Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Tijdens de show in Jabbeke eerder dit jaar heb ik voor € 5,00 een doosje wrakje kunnen kopen van een Mack DM600. Het was me om de onderdelen te doen, zoals de trilex velgen en de camelback ophanging. Het doosje na thuiskomst in de rommelbak gelegd en verder niet meer aan gedacht. Een tijdje geleden toch eens gesorteerd en gekeken of ik er in combinatie met wat andere Mack spulletjes nog iets van kon maken. Bij het demonteren geconstateerd dat het model nagenoeg compleet was en verder niet beschadigd. Het chassis, motor en interieur waren ongeschilderd, alleen de cabine was met de kwast rood geschilderd. De cabine zwemles gegeven in de remolie en binnen een uurtje was al het rood verdwenen.

De aankoop:
photo 421614

Aangezien ik op de een of andere manier nooit iets OOB kan bouwen heb ik het chassis een stukje verlengd en de assen iets dichter op elkaar gezet. Hoewel deze kit voor zijn tijd (en voor nu nog) geweldig gedetailleerd is heeft de kit toch een eigenaardigheid. Deze kit is uitgevoerd met een knoeperd van een achterwielophanging die je op de grotere broer DM 800 nog wel eens aantrof maar zelden tot nooit op een DM 600. De DM 600 was een variant van de Mack R-serie waarbij de cabine van de U-serie werd gebruikt (de aanduiding DM slaat op Dumper Mixer application). Nadeel is dat deze ophanging in 1:1 gepaard gaat met de montage van een stuk groter rubber dan de standaard bandjes in de kit. Nu heb ik met mijn stomme kop wel de asafstand aangepast om de wielen dichter bij elkaar te krijgen maar niet de spoorbreedte aangepast. Aangezien ik daar pas achter kwam toen alles was gedemonteerd, schoongemaakt, gerepareerd en weer was gemonteerd laat ik het maar zo:

photo 421612
photo 421613

Na het chassis de motor aangepakt maar daarover later meer.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Verder met de motor. Op de DMTC fotki site de nodige referentiefoto's geraadpleegd en aan de hand van foto's op het web. Enige eigen "modellers-freedom" is ook hier toegepast. De leidingen, slangen en filters etc zijn voor het oog aangebracht en niet om een 100% technische replica te maken.
De aanpassingen na het blok zover mogelijk te hebben gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd:

photo 421616
photo 421615
photo 421622


Ziet er zo natuurlijk nog redelijk rommelig uit maar met het karakteristieke Mack-goud erop en enige details geschilders is het net echt. Toch wel handig dat Mack de blokken goud spoot, kun je in je modellen mooi een beetje "period-correct bling-bling" aanbrengen :mrgreen: Eenmaal gemonteerd krijgt de motor nog wel wat leidingen, kabels en snoeren:

photo 421625
photo 421623

De cabine kwam dus zo goed als schoon uit de remolie. Ik heb alleen uiteindelijk nogal wat werk gehad aan de geribbelde plaatjes rond de koplampen. Die koplampen zelf waren in de kit meegegoten als chroom geruite bolletjes, geen kijk gelijk dus die uitgeboord, lijkt al een stuk beter:
photo 421617

Probleem was dat ik rondom de plaatjes in een soort sponning de remolie, verf- en lijmresten niet weg kon krijgen. Dus met een penseeltje wat thinner erachter laten lopen en zo de eerste losgeweekt en eruit gewipt. Dat ook bij de tweede, althans dat was de bedoeling. Deze werd aangevreten door de thinner, bleef vastgelijmd en brak uiteindelijk met een deel van de sponning weer af. :evil: Na een duik in de rommelbak een paar plaatjes gevonden van een AMT Mack-R. Niet helemaal dezelfde maar goed bruikbaar. Vervolgens de sponning geprobeerd na te maken middels vijlen en schuren maar dat ging van kwaad tot erger. De gaten werden groter en niet haaks. Toen maar een motorkap van een Mack-R gepakt, daar de openingen uitgesneden en geplaatst in de DM-motorkap. Plamuren en schuren bood uiteindelijk een redelijke resultaat, allen is de mooie sponning verdwenen :( Resultaat van dit alles:

photo 421624

De kenmerkende air-cleaner ontbrak bij mijn € 5,00 aankoop, maar hé voor dat bedrag! Een air-cleaner van een KW bood uitkomst, beetje opgeleukt met boutjes, de ringen sloten perfect aan op de cabine, dus dat kwam mooi uit. Aangezien we nooit standaard bouwen heb ik een andere air-cleaner gebouwd dan normaal. Op sommige spec-sheets van Mack eind 60/begin 70 komt een air-cleaner voor met een langere standpijp en een extra filterelement bovenop. Dus die maar gebouwd (het filterelement staat niet op de foto). Mooi aan laten sluiten op het dak met nieuwe stangetjes en boutjes :brouw:
photo 421627
photo 421626
photo 421630


Het interieur werd destijds als standaard uitgevoerd in een vale kleur groen:
photo 421619

Het chassis voorzien van de nodige leidingen, ook hier weer een combinatie van referenties en eigen inzicht. De aandrijfas heeft in verband met het langere chassis een extra ophangpunt gekregen:
photo 421618

En zo was het ineens tijd om het geheel eens in de primer te zetten. Nu hier en daar nog een kleinigheidje wegwerken en de cabine in de spuitplamuur:
photo 421628
photo 421621

Het wordt sowieso een af-fabriek versie met kaal chassis, ik twijfel alleen nog aan de kleuren.


Ik twijfel nog tussen
-zwart chassis, aluminium tanks
-zwarte trilex velgharten
-aluminium velgringen
-alleen cabine een kleurtje

of
-cabine en chassis in één kleur
-alleen trilex-klemmen alu
-misschien het dakje wit (soort export versie icm de aparte air-cleaner en breed tandemstel)

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
is al aardig opgeknapt die grabbelton mack , ziet er goed uit
die camelback suspension zie je echt wel op de mack,s , alleen hebben ze er een paar maten in
daar ben ik achter gekomen door het spitwerk voor diverse mack,s , zoals de highway bogie , the hard bar en nog een paar van die suspension,s en nr zoals sp101 - sp102 etc
en haast allemaal met die parabool bladveren zal ik maar zeggen
ben benieuwd naar het eindplaatje voor wat betreft de kleur van alle onderdelen
ik volg hem
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ja Rolf, mooi project, en leuk om er achter te komen dat de grabbelton toch aardig compleet is.
Voorlopig zien de voortgangen er allemaal weer netjes uit.

Citaat:
Aangezien ik op de een of andere manier nooit iets OOB kan bouwen.....

Rolf
Klinkt wel ietwat herkenbaar. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Even door mijn Mack Fotomap op de laptop gebladerd, hier enkele (U en DM) ter kleur inspiratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Bedankt André voor de mooie plaatjes. De mijne krijgt geen bedrijfskleuren maar een fabrieksnieuwe look alsof de truck klaar is voor export of aflevering of presentatie op een beurs. De precieze setting moet ik nog bekijken, het moet allemaal wel leuk ogen in Jabbeke, nietwaar? :mrgreen:

Voor een mooie sixties look denk ik aan alles in één kleur:
photo 421629
photo 421645
photo 421646
photo 421631

Voor een vroege seventies wat ongeveer ook de tijd is waarin Mack switchte naar standaard zwarte chassis en cabine in kleur:
photo 421648
photo 421647
photo 421630

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
De foto's waren ook niet bedoeld om specifiek na te bouwen. Die blauwe fabrieksuitvoering is wel fraai met witte velgen!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zo met een laagje primer erop ziet het er meteen weer netjes uit.
En qua kleuren kun je volgens mij wel alle kanten op. En dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op om iets leuks uit te kiezen. Erg herkenbaar, trouwens..
Aangezien je ook niet alleen maar legertrucks aan het bouwen bent en al een aantal kleurrijke modellen in je collectie hebt zou ik iets proberen te kiezen wat je nog niet hebt staan?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hier haal je wel veel voldoening uit denk ik Rolf. Wrakje van 5 euro met wat van Rolf en straks een pracht van een Mack. :brouw:
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dit zijn echt wel de leuke projecten.
Gekocht voor weinig met de bedoeling het spul as donor te gebruiken en nu een compleet model ervan bouwen, tja dan ga je ook wel als een speer.
Veel succes met de kleurkeuze.......ik lees weer iets van factory shine..........aan het afkicken?
Blauw en alles in 1 kleur......Geschmacksache. Die witte cabine met een donkergrijs chassis is ook wel fraai.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement