Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Vandaag weer even wat kleine vorderingen.
Inmiddels heb ik de Cummins motor met bak en extra tanken binnen gekregen van onze "nieuwe" MB bouwer. :mrgreen:
De motor hier en daar een beetje gedemonteert, wat zonder schade lukte, en tezamen met de achtervelgen alles even in de "meneer spier" laten zwemmen.
Na een kwartiertje was alles ontchroomd en ontlakt.

voor de achterwielen heb ik de messing asjes op maat gemaakt en aan de ene kant alvast messing borgring geplakt.

photo 444599

photo 444600

Dan de motorsteunen aanpassen, want de V8 wordt omgewisseld voor een Cummins 6 in lijn.
Nu heb ik nog een ATM Kenworth oin de stash, dus het was even kijken hoe dit er bij dit chassis uitzag.
Deze Kenny heeft namelijk wel een cummins motor er in zitten, en kon nu even kijken hoe dit er qua steunen uit moest zien.
Het voorste spantje wat bij deze kit zit, moest ik weg laten, zoals hieronder op tekening te zien is.

photo 444606

Om vervolgens een andere steunen te maken....

photo 444601

photo 444602

Dan de Cummins er in hangen en de ingekorte aandrijfas er tussen.

photo 444603

Alles even op de bandjes zetten......

photo 444604

En het veschil van de normale achterbanden, en de lowliner banden op de vooras.

photo 444605

Gaat al aardig de goede richting in dacht ik zo.
Dit was hem weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Hermann,

Heb je referenties over die 6-in-lijn motorisering? De inbouwlengte van een V8motor is dacht ik korter dan een 6-in-lijn. Komt deze niet achter de cabine uit?

Terwijl ik het typ denk ik bij mezelf al dat je te precies bent om het niet te hebben nagekeken maar de keuze verbaast me.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 mei, 2018 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Nou ja Rolf, ik hoop en gok dat het uitkomt, zo niet dan zaag ik gewoon een stukje van de motor af of maak een nis in de laadbak, kniezel die daar op let....... :roll: .......... AfbeeldingAfbeelding

Nee natuurlijk niet, natuurlijk heb ik alles nagekeken en opgemeten, precies zoals je al dacht. :lol:
Door diverse bronnen vernomen dat de Marmon hoofdzakelijk met Cummins motoren rond reed, en deze motor valt geheel onder de cabine, steekt niets achter de cabine uit. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
wat lees ik nou , zaag af ??? maak jij er een 5 en half van in plaats van een 6 in lijn motor :shock:
je lijkt die vent wel die een V 7 en half maakte [ motor liep NOOIT meer !!!!! ] :roll:
al met al word het een mooie wagen [ met mijn gedoneerde spullen ]
tot de volgende ronde
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Geen paniek Koos! :lol:

ja heren, na wat prutsen, en heel veel kijken en meten, staat het chassis zo op het oog op de juiste hoogte.
Deze hoogte heb ik bepaald aan de hand van de st Joseph Motor Lines foto, en heb de afstand tussen dieseltank en grond als referentie gebruikt.

Als eerste heb ik de platen waar de luchtveren op zitten, de as uitsparingen helemaal uit gevijld tot boven in toe.
Deze vijl beurt leverde 3 mm op, dan de tanken met dubbelzijdig tape op het chassis plakken, en de assen er los onder en het chassis opmeten.
De ruimte tussen onderkant tank en grond was nog net iets te hoog en besloot om de luchtbalgen er af te snijden en deze opnieuw te maken.
Hiermee pakte ik er nog eens 2mm erbij, en nu staat het chassis dan mooi op hoogte.

photo 445656

Verder moesten alle onderdelen die in 1 stuk zijn gegoten zoals torsiestangen en remboosters, allemaal los gesneden worden omdat dit nu allemaal anders komt te zitten.

photo 445657

Wat aan de achterzijde gebeurd, moet ook aan de voorzijde gebeuren.
Hier hetzelfde verhaal, bladveren weghalen, nieuwe maken die ook 2mm hoger komen te zitten.

Na wat diverse info bronnen, moest er ook nog een drop axle gemaakt worden.
Deze "drop" aanpassing heb ik op de bestaande as gedaan, wat ook weer 3 mm opleverde, zodat het chassis ook aan de voorzijde goed komt te staan.
Deze vooras moet alleen nog wat netter afgewerkt worden, want het is nu nog de ruwe ombouw. :wink:
Dan de schokdempers inkorten en alles, op de vooras na, op zijn plek lijmen.

photo 445654

photo 445655

photo 445658

photo 445660

De grote uitsparingen in het chassis, die voor de tanksteunen zijn bestemd, heb ik ook dicht gemaakt omdat de dieseltanks op een andere plek worden gehangen.

photo 445661

En dan als laatste, even een rondje van de zaak.....

photo 445666

photo 445665

photo 445664

photo 445668

photo 445667

photo 445662

photo 445663

Zo, de basis is nu gelegd en van hieruit gaan we dan ook lekker rustig verder.
Dit was het weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dat dan weer wel natuurlijk :shock:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Mooi laag chassis. Handig gedaan ook!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
Hoi Herman

Hele aparte Amerikaanse truck
Maar je maakt er weer iets moois van !!

Groet
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt voor jullie reactie"s heren!

Zo...nu alles op hoogte staat ben ik éérst maar eens gaan kijken naar de Cummins motor.
Om een goed beeld te krijgen, heb ik op het net diverse Cummins motoren gevonden en is de keuze gevallen op de Cummins 350 Big Cam, wat naar mijn idee geen verkeerde keuze is.
Deze ziet er nagenoeg hetzelfde uit als deze, en heb ik nu ook de kleur kunnen bepalen, hoewel er op het net toch verschillende zandkleur tinten waren te vinden op deze motoren. :?

Met de foto's in de aanslag heb ik vervolgens de moter wat meer gedetailleerd en met Revell SM 314 de motor geschilderd.
Deze kleur benaderd de echte kleur het meest, van wat ik gevonden heb, en het grote voordeel is, dat deze verf siedemat is.

Veel valt er verder niet over te zeggen, alleen dat de motor hier en daar er wat anders uitziet dan de kit versie en dat er wat extra attributen hier en daar zijn bij gekomen.

photo 446050

photo 446051

photo 446052

photo 446053

En in het chassis geplaatst....

photo 446049

photo 446048

Het lijken qua kleur 2 verschillende motoren, maar dit is puur het lichtval......scheelt zo even een paar tinten. :wink:

Radiator zal later aan de bovenzijde ook nog ietwat aangepast worden, om later de lucht- en uitlaatleidingen aan te leggen.
Dit was het voor vandaag en tot de volgende maar weer!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2018 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Inmiddels ben ik weer wat verder met deze Ami gekomen.
Na wat kijken en vergelijken heb ik de bodemplaat opnieuw gemaakt.
De ruimte voor de schakelpook was ik bij de vorige bodemplaat even vergeten, ben natuurlijk alleen de Europeanen gewend. :lol:

Aanpassen was niet echt een optie, dus alles even opnieuw gemaakt en nu wél rekening gehouden met de uitsparing voor de schakelpook.
Tevens is de ruwe vorm van het dashboard gemaakt en zal later de bewerkte plaatjes met de metertjes nog maken en op dit dashboard plakken.

photo 446750

Stoeltje er met dubbelzijdig tape in geplakt voor de verhoudingen.

photo 446751

photo 446752

photo 446753

photo 446754

photo 446755
Helaas zit ik nog even op de nieuwe punch & die set te wachten om de cabine verder af te werken, maar ik kon alvast het slaaphok gaan maken.
Het was behoorlijk lastig om vanaf een perspectief foto de juiste verhoudingen te krijgen, maar met wat "meetfoefjes" vanaf de foto, kon ik dit slaaphok toch behoorlijk in de juiste proporties krijgen.

photo 446741

Met 0,25x0,5mm de raamlijsten gemaakt wat later de chrome lijsten worden, later zal er op het glas nog een raamlijst gemaakt worden die hier weer in komt te vallen.

photo 446743

photo 446746

photo 446747

photo 446748

En alles even op de Resin cabine gezet voor het totaalbeeld.
De voorste schuine plaat zit er nog los in, moet nog een beetje bewerkt worden. :wink:

photo 446749

photo 446744

photo 446742

photo 446745

Nu nog de voorplaat, dakplaat en een doorvoer in de bodemplaat maken, en dan is het slaaphok in ieder geval zover gereed.
Dat was het weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement