Ik ga gewoon door met bouwen en up-daten..
Afgelopen zaterdag heb ik naast diverse onderdelen in de grondlak ook onderdelen in hun kleur gespoten. Waaronder de profielen waaraan later aan de bestuurderskant de fietsenvangers gemonteerd worden:
Voor het idee even de fietsenvangers van de bijrijderskant erop gelegd. Er boven liggen de drie steunen die onder de laadbak gelijmd moeten worden en waaraan dus de profielen (draaibaar) worden opgehangen. Draaipunt is waar het kleine pinnetje door het profiel steekt. Bovenin elk profiel komt dan weer een uitneembare klem (in werkelijkheid dan wel) die je op de foto ook al ziet. Fijn prutswerk...
Ook kwam toen spontaan in mij op om de DAF cabine eens gewoon bij de foto die op mijn hobbykamer hangt te houden:
Ik wist wel dat ik goed bezig was maar dit momentje toverde wel even een mooie glimlach op mijn gezicht!
En de drang om de cabine te gaan spuiten wordt dan ook wel erg groot. Maar zoals gezegd gebeurt dat pas als al het bouwwerk achter de rug is..:
Dus cabine aan de kant en verder met de uitlaat. Beugeltjes gemaakt waarmee die aan de steun vastgemaakt kan worden:
De uitlaat zelf blijft los vanwege het spuitwerk:
De steun zit vastgelijmd aan de accubaksteun net zoals in het echt:
Toen moest de tweede steun nog op maat gemaakt worden. Dat was lastiger dan ik had gedacht:
Ook te zien hoe ik de beugel heb gemaakt. Een stukje 1x1mm strip met een klein half maantje eruit gevijld en een stukje sprue verwarmd boven een kaars, voorzichtig uit elkaar getrokken en toen om een kwast, die ik op mijn werkblad had getaped, gebogen en gewacht tot het plastic weer was afgekoeld. Dan op maat snijden en vastlijmen aan de uitlaat op de juiste plaats.
Ondertussen het bumperframe naar links en rechts wat uitgebreid:
Eigenlijk loopt dit door tot onder de instapbakken want in het echt worden de anti-slip-treden samen met de instapbakken op deze steunen vastgeschroefd. Ik werk deze nog een beetje bij/af en laat het dan voor wat het is omdat ik de onderbumper nu nog precies op 'n bepaalde manier op het frame geplaatst kan krijgen. Met langere steunen is dat niet meer mogelijk. Vandaar..
Toen, na enkele pogingen, de tweede uitlaatsteun op de juiste plek én hoogte gekregen:
Alles valt toch mooi op zijn plek:
Ben ook zeer tevreden met hoe de uitlaat erbij ligt/hangt. Mooi evenwijdig aan de vooras:
Ik ben er eigenlijk maar gewoon aan begonnen maar uiteindelijk zit het wel zoals ik het wilde. In het echt zit de uitlaat links en rechts van het flexibele stuk op twee plaatsen vast en dat heb ik ook weten te fabriceren. Er horen eigenlijk nog trilling dempende rubbers tussen te zitten maar zo vind ik het ook best.
Ook mooi is dat de uitlaatbeugels precies in de steunen vallen die straks in chassiskleur komen en de beugels aan de uitlaat worden RVS-kleurig. De beugel waarmee de uitlaat aan de accubak vast komt te zitten wordt ook weer chassiskleurig.
De uitlaatdemper is ook nog steeds losneembaar zodat die ook apart gespoten kan worden.
De beide sleepoogpennen die ik eerder had gemaakt werden herzien. Dat wil zeggen, eentje werd aangepast en de ander moest het veld ruimen. Maar de beugeltjes kon ik dan weer mooi toepassen als klemmen aan de strips rondom de uitlaatdemper:
De zogenaamde klembeugels waarmee het flexibele stuk aan de uitlaat wordt gemonteerd voorzien van de 'spanschroeven':
En 'scharnieren':
Bij de uitlaatdemper alvast een gaatje geboord waar straks de uitlaatbuis vanaf het motorblok op gemonteerd wordt. In dat gaatje alvast een stukje buis gestoken welke nog niet vastgelijmd zit:
Links en rechts op de uitlaatdemper wat pinnetjes gelijmd waaraan het hitteschild later vastgemaakt wordt:
Ik was ook jaren terug al eens begonnen aan de wielkasten die boven de voorwielen moeten komen. Deze zijn afkomstig van de DAF 95XF en werden aardig aangepast. Nummer twee heb ik gisteren en eergisteren in dezelfde vorm proberen te krijgen maar dat is niet goed gelukt, helaas...
Maar een ander probleem was dat de wielkasten nét iets over instapbakken moeten vallen en dat de wielkasten niet de juiste vorm daarvoor hebben..
Tsja, dan toch maar proberen om ze grotendeels zelf te maken:
Het eerste begin is er en ik zal stap voor stap kijken hoe ik het verder op moet bouwen. Hopelijk kan ik wél de delen waar de knipperlichtjes in moeten komen nog gebruiken.
Ook heb ik vanavond nog even gekeken hoe het zit als ik de cabine 'vastmaak' aan de kantelpunten. Dus pennetjes erdoor en de bumpers gemonteerd. De cabine mag nog iets meer over de voorbumper vallen maar als ik de cabine wil kantelen kan ik die eerst wat omhoog tillen en dan voorover kiepen. Uiteindelijk blijft de cabine ook nog vanzelf op de voorbumper hangen zonder helemaal voorover te kiepen. Gelukstreffertje denk ik maar als ik ook nog eens probeer om er een cabinekantelcilinder bij te maken dat dan de cabine qua kantelen nog wat begrensd kan worden.
To be continued..
gr Jeroen