Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik was al aan een soort bouwverslag op Facebook begonnen maar vond dat ik ook hier op Modelbrouwers moest laten zien waar ik mee bezig ben.
En dat is 'n DAF 3300 uit de demovloot van DAF zelf. Deze vloot was er om (toekomstige) klanten kennis te laten maken met diverse trucks van DAF in verschillende uitvoeringen.

Het voorbeeldvoertuig is deze DAF 3300:
photo 440644
Nu is de truck op de foto (die gewoon van internet af komt) een 6x2 uitvoering maar hij dient ook alleen maar als referentie. Ik ga er natuurlijk weer enigszins mijn eigen draai aan geven.
Géén lampen in de voorbumper maar wel een onderbumper. Hij krijgt een zonneklep en de luchthoorns komen links en rechts op het dak te zitten. Hij krijgt dichte chromen wielmoerringen op de voorwielen en het is en blijft een 6x4 uitvoering, want...

..ik mag van mezelf geen nieuwe bouwdozen meer kopen en toen één van mijn modellen een lichte schade had opgelopen (er was een hoekschildje af gevallen) en ik dat wilde gaan fiksen had ik binnen korte tijd deze vrachtwagen uit elkaar in onderdelen liggen:
photo 440643
Zonde? Misschien wel maar wél een goede basis om de demo DAF mee te gaan bouwen. Alleen maar verfvrij maken en in andere kleuren spuiten. Maar dat viel tegen..
Duplicolor lak is moeilijker te verwijderen dan Motip lak maar uiteindelijk is het me gelukt. Alleen moet ik niet meer ovenreiniger en remvloeistof om en om gebruiken. Het chassis gaf geen problemen maar de cabine is op verschillende plaatsen aangetast. Allemaal kleine putjes en/of gaatjes in het plastic..
Maar dat komt wel weer goed!

En mooi setje kentekenplaten gevonden:
photo 440642

En maar begonnen aan de kleinere aanpaswerkzaamheden zoals de voorvelgen. Die moesten 10 even grote gaten krijgen ipv 2 grote en 8 kleine. Dus de grote gaten dichtgemaakt:
photo 440645

Terwijl dat lag te drogen de instaptreden uitgeboord:
photo 440646

Voor het gemak de naven uit de achtervelgen gehaald:
photo 440647
Normaal gesproken deed ik dat met verschillende mesjes en duurde dat een eeuwigheid en werd het uiteindelijk toch nooit mooi. Dankzij 'n tip hier op het forum (ben effe de naam kwijt..) heb ik 'n handfrees gekocht en nu had ik binnen 5 minuten alle 4 de naven verwijderd uit te velgen. En ronde gaten..
De naven krijgen nog een randje rondom en de gaatjes zijn al geboord.

De wielmoerringen zoals ze in de bouwdoos zitten (hebben echt zo bestaan) heb ik veranderd. Uit 4 zulke ringen 2 nieuwe gemaakt:
photo 440649

De knipperlichten heb ik ook weer zo gemaakt zoals ik dat bij eerdere DAF modellen heb gedaan. Gaatje er in boren en 1 mm rondstrip er in lijmen:
photo 440650
Later de achterkant van chroom voorzien en daarna matzwart aanbrengen. Ook 'n klein randje rondom!

Bij de Roseboom DAF scheurde de cabine in daar waar de naad over de zijkant loopt. Dit kwam door de vele handelingen. Ik had al gezegd dat de cabine erg aangetast was door het verfvrij maken dus ik wilde voorkomen dat ik straks ook bij deze DAF kans op losscheuren had. Daarom voor links en rechts aan de binnenkant extra 0,5 mm plaat op maat gesneden en vastgelijmd:
photo 440651

Even goed vasthouden met wasknijpers totdat de lijm droog is:
photo 440653

Ondertussen op 'n zaterdag naar mijn werk gereden en alvast wat dingen gespoten zoals de velgen en naven:
photo 440652
Bij Heuts zag ik voor het eerst zwarte primer staan en heb die gebruikt voor de velgen. Het grijs komt van de Action, óók de eerste keer dat ik dat gebruik. Op veel foto's gekeken naar wat de juiste tint grijs moest zijn voor deze DAF maar ik weet het niet. WSI heeft deze DAF uitgebracht in 1:50 en daar lijkt het tussen licht- en donkergrijs in te zitten met een vleugje blauw. En zo was er hier een Volvo bouwer op het forum die de grijze lak van de Action had gebruikt voor zijn model en ik vond dat de juiste kleur. En ik vind het prettige lak om mee te werken. Ook naderhand aantippen met de kwast valt niet op. Het vloeit mooi samen!

De voorvelgen, nadat ze dus 10 even grote (kleine?) gaten hadden gekregen in de zwarte lak en was glanzend zwart voor de wielmoeren:
photo 440654

De aangepaste wielmoerring in glanzend zwart gespoten als voorbewerking voor het Alcladd chroom:
photo 440656

Het dak werd waar nodig strak gemaakt en voorzien van gaatjes waar de luchthoorns moeten komen:
photo 440657

En hier de luchthoorns klaar om gespoten te worden:
photo 440655

Nu weten jullie waarom de Mertens DAF (toch) even stil ligt te staan en dat ik de komende tijd van dit project het een en het ander zal laten zien. Ik ben al wat verder en wacht nu op mooi weer om de cabine oranje te kunnen spuiten.
En dat zal nog wel even duren..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi werk al weer Jeroen, fijn dat je weer wat frequenter aan het bouwen bent.
Blijf jou manier van bouwen altijd interessant vinden, dus blijf je ook bij dit project zeker weer volgen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je wel Bazzz,

je zult het zelf wel herkennen, als de dingen willen lukken zoals als jij het bedoeld had is het leuk. Loop je vast of gaan er dingen mis, dan is de lol er weer gauw vanaf. Voor mij daarom altijd prettig dat ik ergens aan vérder kan werken of gewoon 'iets tussendoor' neem..

Up-date doen?

Het zijn bij mijn modellen de kleine dingen die het hem doen. Bijna nooit zullen ze iemand anders opvallen maar voor mij de moeite waard om er soms wat meer werk in te stoppen.
Zo ook de dieseltank, die mocht wat hoger worden:
photo 440658
Op de foto is het wel duidelijk hoe ik dat heb gedaan. Er hoort eigenlijk nog een dun randje rondom de zijkanten te lopen maar die zijn gesneuveld tijdens het uit elkaar halen..

Het chassis werd gespoten:
photo 440659

De uitlaatdemper gemonteerd:
photo 440660

De staande uitlaten kwamen te vervallen en daarom werd de standaard uitlaat in elkaar gezet en gemonteerd:
photo 440661
Vanwege de hogere dieseltank moesten de tanksteunen iets lager vastgelijmd worden.

De achtervelgen zoals ze moesten worden:
photo 440662

Het motorblok in de nieuwe kleuren gespoten:
photo 440663

Ik vond het blok wat te netjes en heb daarom 'n wash toegepast en het resultaat valt me niet tegen:
photo 440664

De andere kant:
photo 440665

Goed genoeg voor mijn DAF:
photo 440666

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 maart, 2018 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Op (alweer) 'n zaterdagmorgen onder andere de interieurdelen meegenomen naar mijn werk en die voorzien van hun kleur.
Ik had een spuitbusje mat bruin gevonden bij de Gamma of de Praxis en hoewel eigenlijk iets te licht qua tint, toch goed genoeg voor in mijn DAF. Want het interieur moest gewoon van wit naar bruin omgetoverd worden..

Thuisgekomen enkele onderdelen voorzien van een tweede bruine kleur zoals hier te zien is bij de zonnekleppen:
photo 440667

Enkele details in hun kleuren geschilderd:
photo 440668

Het achterwandonderdeel met daaraan de zijkanten heb ik een paar millimeter verbreed maar dat is op de foto (gelukkig) niet te zien:
photo 440669

De stoelen en bed hebben ook een tweede kleur bruin gekregen en daarna een laagje matte blanke lak:
photo 440670
Eerst zag je bijna geen verschil tussen beide kleuren maar na de blanke lak gelukkig wél.

De stuurkolom en stuurwiel in de nieuwe kleuren omgezet:
photo 440671

Alvast het een en het ander op de bodemplaat gelijmd.
photo 440672

De dieseltank kon ook gespoten worden:
photo 440673

De zwarte rubbers gemaakt en geplaatst:
photo 440674

En alvast de binnenste achterwielen gemonteerd en daarna ook maar meteen de naven:
photo 440675
En ja, de buitenste velgen passen precies over de naven heen. Dat was van tevoren getest!

Bij de volgende update komt de cabineaanpassing aan bod.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Aangezien ik de cabine aan de voorzijde iets had laten zakken, wist ik niet zeker of deze nog wel over het motorblok zou passen. Nee dus..
Dus heb ik de nokjes van het motorblok afgezaagd. Bij de versnellingsbak hoger weer vastgelijmd en vooraan pennetjes erin gelijmd waardoor het blok láger zal komen te hangen in het chassis:
photo 440676

photo 440677

photo 440678

Alles weer even aantippen met wat zilvergrijs en het is weer oké:
photo 440679

Motorblok in het chassis geplaatst:
photo 440680

Afdekkap geplaatst en linker spatscherm:
photo 440681

En daarna ook het rechter spatscherm:
photo 440682

En toen was de cabine aan de beurt. Het ondergedeelte heb ik er af gezaagd:
photo 441408

En dan moet er wel weer een stripje onder gelijmd worden om de zaagsnede te compenseren:
photo 441409

Uitsparing er in gemaakt zodat de nokjes van de bodemplaat op hun originele plek blijven vallen:
photo 441410

Ook op het ondergedeelte kwam een stripje ter compensatie:
photo 441411

Ik heb geprobeerd de juiste vormen er in te maken wat bij mijn vorige DAF ombouwen (Frans Maas en Roseboom) niet helemaal was gelukt:
photo 441412
Naderhand heb ik het teveel aan plastic weggesneden maar nu had ik even een stevige basis..

Even proefpassen:
photo 441413

Sluit goed aan:
photo 441414

In kleur zal het er heel anders uitzien:
photo 441415

Voordat is de onderkant er af ging zagen heb ik aan de binnenzijde 'n versteviging aangebracht. Bij de vorige ombouwen had ik niet met alle gevolgen van dien:
photo 441416

Ook achter de ondergrille een versteviging aangebracht:
photo 441417

Die was nodig om een strip plastic aan te kunnen brengen waarmee de onderbouw achter de grote grille vastgelijmd kan worden:
photo 441418

Zie hier:
photo 441419

En hier:
photo 441420

Dan nog maar iets meer versteviging aangebracht achter de ondergrille:
photo 441421

Een randje rondom weggeschraapt:
photo 441422

Andere kant:
photo 441423

Aan de onderbouw nog wat opvulmateriaal aangebracht:
photo 441424

Als dit in model is gevijld/geschuurd sluit het mooi aan op de cabine met spatschermen:
photo 441425

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2018 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Waar ik bij sommige oude trucks vind dat spatlappen niet altijd 'n verbetering van het uiterlijk zijn vond ik ze bij deze DAF wél op zijn plaats. Misschien dat de Roseboom DAF ze ook nog krijgt dus daarom twee paar uitgesneden:
photo 443909

De achterspatschermen heel simpel mat geschuurd en daarna met een kwastje de steunen grijs geschilderd:
photo 443910
De verf is lak uit de spuitbus die voor het chassis is gebruikt. Vloeit heel mooi strak samen en er is niet te zien dat het geschilderd is. En dat is met lak uit een spuitbus toch wel lastig..

Verder nog een stuk traanplaat gemaakt voor op het chassis maar daar moest wel een framepje onder:
photo 443911

Hier begonnen met het vastlijmen en goed uitlijnen van de achterspatschermen:
photo 443912

De grote grille was al zwart gespoten en nu ook voorzien van een zilvergrijs randje rondom:
photo 443913

Ik had problemen met de kentekendecals. Deze bleven niet 'plakken'..
Na de zoveelste keer met Sol aan de slag geweest te zijn herinnerde ik me iemand die met een föhn erbij probeert om de decals op hun plek te fixeren. Nu heb ik geen föhn maar wel een bureaulamp die warmte afgeeft. Helaas wel iets teveel als je het onderdeel te dichtbij houdt...:
photo 443914

Dus dan toch maar de andere kentekendecals gebruikt die eigenlijk voor de zwart met rood/wit/blauwe uitvoering zijn als twee-asser:
photo 443915
By the way, de BF-10-JF kentekens horen bij een DAF 2500 (volgens mij), óók in zwart met rood/wit/blauw..

Onderkant van de cabine in glanzend zwart gespoten:
photo 443916

De cabine in de basis zover gespoten dat het oranje erop kan:
photo 443917
Hechtprimer, grondlak en zilvergrijze velgenlak. Dat ziet er al beter uit dan die kale en smerige witte cabine.

Ook nog even een handgreep gemaakt voor de koppelpen in de voorbumper:
photo 443918

En toen was het chassis zo goed als klaar:
photo 443919

Wielen erop en motorblok erin:
photo 443920

Achterspatschermen met afdekkappen boven de eerste aangedreven as:
photo 443921

En alle verdere aanbouwdelen gemonteerd, behalve de luchtfilterkast:
photo 443922
Die luchtfilterkast wordt op de juiste plaats gezet na wat aanpaswerk als de cabine definitief op het chassis staat.

Tot zover!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2018 8:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
hoi Jeroen ,

Zie er goed uit zeg. je kunt goed zien dat je weet waar je over praat.
Dit wordt een hele mooie demo.

groet,
Wilbert :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2018 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
en inderdaad: ineens is er een wel zeer fraai en mooi chassis ontstaan zeg!!!

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Op 'n warme zondag (een tijdje terug al) de cabine in het oranje gespoten:
photo 443923

Ik ben tevreden met hoe de oranje kleur erop zit:
photo 443924

Best veel laagjes oranje gespoten maar het zit er zeker niet té dik op:
photo 443925

Het ondergedeelte in glanzend zwart gespoten:
photo 443926
Ook even de grille en typeplaatjes erbij om te kijken hoe totaalplaatje er uit komt te zien..

De koplampunits in matzwart zodat er wat variatie ontstaat in het geheel:
photo 444888

Ondertussen ook de spatschermen matzwart gespoten, dat oogt meteen al heel anders:
photo 444889

De andere kant natuurlijk ook:
photo 444890

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hij gaat lekker Jeroen, ondanks dat je real life al een stukje verder bent.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement