Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 29 sep, 2020 0:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2017 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 56
Even een lekenvraag: waarom maakte men zo'n smalle cabine? Wat was daar de reden van, dat had toch ook een veel bredere kunnen zijn?

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2138
Woonplaats: kolham
togicollector schreef:
Even een lekenvraag: waarom maakte men zo'n smalle cabine? Wat was daar de reden van, dat had toch ook een veel bredere kunnen zijn?

Koen


Dat is historisch zo gegroeid in de US. De zware trucks zijn eigenlijk doorontwikkelingen van de pick up trucks. Veel truckmerken maakten voor hun zware trucks gebruik van de cabines van de pick up trucks. Dit is bij de ontwikkeling van nieuwere cabines gek genoeg zo gebleven. Bijvoorbeeld Kenworth, Peterbilt en Mack maken voor enkele modellen nog steeds gebruik van relatief smalle cabines.

De cabine op "mijn" Mack is een cabine die bij de standaard R-serie "gewoon" in het midden werd gezet. Waarom de cabine dan uit het midden monteren? Heel verhaal:

In de jaren zestig, toen deze Macks werden geïntroduceerd, golden er in alles staten verschillende regels omtrent maximale voertuiglengtes. Ruwweg was er een verdeling waarbij er in het westen over het algemeen regels golden over de trailerlengte en in het oosten over de totale lengte. Om één of meerdere langere trailers te kunnen gebruiken werden kortere trekkers ontwikkeld (in die tijd werden er in de US ook veel Cabovers, trucks zonder neus, gebruikt om die reden). Vanwege de voorkeur van vele Amerikanen voor "neuzen", oftewel conventionals werden de short-conventionals ontwikkeld. Een korte trekker, maar nog steeds met een (kortere) neus. Wanneer je de neus inkort komt echter de motor verder in de cabine te staan waardoor er voor de chauffeur geen ruimte meer is. Dit werd door truckfabrikanten met de standaard smalle cabines op twee manieren opgelost:
1 de cabine hoger, deels boven de motor, plaatsen
2 de cabine uit het midden plaatsen zodat de chauffeur min of meer naast de motor zit

Mack koos voor de tweede oplossing voor zijn U-serie (highway-tractors voor distributie). De DM maakte gebruik van dezelfde cabine lay-out omdat bij Dumpers en Mixers (DM) de draaicirkel op bouwplaatsen ook van belang is. En door een kortere cabine ontstaat er een kortere wielbasis. Bij de oplossing van Mack is er voor de bijrijder amper plek doordat de motorafdekking (Doghouse) alle voetenruimte wegneemt. Voor zowel distributievervoer als de dumpers en mixers maakte dat niet zoveel uit omdat daar toch weinig bijrijders waren.

De regelgeving was nog veel gecompliceerder dan hierboven staat aangegeven. Maar voor een lekenvraag is dit al een uitgebreid antwoord :mrgreen: :roll:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 56
Dank voor je heldere uitleg Rolf!

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2138
Woonplaats: kolham
Mijn opknappertje is inmiddels gespoten. De cabine heeft een gebroken wit gekregen. Het chassis zwart, welke nog wordt afgewerkt met een zijdeglans vernis.

De aircleaner is hoger dan normaal, heb ik van diverse referentiefoto's en deze spec-sheet:
photo 421630

photo 422929
photo 422928
photo 422927
photo 422926
photo 422926
photo 422925

Nu het chassis afbouwen en vernis erop en de cabine afwerken, binnen en buiten.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5163
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dit project loopt ook weer lekker Rolf!
Heb je gewoon een langere pijp op de aircleaner gezet of zit deze in de doos?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2138
Woonplaats: kolham
Onne,

De aircleaner is van een Kenworth, inderdaad voorzien van een langere pijp. De aircleaner van de mack zat er niet bij toen ik deze als opknappertje kocht. De aircleaner is nog wat opgeleukt met boutjes.

Het filter bovenop de hogere pijp heb ik van de getoonde spec-sheet en een paar foto's:
photo 423004
photo 423003

Ook op deze gerestaureerde Mack:

http://farm8.static.flickr.com/7247/686 ... 33e7b0.jpg

In het Midden-Oosten reden ze er bijna allemaal mee rond, nu zijn dit lokaal geassembleerde Macks maar ach, dat mag de pret niet drukken:
https://i.skyrock.net/1428/27811428/pic ... 2985_1.jpg

Het kan nog gekker trouwens, een vierkant filterhuis met aan de voorkant weer een aanzuigbuis:
https://www.trucksplanet.com/photo/mack ... 0_5028.jpg
En nog een variant:
photo 423002

Groet,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5163
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dank voor de uitleg Rolf :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2138
Woonplaats: kolham
De motorkap van mijn Mackje was niet helemaal goed gespoten, 1 jaar en 4 maanden geleden, zag ik net. :shock:

Recent toch maar weer geschuurd, gegrond en opnieuw gespoten en gepoetst. Zo kon het afmonteren beginnen met nog wat details aan de motor en firewall. Nog wat kleine dingetjes als handgreepjes, knipperlichtjes en dergelijke en dan kan die mee naar Jabbeke.

Ik heb er een model van gemaakt dat een export-variant voor moet stellen met wat "transport-dingen" als tijdelijke triplex spatborden, ingeklapte spiegels en een kist voor spare parts en een band met lege trilex velg.

Het Mack logo op de kist heb ik gekregen door het logo in spiegelbeeld te printen. Daarna meteen op het hout gelegd en helemaal nat gemaakt. Dan stevig wrijven zodat de inkt op het hout terecht komt. :!: :mrgreen:

photo 471783

photo 471782

photo 471781

photo 471780

photo 471779

photo 471778

photo 471777

photo 471776

Groet,

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1876
Woonplaats: Tiel
Mooi Rolf en een leuk idee ook, zo'n export truck. :!:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: Ginaf HD5395TS Mining truck - Volvo N88


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2683
Woonplaats: Hank
Grappig gedaan Rolf, weer eens wat anders.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement