Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2018 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik geloof dat ik de enige ben die de rode velgen ook wel wat vond hebben. 8)
Maar dit is ook mooi!

En sorry dat ik nog even terugkom op dat interieur; schitterend!
Maar exterieur is ook heel fraai aan het worden.

Ik bakte vroeger niets van solderen tot ik aan de gang ging met Lotfett.
Soldeervet dus. Dat zorgt dat het soldeer heel prettig gaat vloeien.
Aanrader! En soldeerverbindingen goed schoonmaken van te voren!

Succes!

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 13

Beste mensen,

Ik ben weer een stukje verder gekomen in deze week.

Eindelijk konden de treeplankjes erop. Gewoon veel werk aan gehad om die te maken. Het ribbelpatroon heb ik, net als bij de voorbumper, gemaakt uit dun plaat en dan geduldig kleine krasjes kruis -links aangebracht. Op foto's is te zien, dat dit patroon op alle trucks werd gebruikt.

Verder met de laadbak. Het is niet zo goed te zien, maar het hele framewerk aan de onderkant is nu klaar en het past nu ook goed op de spatborden. Dat was nog lastig om het allemaal recht te krijgen.
Ik heb ook voor elkaar gekregen om de achterklep scharnieren te krijgen. Dat lijkt me wel leuk om later met een stuk teruggeslagen dekzeil een kijkje te hbeen in de laadruimte. Althans, dat is nu het idee.

photo 462165
photo 462166

Verder heb ik op de laadbak wat meer details aangebracht. De hevels om de zijkleppen vast te zetten en aan de onderkant een dunnen stang voor het vastmaken van de bevestigingsdraden van het dekzijl.

Ik moet nog op de hoeken, een paar steuntjes met rubberdoppen maken, daar vallen de zijkleppen dan tegenaan.

Ja, dan komt de huif zelf in beeld. Ik heb me maar op de foto's gebaseerd, er zijn verschillende keuzes, aangezien ik een soort van buisframe wil maken, heb ik gekozen voor de wat vierkante huif,

In papier maar even een soort van malletje geknipt voor de goede verhoudingen.

photo 462167
photo 462168

Het frame ga ik maar eerst maken, dat wordt samen -gesoldeerd uit koper stroomdraad, wat ik bij de bouwmarkt heb gekocht. Ik ben inmiddels al begonnen aan het maken van de hoepels. Ik zal wel een soort van standaard moeten maken om de beugels op goede afstand te houden bij het solderen, maar dat komt wel bij het volgende verslag. Tenminste, als ik dit netjes voor elkaar krijg.

photo 462169

Tot zover maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jun, 2011 11:06 am
Berichten: 41
Zaten er onder die huif tussen de hoepels gewoon geen houten planken :?:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 15:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor het meedenken !
Voor zover ik heb kunnen ontdekken op de vele foto's, die ik inmiddels heb verzameld, zie je alleen maar een complete huif of een open laadbak.

Ik heb inderdaad bij andere vrachtwagens de combinatie van buisframes en houten latten in de lengterichting gezien. Ik ga er nog eens over nadenken of ik ook zo iets kan maken. :wink:
Dat lijkt mij ook eenvoudiger dan solderen.

Trouwens nog een leuk kort filmpje gevonden, hier is goed te zien, hoe met de hendels onder het stuur geschakeld wordt. De rechter hendel is volgens mij voor het in -en uitschakelen van de motor rem.

https://www.youtube.com/watch?v=x5Ao-pJDJ7s

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi John,

Wordt al een pracht wagen.
Denk er aan als je met papier werkt dat je het papier nat maakt en dan los op de buizen cq planken constructie legt.
Tijdens het drogen gaat het papier op het dak de contouren van het frame aannemen, beetje doorhangen en wat naden enzo. :wink:
Hierna gewoon weer lekker schilderen of spuiten.
Ben erg benieuwd hoe het er starks als een compleet plaatje er uit gaat zien.....gaat vast goed komen. 8)

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Dank je Hermann,

Ik krijg er nu ook steeds meer plezier in, nu de bouw een beetje vordert en het een beetje de vorm krijgt, die ik in gedachten had.

Het schiet al aardig op, we proberen er weer wat unieks van te maken... :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: do 06 dec, 2018 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Woefdram schreef:
Hoi John,

Wordt al een pracht wagen.
Denk er aan als je met papier werkt dat je het papier nat maakt en dan los op de buizen cq planken constructie legt.
Tijdens het drogen gaat het papier op het dak de contouren van het frame aannemen, beetje doorhangen en wat naden enzo. :wink:
Hierna gewoon weer lekker schilderen of spuiten.
Ben erg benieuwd hoe het er starks als een compleet plaatje er uit gaat zien.....gaat vast goed komen. 8)

Hermann.



Je zou ook verdunde houtlijm kunnen gebruiken.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2018 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Prachtige vorderingen weer John, wordt een beauty. :brouw:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2018 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 14

Beste mensen,

Bedankt allemaal voor de reacties, :D

Er gaat nu wel een beetje meer vaart in komen.

Ik was vorige keer bij de laadbak aangekomen. Die was inmiddels wel klaar, om een kleurtje te krijgen. Mooi de gelegenheid om eens een spuitbuis zilver van Action uit te proberen. Dit ook met het oog om deze bussen eens voor mijn vliegtuigmodellen te gebruiken.
Nou, het resultaat was best goed, beter dan ik verwachtte. Geen grove korrel, mooi glad en makkelijk te spuiten. En dat voor weinig geld !

Na het spuitwerk, ben ik aan de slag gegaan met het raamwerk onder de huif. Helaas, mijn vaardigheden met de soldeerbout waren aller- be- droe- ven- dst :cry:
Het lag niet aan de spullen, maar ik heb het gewoon nu niet in de vingers. Tot nu toe, heb ik ook nooit iets hoeven te solderen. Conclusie, gebrek aan ervaring, nog veel oefenen, hier.

Dus heb ik maar teruggegrepen op de lijm methode. Met seconden lijm ging alles zonder problemen. Het viel ook niet mee, om het koperdraad netjes strak en recht te krijgen, ja, ik weet van de boorkop methode, om het geheel een beetje solide te krijgen heb ik, zoals Avensis al suggereerde, wat plastic reepjes als planken tussen de metalen frames gelijmd.

Het resultaat na al het spuit en -lijmwerk:

photo 462924

photo 462923

photo 462925

photo 462926

Vervolgens moest het houtwerk op de laadvloer en het voorschot geschilderd worden. Ik dorst het niet aan om de zilverkleur af te plakken, dus het bruin maar gewoon met de hand gedaan.

Ook het framewerk kon toen geschilderd worden. Het buiswerk maar gewoon zwart gemaakt en de planken een mooi houtkleurtje. Wel lastig schilderen, die dunne buisjes en daartussen de planken bruin krijgen, maar na aardig wat uurtjes kwasten, is dit het resultaat. Op de foto's zag ik nog een klein vlekje op het zilver, wordt gecorrigeerd.. :mrgreen:

photo 462927

photo 462928

photo 462929

photo 462930

Tot nu toe, ben ik best tevreden met het resultaat, ik moet nog eens goed nadenken, hoe ik het laatste grote deel : de huif, ga maken.
Ik heb al wat ideeën, dus ik ga maar eens druk aan de slag met papier, schaar en plakband, om wat uit te vogelen. Ik wil dan ook proberen, om een ruime inkijk in de laadruimte te krijgen. In de laadruimte zelf, wil ik dan wat houten kisten plaatsen met wat koekoeksklokken of zo iets... :lol:

Tot zover dan,

Met vr.gr.
JOhnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 8:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
En werken met tissue, verdunde houtlijm en wat klemmen om de boel een beetje strak te houden? Je kan dan eerst een paar lagen tissue (keukenpapier zonder relief) over de huifspannen en dan inweken met verdunde houtlijm, door nu wat te spelen met de klemmen kan je het "canvas" net zo om je frame laten vallen als je wilt, je krijgt dan wel een realistisch zeildoek.

Eenmaal droog is het best hard en schilderbaar en je heb gelijk een beetje het juiste oppervlaktestructuur er in

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: scaniamodelbrouwer en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement