Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De afgelopen week dit model maar eens opnieuw opgepakt, in een poging hem voor het einde van het jaar af te krijgen (zal waarschijnlijk niet lukken...).

Te eerste de lamp in het plafond van achteren chrome silver geschilderd:

photo 493840
photo 493841

Inmiddels heb ik ook wat showtrucks gebouwd die dit chassis gebruiken, en op een gegeven moment kwam ik er achter dat er in het chassis een gat zit waar een wielas perfect in past, voor een reservewiel. Ofwel, even in de restantendoos gekeken, een extra wiel met de correcte velg gevonden, en dat op een stukje as in het gat gelijmd:

photo 493842

Ik weet dat het wiel eigenlijk verkeerd om zit, maar afijn...

Ook ben ik begonnen alle details op de cabine te schilderen:

photo 493843

...en de binnenzijde van dezelfde kleur voorzien als het interieur:

photo 493844

Tussen het schilderen van de details op de cabine door heb ik de knipperlichten en roldeurhendel op de bak geplakt:

photo 493845
photo 493849

Vandaag waren de meeste details op cabine geschilderd en wilde ik de koplampen gaan lijmen. Helaas kwam ik er toen achter dat ik de grille ondersteboven had vastgeplakt aan de cabine :( . Met wat voorzichtig snij- en breekwerk heb ik deze los weten te krijgen, met minieme schade tot gevolg.

Fout:

photo 493846

Goed:

photo 493847

Het terug er op lijmen heb ik even achterwege gelaten, aangezien ik bij de bouw van de andere trucks heb ontdekt dat het makkelijker is eerst het interieur te plaatsen en dan pas de grille vast te lijmen.

Wel maar alvast een begin gemaakt met het verlijmen van de ramen met de cabine:

photo 493848

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de resterende ramen op hun plek te hebben gemikt, heb ik gisteravond nog een beginnetje gemaakt aan de resterende decals:

photo 493918

Wederom 45 minuten per decal...

Vanochtend heb ik deze decals van een laklaagje voorzien tegen beschadigen, en na afdoende droging heb ik het interieur op zijn plek geklikt:

photo 493917

Die blijft dus zitten zonder lijm.

Dan de rest van de neus op zijn plek gelijmd, evenals de overige details zoals ruitenwissers, spatlappen etc.:

photo 493919
photo 493920
photo 493924

Het schilderen van de letters van het Hino logo was moeizaam, dit was het beste dat ik er van kon maken.

De spiegels heb ik van zelfklevende chroomfolie voorzien:

photo 493916

De laatste en grootste decal, die op de spoiler moest, bleek helaas een groot drama:

photo 493921
photo 493922

Het middelste deel van de decal wilde alleen in zeer kleine deeltjes loskomen van het decalpapier, tenminste, voor zover het wilde loskomen, en de overige brokstukken kwamen pas na twee en een half uur (!) los van het papier. Dit was het beste wat ik er van kon maken.
Inmiddels heb ik over het logo heen geschilderd. Daarbij heb ik ook het veel te donkere groen vervangen door Tamiya Park Green , wat meer lijkt op wat er op de doos wordt getoond. Helaas is het resultaat niet erg vlak en netjes, dus ik ga het een weekje goed laten drogen en daarna voorzichtig vlak schuren en nogmaals proberen.

Toch maar de cabine op het chassis gelijmd:

photo 493923

Het begint ergens op te lijken...

Voorlopige lessen:

- de decals uit deze oude (begin jaren '90) Aoshima kits zijn werkelijk prut, niet zozeer omdat ze niet dun zijn of niet netjes over gekromde oppervlaktes passen (dat is allebei goed), maar omdat ze slecht verouderen. Bij de volgende oude Aoshima kit zal ik de decals eerst inscannen en misschien ook direct vervangende decals laten maken.
- de zelfklevende stickers kunnen best op blank plastic worden geplakt, zonodig met hulp van Bison alleslijm.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2020 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Overigens, de reden dat het raampje aan de rechterkant van de cabine scheef zit, is dat ik het per ongeluk naar binnen had gedrukt waardoor het uit de cabine was gevallen. Met het interieur en de rest van de onderdelen op hun plek kon ik het enkel van buiten terug op zijn plek krijgen, maar niet helemaal goed dus... :(
Daarna bleek ook nog dat de spiegels absoluut niet op hun plek wilden blijven zitten (bij eentje ook vergist van montagepunt), en dat secondenlijm Tamiya verfspray oplost, dus toen had ik er eigenlijk even genoeg van... :x

Afijn...

Na in de afgelopen paar maanden het logo op de spoiler zo goed mogelijk in stappen terug te hebben aangebracht, met de nodige probleempjes (waarom moet Tamiya glanslak zonodig sommige Tamiya matte verfjes oplossen...? :evil: ), heb ik afgelopen week de laatste loodjes afgelegd.

Eerst heb ik op de plekken waar de spiegels moesten komen de pinnetjes afgesneden en vervangen door 1 mm gaatjes. Daarin stukjes 1 mm messing staaf gelijmd, en die zwart geschilderd:

photo 504173

(hier zie je ook de schade veroorzaakt door de secondenlijm en het op de verkeerde plek lijmen van een van de spiegels)

Vervolgens heb ik de gaatjes in de spiegels uitgeboord, en 1 voor 1 de spiegels vastgezet met secondenlijm:

photo 504172
photo 504174

Het zit niet helemaal goed, maar goed genoeg.

Daarna heb ik een en ander wat bijgewerkt, en de spoiler op zijn plek gelijmd. Lekker lang laten drogen.

Eindfoto's:

photo 504177
photo 504178
photo 504176
photo 504175
photo 504179
photo 504180
photo 504182
photo 504181

Dingen waar ik niet zo tevreden over ben:
- de stickers
- de decals
- een deel van het schilderwerk
- teveel vermijdbare fouten gemaakt

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement