Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Als je in de voorgaande tips de witte houtlijm vervangt door behangerslijm wordt het eigenlijk papier maché. Zelfs met een paar dunne laagjes wordt het dan best stevig. Ik zou zelf wel eerst afdekken met doorzichtige vershoudfolie. Laat het altijd los en krijg je geen vlekken of lijm op je model.
En mocht het niks worden kan je het zo dichtvouwen en weggooien :wink:

Succes!
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 20:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Behangerslijm voor deze grootte zou inderdaad beter zijn, ik zit nog aan cammonetjes op tankformaat te denken, huishoudfolie zou ook goed zijn, misschien zelfs iets dikker om wel de rongen ichtbaar te krijgen, maar niet teveel te laten inzakken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste luitjes,

Bedankt allemaal voor jullie adviezen en het meedenken... :brouw:

Ik ben al bezig met het voorste stuk, alles op maat knippen en langs de randen wat strookjes lijmen voor de stevigheid, hier komen immers later de span- touwtjes aan vast. Als het geheel min of meer in elkaar zit, zal ik kijken hoe ik de afwerking doe. Voor alle randjes en strookjes gebruik ik doodgewone Velpon schoollijm, dat werkte bij de Berliet ook goed. Dus hier ook maar toegepast.

Ik hoop, dat het allemaal goed uitpakt, het is een aardige puzzel, wat ik in gedachte heb, het is natuurlijk weer niet het makkelijkste, wat ik wil maken. :roll: . Jullie gaan het zien .

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Met jou voorgaande modellen in het achterhoofd komt het met deze ook best goed.
Het frame ziet er alvast weer super uit.
De voorgaande tips over papier-maché en de huishoud folie als bescherming maar ook een beetje als basisondersteuning vind ik mooi gevonden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 15

Beste brouwers,

Een nieuw verslag, wat het resultaat is geworden, van het vele uren prutsen, knippen en plakken aan deze huif. Hij was al een tijdje eerder klaar, maar dat had zijn reden.

Helaas is afgelopen week mijn moeder overleden, dat zat er al een tijdje aan te komen en het is gelukkig allemaal vredig afgelopen. Er is dan ook een grote last van mijn schouders gegleden. Desondanks helpt het, tenminste zo werkt het bij mij, toch een beetje bezig te blijven met je dingen, die je het liefste doet, dus modelbouw.

Verder maar met het maken van een huif.

In grote lijn, heb ik maar de bouwwijze van het vorige exemplaar , van de Berliet, gevolgd. Dus printerpapier op maat geknipt en met vloeibare Velpon, de delen aan elkaar gelijmd. De eerste poging werd afgekeurd, het kwam niet allemaal netjes recht uit bij de zijkanten. Kan gebeuren.
Toen maar een nieuw exemplaar gemaakt, rekening gehouden met de ronde randjes aan de bovenkant, en wat nauwkeuriger meten, kreeg ik een uiteindelijk een beter exemplaar.
Oh ja, het proces om uit te denken, hoe ik wat losse flappen kon toepassen, dat was een hele puzzel. Ik wilde toch wat meer laten zien van de binnenkant en de constructie van het frame.

Na verschillende probeersel kwam ik op het idee, gewoon na te gaan, hoe je te werk gaat, als de lading gelost moet worden.
Ik stel me dan voor, dat je eerst de touwen van de twee losse achterflappen losmaakt en ze naar boven op de bovenkant (gooit vouwt) :) Vervolgens één zijkant losmaakt en die ook naar boven
vouwt. Het is natuurlijk maar een idee.

Enfin, dit was het resultaat, waar ik wel tevreden mee kan zijn.

photo 464553

photo 464554

photo 464555

photo 464556

photo 464557

photo 464558

Nog wat verdere informatie over het afwerken van de huif.
Ik heb alle randen met drie dubbele strookjes papier versterkt, want er moesten aardig wat gaatjes geprikt worden voor de vele touwtjes. Het schilderen ging ook niet zo van een leien dakje.
Ik had eerst alles in een wat lichte grijze/crème kleur geschilderd met Acryl. Op zich ging dat goed, maar ik vond de kleuren compositie met het blauw niet harmonisch.

Ik wilde voor het onderscheid, niet hetzelfde kleurtje als de Berliet, dat middel blauw grijs, dus heb ik gekozen voor een soort donker blauwachtig grijs. Ik vind het nu wel mooi in evenwicht met de rest.
De touwtjes zijn weer gemaakt van ijzergaren, werkt toch wel prettig, het was op sommige plaatsen best lastig alles te knopen. Gelukkig heb ik in het grijze verleden wel eens een grote zeil klipper gebouwd en toen geleerd om met twee pincetten knoopjes te leggen. :D , dat kunstje kwam ook nu weer goed van pas.

Ja, nu komt toch echt de voltooïng in zicht.

Ik hoop, dat ik er voldoende tijd voor kan vrijmaken, er moet nog een hoop gemaakt worden, alle kleine frutseltjes en natuurlijk wat leuke opschriften op de deur en ik heb nog wat leuke ideëen voor de gril.

Op naar het volgende ( eindverslag ?).

Met vr. gr.

John H


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Als eerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder en sterkte met het verlies.

Fijn dat je in het bouwen dan weer wat rust kan vinden, en hoe...
Een schitterend resultaat van de huif zeg, ook het open geklapte deel ziet er goed en realistisch uit.
Succes met de laatste loodjes.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Gecondoleerd met het overlijden van je moeder John.
Mooi dat je bij de modelbouw jezelf daarbij wat afleiding kan geven.
Wat een hele mooie huif heb je weer gefabriceerd.
Op naar het eind resultaat.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 20:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Gecondoleerd John en veel sterkte de komende tijd.

Je Saurer is echt een plaatje zeg.....mooi gedaan!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
Gecondoleerd en veel sterkte toegewenst

Die saurer ziet er gewoon geweldig uit , een plaatje
voor wat betreft het zeil [ ik heb nog groepage gereden met een huifkar op spanje ed ] een lang touw aan het zeil en er overheen naar de andere kant gooien en dan omhoog trekken
spierballen kracht , niks geen schuifzeiltje of zoiets , is een klein tipje hoe of wat
al met al staat er gewoon een gave Saurer die er mag wezen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 11:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste mensen,

Mijn hartelijke dank voor jullie medeleven. Ik ben blij, dat we gelukkig op deze site een beetje tot steun kunnen zijn in moeilijke tijden.

Nogmaals mijn dank.

Wat ik al schreef, onze hobby is toch wel heel waardevol om je zinnen even te verzetten. Ik hoop zo tussendoor aan dit model de "finishing touches" aan te brengen.

En bedankt Koos voor je tip van dat touw. Daar had ik niet aan gedacht, maar het is wel een leuk en logisch idee. Ik ga dat nog aanbrengen. :wink:

Ik denk wel, dat het volgende het eindverslag gaat worden. Kan misschien wel even duren, maar ik ben net als jullie net zo nieuwsgierig hoe het resultaat gaat worden.


En niet te vergeten, wens ik iedereen een Fijne Oudejaarsavond, een Prettige Jaarswisseling en alvast Een Gelukkig Nieuwjaar !!!!

Tot spoedig !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement