Vrienden van de modelbouw,
Afgelopen ESM liep ik met een Autocar bouwdoos onder de arm en dan zie ik de vragende blikken.
Weinigen weten dat ik af en toe ook gewoon out-of-the-box Jenks bouw, het zijn dan meestal de Ford C modellen en de short Hauler
en een enkele Peterbilt/Kenworth heb ik ook wel eens gebouwd.
Hier achter glas staat nog een gestripte IH Transtar Eagle COE te wachten op betere tijden.
Eigenlijk heb ik na het bouwen het Amerikaanse spul altijd snel van de hand gedaan omdat de interesse anders lag en de ruimte in de
vitrinekast steeds kleiner.
Maar de AMT modellen bouwen zo lekker omdat bijna niets in eerste instantie past.....
Omdat het hier niet zo druk is op het forum ga ik wat ik nu (snel) wil bouwen met een paar verslagjes plaatsen.
Het project waar ik jullie mee lastig wil vallen is het bouwen van 2 kiepers van AMT/Matchbox.
Het zijn de Autocar Dump trucks, het 2e truckmodel wat ik ooit ergens 79-80 heb gebouwd en waar je dan altijd een zwak voor blijft houden.
Onderdelen van die oude bestaan nog en gelukkig had ik de Cummins motor ook nog liggen maar daarover later meer.
Geïnspireerd door Hessel's Mack dumper met de kieptrailer.....prachtig model en zoiets met zoveel assen trekt mij wel.
Wat plaatjes op internet en de beslissing was snel gevallen: een tridem dumper met verlengde kiepbak met daarachter een tandemas dolly met de 3 assige ERTL gravel dump trailer om de stress van Jabbeke weg te bouwen voordat het grotere werk aangepakt wordt
Ik had in de loop der jaren en in de goede tijden 2 Autocar kits teruggekocht, eentje zelfs voor maar 25 AUD in Australie toen
de koers ruim 1,45 was.
De graveltrailer heb ik ook in duplo staan dus die doos was ook snel gevonden, ook een oude bekende want die heb ik ook al eens gebouwd.
Stand van zaken voordat ik me bedacht foto's te moeten maken
:
- het chassis van de standaard kieper is klaar, moet voorbewerkt worden en kan in de zijdeglans zwarte verf.
- het chassis van de tridem kieper is nagenoeg klaar, ik heb er een enkellucht gelifte as onder gezet en de verlenging van het chassis is gedaan
met 2 rongen van de kiepbak. Ik had gelukkig de oude kiepbak uit 1979-80 nog bewaard en die kon goed ontlakt worden.
De verlenging is dus de maat van de bak over 2 velden met 2 rongen, zo simpel als wat.
Het lijkt niet zo veel maar wel een wereld van verschil straks.
De super singles en velgen van de oude dumptruck had ik ook nog bewaard dus die komen nu op de optrekbare as
De dolly heb ik gemaakt van het overgebleven onderstel van een Fruehauf flatbed trailer, een triangel in elkaar geflanst,
de bovenzijde afgewerkt met een koppelschotel en nog meer kleine dingetje.
Het spul heb ik gespoten en staat los-vast op de wieltjes.
Even een indruk met de korte kiepbak waarbij ik nu na het zien van de foto twijfel over de lengte van de triangel......misschien toch maar inkorten.
Dit weekend proberen om beide truckchassis in de zijdeglans te krijgen en dan verder met de bouw van de langere bak.
groet, Johannes