Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 9

Beste bouwers,

Er komt nu toch een beetje lijn in het geheel.

Ik heb het interieur verhaal nu wel achter de rug, daar ging heel wat tijd in zitten, het was allemaal niet zo eenvoudig, als het er uit ziet, maar dat hoofdstuk hebben we gehad.

eerst maar de plaatjes hoe het geworden is:

photo 458697

photo 458698

photo 458699

photo 458700

Het blijft wel lastig om met het weinige licht. goede plaatjes te maken, ik wil zo veel mogelijk zonder flits werken, want dat wordt dan niks.

De voorruit zit er nog los in geklemd, zo kan ik er later nog makkelijk bij, als de deuren etc. er definitief in gaan.

Vervolgens heb ik inmiddels de cabine goed passend gemaakt met de motorkap en ook met wat stripjes de bevestiging op het chassis uitgedokterd, zo dat alles goed recht zit.

Zodra de cabine op het chassis is gelijmd, kan ik verder met de spatborden en hopelijk er achter komen of ik de zijkanten van de motorkap goed passend heb gemaakt. :?:

Tenslotte weer wat fotootjes van het geheel, het begint er al een beetje op te lijken, geeft de burger weer moed om door te gaan.

photo 458701

photo 458702

photo 458703

Het was niet zo'n uitgebreid verslag maar wel belangrijk, we kunnen nu echt vorm gaan geven aan deze Zwitserse LKW.


Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 10

Beste brouwers,

Het verhaal van bumpers en voorassen.

De bumper maken was wel een verhaal apart. Geen simpele rechte strip met ronde hoeken. Nee, een ronde bocht in het midden, die moet aansluiten op de onderkant van de radiateur mantel. En dan ook nog rond van boven af gezien. Dus ben ik maar druk in de weer gegaan, met strookjes karton, om een malletje te maken.
Uiteindelijk heb ik de bumper uit dik (2 mm ) plaat gezaagd en stukjes bij beetjes rond gelijmd.
Tenslotte zitten er op de hoeken driehoekige soort van traan-plaat. Alleen geen ruitvormige profielen maar een paar ribbels om en om. Ik heb eerst maar wat ruitjes op dun plaat getekend en met de hand om en om kerfjes aangebracht, om zo dat ruiteffect te bereiken.

Ja, toen kwam het hoofdstuk vooras. Dat is natuurlijk veel passen en meten en ook met malletjes werken, om de breedte te bepalen, inclusief de ruimte die de fusees etc innemen. Volgens de foto's was de vooras uit één stuk gesmeed (?) , dus ook hier maar weer stevig dik plaat gebruikt om de vooras uit te zaken met de juiste krommingen aan de uiteinden. Vervolgens de boven en onderkant met dun plaat afgewerkt. Hierbij is het altijd moeilijk te bepalen hoe de voorwielen in de spatborden passen, in dit geval vallen ze wel een beetje te diep, dus moet ik dat bij de vooras corrigeren met wat opvulstukjes , zodat het geheel wat hoger op de "pootjes " komt te staan.

Dit was het resultaat:

photo 459766

Verder zijn er nog wat andere onderdelen aangebracht, het voorste gedeelte van de uitlaat, gemaakt van een dikke gietstaaf en de demper heb ik van een stuk oude balpen gemaakt. Met het laatse stuk wacht ik nog even, dat moet n.l. voor het achterspatbord uitkomen.
Ook heb ik nog wat aan de motor toegevoegd. Nu de motorkap klaar was, kon ik bepalen hoeveel ruimte ik over had voor de luchtfilters. Ik had de keuze uit verschillende, ik vond de dubbel ronde potten wel een apart geheel, wat goed bij de motor pastte.
Verder heb ik nog wat verder vijlwerk aan de motorkap delen verricht om ze goed passend te krijgen. Het is niet volmaakt, maar kan er mee door. Weer wat geleerd, de volgende keer doe ik het wat anders.

Tenslotte heb ik de raampjes voor de portieren gemaakt. Ook hier weer veel passen en meten. Ik heb ze met wat vloeibaar velpon vast gezet, ze zitten nog steeds goed vast :o

Hier dan de laatste plaatjes :

photo 459764

photo 459765

photo 459767

photo 459768

Wat is er nu aan de beurt: eerst maar een set koplampen maken, dan begint het bul een echt gezicht te krijgen. Ik denk, dat ik dan eerst de achterschermen definitief aan het chassis kan bevestigen. Dan weet ik tenminste waar de laadvloer moet komen.
Jullie gaan het zien, :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Gaaf om te zien hoor hoe deze oldtimer steeds uit het niets weer een stukje verder naar zijn voltooiing komt.
Mooi plaatje ook met de zijkant van de motorkap open zodat je zo tegen de motor aan kijkt, ziet er heel natuur getrouw uit.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 11

Beste mensen,

We zijn weer een paar stapjes verder gekomen.

Eerst maar iets, wat ik vergeten was bij het vorige verslag.
Aan de motor moesten nog twee luchtfilters komen. Ik had hierbij de keuze uit verschillende uitvoeringen. De meest voorkomende is een vierkante doos, die vond ik niet mooi, want die dekt dan een aardig deel van de detail af, maar gelukkig was er ook een variant met twee ronde filters, die zien er naar mijn smaak een stuk beter uit. Het oog wil tenslotte ook wat... :D

photo 460555

Nu ik toch bezig was, hier nog een plaatje van het chassis inclusief de complete uitlaat.

photo 460556

De vooras is inmiddels een tweede exemplaar, de eerste bleek niet te passen , ik had de boog in het midden toch een beetje te diep gemaakt, waardoor de voorwielen te diep in de wielkasten vielen.
Dus maar weer een nieuwe gemaakt, vervelend is altijd, dat de hele boel weer voorzichtig uit elkaar moet worden gehaald, dus ook weer nieuwe fusees en een nieuwe spoorstang moeten maken.

Toen waren de achter spatschermen aan de beurt. Om alles een beetje stevig te krijgen, heb ik maar weer teruggegrepen op de metheode, die ik eerder had toegepast. Stangetjes van dikke paperclips
gemaakt en die met secondenlijm vastgezet. Het was wel even puzzelen waar ze precies op het spatscherm gelijmd moesten worden.

Verder met de bouw. De koplampen, ik vind dat altijd een belangrijk onderdeel van het uiterlijk. Het is en blijft een lastig karweitje om een paar mooie lampen te maken. Ik had geen enkele maat, dus moest alles met het timmermansoog vanaf de foto's gemaakt worden. De glaasjes zijn niet zo moeilijk, alleen het koplamphuis vereist wat inprovisatie talent.. :?
Uiteindelijk met behulp van een spinner van een propeller als malletje en een stukje verwarmd plastic sheet kon ik twee exemplaren fabrieken.

Nu heeft de truck eindelijk zijn "gezicht"...

photo 460553

photo 460549

photo 460550

Een nieuwe hoofdstukje, de laadbak.

Op veel foto's zie je alleen de kipper uitvoering, daar lijken er toch wel heel veel van gerestaureerd te zijn. Maar ja, ik vind een normale vrachtuitvoering met huif toch wel het mooiste, gelukkig zijn daar ook wel foto's van te vinden. Ook hier weer de nodige variaties. Keuze genoeg. Wat me ook opviel, was het feit, dat de laadbakken vooral allemaal uit aluminium of staal zijn opgetrokken. Haast geen houten zijkleppen. Alleen het schot aan de voorkant is meestal van houten latten met een metaal frame.

Ik ben maar begonnen met het onder -frame, waarop later de vloer en de zijkanten komen. Ik ben nu bezig om het voorste schot te maken.

photo 460554

photo 460551

photo 460552

Tot zover,

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 19:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
De kleur wordt steeds passender bij het model, al vind ik de rode wielvelgen er steeds minder bij passen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bert,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet het, er is al eerder over de kleur van de velgen door Kees geschreven. Ik ben er ook nog niet uit. Ik kan er gelukkig nog goed bij, als ik ze wil veranderen. Ik ga eerst maar eens verder met de laadbak.
Als het totaal plaatje er staat, ga ik er wel eens voor zitten of ik alles zo houd of alsnog wat ga veranderen. Blijf de bouw maar volgen.

Je ziet op de vele foto's allerlei combinaties en ik vind ze allemaal even mooi.... :lol:
Kijk hier maar hier op het linkje:

https://www.google.nl/search?q=saurer+s ... 20&bih=969


Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op wo 21 nov, 2018 23:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Prachtwerk John, en de kleur is ook erg mooi gekozen. 8)
De ruitenwissermotor in de ruit vind ik ook een gaaf detail.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2018 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 12

Beste bouwers,

Bedankt voor alle aanmoedigingen. :D Tja, Kees en Bert hebben mij toch wel aan het denken gezet over de kleur van de velgen. Om het een beetje uit te zoeken, heb ik een foto's via Paint bewerkt en de rode velgen blauw gemaakt.
En inderdaad, het spraak mij wel aan. :o

Terwijl ik bezig was met de laadbak t bouwen, heb ik tussendoor de velgen maar onder handen genomen en alles blauw geschilderd. Het was wel wat priegelen met een klein penseeltje, maar het ziet er nu weer netjes uit. Het geheel is nu beter in evenwicht.

Verder met de laadbak. Ik ga trachten de achterklep met scharniertjes te voorzien, net zo als bij de portieren.
Ik heb inmiddels al zitten denken hoe ik het frame voor de huif kan maken. In het echt, is er een stelsel van buizen opgetrokken, waarover het canvas is gedrapeerd. Ik denk dit te kunnen maken uit
massief koperen stroomdraad, wat ik dan aan elkaar moet solderen. Nog haast geen ervaring met solderen, dus dat wordt weer wat bijleren.

Tot zover, eerst maar eens verder met de laadbak zelf.

De plaatjes:

photo 461659

photo 461658

photo 461657

photo 461656

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2018 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Ik had even een paar updates van je niet goed gelezen en bekeken John.
Maar deze updates eens bestudeerd en werkelijk subliem hoe je bepaalde zaken aanpakt, zoals bijvoorbeeld de koplampen.

Word weer een hele mooie voor bij je verzameling.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2018 8:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
JA, veel beter zo met die velgen

Mooie laadbak en geloof me, solderen is niet zo moeilijk als het lijkt, je moet alleen effe opletten met een hete bout bij je vingertoppen :lol: sprak hij uit ervaring bij het solderen van PE deeltjes

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement