Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
In een rustig weekend en aankomend mooi weer besloten toch maar weer wat nieuws op te pakken. de Mercedes van Klomp staat te drogen, daarover later meer in het andere topic.

Nu kwam ik tijdens het bekende internet speuren een foto tegen van een andere echte werktruck uit mijn eigen Winterswijk.

photo 437315

wellicht bij een aantal van jullie bekend dat dit bedrijf, inmiddels niet meer werkend onder deze naam, in de jaren 70 en 80 de Europese wegen doorkruiste.

ik werd vooral geholpen door wat oude cabine- en chassis delen en een nog ongebruikt 3300 dak dat ik ooit mee
bestelde uit Engeland. De onderdelen zijn verre van compleet waarschijnlij, maar daar kom ik wel achter tijdens het bouwen.

eerst maar eens de cabine samen plakken.
photo 436863

en wat primer er op om de oneffenheden te ontdekken.
photo 436867


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 18:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
vandaag maar eens besteed aan het samenstellen van het chassis. Meten, op een tekening kijken nog eens meten, Zagen, passen, meten en samen kleven. afijn jullie kennen het natuurlijk.
Op basis van deze foto's

photo 437465

photo 437466

kwam ik tot een wielbasis van 13 cm. Kan iemand zeggen of ik in de buurt kom?

met zagen en plakken van allerlei reststukken kom ik tot dit

photo 436862


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ga maar niet uit van de foto maar vooral van de afmetingen in de maatschets.
De DAF op de foto is namelijk geen DAF maar een RABA. Heeft een DAF cabine maar een MAN chassis en RABA assen..

Ik heb voor mijn Frans Maas DAF een wielbasis aangehouden van ongeveer 14cm en dat staat hem goed. Dit zou in het echt 3,36m zijn terwijl in jouw tabel 3,10m staat aangegeven. Deze maat heb jij aangehouden als ik me niet vergis?
De vooras is een vast gegeven en de achteras kun je naar wens op de juiste afstand zien te krijgen. Vanwege de optiek (hoe het model er straks bij komt te staan) kun je iets afwijken van de standaard maten.

De DAF van Hannink op jouw voorbeeldfoto heeft zeker geen wielbasis van 3,10m maar een stuk langer. Even een beetje spelen met de opstelling door ook al de dieseltank en opbergkist erbij te houden.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
dank je wel Jeroen voor jouw ervaringen. Ik ben direct nog eens naar jouw Frans Maas topic gaan kijken en een beetje aan het prutsen gegaan met de veerpakketten die ik nog heb. vooral op zoek naar de juiste lengte

photo 436869
photo 436871

we zoeken lekker verder :lol:

en gelijk maar eens op zoek naar een goede kleur voor het chassis.

fijne avond
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Inderdaad een mooi werkpaard waar ook een uitdaging ligt voor de bouw van die silowagen.
Hoeft er niet exact op te lijken maar dan zijn er nog genoeg ombouw-werkzaamheden.
Die wielbasis....ik zit naar de laatste van mij te kijken en die heeft een 3,10 wielbasis. Met de grote dieseltank uit de oude accessoiresdoos en
daarbij opgeteld dat kistje daarachter denk ik dat die van Hannink ook 3,10 is.
Een volgende maat zou 3,25 of 3,50 zijn bij bepaalde types 2800 maar je hebt een 3600.
Daar zal ook al wel luchtvering onder hebben gezeten met de halve bladveer en enkele luchtbalg.
Ik zou dus gewoon doorgaan en me niet druk maken om wielbasis of vering.
Succes.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb toendertijd eens 'n spuitbus DAF-beige laten aanmaken.
Deze werd alleen in glans geleverd en dat staat op zich goed omdat je dat ook zijdemat-achtig kunt spuiten. De DAF van Hannink heeft een matter chassis en met een laagje matte blanke lak erover kom je heel goed in de buurt. Zie ook mijn Frans Maas DAF.
Het kleurnummer van het DAF-beige is DB171.
Motip heeft ook een standaard spuitbus met 'n kleur die héél erg het DAF-beige benaderd. Ik kan alleen effe het spuitbusnummer zo gauw niet vinden..

Mocht je willen schilderen, dan Johannes even vragen. Die heeft daar meer ervaring mee/in.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
DAF 806 of bijna RAL 1001, die RAL kleur komt van het DAF museum en die andere code via een restaurateur.
Ik gebruik of Humbrol 166 of Humbrol 168 die iets donkerder is maar airbrush die.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
moddertrukker schreef:
Motip heeft ook een standaard spuitbus met 'n kleur die héél erg het DAF-beige benaderd. Ik kan alleen effe het spuitbusnummer zo gauw niet vinden..


Dat is Motip 46400. Ik heb die voor mijn DAF's gebruikt, maar ook voor het FTF chassis.

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
dank jullie allen voor de tips voor de chassis kleur. in de tussentijd maar begonnen met het spuiten van de cabine. alleen natuurlijk in mijn enthousiasme vergeten foto,s te maken van de tussenstappen.

Persoonlijk ben ik erg tevreden et hoe het spuitwerk gelukt is. Ook de decal zijn naar volledige tevredenheid. nu eerst goed laten drogen voordat ik de blanke lak ga spuiten. maar gezien de weersverwacting gaat dat nog even duren waarschijnlijk :(

photo 437303
photo 437301
en ja....

die duim zit gelukkig op de juiste plek :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
van Hattem schreef:
moddertrukker schreef:
Motip heeft ook een standaard spuitbus met 'n kleur die héél erg het DAF-beige benaderd. Ik kan alleen effe het spuitbusnummer zo gauw niet vinden..


Dat is Motip 46400. Ik heb die voor mijn DAF's gebruikt, maar ook voor het FTF chassis.


Nou nee, die ik bedoel zag ik bij Tinnemans in Horst en heb er toen zelfs 'n foto van gemaakt maar die kan ik niet meer vinden..
Ik koop normaal mijn spuitbussen bij Heuts en daar hebben ze hem niet in het rek liggen.
Zal nog eens bij Tinnemans binnenlopen om te kijken naar dat kleurnummer. Daar hebben ze iets meer keuze in kleuren maar je betaalt er meer voor 'n spuitbus.
Het rood voor mijn Roseboom Magirus chassis hadden ze daar ook terwijl die bij Heuts niet te vinden was.

Maar nog even over de Hannink DAF, zo in kleur ziet het er meteen weer heel anders uit!
En inderdaad, gelukkig verdwijnt je signatuur achter de grille. Het zou zonde zijn geweest als je hem ergens anders had aangebracht en overnieuw had moeten beginnen...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement