Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
OP FB ook al gezegd Christiaan; gaaaaaf :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Bedankt jongens, en iedereen de beste wensen voor 2018 :brouw:

Toen kwam opnieuw een moment waar ik erg tegen op zag, het plaatsen van de voorruit.
Hoe A&N het heeft gedaan weet ik niet, maar de dikke platte doorzichtige plaat die bij de kit zat kreeg ik er niet goed in.
Hij was al voorgesneden, maar er zat zoveel spanning op de cabine dat de raamspijlen naar buiten bogen.
Zelfs zo erg dat ik niet eens een foto durfde te maken omdat ik dan de cabine moest loslaten.
En toen ik hem iets smaller gemaakt had kreeg ik de ronde hoeken er niet meer in.
Dat is toch wel een groot nadeel van resin cabines, niet alleen van A&N maar ook bij Auslowe heb ik zulke problemen.
Dus ik heb de voorruit vervangen door 0,15 mm clear plastic plaat en nu ging het wel goed.
De zijramen en in het dak zijn wel origineel, en beplakt met zwarte zonwerende folie.

Daarna het interieur geplaatst, dit ging zonder problemen.
Ook nog met een molotow stift de randen om de deuren verchroomd, dit ging goed en lijkt toch beter.

photo 432225

photo 432228

photo 432227

Nadat het chassis van de lopende band kwam was het tijd voor het huwelijk van chassis en cabine.

photo 432235

Omdat ik de cabine wil kunnen kantelen heb ik zelf een cabine hefcilinder gemaakt.
Weer gesoldeerd van messing buisjes.

photo 432224

In de omschrijving staat wel dat het een kantelbare cabine is.
Dat klopt ook wel, alleen zul je dan de cabine zelf tegen moeten houden.
Aan de opstappen komen twee kleine resin onderdelen met een gaatje waar het pennetje van het chassis in valt.

photo 432234

Dus eerst één opstap aan de bodemplaat gelijmd, een nacht laten drogen en toen de andere kant zodat de cabine vast aan het chassis zit.
Ik heb dit verstevigd met restjes metaal, omdat er behoorlijk wat kracht op komt als de zware cabine wordt gekanteld.
Maar toen paste het niet, de buis van de luchtinlaat zit te hoog.
Alleen kan die niet lager en de motor ook niet.
Dus een flink stuk van de onderkant van de bodemplaat afgefreesd tot de cabine op de steunen ruste en niet meer op de motor.

photo 432229

Toen bleek dat ook de grill zo niet ging passen omdat de radiator te ver naar voren zit.
Ook die zit zoals het hoort, maar gelukkig kon ik die nog eenvoudig verwijderen en verder naar achteren plaatsen.
Denkend dat nu alles moest lukken de hefcilinder aan de bodemplaat gelijmd en een eerste kanteltest.
Alles ging goed, tot ik hem iets verschoof voor een foto en meteen het resin onderdeeltje afbrak net boven het oogje waar hij aan het chassis vast zit.
De cabine is erg zwaar, dus als je ook de cabine wil kantelen kun je dit onderdeeltje beter van styreen of aluminium maken.
Ik heb het nu gelijmd en verstevigd met restjes metaal, zo goed en zo kwaad als het ging.
Maar het blijft kwetsbaar.

photo 432226


photo 432231

photo 432230

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ook een gezond en goed 2018 toegewenst
jammer dat die ramen altijd tegenslag geven , bij sommige kan je beter gelijk zelf een goede op maat gemaakte doen want ... al is het alleen om ergenis te voorkomen
dat kantelen blijft kwetsbaar om dat op zo,n smal gedeelte goed te krijgen qua houvast , ondanks dat je alles volgens de maten heb gemaakt blijf het toch balen als het niet past
kan wel zo kijken hoe of wat [ ben al met het chassis begonnen dus ... spioneren heet dat ]
ga het zeker zien hoe het strak,s klaar is
veel succes verder met deze aussie
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Zit dus niet echt mee in de laatste loodjes voor deze.
Wel vervelend van de ophanging en het passen van de cabine.
Komt dit door de A&N set of door het spul wat je der zelf bij hebt gebouwd aan bekabeling en zo.
Dat de cabinesteun het gewicht niet kan houden en dan afbreekt is volgens mij wel logisch.
Resin is redelijk zacht en was het dan ook niet direct verstandiger om deze direct ( TIP VOOR IEDEREEEN DIE DEZE GAAT BOUWEN) om hem van Messing, Evergreen of Italeri-plastic te maken.
Iets wat ik trouwens nu nog had gedaan en het niet zo met een plaatje had verstevigd.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Jammer van de tegenslagen Christiaan, laat je er niet door tegenhouden om dit project tot een prachtig eindresultaat te brengen!!

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Woaterman schreef:

Iets wat ik trouwens nu nog had gedaan en het niet zo met een plaatje had verstevigd.


Dat had ik wel gewild Remon, maar dat ging niet meer.
De hefcilinder zit zo stevig gelijmd dat die niet zonder schade is los te maken.
Dus de cabine wilde er niet meer af, anders had ik dat zeker nog wel gedaan.
Maar nu lukt het ook, alleen niet de truck verplaatsen met gekantelde cabine.
Nu nog even een foto van de ramen en het chromen randje rond de deuren.

photo 432374

photo 432370

Toen kwam er een nieuw probleem met de opstappen.
Volgens de bechrijving moeten de spatborden aan de opstappen gelijmd worden.
Alleen klopt dat niet.

photo 432232

photo 432366

photo 432365

Helaas zag ik dat te laat en had ik ze al gelijmd.
Dus weer los gemaakt en nieuwe ophangbeugels gemaakt.
Ook omdat de cabine niet wilde kantelen met de spatborden eraan vast.
Ze bleven haken aan de onderdelen aan het chassis.

photo 432367

photo 432368

Nu kunnen er ook spatlappen aan.

photo 432372

photo 432373

Van de radiator ook nog een hoekje verwijderd want de bodemplaat wilde er niet over bij het kantelen.

photo 432369

En toen kon de grill erop en werkte alles.

photo 432371

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ziet er goed uit.
Wel je bekende passingsproblemen maar wie heeft dat niet als je iets veranderd aan een cabine.
Andrey maakt mooi spul maar ook met de CF ervaar ik nu dat het dunne materiaal wat hij kan gieten toch kwetsbaar is, trekt krom (bodemplaten) en heeft
weinig sterkte en dat breekt je op bij het onder spanning klemmen van de voorruit tussen de A-stijlen.
Maar een leer voor eenieder dat je dun materiaal voor de ruiten moet gebruiken, ik gebruik bijna altijd van die kaftjes die je voor inbindboekje
kunt aanbrengen.
En dat scharnierpunt had ik zelf nog meer verstevigd d.m.v. schetsplaten, dan maar niet technisch correct maar je weet wel zeker dat tijdens transport of display de cabine niet zomaar op de grond ligt.
Maargoed, ook bijna klaar dus.....

Edit, ik heb dit bericht getypt terwijl je de nieuwe foto's plaatste..... had je op de zijaanzicht foto de cabine wel op de steun rusten of had je er nog iets onder liggen wat die scheefstand veroorzaakte?

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik weet het Johannes, bij mijn FH4 heb ik dat toen ook gedaan.
Maar bij deze leek het aardig stevig, dus niet echt bij stil gestaan.
Het blijft een heel gewicht wat voorover hangt, dus je moet altijd voorzichtig doen.
Als ik de scharnieren van metaal zou maken zou de ophanging van de hefcilinder weer een kwetsbaar punt zijn.
Misschien voor de zekerheid iets met een dunne vissnoer maken ofzo, maar dat is ook niet echt mooi.
Wel heb ik messing staafjes gemaakt waar de truck in het midden op rust.
Ik heb een resin kenworth op een moebius chassis die in het midden begint door te zakken.
En deze cabine en resin motor is ook heel zwaar.

photo 432233

Edit, ik lees nu je commentaar Johannes.
Er is geen scheefstand, misschien dat het zo lijkt door de foto.
Maar alles is recht.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Oke ja dat is dan jammer en is dit inderdaad de enigste oplossing.
Een visdraadlijkt inderdaad niet maar je zou er wel een dunne ketting kunnen maken. Net doen as of het zo hoord.

Wat de spatborden betreft ook wel logisch dat hij ze daar aan vast maakt want wie gaat er nou ook heen en maakt de cabine kantelbaar!!!

Oja :arrow: De Heer Wagenaar natuurlijk weer :lol: :lol: Maar mooi opgelost zo met de steunen.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Dat de cabine kantelbaar is staat gewoon bij de beschrijving hoor Remon, dus dan moet hij ook kunnen kantelen.
De truck is klaar, sommigen hebben hem al gezien maar ik zal hier ook wat foto's plaatsen.
Misschien dat ik de bullbar nog ga bouwen en even kijken hoe dat lijkt.

Hierbij eerst nog een paar tips voor diegenen die deze kit ook gaan bouwen.

Ondanks dat de motor in de motorsteunen ligt vind ik dat hij iets te hoog in het chassis ligt en vooral de achterkant mag wat lager zodat ook de cabine niet meer op de luchtinlaat ligt.
Hierbij dus mijn tip om eerst de instappen waar de cabine scharnieren ook aan zitten eerst aan de bodemplaat te lijmen en goed te passen of de cabine er netjes op valt.
Bij mij waren de opstappen nogal krom en gedraaid, mede door het smalle deel tussen de voor en achterkant.
Met warm water heb ik ze recht gemaakt maar kreeg ze niet zonder spanning aan de bodemplaat. .
Nu zie ik dat ze weer iets krom getrokken zijn, ondanks mijn metalen hoekjes aan de binnenkant.
Dus bij mijn volgende kit ga ik eerst zorgen dat ze zonder spanning recht aan de bodemplaat zitten.
Dan is het ook eenvoudiger om te kijken of alles goed past op het chassis.

Ook de luchtinlaat toren zat bij mij eerst te ver naar achteren.

photo 433951

Op de tekening lijkt het of de voorkant van het filterhuis 120mm van de voorkant moet zitten.
Maar dat moet de voorkant van de toren zijn.

photo 433950

Ook de accubak moet dichter op het chassis omdat bij mij de opstappen er niet meer naast pasten.
Dus hier heb ik wat van de binnenkant af moeten vijlen.
Maar makkelijker was geweest om de accubak dichter op het chassis te lijmen.
Hier zal je ook heel wat van de achterste steun van de bladveer af moeten vijlen anders past de AdBlue tank en accubak niet aan het chassis.

Nou de ramen heb ik het al over gehad, de voorruit heb ik vervangen door een dunner exemplaar, en het is beter om de dakramen ook te vervangen.
Die volgen ook niet mooi de lijn van het dak.
Ook heb ik nog een stripje op de voorruit gelijmd.
Er zitten twee photoedge ruitenwissers bij de kit, en alle voorbeelden die ik zag hebben twee ruitenwissers bij een gedeelde ruit. En 3 als het een ongedeelde voorruit is.
En boutjes op de zonneklep en stoneguard.

Verder paste alles goed, en is het model nu klaar.
De werklampen heb ik voorzien van CTM glaasjes en kleine CTM lichtjes op de spiegels.
De 14 toplichten zijn van Auslowe, evenals de antennes.
Die heb ik met kleine beugeltjes aan de bovenste rail vastgemaakt.
Pas nadat ik al gaten in de cabine had geboord voor de beugels zag ik dat als je 3 verticale beugels gebruikt, de bovenste beugel verder doorloopt naar achteren.
Dus eigenlijk had de achterste beugel niet gebruikt moeten worden, want A&N levert alleen de kortere beugel.
Maar dat is een kleinigheidje.
Iedereen die ook deze kit heeft of gaat kopen veel succes.
Zodra ze weer leverbaar zijn koop ik er nog één om er een plat dak of dagcabine van te maken.
Hierbij de eindfoto's.

photo 433960

photo 433959

photo 433958

photo 433957

photo 433956

photo 433955

photo 433953

photo 433896

photo 433895

photo 433892

photo 433893

photo 433891

_________________
Mvg Christiaan


Laatst bijgewerkt door griffioen72 op za 20 jan, 2018 14:47 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement