Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2017 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi Wilbert, zo van het ene project in het andere. Ik heb nog 2 dozen resin en etswerk voor DAF chassis liggen maar iets houdt me tegen om te bouwen.
Maar het lijkt allemaal lekker resin om mee te bouwen, foutje van Andrey??? Heb ik verder nog niemand over gehoord maar je hebt het opgelost.
Je eerste werk, het opzoeken van de juiste chassismaat, is altijd erg belangrijk wil je dit tot een goed einde brengen.
Ik zou als ik je was ook even kijken waar de schotel precies mag komen, dat is namelijk bij 6x2 naloopas anders dan bij 6x4 en een voorloopas i.v.m.
die liftbare 3e as.
En Christiaan, een sleepas hoeft niet perse een liftas te zijn en vertaalt zich dan in de wielbasis die tot het hart van het tandemstel wordt gerekend.
Bij een hefbare sleepas is de wielbasis wel tot het hart van de trekas en Wilbert zal dat waarschijnlijk bouwen.

grtz. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2017 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 mei, 2008 21:42 pm
Berichten: 482
Woonplaats: Sint-Kat-Waver (Belgie)
Ik weet niet of je het weet maar dit is luchtvering van een FH4.
Mits wat aanpassingen kan je er gewone van maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2017 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Willie Bouwer schreef:
ik heb inmiddels de naloopas zelf in elkaar gezet ..................

Knap hoor Wilbert, helemaal zelf gedaan!? :wink:

Sorry, flauw grapje maar lag voor het oprapen, succes met de Volvo verder!

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik wilde eigenlijk niet meer reageren want dit is Wilbert zijn project.
Maar een sleepas is ALTIJD hefbaar. Hoe wil je anders achteruit tegen een heuvel of stoeprand opkomen??
Ik kom nu al soms niet met mijn 8x4 tegen een stoeprand op zonder mn sper in te schakelen omdat één wiel geen druk meer heeft.
En zo'n korte trekker met sleepas bestaat ook al niet omdat hij dan de schotel achter z'n middelpunt krijgt en totaal geen druk meer op z'n stuuras heeft.
Maar als Wilfred tevreden is vind ik het goed.
En als er in de A&N kit iets niet past doe je iets verkeerd.
Ik heb al zoveel in elkaar gezet en alles past exact.
Je reactie stangen op je voorste as zit ook verkeerd om.
Succes.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Deze zijn van een FH3. Ik weet niet of dit hetzelfde is als de A&N resin kit voor een FH4 maar wellicht helpt het?

Wat opvalt is dat de luchtvering van de liftas spiegelbeeldig aan het chassis zit ten opzichte van de aandrijfas.

Afbeelding

Afbeelding

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
goedemorgen ,

ik heb even zitten zoeken. want ja wat Wilbert bouwt is natuurlijk weer iets wat niet zo veel wordt gebruikt.
Je ziet heeeel veeel voorloopassen :lol: :wink:

maar goed hieronder de juiste foto's , oja op de foto staat FM Globetrotter, maar ik bouw een FH met plat dak!

kun je ook gelijk goed de schotelpositie zien. Ik heb wel eens gelezen en gezien op tv dat ze de as juist heffen om meer druk te krijgen op de trekas. Vooral in de winter.

photo 425435

photo 425436

en nu nog ff foto van mijn Volvo.

En inderdaad de reactiestang zat inderdaad verkeerd. Dus die heb ik nu al omgedraaid. Ik heb ook al meerdere sets van A&N gebruikt, maar ook nog nooit problemen mee gehad.

photo 425416

@ Andre , hahah soms kan ik wel dingen zelf hoor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

En dank je wel voor de tekeningen Andre! Het klopt inderdaad, de luchtvering van de sleepas zit inderdaad gespiegeld aan de trekas.


zo dat was hem weer even.

groet,
Wilbert :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Kijk Christiaan, er is een tijd geweest dat er nog niet standaard luchtvering op een auto zat en stuurbekrachtiging een luxe.
Dit is de sleepas van een DAF A3000/A3200.
Ook andere merken hebben met deze constructie gereden en niet alleen in de jaren 60-70
Heeft verder niks te doen met de luchtvering van wat voor Volvo dan ook maar omdat je stellig zegt dat elke sleepas hefbaar is
misschien deze om out of the box te denken.

photo 425437

grtz. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 12:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
Wat wil het toeval nu , ik kom net bij ons op het terrein een oude Volvo FH12 , het eerste model. Was wel een bakwagen met containeropbouw

Daar zat de zelfde ophanging onder , als bij een Scania 142 /143. met bladveren haha.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Goh, wat een toestand zoal over een naloper....al dan niet hefbaar. Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
In ieder geval een leuk project Wilbert en ik denk dat het helemaal goed gaat komen. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
haha Ja wat een as al niet kan veroorzaken.

Maar maandagavond weer stukje verder gebouwd. ik wil het chassis deze week klaar maken voor de spuiter! :wink:

photo 425998

photo 425999

Ik moet alleen nog de 4 stabilisatoren monteren. en de lijmresten verwijderen. dan kan het in de grondverf en lak.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement