Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste medebouwers,

Na het afbouwen van de zoveelste Fokker ( F.III) :D werd het tijd om weer eens iets op wielen te gaan bouwen.

Hoe de dingen kunnen lopen; ik maak regelmatig op het Internet wat "zoektochtjes" naar dingen die mijn interesse hebben.
Bij toeval kwam ik bij het RET Bus Museum in Rotterdam terecht. Hier vond ik veel informatie over de oude Saurer Bussen met prachtige maatschetsen.
Zie:
https://www.stichtingromeo.nl/files/mus ... us-223.pdf

Voor mij was dit wel een stukje jeugd sentiment,
ik heb gelukkig nog als klein jochie, een paar keer in zo'n oude Saurer ritjes naar mijn tante in Rotterdam-Zuid, gemaakt.
Zodoende ben ik me ook eens gaan verdiepen in de geschiedenis van de Zwitserse Saurer fabrieken, ik wist er wel één en ander van, maar natuurlijk niet alles.
Ik kwam hierbij ook heel wat mooie foto's tegen bij Baumaschinenbilder.de en via Pininterest kwam ik bij Buzzybeeforum.NL uit.

Nooit geweten, dat er zoveel types vrachtwagens van het merk Saurer waren, ik vond vooral het type S4C erg mooi, dus wil proberen deze in schaal 1/24 te gaan bouwen. Trouwens, ik verbaas me over het feit, dat er nog zoveel over zijn.
Hier een voorbeeld, gevonden bij Pininterest, nota bene een Nederlandse:

photo 449664

Alles begint natuurlijk met goede maatschetsen, nou dat viel niet mee, ik heb wel tientallen foto's verzameld, maar voor tekeningen was de oogst maar mager. Gelukkig zijn veel trucks door andere fabrieken (Berna, FBW) in licensie gebouwd, zo vond ik een redelijke maatschets van een Berna, die heb ik dan maar als basis gebruikt. Ik kon vaag nog de maten ontcijferen, dus hiermee ben ik aan de slag gegaan:

photo 449665
photo 449666

mijn interpretatie:

photo 449670
photo 449671

Er zijn nog vele dingen, die ik nog moet uitzoeken, maar voorlopig kan ik in ieder geval het chassis, de motorkap, spatborden en de cabine maken. De laadbak zal wel weer een uitvoering met huif worden.
Het moeilijkste leek mij, om de radiateurmantel te maken, al die dunne spijltjes, dat blijft altijd lastig, zoiets netjes te maken. Ik dacht, daar begin ik het eerste mee, als dat lukt, komt de rest wel vanzelf.

Dit is het resultaat, nog niet helemaal af, maar ik ben er wel tevreden mee:

photo 449667
photo 449668

Ik wilde eerst dun nylondraad gebruiken, maar dat kreeg ik niet mooi strak, dus maar overgegaan op dunne koperdraad, van een telefoon kabel. Met secondenlijm op een stevige plasticplaat basis gelijmd en later alles pas gemaakt voor de radiateurmantel.

Hierna ben ik echt begonnen met de bouw, dus het chassis. Voorlopig heb ik de hoofddelen klaar. Nu alles netjes glad afwerken en in elkaar zetten.

photo 449669




Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op do 12 jul, 2018 11:06 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 15:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik dacht al dat er weer een truck aan zou komen. Ik ga het volgen, John.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
geweldige keuze , en inderdaad , als je lekker plaatjes aan het kijken ben dan kan je zien wat voor mooie voertuigen en veel verschillende in ons land gereden heeft
zoveel verschillende merken waarvan er jammer genoeg veel verdwenen zijn of opgeslokt door andere merken waarbij hun mooie eigen stijl en bouw verloren gegaan is
gaat zeker kijken hoe of wat je er weer van maakt , heerlijk om te zien
veel plezier en succes
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 19:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Toen bouwde ze nog mooie trucks, misschien ligt het aan het formaat van mijn voorgevel, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor neuzen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2018 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Veelbelovend begin alweer! En weer een originele voorbeeldkeuze.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag: 2

Beste bouwers,

Ik ben nog niet echt opgeschoten, maar ben wel regelmatig bezig geweest aan de motor.

Ik wilde eerst het chassis veerpakketten en assen gaan maken, maar toen herinnerde ik me, dat de aandrijflijn wel eens in de weg kon zitten met de dwarsliggers van het chassis.
Het ene volgt altijd het andere, dus eerst maar de motor bouwen, dan weet ik tenminste hoe de aandrijfassen gaan lopen en volgt dan pas de rest.

Dus zo gedaan: de motor, daar gaan vele uren in zitten, tja, ik vind het altijd leuk een mooie motor te bouwen, die ook nog een beetje lijkt op het orgineel. Eigenlijk wel apart, de meeste onderdelen zitten aan de rechterkant, links alleen de dynamo en de uitlaat. Foto's waren ook niet geweldig, je ziet weer allerlei verschillen, maar ik ben wel tevreden met het resultaat.

photo 450345

photo 450346

photo 450347


De ruwbouw is nu wel klaar, tijd voor een kleurtje. Ik laat de V-snaren er nog maar even af, die komen later nog plus uiteraard de nodige bedrading en leidingen.

De gang zit er nog in !

Op naar het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi blok geworden, in kleur afgewerkt is het een realistische weergave.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat motorblok is inderdaad goed gelukt.
Succes met de rest van dit truckmodel!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.3

Beste bouwers,

Ondanks de grote hitte van de afgelopen tijd, kan ik toch weer wat vorderingen laten zien. Dit ging dus wel met de spreekwoordelijke en echte zweetdruppeltjes, gepaard. :lol:

Ik was gebleven bij het motorblok, dat heb ik vervolgens een kleurtje gegeven, waardoor het er allemaal wat beter uitziet. Er moet nog wel één en ander aan gebeuren, leidingen , kabels etc. maar die komen er wel op, als het blok in het chassis hangt, dat duurt dus wel even....
Er moet ook nog een luchtfilter opkomen, ik ontdekte, dat er verschillende uitvoeringen waren, ik kan pas een keuze maken, als de motorkap klaar is en ik kan bepalen hoeveel ruimte ik nog heb. Dat dus ook voor later.

De motor:

photo 451593
photo 451595

Verder met het chassis. Ook hier weer het nodige puzzelwerk, waar b.v. alle dwarsliggers moesten komen, rekening houdend met de bevestiging van de veerpakketten en gelijk de ruimte houden voor
de achteras. Dat was nog een hoofdstuk apart, het is allemaal vrij smal, dat is waarschijnlijk het gevolg, van het feit, dat de spoorbreedte beperkt was. Tenminste dat heb ik ergens gelezen.

Ook heb ik de nodige uurtjes besteed om de accubak en een grote gereedschapskist te maken. Ik heb mijn best gedaan om er wat leuks van te maken, met de strips en scharnierpunten. Gelukkig kon ik dat goed bekijken op de foto's, want ook hier zijn er weer vele verschillen in uitvoering.

Aan de benzinetank wordt nog gewerkt. Opvallend hierbij, zijn de naden van de twee delen boven en onder, plus de bevestigings strippen aan het chassis. Dat zijn zo van die aparte dingen, die dit model juist zo leuk maken.

Hier de delen:

photo 451594

Voor het overzicht, maar de delen een beetje los vast neergezet, het geheel ziet er geloof ik, wel goed uit. Tot nu toe past alles, en zit alles op de juiste plek.

photo 451596
photo 451597

De volgende stappen, gaan over het plaatsen van de achteras met cardanas en beginnen met het maken van de velgen.

Met vriendelijk groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
John, het ziet er weer voortreffelijk uit. Ga zo door :brouw: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement