Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2019 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Je maakt er een waar kunststukje van Sebas! En inderdaad, die brandblusser is werkelijk superstrak. :brouw:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2020 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Zo, ook hier maar weer eens een update er tegenaan gooien, zag dat de laatste al weer een jaar geleden was :oops:.

Met de bakwagen ben ik niet veel verder gekomen als dat alleen de voorbumper gespoten is.
Wel ben ik sinds een goede anderhalve week weer lekker bezig om een aanhanger te maken achter deze FH.
Kan ik een heel verhaal over schrijven, maar plaatjes doen het hem meestal toch net wat meer, dus foto's met wat tekst en uitleg.

Natuurlijk begin je (over het algemeen) bij het begin, en dat is voor deze aanhanger dus het chassis.
Dat is gesneden uit 1mm plaat.

photo 504679

vervolgens flenzen er onder gelijmd.

photo 504680

Tussen balken gemaakt.

photo 504686

vervolgens uitgemeten waar de assen en tussen balken moesten komen en het spul in elkaar gelijmd.
Om alles recht en haaks te houden een mal van Lego gemaakt.

photo 504687

Na dat de lijm droog was een plaat ter hoogte van de verjonging gelijmd waar het schamelstel straks op gemonteerd word.

photo 504688

photo 504689

Vervolgens de BPW assenstellen van KFS op hun plek gelijmd.

photo 504691

De oplettende kijker ziet op de foto's de wielen al klaar liggen, de vaven van die wielen waren zo ovaal als wat en staken naar mijn mening net even wat te ver uit.
Dus zelf nieuwe naven gemaakt.

photo 504677

photo 504682

En met de wielen er om, voor het verschil ook even een set met de resin naven.

photo 504694

photo 504693

photo 504695

Vervolgens de assen op maat gemaakt.

photo 504692

Voor wat detail werk aan de onderkant van het chassis luchtketels gemaakt van wat styreen buis met op de kopse kanten 3 opelkaar gelijmde schijfjes de binnenste van 1mm dik en de middelste en buitenste van 0.5mm dik en steeds wat kleiner, nadat de lijm droog was de ketel ingespannen in de boormachine en met schuurpapier de bolle vorm er in geschuurd.
Voor meer detail lasjes toegevoegd uit een CTM set.

photo 504697

Daarna van wat U profiel steunen gemaakt waar de tank's met beugels van 0.5 rond op worden gemonteerd.

photo 504702

photo 504703

En het chassis voor het eerst op zijn wielen.

photo 504704

Ook een begin aan de bak gemaakt en maar even een plaatje van hoe het er dan ongeveer uit komt te zien.

photo 504705

Aan de onderkant van de bak wat profilering gamaakt waar het chassis weer precies tussen past.

photo 504706

Daarna begonnen aan de remmerij op de assen.

photo 504707

photo 504715

photo 504716

Vervolgens de zijdeuren in de bak willen krassen... en toen ging het mis... :evil: :evil:

Bij de bak van de VOLVO zelf heb ik waarschijnlijk mazzel gehad en ging het inkerven van de deurlijnen in een keer goed.
Bij de bak van de aanhanger schoot ik natuurlijk bij de eerste keer al uit waardoor er een diepe kras in de zijwand zat en de zijkant verpest was.
Ik had hem misschien kunnen plamuren, maar was van mening dat je dat zou blijven zien, dus heel rigoureus de zijwand er uitgesneden.

photo 504708

Gelukkig niet al te veel schade, het randje aan de onderkant later ook nog weg gesneden en later op de nieuwe zijwand weer terug gelijmd (aan de binnenkant), zo heb ik gelijk een mooie rand waar de vloer van de bak op rust.

In de nieuwe zijwand eerst de deuren maar ingekerfd, ook maar gelijk de sparingen voor de deurgrepen afgetekend.

photo 504709

Nog een zenuwen klusje was het uitsnijden daar van (uitschieten is immers weer een zijkant verziekt), gelukkig verliep dat goed en na wat bijwerken met een vijltje van de gaten paste de sluitingen er mooi in.

photo 504712

photo 504713

Daarna aan de achterkantplaatjes gelijmd en daarop in de sparingen weer stripjes van 0.75mm gelijmd waardoor de sluitingen straks mooi gelijk met de zijkant van de bak liggen

photo 504714

Na dat dat gedaan was verder met de remmerij, van koker een U profiel gezaagd om vervolgens steunen op de assen voor de remboosters te kunnen maken.

photo 504717

photo 504718

photo 504719

En eenmaal op de assen gelijmd.

photo 504721

Daarna de booster er op gelijmd.

photo 504722

photo 504723

photo 504724

photo 504725

Daarna het hele spul nog eens op zijn wielen gezet.

photo 504728

Vandaag ben ik bezig geweest met het maken van behuizing van de achterlichten.
Stripjes van 1 x 5.5mm gezaagd, daar tussen en aan de zijkanten strip 0.5 x 1.5 haaks op gelijmd.
Dat laten drogen en weer in stukjes van 5.5mm gezaagd.

photo 504729

Vervolgens tussen die deeltjes weer stripjes van 0.5 x 1.5 gelijmd en na het drogen met het vijltje alles bijgewerkt.
en voor de foto bij één de PE glaasjes er even in gelegd.

photo 504730

Ook nog bezig geweest met de uitschuifbare triangel wat op zich ook weer een heel bouwwerk is.

photo 504731

Inmiddels is de triangel bijna klaar, maar die foto's volgen in de volgende update.

Dit was hem weer even, en in de tussentijd rommel ik weer lekker verder.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Daar zit weer menig uurtje werk in maar het resultaat spreekt voor zich!

Ik zie trouwens op de foto met de weggesneden zijkant van de laadbak dat er wat vervorming optreedt. Doe je er nog iets aan om dat naderhand op te heffen? Hier en daar een dwarsverbinding of versteviging of iets dergelijks, of komt het na het plaatsen van de nieuwe zijwand allemaal wel goed?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Hij gaat lekker!!
mooi project, en straks, na het spuiten, komen de elementen, zoals hang- en sluitwerk, zo strak uit, als je het zo opbouwd zoals je nu doet. kost nu even wat meer tijd, maar straks zoveel makkelijker om het strak te krijgen.
wordt een superstrakke combi Sebass, zet hem op, je bent nog niet klaar..........

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hij wel! Man wat een geef project weer, bouwt gewoon ff een henger, prachtig Sebas!
Is het inkerven van deuren en uitsparingen voor de deurgrepen sowieso niet makkelijker als je dat doet voor het in elkaar lijmen? Vlakke plaat op een tafel lijkt me beter snijden?
Succes in ieder geval met het vervolg :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dat wordt een mooie combinatie. Goed dat je er mee door gaat.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ziet er allemaal erg mooi en gedetailleerdt uit Sebas.
De naven zijn nu inderdaad beter dan de resin versies.
Bij onhandige bewegingen die een kras opleveren, heb ik ook wel eens aan de hand gehad, vul ik dit meestal met lijm.
Als je dit uitgehard en gladschuurd is, zie je er niets meer van. :wink:
Succes met de priegel werkzaamheden.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Dank voor de reactie's mannen.

@ Jeroen:

Het dak had ik nog los gelaten, zodoende kon ik er nog makkelijk bij om de sparingen dicht te lijmen waar de sluitingen in komen.
Dus dat het dak op de foto wat door hangt dat klopt, voor de stevigheid heb ik voor het dak wel 2 platen van 1mm op elkaar gelijmd.
Eentje die net precies in de bak valt en de bovenste plaat rond om 2mm groter zodat hij 1mm over steekt.
Het hoekje dat je dan krijgt lekker vol blubberen met lijm en zo het dak er op gelijmd, na het drogen dan de oversteek weg vijlen/schuren (dat moet dan nog gebeuren)
Maar nu de bak in elkaar staat is hij mooi stevig en zakt het dak niet meer door.

@ Onne:

Ja, dat had ik beter kunnen doen ja, iets met eigenwijs noemen ze dat :mrgreen:
Maar gelikkig is het opgelost en geen blijvende schade.

@ Hermann:

Wat voor een lijm gebruik jij daar voor?

Zo, inmiddels nog wat door geprutst aan de VOLVO zelf.
Het spuitwerk van de cabine stond me toch niet helemaal aan, dit had ik een jaar geleden al eens in de Bluewonder gehad, maar op een of andere manier werkt dat spul niet meer zoals het vroeger deed, heel jammer.
Dus de cabine gisteren een paar uurtjes in de DOT4 gehad en binnen no time vloog de verf er af.
Nat dat ik alles goed schoon had gemaakt de cabine nog eens goed bekeken, en dat dak bleef toch knagen.
Het is het gewoon net niet.
Dus ook naar de opslag gereden waar nog dit 2/3 van de modelbouw ligt en alle dozen waar ik makkelijk bij kon door spitten.
Uit eindelijk kwam ik tegen wat ik zocht, eer reserve Globetrotter cabine en een los Globetrotter XL dak (daar heeft Italeri dan weer wel de vorm goed in zitten).
Ik ben begonnen met het dak uit het Globetrotter dak te zagen, omdat ik die profilering weer nodig had voor het nieuwe dak.
Daarna de restanten van het Globetrotter dak (voor-, achter- en zijkanten) weg gezaagd/gesneden.
Daarna van het XL dak de bovenste rand afgezaagd, dat weer op de cabine gelijmd, wel het dak met ongeveer 1.5mm verbreed zodat het op de hoeken net wat mooier aan sloot, op een of andere manier was het net iets te smal.
Alles laten drogen en vanochtend nog wat vijl en schuur werk verricht en alles lijkt zo op het ook mooi te gaan passen.
Van de zijkanten van het Globetrotter dak (die ik al weg had gegooid) heb ik later nog de rondingen naar de bovenkant van het dak af gezaagd zodat ik die weer als overgang kan bebruiken, waarom zelf met evergreen aan de gang als de juiste vorm in de prullenbak ligt.
Omdat het dak zelf toch een los deel was dat aan de achterzijde ook gelijk maar ingekort voor de hap uit het dak die er later weer in komt.
Nu nog wat foto's om mijn verhaal te verduidelijken (hoop ik dan :lol:).

photo 504978

photo 504979

photo 504977

photo 504982

photo 504985

photo 504984

Het dak zelf ligt nog los op de opgelijmde en verlaagde XL rand.
De rondingen zijn pas net weer aan het dak zelf gelijmd, dis moet nog goed drogen en uit harden al voor ik het weer verder kan bewerken.
Maar als ik het zo bekijk heb ik de vorm er nu aardig in zitten, het geeft toch gelijk een heel ander gezicht aan de cabine.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Zal ik wel de klootzak zijn die het niet ziet...…
Is het dak hoger of lager geworden? Heb je de oude cabine nog om het verschil te laten zien?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Citaat:
Wat voor een lijm gebruik jij daar voor?


Voor dunne oppervlakkige krassen gebruik ik gewoon contacta met naald.
Als het ietsje dieper is misschien nog een keer herhalen als het 1e lijmlaagje hard is geworden en iets is ingezakt,
Dan als het is uitgehard, even in de zon leggen, dan alles glad schuren en je ziet er niets meer van.

De andere methode gebruik ik voor naden en diepe krassen, en zels om stukjes op te vullen, Loctite secondelijm, en de iets oppervlakkige naden Polyzap green.
Dit heb ik onder anderen gebruikt voor naden van de Freihgtliner cabine delen, ik weet dat er vele rampverhalen zijn zoals broos worden van het plastic, breken, enzv enzv enzv, maar met de Loctite en Polyzap heb ik hier geen last van.

Ik gebruik meestal een stukje afval styreen, waar ik wat secondelijm op doe en met een coctail prikker de lijm op pak, en als je dan ziet hoeveel keer je dit kan doen voor het styreen eens een keer broos wordt.....

Onne,

Ik gok op gelijk gebleven, maar ik zal ook wel die klootzak zijn die het niet ziet. :lol: :lol:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement