Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Omdat de ALTA VOLVO al aardig opschiet en je soms ook wel eens zin hebt in wat anders maar weer eens een nieuwe doos uit de kast getrokken.
Dit keer de SCANIA R730 Black Amber die ik wil bouwen zoals hij hoort te zijn, dus met wat aanpassingen hier en daar.

Bij deze een foto van de Black Amber.

photo 425787

De aanpassingen beginnen al met de bumper/opstap partij, voor dit vaker benoemde punt heb ik gekozen voor een aangepaste M&G Mouddings set.
In deze set zitten aangepaste opstappen/spatborden, aangepaste cabine steunen en kantelpunt.
Hoe het er allemaal uit gaat zien is voor mij ook nog afwachten, maar duidelijk is is dat de cabine zowieso hoger op het chassis komt te staan zoals het in het echt ook hoort.
Van de eerste aanpassingen dan vast maar wat foto's met wat tekst en uitleg.

Aan de opstappen van M&G zit al een deel spatbord, dus van het Italeri spatbord een deel afgehaald.

photo 425791

Daarna valt het aangapaste Italeri spatbord mooi in het nieuwe M&G deel.

photo 425789

Daarna de delen even op elkaar gelegd voor een soort van "kijk en vergelijk", de aanpassingen zijn duidelijk zichtbaar als je ze opelkaar legt, maar afzonderlijk is het lastig te zien, mooi gedaan dus.

photo 425793

photo 425794

En nog een plaatje met de bumper er bij, op de foto is te zien dat ik het gril gaas er uit heb gezaagd, dat word op zijn beurt weer vervangen door een CTM set.

photo 425795

photo 425796

Dan verder met het chassis, daar zit dus de aangepaste cabine ophanging/kantelpunt aan.

photo 425798

photo 425797

Ook hier weer even een "kijk en vergelijk".

photo 425799

photo 425800

Op de foto zien hullie ook een andere achteras ophanging, deze word vervangen voor een P&B set welke ik op zijn beurt weer wil aan passen van 2 naar 4 punts luchtvering.
Ook heb ik er voor gekozen het Italeri chassis te gebruiken en niet het bijgeleverde P&B achterste chassis deel.
Dit omdat dit een chassis deel is zonder accubak en de Black Amber heeft juist wel weer de accubak achter op het chassis.
Daarvoor is het het makkelijkst om het Italeri chassis te gebruiken omdat daar de accubak zo op past.
Ook kloppen daar van de gaten en de spatbord steunen.

photo 425801

In die steunen zit in het echt ook verschil, als de accubak achter op het chassis zit zijn de steunen hoger op het chassis gemonteerd, zoals Italeri dat heeft.
Ik gebruik dus de voorste steunen van P&B en de achterste van Italeri, aangevuld met wat delen van P&B voor meer detail.
Later van die aanpassing meer foto's.

Waar ik nog wel foto's van heb is van de aangepaste accubak, want zoals Italeri hem heeft klopt het ook niet helemaal.

photo 425804

photo 425806

photo 425805

photo 425808

Nu we toch met het chassis bezig zijn nog wat plaatjes van het V8 blok waarvoor ik een setje heb gekocht met aangepaste cilinderkoppen.
Het blok zal niet 100% gaan kloppen met het origineel, maar vind deze koppen toch wel een groot verbeter punt omdat sinds de 4 serie die V vormige koppen al niet meer gebruikt worden.
Heb me ook al eens laten vertellen dat met de nieuwe blokken ook de koppen anders tegen over elkaar staan, maar dat laat ik voor wat het is en weet/ziet alleen de echte purist.

photo 425802

photo 425803

Dan verder met de wielen, de voor velgen zoals ze in de doos zitten kloppen ook niet met het origineel, dus een setje van Modelmakershop aangeschaft die samen met Guido Kehder deze velgen heeft uitgebracht.

photo 425807

De velgen zijn net als een bouwdoos gegoten en de set ziet er keurig uit.

photo 425809

photo 425812

photo 425810

toen kwam de spuitbeurt van de velgen aan de orde.
Echt mat zwart zijn ze ook weer niet, maar meer mat antraciet net als de gril die ook deze kleur heeft.
Daarvoor gekozen voor een matallic antraciet kleur en deze afgewerkt met matte blanke lak, waarvoor alles wel eerst in de mat zwarte primer is gezet.

Na het spuiten en het aanbrengen van de chrome velgrand van Bare-Metal Foil zien de velgen er zo uit.

photo 425811

photo 425813

En met de chrome naafdop er in die weer met een chroomstift is gekleurd.

photo 425814

Alleen de chrome wielmoer doppen moeten nog gemonteerd worden, maar dat komt later.

Dan de achter velgen, ook daarvan is de naaf weer aangepast naar een SCANIA naaf.

photo 425816

photo 425815
photo 425815

En met de typische SCANIA naafdoppen die ik weer van Kees heb.

photo 425818

photo 425817

En gespoten en gestift...

photo 425819

photo 425821

photo 425822

En met de velg met BMF rand en gestifte chrome wielring.

photo 425825

Als laatst nog wat plaatjes van de ondergril die ook in de zelfde kleur als de velgen is gespoten met de CTM gaas delen er in, een hele mooie set die zeker een toevoeging is, maar wel oppassen met spuiten/verven want de kleine gaatjes zitten heel snel vol wat bij mij op sommige plekken ook gebeurt is, zeker bij de fijne delen op de uiteinden.
Uit eindelijk er dan ook voor gekozen de met een zwarte merkstift zwart te kleuren en dat gaf eigenlijk ook gelijk het gewenste resultaat qua kleur, maar ook met de stift kleur je zelfs nog wat gaatjes dicht, dus voorzichtigheid is geboden.

photo 425824

photo 425823

photo 425826

Bij deze de start van dit nieuwe project, op den duur meer updates hier over.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Mooi begin Sebas. Geen idee dat de Scania zo anders is maar ach, het blijft een Scania :D (Gaan we weer)

Wel veel mooie aanpassingen dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Zo, mooie start. Dit detailwerk maakt uiteindelijk wel de truck!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
he Bazz,

Ziet er goed uit zeg. jij maakt hem nog mooier zeg!

Ik heb hem zelf gewoon standaard uit de doos gebouwd. Op wat kleine aanpassingen na.

Wel heb ik de speciale verf gebruikt , de Zero Paints : ZP-1347 Scania Black Amber R730 V8.

Ik heb nog een volle pot (70ml) over. Dus als je interesse hebt. Dan hoor ik het wel.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Sebas,
Ziet er al weer veel belovend uit, de eerste details overtuigen in ieder geval.
Succes met de verder (ver)bouw.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement