Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
MPC Mack DM 600 1:25 restauratie http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=50024 |
Pagina 2 van 3 |
Auteur: | togicollector [ wo 27 sep, 2017 23:47 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Even een lekenvraag: waarom maakte men zo'n smalle cabine? Wat was daar de reden van, dat had toch ook een veel bredere kunnen zijn? Koen |
Auteur: | rolf mulder [ do 28 sep, 2017 9:20 am ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
togicollector schreef: Even een lekenvraag: waarom maakte men zo'n smalle cabine? Wat was daar de reden van, dat had toch ook een veel bredere kunnen zijn? Koen Dat is historisch zo gegroeid in de US. De zware trucks zijn eigenlijk doorontwikkelingen van de pick up trucks. Veel truckmerken maakten voor hun zware trucks gebruik van de cabines van de pick up trucks. Dit is bij de ontwikkeling van nieuwere cabines gek genoeg zo gebleven. Bijvoorbeeld Kenworth, Peterbilt en Mack maken voor enkele modellen nog steeds gebruik van relatief smalle cabines. De cabine op "mijn" Mack is een cabine die bij de standaard R-serie "gewoon" in het midden werd gezet. Waarom de cabine dan uit het midden monteren? Heel verhaal: In de jaren zestig, toen deze Macks werden geïntroduceerd, golden er in alles staten verschillende regels omtrent maximale voertuiglengtes. Ruwweg was er een verdeling waarbij er in het westen over het algemeen regels golden over de trailerlengte en in het oosten over de totale lengte. Om één of meerdere langere trailers te kunnen gebruiken werden kortere trekkers ontwikkeld (in die tijd werden er in de US ook veel Cabovers, trucks zonder neus, gebruikt om die reden). Vanwege de voorkeur van vele Amerikanen voor "neuzen", oftewel conventionals werden de short-conventionals ontwikkeld. Een korte trekker, maar nog steeds met een (kortere) neus. Wanneer je de neus inkort komt echter de motor verder in de cabine te staan waardoor er voor de chauffeur geen ruimte meer is. Dit werd door truckfabrikanten met de standaard smalle cabines op twee manieren opgelost: 1 de cabine hoger, deels boven de motor, plaatsen 2 de cabine uit het midden plaatsen zodat de chauffeur min of meer naast de motor zit Mack koos voor de tweede oplossing voor zijn U-serie (highway-tractors voor distributie). De DM maakte gebruik van dezelfde cabine lay-out omdat bij Dumpers en Mixers (DM) de draaicirkel op bouwplaatsen ook van belang is. En door een kortere cabine ontstaat er een kortere wielbasis. Bij de oplossing van Mack is er voor de bijrijder amper plek doordat de motorafdekking (Doghouse) alle voetenruimte wegneemt. Voor zowel distributievervoer als de dumpers en mixers maakte dat niet zoveel uit omdat daar toch weinig bijrijders waren. De regelgeving was nog veel gecompliceerder dan hierboven staat aangegeven. Maar voor een lekenvraag is dit al een uitgebreid antwoord Rolf |
Auteur: | togicollector [ do 28 sep, 2017 12:16 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Dank voor je heldere uitleg Rolf! Koen |
Auteur: | rolf mulder [ do 12 okt, 2017 20:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Mijn opknappertje is inmiddels gespoten. De cabine heeft een gebroken wit gekregen. Het chassis zwart, welke nog wordt afgewerkt met een zijdeglans vernis. De aircleaner is hoger dan normaal, heb ik van diverse referentiefoto's en deze spec-sheet: Nu het chassis afbouwen en vernis erop en de cabine afwerken, binnen en buiten. Rolf |
Auteur: | Korrelexpress [ vr 13 okt, 2017 12:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Dit project loopt ook weer lekker Rolf! Heb je gewoon een langere pijp op de aircleaner gezet of zit deze in de doos? |
Auteur: | rolf mulder [ vr 13 okt, 2017 13:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Onne, De aircleaner is van een Kenworth, inderdaad voorzien van een langere pijp. De aircleaner van de mack zat er niet bij toen ik deze als opknappertje kocht. De aircleaner is nog wat opgeleukt met boutjes. Het filter bovenop de hogere pijp heb ik van de getoonde spec-sheet en een paar foto's: Ook op deze gerestaureerde Mack: http://farm8.static.flickr.com/7247/686 ... 33e7b0.jpg In het Midden-Oosten reden ze er bijna allemaal mee rond, nu zijn dit lokaal geassembleerde Macks maar ach, dat mag de pret niet drukken: https://i.skyrock.net/1428/27811428/pic ... 2985_1.jpg Het kan nog gekker trouwens, een vierkant filterhuis met aan de voorkant weer een aanzuigbuis: https://www.trucksplanet.com/photo/mack ... 0_5028.jpg En nog een variant: Groet, Rolf |
Auteur: | Korrelexpress [ vr 13 okt, 2017 16:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Dank voor de uitleg Rolf |
Auteur: | rolf mulder [ di 05 maart, 2019 15:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
De motorkap van mijn Mackje was niet helemaal goed gespoten, 1 jaar en 4 maanden geleden, zag ik net. Recent toch maar weer geschuurd, gegrond en opnieuw gespoten en gepoetst. Zo kon het afmonteren beginnen met nog wat details aan de motor en firewall. Nog wat kleine dingetjes als handgreepjes, knipperlichtjes en dergelijke en dan kan die mee naar Jabbeke. Ik heb er een model van gemaakt dat een export-variant voor moet stellen met wat "transport-dingen" als tijdelijke triplex spatborden, ingeklapte spiegels en een kist voor spare parts en een band met lege trilex velg. Het Mack logo op de kist heb ik gekregen door het logo in spiegelbeeld te printen. Daarna meteen op het hout gelegd en helemaal nat gemaakt. Dan stevig wrijven zodat de inkt op het hout terecht komt. Groet, Rolf |
Auteur: | van Hattem [ di 05 maart, 2019 20:02 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Mooi Rolf en een leuk idee ook, zo'n export truck. Gr. Zeger |
Auteur: | scaniamodelbrouwer [ di 05 maart, 2019 20:11 pm ] |
Berichttitel: | Re: MPC Mack DM 600 1:25 restauratie |
Grappig gedaan Rolf, weer eens wat anders. Gr.Eric. |
Pagina 2 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |