Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 12:44 pm
Berichten: 1155
Woonplaats: Doorn/ The Netherlands
Prachtige scratchbouw van de cabine. Het ziet er erg verzorgd uit. Ben benieuwd met een kleurtje er op hoe het dan nog verder tot leven komt.

Evert

_________________
Modelling Rocks!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
Als je denkt dat het plafond qua scratchen wel gehaald is dan wordt het gewoon nog een stap beter qua detaillering...

Je hebt hem nu in de primer staan, wordt daar dus een mal van getrokken? Heeft het nog denkwerk gekost om rekening te moeten houden met wat wel en niet belangrijk is bij het gieten? En dan bedoel ik niet de kleine werkende onderdelen maar hoe je grotere delen kunt/moet gieten ?

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
togicollector schreef:
wordt daar dus een mal van getrokken? Heeft het nog denkwerk gekost om rekening te moeten houden met wat wel en niet belangrijk is bij het gieten? En dan bedoel ik niet de kleine werkende onderdelen maar hoe je grotere delen kunt/moet gieten ?

Koen

Mallen maken en gieten in resin is straks niet meer van deze tijd, ik dacht dan eerder aan 3D printen. Als ik zie welke resultaten daar tegenwoordig mee behaald worden is dat volgens mij wel het "gieten" van de toekomst en wie weet: misschien wel van de hele modelbouwindustrie?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Er is veel mogelijk met 3D printen, maar één ding blijft problematisch: De oppervlaktekwaliteit. Wat dat aangaat, verslaat resin gieten of het gewone spuitgietwerk 3D printen met gemak. Bovendien blijft het heel lastig die (al zijn het minuscule) ribbeltjes kwijt te raken; het materiaal is superhard, dus of je schuurt je een ongeluk, of je plamuurt je half gaar. Dan heb ik het nog niet eens over de prijs (voor een vliegtuigmodelletje met een spanwijdte van 20 cm zit je gauw aan de 100 euro) en de tijd nodig om een exemplaar te produceren.
En gelukkig hoef je voor het knutselen met styreen nog geen 3D CAD freak te zijn, maar dat is een persoonlijke opmerking.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 19:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
robh schreef:
maar één ding blijft problematisch: De oppervlaktekwaliteit. Wat dat aangaat, verslaat resin gieten of het gewone spuitgietwerk 3D printen met gemak. Bovendien blijft het heel lastig die (al zijn het minuscule) ribbeltjes kwijt te raken

Rob,

er zijn nog andere procedés dan alleen de filament printers :wink:. Kijk bijv. eens bij het procedé wat Shapeways gebruikt.....dat is dan weer wat korreliger maar prima voor bandjes en gietmetalen onderwerpen. Tegenwoordig zijn er ook printers die resin printen en dat wordt superglad. Nee, de 3D-printwereld is nog lang niet uitontwikkeld en wordt steeds beter. Blijft alleen het tekenen nog over wat dan weer wel heel veel kennis en oefening vergt om mooie onderwerpen op tafel te krijgen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Arjan Ouwendijk schreef:
robh schreef:
Nee, de 3D-printwereld is nog lang niet uitontwikkeld en wordt steeds beter. Blijft alleen het tekenen nog over wat dan weer wel heel veel kennis en oefening vergt om mooie onderwerpen op tafel te krijgen.

Gr. Arjan

Ik volg je volkomen Arjan, digitalisering wordt hoe dan ook de toekomst... de huidige en de toekomstiges generatie zal zich daar meer en meer moeten op toe leggen. Als het zo verder gaat bestaat er binnen afzienbare tijd nog nauwelijks handenarbeid. :?
Maar ja, om het bij 3D printen te houden: er zit toekomst in, hoe dan ook want ik denk dat een model op PC ontwerpen op termijn heel wat goedkoper zal uitkomen dan metalen mallen maken.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 7:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben voorstander van 3D printen, maar je moet wel weten hoe een CAD-achtig programma werkt en ik weet uit ervaring dat zoiets nog best wel razend moeilijk is als je er niet dagelijks mee werkt of of heel veel talent hebt.

Aan de andere kant, de skills die bij deze Volvo worden getoond is natuurlijk wel de essentie van de hobby, want de lat komt ook bij de modelbouw steeds hoger te liggen en met alle mediavormen van nu is een semi gelijkend model niet meer van deze tijd, dus moeten dingen aangepast en veranderd worden, nieuwe onderdelen gemaakt worden en om daar nu elke keer een programma en printer voor op te moeten starten terwijl een onderdeeltje sneller gescratch kan worden.
Ik denk dat Rob echt wel gelijk heeft, de nabehandeling van een 3D onderdeel is best intensief en ook bij de parts van Shapeways moest ik nog heel wat doen en dan had ik de ultra fine material. Nu vind ik ze veels te duur geworden in verhouding met wat ze aanleveren. Dat die resinprinters het goed geloof ik direct, dat zie je bij de Starwars modellen van Deathrap, maar och.

Tuurlijk, ik teken nog steeds wel wat in SW, maar ik gebruik de tekeningen om de onderdelen dan zelf te maken en alleen de meest ingewikkelde vormen wil ik dan laten printen, maar in ieder geval niet meer bij Shapeways, ik zou daar voor een 6 K-gun racks op schaal 1/350 bijna 70 euro moeten aftikken, terwijl de kwaliteit veels te lomp was.

Nee, laten we hopen dat er nog inspirators zijn die dit soort modellen maken uit styreen plaat, ik geniet daar echt van

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Bert, zelfbouwers zullen er altijd wel zijn, die zijn (nog) niet met uitsterven bedreigd hoor net als allerhande knutselaars.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dank voor de reacties heren. Het was alweer een tijdje geleden dat ik hier een update had geplaatst, maar dat wil niet zeggen dat ik niets heb gedaan natuurlijk.

Na de modelbouwshow in Gaydon is de cabine afgereisd naar Tsjechië om daar gegoten te worden en inmiddels heb ik de eerste kits thuis om proef te bouwen. Helaas is de afspraak dat het niet eerder online komt voordat alles klaar is voor de productie, wat waarschijnlijk het einde van dit jaar wordt. (Dus dat schiet al op) Maar ik kan al wel verklappen dat het een fraaie kit is van bijzonder mooie gietkwaliteit, hoewel ik misschien wel wat bevooroordeeld ben in deze. :D

In die tussentijd was ik al met het chassis bezig en sinds vorige week ben ik ook begonnen aan de kiep bakken voor de Volvo en de aanhanger, waarvan hier een paar plaatjes.

Gr. Zeger

photo 489854

photo 489850

photo 489851

photo 489852

photo 489853

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Prachtige schotten Zeger :brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement