Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Marmon COE Top sleeper.
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Na vele bouw werken gecomplementeerd te hebben, vond ik het nu toch echt wel tijd worden voor iets nieuws. :mrgreen:
Nu was het even kijken, want ik wil niet weer 6 nieuwe projecten starten, dus het werd even kiezen.
Uiteindelijk na jarenlang geïndoctrineerd te zijn door een bekend modelbrouwer, die veel oude Ami Resin trucks hier op het forum maakt, is de keuze uiteindelijk op deze truck gevallen.

Het is zowel in model als in het echt een bijzonderheid, en heb er maar een paar foto's op het net kunnen vinden....3 om precies te zijn.
Op Hanks Truck pictures in het Topic van Gary Morton vond ik er 1...

photo 443688
Bron: Gary Morton

En een foto van de andere zijde, van een andere Marmon met een wide spread double drive van Russ MacNeil

photo 443687
Bron: Russ MacNeil

Op de één of andere manier val ik iedere keer weer voor een volume transporter. :lol: :lol:
Goed, nu heb ik inmiddels bij AITM een Marmon double Bunk Cabine besteld, en was de bedoeling om deze op maat te zagen.
Echter na het bekijken van deze cabine, samen met de brouwer die mij geïndoctrineerd heeft, vond ik het toch wel zonde om een zaag in deze resin cabine te zetten.

Tja.....dan blijft er maar 1 mogelijkheid over.....en dat is om deze cabine zelf te gaan maken.
Nu is dit niet de moeilijkste cabine om te maken, want het is net een vierkante schoenendoos, maar het echte werk zit hem in de topsleeper en de details op de cabine.
Als donor gebruik ik de Kenworth Papa Truck, want die heeft al een lang chassis en alles wat ik voor het chassis nodig heb, zit hier al in en bij.

Nu nog een Cummins motor en een road range versnellingsbak erbij zien te krijgen, en dan is alles wel zo'n beetje compleet.
in de Kit zit namelijk een V8 met een automatische versnellingsbak.

Goed heren, een heel verhaal, dan nu maar het prille begin van de cabine.
Eerst even de resin cabine die ik als maat ga gebruiken...

photo 443691

En de eerste plaatjes styreen...

photo 443690

photo 443692

photo 443694

photo 443697

photo 443695

photo 443696

Dan voor de deurlijsten heb ik een deur als mal gemaakt, waar de 0,5x0,5mm strip omheen gelegd wordt.
Dit maakt de klus alleen maar makkelijker en weet je zeker dat je recht blijft.

photo 443693

photo 443698

Nu nog even wachten op de punch & die set van de brouwers shop, want dan kan ik de klinknageltjes van 0,5mm zelf maken en op de cabine plakken.
Als de klinknagels er op zitten, dan kan de cabine al in elkaar gezet worden en op de hoeken rond geschuurd worden.
Goed heren, de Ami brouwer in kwestie, die mij toch wel geïndoctrineerd of beter gezegd, geënthousiasmeerd heeft, is wel een tegenprestatie aan verbonden.
Ik begin deze en hij begint...... :roll:

Tot de volgende!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
dan is mijn inspanning toch niet voor niets geweest en daar gaat het dan eindelijk gebeuren
de marmon een texas breed om het zo te zeggen met [ in mijn ogen ] een geweldige uitstraling en een no-nonsens truck
volgt deze wel op de voet want ja , het is een gave truck , zeker als topsleeper die we heel weinig zien , zeker bij deze yank
de tegenprestatie van mijne zijde word een ...... moeilijk om het uit te spreken een ..... ja een europese truck van duitse makelij maar met een rechtse stuur ????
nou ik volg je
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Je weet ze wel uit te kiezen Hermann (en Koos :mrgreen: )

Gaaf project hoor. Ga je hem zo van de foto’s bouwen voor wat de kleuren betreft of heb je iets anders in gedachte?

Succes met deze Amerikaanse volume tranporter. :brouw:

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
it's hip to be square :mrgreen:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt mannen, en ja Eddy, dit model wordt eigenlijk hoofdzakelijk van deze 2 foto's gemaakt.
De kleur vind ik ook erg geslaagd, dus hij komt ook in deze kleuren, zal niet zeggen exact omdat het nogal lastig is om de juiste kleur van een kleurenfoto te nemen....lichtval enzo, maar ik probeer de kleuren wel zoveel mogelijk te benaderen.

Aangezien er maar een paar van deze uitvoeringen rond hebben gereden, wil ik hem dan ook zo realistisch mogelijk hebben, en er geen fantasie kleuren er op gaan spuiten.
Zoals de St Joseph Motor Lines worden de achtervelgen wit en op de voorvelgen komen de chromen kappen.
En op het eind zullen de decals ook gemaakt moeten worden, omdat ik ook dezelfde striping er op wil hebben.

Het bedrijfslogo weet ik nog niet, LHT vind ik ook wel wat, niet zo drukke beschrifting. :roll:
Voor het zover is, moeter eerst even een hoop gebouwd worden en het model even goed in proportie zien te krijgen. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je weet iedere keer weer de apartere trucktypes te vinden :D.
Ben benieuwd naar de omzetting van foto naar model maar gezien jouw eerdere projecten zal dat wel goedkomen.

Beide combinaties op de voorbeeldfoto lijken qua striping best wel op elkaar. Hebben beide bedrijven 'n link met elkaar of is het ene bedrijf overgenomen door het andere?

Je had het ook over witte achtervelgen? Kan het zijn dat door de lichtinval de velgen wit lijken maar eigenlijk toch lichtmetaal of aluminium zijn?

Succes met deze aparte truckcombinatie!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

@Jeroen: Het zou zomaar kunnen Jeroen, maar als ik naar de wipkar kijk, lijken ze verdacht veel op witte velgen.
Op zich maakt het ook niet zo gek veel uit, het is bij de Ami's wel vaker te zien, witteachtervelgen en voor chromen kappen.
Persoonlijk vind ik het bij deze kleur ook nog eens mooier om ze wit te maken, komen beter uit ten opzichte van het blauw.
Hoe dan ook, we zullen het nooit zeker weten, want info is er niet, allen een paar plaatjes en meer niet. :roll:

Ja heren, ik heb maar eens een begin gemaakt aan het chassis.
Wat me als éérste opviel, was de dikte van het chassis, wel erg dik voor een 1/25 kit.
Het mag de pret niet drukken, want het chassis wordt uiteindelijk toch verborgen onder de volume kast. :mrgreen:
Daarom zal het chassis, net zoals de Eurocab 1424, naar mijn standaard redelijk eenvoudig gehouden worden, dus geen kabelbomen enzo.

Nu heb ik eerst even op mijn gemak gekeken naar de as afstand, en zag dat de doubledrive er ongeveer 1,5 keer in de tussenruimte paste.
Ik ben geen voorstander van om wild te gaan zagen in een chassis, om er vervolgens achter te komen dat dit achteraf niet had gehoeven. :wink:

Na wat kijken en vergelijken, had ik de stand bepaald, het assenstel komt zo'n slordige 3,5 centimeter naar voren toe.
Hierbij heb ik 1 dwars spant weg gelaten, omdat het dwars spant met de torsiestangen ook naar voren geschoven moet worden.
Hieronder even van tekening gezien...

photo 443950

Eerst even alle pas stukjes en nokjes aan de binnenzijde van het chassis weg gevijld om vervolgens alles op zijn plek te lijmen.

photo 443945

photo 443946

Op de onderste foto zien jullie uitsparingen op de onderste chassisbalk zitten, waar normaal gesproken de luchtveren geplaatst moeten worden.
Op de luchtveren deze nokjes die hierin passen weg gevijld omdat ik hier nu niets meer mee te maken heb.

photo 443948

photo 443949

photo 443951

En het gehele chassis even.

photo 443952

Het laaste spantje achterin het chassis wordt nu verder naar voren geschoven, zodat dit wat beter zit ten opzichte van de luchtveren.
Nu de assen op hun plek zitten, kan ik nu verder met de rest van het chassis.
Dawassum weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.
Bij gebrek aan Marmon topsleepers, heb ik voor dit Topic dan ook geen afsluitfoto's......helaas. :(

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2018 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

En ik ben weer een stukje verder gekomen. :D
Nu de cabineplaten zover klaar zijn, en de assen hun plek hebben gekregen, heb ik éérst de assen doorgeboord.
Zoals jullie weten, vervang ik altijd de asjes met messing buizen, zodat het model recht op zijn wielen staat, en niet het risico loop dat er eerdaags een achteras afbreekt. :wink:

photo 444263

Vervolgens ben ik aan de bodemplaat begonnen.
De tunnel heb ik op de bodemplaat gelijmd, op deze manier loop ik geen risico met krom trekken door uitharding van de lijm.
Nadat alles goed uitgehard was, heb alles netjes geschuurd.
Nu nog het dashboard gaan maken, en als deze op de tunnel gelijmd is, dan wordt als laatste de bodemplaat aan de onderkant open gesneden of gezaagd.

photo 444259

photo 444262

Hierna de voorbumper ook alvast gemaakt.
Deze bumper wijkt qua vorm nét even iets af van de Double Bunk cabine.

photo 444261

photo 444260

En zo gaan we dan rustig verder.
Dit was het weer voor vandaag, en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 apr, 2018 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Gaaf project Hermann :brouw:
Is er wat betreft de striping niet iets te vinden bij www.modeltruckin.com? Jerry heeft heel veel, ook ouwe meuk zeg maar....
Succes in ieder geval met deze yank!

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2018 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Bedankt Onne, ik heb even op zijn site gekeken, maar niet de betreffende striping kunnen vinden.
Wel hele ander mooie stripings gezien voor eventueel een andere yank. 8)

Vandaag even wat klein peuterwerkje laten zien.
De vooras van deze kit is een starre as, en aangezien ik deze toch graag gestuurd wil hebben, heb ik hetzelfde grapje uitgehaald als bij de oude MB 1628 van Revell.

Als eerste heb ik een 1mm gaatje in beide voornaven geboord, om vervolgens met een mesje deze naven los te halen.
Dan meteen 0,5mm stripje de snedes opvangen zodat er geen ruimte op de naaf komt, om vervolgens met een messing asje alles weer terug te plaatsen.
Alle onderdelen los gesneden en de uiteinden met oogjes en 1mm asjes vervangen.

photo 444439

De stuurstang wordt met 0,5mm messing asjes vervangen, styreen asjes zijn te fragiel voor deze scharnierpunten. :wink:

photo 444438

De dopjes op de onder- en bovenzijde, worden met secondelijm op de messing asjes geplakt.

photo 444440

photo 444442

photo 444443

photo 444441

photo 444446

Dan de luchtfilterpot op zijn plek monteren.....

photo 444444

Het achterste spantje, of beter gezegd het één na laatste spantje heb ik nu ook naar voren verplaatst.
Op tekening even laten zien dat bij de kit uitvoering dit spant helemaal achterin zit.

photo 444449

En dan de 3,5cm verplaatsing van dit spant, zodat deze beter bij de luchtveren komt te zitten.

photo 444445

En voor de verhoudingen even de velgen los erbij gelegd.

photo 444447

photo 444448

Met de plaatsing van de tanken en accubak, moet ik nu even wachten tot de cabine helemaal in elkaar is gezet.
Van hieruit kan ik dan met behulp van de foto's, de plekken gaan bepalen van wat waar moet zitten.
Ja heren, dat was het weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

photo 443689
Gary Morton

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement