Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 6:59 am
Berichten: 11
van Hattem schreef:
Dank u heren, de lift as werkt. De uitvoering van de cilinder is niet helemaal zoals bij de echte, maar ik ga er vanuit dat jullie dat niet verder vertellen... :wink:

@Rolf, de aanhanger wordt een tandem asser.

Gr. Zeger

photo 491738

photo 491737

photo 491736

photo 491735


I'm sorry to write this in English but I don't speak your laguage and have to rely on google translate to be able to understand what's written here.
I'm following this build closely and I'm impressed of your work with this model (and all others you have built for that matter) and the attention to detail you have on your builds.
I grew up with these trucks and as I might have mentioned before the cabs for most of the Volvo trucks are made here in Umea where I live as Volvo bought the Nystrom cab factory in the 60's.
I noticed that the rear suspension you have built isn't exactly right as I haven't seen that type of axle lift on any Volvo truck.

The most used axle lift system for a spring bogie is this.

https://www.youtube.com/watch?v=BCZgnu0k9go

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Images borrowed from the reference library here on the forum here https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 72&t=12769

Before that Volvo had an older lift with a triangular link and hydraulic cylinder on each side of the frame.

https://images12.fotki.com/v1226/photos ... _3k-vi.jpg
Unfortunately this is the best picture I could find.

I'm following your builds closely and you do very good work.


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op zo 01 dec, 2019 19:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Foto omgezet naar link ivm te groot. max 1024 px wide


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Hakan, as an example I used a drawing of an old Volvo and a number of photos that I found on the internet.

photo 497799

photo 497797

photo 497798

Zo, het is lange tijd stil geweest rond deze Volvo, maar dat wil niet zeggen dat ik niets heb gedaan. Terwijl de cabine in Tsjechië gereed werd gemaakt voor productie heb ik nog het één en ander aan het chassis gedaan.

En dus hier een paar foto's hoe hij er nu bijstaat. De cabine is dus nu de resin kit met photo etched onderdelen van Czech Truck Model Accessoires, de wielen van KFS en de rest gewoon zelfbouw.

Gr. Zeger

photo 497800

photo 497801

photo 497802

photo 497803

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Zeger,

Is een erg mooie resin kit geworden met alle details onderdelen erbij.

Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 1:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 6:59 am
Berichten: 11
van Hattem schreef:
Hakan, as an example I used a drawing of an old Volvo and a number of photos that I found on the internet.

photo 497799

photo 497797

photo 497798



That suspension looks pretty much like the one Scania used for many years except for the lift system for the rear axle, and yes Volvo used that system too at some time before they went over to the system I gave example of.
I was just thinking about your solution of lift system for the rear axle, this type of suspension with one drive axle and a support axle with a balance beam and common leaf spring will only work if the support axle is free from any obstruction, so if the hydraulic cylinder for the axle lift is rigidly attached to the rear axle itself the axle will not move freely as it should when it's lowered.
All lift systems I know of for this type of suspension are not attached to anything in the suspension so the rear axle can move freely, and the lift system arm/beam only push against the front part of the balance beam where the rear part of the leaf springs are attached to push down the drive axle so the rear axle will lift.


Never the less, I really like your builds and are very impressed with your work as it's outstanding and I follow them closely...I only wish I could build half as good.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Een kleine wijziging in de plannen voor de N88. :D Afgelopen weekend heb ik de zaag er in gezet en er een trekker van gemaakt. En omdat het voor mij nu even verplicht vakantie is, ben ik maar gelijk verder gegaan met de spatborden, luchtketels en de motor. Ik gebruik maar gewoon de Italeri motor waar straks wel het nodige aan wordt veranderd.

Gr. Zeger

photo 500855

photo 500856

photo 500854

photo 500857

photo 500858

photo 500859

photo 500860

photo 500861

photo 500862

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op wo 18 maart, 2020 0:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Waarom wordt het nu een trekker? Heb je andere plannen voor wat betreft de laadbakken en aanhangwagen?
Want daar zit ook al behoorlijk wat (mooi) werk in en het zou zonde zijn als je daar niks mee deed..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Ook als trekker is het een juweel maar als bakwagen met aanhanger nog leuker. Tenzij je een of ander wilde verrassing in petto hebt als oplegger natuurlijk :mrgreen:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Verandering van plannen, ik herken het wel, maar er zit inderdaad erg veel en mooi detailwerk in de bak.
Als 2 assige trekker is het ook een bijzonderheid, ben inderdaad benieuwd of je inderdaad een oplegger met iets er op gaat maken.
Hoe het ook verder gaat, de cabine en het chassis, nu in delen, zien er al erg mooi uit.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Inderdaad een change of plans, maar ook mooi om te zien, in trekker vorm is en blijft het een heel stoere wagen.
succes met het verder uitwerken van je plan.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Omdat ik momenteel niet kan werken door alle toestanden in de wereld, heb ik nu dus wel meer tijd om te bouwen.

En nu de Volvo omgebouwd is naar een trekker moest er natuurlijk ook wat achter. De keus is gevallen op een Nooteboom zwenker, wat qua tijdsbeeld mooi past bij de Volvo. Van verschillende kant ben ik aan een goede tekening met de juiste afmetingen geraakt en ik ben daarna dan ook maar direct begonnen met de bouw.

Het eerste deel is vooral veel meters maken en gaat dan ook relatief snel en na 2 dagen snijden en plakken was ik al aardig opgeschoten met de zwanenhals en het middenbed. Gisteren ben ik aan het achterste deel begonnen en daar zal wel wat meer tijd in gaan zitten. Tegelijkertijd heb ook nog wat details aangebracht onder de motorkap van de Volvo zoals turbo, uitlaat en luchtfilter.

Gr. Zeger

photo 501370

photo 501365

photo 501367

photo 501366

photo 501368

photo 501369

photo 501371

photo 501373

photo 501372

photo 501374

photo 501376

photo 501375

photo 501377

photo 501378

photo 501379

photo 501380

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement