zie hier vaker het merk Mer voorbij komen om te polijsten Joske, maar voorheen heb ik Autopolitur van Sonax gebruikt, dat was van dat roze spul, maar ik weet niet meer precies welke. Die wil ik eerst nog eens proberen op een onopvallende plek.
Maar als ik die Mer ergens tegenkom, dan neem ik die eens, schijnt niet in te vreten op de lak.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooi geworden Basil!

Wat is er anders aan de luchthandjes van nu dan?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Citaat:
Wat is er anders aan de luchthandjes van nu dan?


Origineel zat er dit ongeveer op:

photo 483954

en op het model zitten nu snelkoppelingen:

photo 483955

Maar goed, ik geloof niet dat die originele luchthandjes ergens in 1/24 te krijgen zijn.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement