Hallo brouwers!
Geen paniek Koos!
ja heren, na wat prutsen, en heel veel kijken en meten, staat het chassis zo op het oog op de juiste hoogte.
Deze hoogte heb ik bepaald aan de hand van de st Joseph Motor Lines foto, en heb de afstand tussen dieseltank en grond als referentie gebruikt.
Als eerste heb ik de platen waar de luchtveren op zitten, de as uitsparingen helemaal uit gevijld tot boven in toe.
Deze vijl beurt leverde 3 mm op, dan de tanken met dubbelzijdig tape op het chassis plakken, en de assen er los onder en het chassis opmeten.
De ruimte tussen onderkant tank en grond was nog net iets te hoog en besloot om de luchtbalgen er af te snijden en deze opnieuw te maken.
Hiermee pakte ik er nog eens 2mm erbij, en nu staat het chassis dan mooi op hoogte.
Verder moesten alle onderdelen die in 1 stuk zijn gegoten zoals torsiestangen en remboosters, allemaal los gesneden worden omdat dit nu allemaal anders komt te zitten.
Wat aan de achterzijde gebeurd, moet ook aan de voorzijde gebeuren.
Hier hetzelfde verhaal, bladveren weghalen, nieuwe maken die ook 2mm hoger komen te zitten.
Na wat diverse info bronnen, moest er ook nog een drop axle gemaakt worden.
Deze "drop" aanpassing heb ik op de bestaande as gedaan, wat ook weer 3 mm opleverde, zodat het chassis ook aan de voorzijde goed komt te staan.
Deze vooras moet alleen nog wat netter afgewerkt worden, want het is nu nog de ruwe ombouw.
Dan de schokdempers inkorten en alles, op de vooras na, op zijn plek lijmen.
De grote uitsparingen in het chassis, die voor de tanksteunen zijn bestemd, heb ik ook dicht gemaakt omdat de dieseltanks op een andere plek worden gehangen.
En dan als laatste, even een rondje van de zaak.....
Zo, de basis is nu gelegd en van hieruit gaan we dan ook lekker rustig verder.
Dit was het weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.
Hermann.