Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Lekker switchen tussen Amerikaanse en Europese trucks. Na de Kenworth gaan we maar eens bouwen aan de Italeri MAN F2000 6x4. Ik heb wel niet zoveel met MAN, en toch is dit al een volgende na de TGX :wink: . Laten we het op toeval houden :mrgreen: .
Deze bouwdoos van Italeri is een kitbashing van hun oude Formel 6 chassis en de cabine van de F90 Commander. Bij het uitbrengen van de eerste F2000 heeft Italeri er wel een nieuwe bumper voor gemaakt, en wat aanpassingen aan het chassis, maar verder bleef hun F2000 eigenlijk een F90.
Om er optisch toch wat meer een F2000 van te maken heb ik een F2000 grill besteld bij Shapeways, en resin F2000 spiegels en spatborden bij MD Projects.
Het chassis laat ik voor wat het is, en bouw ik gewoon RUDD. Wel ga ik de typische schuine opstelling van de tank zoals bij de Formel 6 aanpassen, zodat de tank recht aan het chassis hangt.

Plaatjes dan maar.

De doos met inhoud:

photo 431780

photo 436177

photo 436179


Extra onderdelen:

photo 436180


En al wat gebouwd:

photo 436190

photo 436181

photo 436183

photo 436184


Bedoeling is om er een Steinle van te maken met de decals die erbij zitten, echter gaat hij wel gespoten worden in de gele kleuren en niet wit zoals op doos. Owja, en die bullbar komt er ook niet op :mrgreen: .

photo 437257


Het wordt geen replica van deze truck, maar wel één die er op is gebaseerd en ik als voorbeeld gebruik.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Laatst bijgewerkt door 18wheeler op do 27 dec, 2018 10:17 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooi project!
Dit type MAN blijf ik toch ook wel mooi vinden.
Ik wilde je eerste nog adviseren om het chassis iets te verlengen (1 cm) maar toen ik de foto zag van de echte truck blijkt dat ze ook korte chassis hadden. Goede keus om de chassisonderdelen zoals dieseltank recht te hangen en niet schuin.

Succes.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Moooi project Eddy,

En ook een goede kleurkeuze ook al vind ik de witte ook niet verkeerd. En met de goodies die je erbij hebt aangeschaft gaat het vast weer een eyecatcher in je vitrinekast worden. :brouw:

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Oef, helemaal onderaan pagina 1 dit topic, tijd voor een update :mrgreen: .

Waar waren we gebleven...oja, het chassis.

Testen of alle wielen de grond raken, is bij een 3-asser altijd wel belangrijk, daarna de assen definitief eronder lijmen:

photo 436185


En wat proefpassen met cabine er op:

photo 436188

photo 453326


Het motorblok is al mooi gedetailleerd en daar heb ik verder niets meer aan gedaan. Wel nog wat leidingen op de versnellingsbak gemaakt, omdat je dit wel blijft zien:

photo 436189

photo 436187


Voor de nieuwe grille moest de opening in het front groter worden gemaakt en aangepast. Netjes uittekenen en de zaag erin, met dit als resultaat:

photo 453327

photo 453328


Enkele ventielen uit de air valve set van KFS genomen, aansluitingen geboord, en bekabeling aangelegd van de remboosters naar de ventielen en door naar de luchtketels. Om het allemaal wat drukker te doen lijken heb ik nog 2 extra luchtketels onder de accubak gelijmd:

photo 453329

photo 453330

photo 453331


Het motorblok staat inmiddels in kleur. Tamiya German Grey:

photo 453332

photo 453341


Mooi detail, de spiegels van MD PRojects:

photo 453333


Net als op de meeste vrachtwagens van Steinle wilde ik op mijn model ook brede voorbanden. Heb nog een set van KFS liggen met trailerbanden, maar die vind ik eigenlijk te groot. Dan maar besloten om zelf brede voorvelgen te maken, en 4 'gewone' truckbanden te versnijden in 2 brede. Staat best wel stoer zo:

photo 453336

photo 453335

photo 453334


Dan is het tijd om kleur te bekennen. Samen met de mannen van The Scalemodeler een goed gelijkende kleur geel uitgekozen, Zeropaints Sunoco Yellow.
Die gasten doen dat wel goed vind ik. In Jabbeke toon ik hen gewoon wat foto's van hetgeen ik wil maken, en dan zoeken zij de passende kleuren hiervoor :brouw: :

photo 453337


Daarna een eerste laagje 2K vernis erover, en dan de decals erop:

photo 453340

photo 453339


Volgende stap is het chassis spuiten, en daarna kan de afbouw beginnen.

gr
Eddy



photo 453324

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schitterende update Eddy :brouw:

Ik zie dat je de leidingen op het motorblok hebt voorzien van looddraad?
De airvalve set is een mooie aanvulling. Ik gebruik hem ook bij mijn Pete 359. Alleen jammer dat je er zoals gebruikelijk, niets van terug ziet. :? :wink:
Maar het geeft in ieder geval wel voldoening bij het aanleggen. :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
En dan meteen een serieuze update Eddy :shock:
Al die details zijn weer prachtig om te zien, jammer inderdaad zoals Eddy al zegt dat je er zo weinig van terug ziet...
De cabine zo in kleur ziet er ook al prima uit, zitten de decals in de doos of zijn die after market?

Succes met het vervolg :brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Bedankt jongens,

Mwoa, ik ben al iets gemakkelijker geworden hoor. Wat je niet ziet steek ik niet zoveel tijd meer in. Ik vind bekabelen best wel leuk, maar je moet er nog wel iets van terug zien. Er komt nog een catwalk achter de cabine, maar die is niet zo heel groot. Je blijft nog een deel van de versnellingsbak zien, en dat deel heb ik dus wat opgeleukt, met inderdaad loodkabel Eddy. Werkt toch wel gemakkelijker in bepaalde gevallen als visdraad o.i.d. Het grote voordeel is dat het in de vorm blijft die je hebt geplooid.
De luchtventielen heb ik speciaal ook op die plaats gezet, omdat je ze dan blijft zien :wink: .
Na deze staat er een project gepland met een dichtgewerkt chassis. Daar ga ik dus niets aan doen... :mrgreen: .

En de decals zitten gewoon in de Italeri doos Onne:

photo 453905


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Toen deze kit nog niet op de markt was, stuurde Italeri mij de decals om het NL kenteken te controleren. Maar wat opviel is dat ze de naam Steinle en de kleuren uiteindelijk aangepast hebben. Zo ook de kleine tekst Steinle in het zilveren decal deel. Zal vast met geen toestemming te maken hebben.

Afbeelding

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Spuitwerk ziet er erg goed uit Eddy.
Ook de bouw met de kleine details in en om je chassis zien er goed uit, en dadelijk als hij klaar is, ziet het er allemaal er net even wat gelikter uit.....moet je er natuurlijk geen trailer achter hangen die alles verbergt. :lol:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN F2000 Steinle
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
De zomer is definitief voorbij, en het lijkt erop dat iedereen weer wat actiever is in bouwen :lol: .

Het chassis geprimerd en staat inmiddels in kleur Revell zijdemat zwart, ook de motor er definitief ingebouwd:

photo 458305

photo 458303

photo 458301


Verder de naven van de achterassen ingekort, en met halfrond evergreen wat opgeleukt zodat ze wat robuuster tonen:

photo 458302

photo 458304


Middels proefpassen had ik de plaats van de extra luchtketels onder de accubak bepaalt en vastgelijmd voor het chassis gespoten werd. Bij het definitief plaatsen van het uitlaat systeem bleek dat ze te ver naar voren waren geplaatst. De uitlaatdemper paste niet :roll: :? .
Dan maar voorzichtig de ketels terug er vanonder zagen, en opnieuw vastzetten iets verder naar achter. Met voorzichtig zagen is het zonder al te veel lakschade gelukt om de boel los te krijgen. Beetje bijtippen en niemand die het ziet :wink: :

photo 458306


En nog maar eens proefpassen:

photo 458314


Ook het interieur van een kleurtje voorzien, 4 tinten grijs. Ditmaal gespoten met Lifecolor kleuren. Spuit wel heel lekker vind ik. Zonder verdunnen de airbrush in, prima dekkend en een mooie gladde afwerking. Beter dan de matte kleuren van Tamiya die altijd wat korrelig en ruw blijven. Ook goed met de kwast te verwerken. Ik ben fan.
Om het grijze interieur wat op te leuken, er een kussen en dekbed in gemaakt. Voor het motief heb ik een zakdoek verknipt :idea: :

photo 458308

photo 458315


Rond de 3D geprinte grille van kwartrond Evergreen een lip gemaakt om meer lijmoppervlak te hebben:

photo 458309


Het glas plaatsen en daarna het interieur er vanonder inschuiven. Dat is toch niet helemaal de juiste manier, want dit gaat zeer moeilijk. Normaal laat ik de achterwand uit de cabines om het interieur er langs daar in te schuiven, maar dat was bij deze MAN ook geen optie, omdat de passing van het XT dak op de cabine ook maar zozo was. Hierdoor beslist om de gehele vierkante cabine te bouwen, en met wat snij- en vijlwerk daar de hoge hoed passend op te maken. Nadeel is dus dat het interieur er langs onder in moet.

Omdat de cabine wat achterover hangt bij het plaatsen op zijn scharnierpunten, de ophangpunten aan de achterkant losgezaagd en er Evergreen blokjes van 3mm tussen gezet. Nu staat de cabine recht:

photo 458311

photo 458310


Omdat de cabine aan de voorkant ook enkele mm hoger kwam te staan, past de aansluiting van de bumperpartij op het chassis niet meer, die moet ook iets omhoog om deftig op de cabine en spatborden te laten aansluiten. Daarvoor moet ik nog iets aanpassen aan de bevestigingspunten.
Ook aan de achterkant van de voorvelgen nog enkele mm weggehaald, omdat ik vond dat de brede banden net iets te ver buiten te spatborden staken. Nu passen ze mooi binnen de spatborden.
En dan is dit de stand van zaken op het moment:

photo 458312


De MAN nadert het eindpunt. Nog wat losse dingetjes spuiten en erop zetten en dan is hij klaar.

En André, ik vind het wel jammer dat Steinle geen toestemming heeft gegeven. Volgens mij komt het grijs in de striping beter uit op het geel, dan de witte band.
Recentere MAN's van hun hebben in plaats van dat grijs zelfs sterren staan, maar ik heb nog een foto gevonden van een MAN met de grijze striping. Alhoewel ik vermoed dat dit een ex-Steinle is die verkocht is aan een container rijder, want de naam zie je nergens meer op de vrachtwagen terug.

Tot de volgende.

gr
Eddy


photo 458313

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement