Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 7:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik ga gewoon door met bouwen en up-daten..

Afgelopen zaterdag heb ik naast diverse onderdelen in de grondlak ook onderdelen in hun kleur gespoten. Waaronder de profielen waaraan later aan de bestuurderskant de fietsenvangers gemonteerd worden:
photo 421944
Voor het idee even de fietsenvangers van de bijrijderskant erop gelegd. Er boven liggen de drie steunen die onder de laadbak gelijmd moeten worden en waaraan dus de profielen (draaibaar) worden opgehangen. Draaipunt is waar het kleine pinnetje door het profiel steekt. Bovenin elk profiel komt dan weer een uitneembare klem (in werkelijkheid dan wel) die je op de foto ook al ziet. Fijn prutswerk...

Ook kwam toen spontaan in mij op om de DAF cabine eens gewoon bij de foto die op mijn hobbykamer hangt te houden:
photo 421945


Ik wist wel dat ik goed bezig was maar dit momentje toverde wel even een mooie glimlach op mijn gezicht!
En de drang om de cabine te gaan spuiten wordt dan ook wel erg groot. Maar zoals gezegd gebeurt dat pas als al het bouwwerk achter de rug is..:
photo 421946

Dus cabine aan de kant en verder met de uitlaat. Beugeltjes gemaakt waarmee die aan de steun vastgemaakt kan worden:
photo 421947

De uitlaat zelf blijft los vanwege het spuitwerk:
photo 421948

De steun zit vastgelijmd aan de accubaksteun net zoals in het echt:
photo 421949

Toen moest de tweede steun nog op maat gemaakt worden. Dat was lastiger dan ik had gedacht:
photo 421950
Ook te zien hoe ik de beugel heb gemaakt. Een stukje 1x1mm strip met een klein half maantje eruit gevijld en een stukje sprue verwarmd boven een kaars, voorzichtig uit elkaar getrokken en toen om een kwast, die ik op mijn werkblad had getaped, gebogen en gewacht tot het plastic weer was afgekoeld. Dan op maat snijden en vastlijmen aan de uitlaat op de juiste plaats.

Ondertussen het bumperframe naar links en rechts wat uitgebreid:
photo 421951
Eigenlijk loopt dit door tot onder de instapbakken want in het echt worden de anti-slip-treden samen met de instapbakken op deze steunen vastgeschroefd. Ik werk deze nog een beetje bij/af en laat het dan voor wat het is omdat ik de onderbumper nu nog precies op 'n bepaalde manier op het frame geplaatst kan krijgen. Met langere steunen is dat niet meer mogelijk. Vandaar..

Toen, na enkele pogingen, de tweede uitlaatsteun op de juiste plek én hoogte gekregen:
photo 421953

Alles valt toch mooi op zijn plek:
photo 421954

Ben ook zeer tevreden met hoe de uitlaat erbij ligt/hangt. Mooi evenwijdig aan de vooras:
photo 421955
Ik ben er eigenlijk maar gewoon aan begonnen maar uiteindelijk zit het wel zoals ik het wilde. In het echt zit de uitlaat links en rechts van het flexibele stuk op twee plaatsen vast en dat heb ik ook weten te fabriceren. Er horen eigenlijk nog trilling dempende rubbers tussen te zitten maar zo vind ik het ook best.
Ook mooi is dat de uitlaatbeugels precies in de steunen vallen die straks in chassiskleur komen en de beugels aan de uitlaat worden RVS-kleurig. De beugel waarmee de uitlaat aan de accubak vast komt te zitten wordt ook weer chassiskleurig.
De uitlaatdemper is ook nog steeds losneembaar zodat die ook apart gespoten kan worden.

De beide sleepoogpennen die ik eerder had gemaakt werden herzien. Dat wil zeggen, eentje werd aangepast en de ander moest het veld ruimen. Maar de beugeltjes kon ik dan weer mooi toepassen als klemmen aan de strips rondom de uitlaatdemper:
photo 421986

De zogenaamde klembeugels waarmee het flexibele stuk aan de uitlaat wordt gemonteerd voorzien van de 'spanschroeven':
photo 421992

En 'scharnieren':
photo 421993

Bij de uitlaatdemper alvast een gaatje geboord waar straks de uitlaatbuis vanaf het motorblok op gemonteerd wordt. In dat gaatje alvast een stukje buis gestoken welke nog niet vastgelijmd zit:
photo 422009

Links en rechts op de uitlaatdemper wat pinnetjes gelijmd waaraan het hitteschild later vastgemaakt wordt:
photo 422010

Ik was ook jaren terug al eens begonnen aan de wielkasten die boven de voorwielen moeten komen. Deze zijn afkomstig van de DAF 95XF en werden aardig aangepast. Nummer twee heb ik gisteren en eergisteren in dezelfde vorm proberen te krijgen maar dat is niet goed gelukt, helaas...
Maar een ander probleem was dat de wielkasten nét iets over instapbakken moeten vallen en dat de wielkasten niet de juiste vorm daarvoor hebben..
Tsja, dan toch maar proberen om ze grotendeels zelf te maken:
photo 422092
Het eerste begin is er en ik zal stap voor stap kijken hoe ik het verder op moet bouwen. Hopelijk kan ik wél de delen waar de knipperlichtjes in moeten komen nog gebruiken.

Ook heb ik vanavond nog even gekeken hoe het zit als ik de cabine 'vastmaak' aan de kantelpunten. Dus pennetjes erdoor en de bumpers gemonteerd. De cabine mag nog iets meer over de voorbumper vallen maar als ik de cabine wil kantelen kan ik die eerst wat omhoog tillen en dan voorover kiepen. Uiteindelijk blijft de cabine ook nog vanzelf op de voorbumper hangen zonder helemaal voorover te kiepen. Gelukstreffertje denk ik maar als ik ook nog eens probeer om er een cabinekantelcilinder bij te maken dat dan de cabine qua kantelen nog wat begrensd kan worden.

To be continued..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hierboven nog te zien het begin van de instappen.
Stapje voor stapje probeer ik tot het gewenste resultaat te komen.
Bewust in het begin voor wat meer houvast gekozen in de vorm van te groot gesneden stukken plastic.

Het belangrijkst was het voor mij dat de instappen mooi in de bumperinstap passen en de vorm hiervan wordt doorgetrokken naar de spatschermen.
Ook was het de bedoeling om eerst wat stevigheid te krijgen in het geheel zodat ik het ook vast kan pakken zonder bang te hoeven zijn dat ik de boel samenknijp..

Daarom eerst het stukje plastic op maat gesneden waar later de instaptrede op moet komen en die in de uitsparing gelijmd:
photo 422168
Dit stukje is er schuin tussen gelijmd en daarna is er bovenop een plaatje plastic gelijmd.
Toen na 'n nachtje drogen heb ik dat stukje plastic in de juiste vorm gesneden en waar nodig bijgeschuurd.
De stevige basis was er toen..
Toen een stripje gesneden en erbij vastgelijmd.

Dan naar voren toe ook een stripje er aan vastgelijmd:
photo 422169
Ook dit mocht eerst weer een nachtje uitharden..
Kon ik gaan zwemmen (woensdagavondverplichting).

Vanavond heb ik alle scherpe randen gladgeschuurd en hier en daar wat plastic weggesneden wat er teveel aan zat:
photo 422253
Helaas een wazige foto, excuus..
Links oud en rechts nieuw.

Effe proefpassen:
photo 422251

photo 422252

Wetende dat de instap maar net in de bumperinstap mag vallen heb ik de cabine erbij genomen en ongeveer bepaald waar de zaag in gezet mocht worden, nu zijn ze een stukje korter:
photo 422254

En zo zien ze er tot nu toe uit:
photo 422255
Als ze aan de cabine vastzitten zullen ze ongeveer 1,5 a 2mm hoger komen te zitten ten opzichte van de bumperinstappen dan hier op de foto te zien is. Ik moest wel nog de voorbumper links en rechts aan de binnenkant een beetje aanpassen maar dat had ik al voorzien. Er moest iets meer ruimte komen maar een beetje vijlen doet dan wonderen.
En zo komt er uiteindelijk ook steeds meer de definitieve vorm in de voorbumper te zitten.
Pas als ik zeker weet dat de hoogte van de instap goed is kan ik het gedeelte gaan maken wat net achter de deur valt maar hoger dan de bumper zit (op enkele foto is dat te zien).
Eerder heb ik de koplampunits laten zien en die zouden aan de achterkant de zogenaamde losneembare dop hebben om een lamp te kunnen vervangen. Deze doppen waren gemaakt van voorasnaafdopjes en ik wist nog niet zeker of ze in de knel zouden komen met de instappen die ik nu aan het maken ben. Maar ik heb het bekeken en er is meer dan genoeg ruimte om de koplampen kwijt te kunnen :brouw:.

Nu nog iets verzinnen hoe ik de instaptredes kan namaken zodat ze op de onderste lijken. Die komen uit de 95XF bouwdoos en passen gewoon in de bumperinstappen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 8:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
das wel het mooiste en leukste van modelbouw, toch? iets maken wat er niet is, passen, meten, zagen, vijlen, weggooien, overnieuw beginnen, en uiteindelijk het resultaat. ik kan me die glimlach goed voorstellen.
duurt even maar dan heb je ook wat.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik vind het juist niet altijd het leukste aan modelbouw. Maar soms ontkom je er niet aan.
Als dan het resultaat toch wel goed gelukt is ben ik die moeite die het kostte al weer snel vergeten.

Voor mij twee erg lastige onderdelen (maar die wel moeten) zijn de wielkasten/instappen.
Zoals eerder gemeld is het iedere keer met kleine stapje verder werken.
Daarom eerst maar eens de makkelijke bocht gemaakt:
photo 422386

Even checken en ja, het past:
photo 422387

Een stripje er aan gelijmd om het tijdens de nacht op zijn plek te houden:
photo 422388

Ja, past nog steeds:
photo 422389
photo 422390

Toen kwam het moeilijkste gedeelte, een bocht die schuin loopt maar over de zijkant gezien wel recht moet lopen:
photo 422391

Ik heb van het bestaande instapdeel een stukje weggesneden om de bocht iets eerder te laten beginnen. In die kier die overbleef een stukje plastic gelijmd:
photo 422392

En zoals je ziet loopt het over de zijkant gezien nog niet helemaal netjes:
photo 422393

Beide instappen enigszins geklemd weggezet zodat ze in vorm blijven tijdens het uitharden van de lijm:
photo 422394

Ondertussen ook maar eens begonnen aan de spoiler. Twee lagen 0,5mm plastic op elkaar gelijmd en in een 'stellage' van LEGO weggezet zodat het kan drogen:
photo 422395

Er zit een mooi bochtje in:
photo 422396

Na het vlak schuren van de zijkanten van de instappen bleek het toch nog niet te kloppen. Daarom waar nodig wat stukjes plastic er tegen gelijmd en dat een nachtje laten drogen. Vanmorgen alles wat teveel was weggesneden en nogmaals vlakgeschuurd. Het begint er op te lijken:
photo 422468
De zijkant van deze instappen zijn nog niet de definitieve zijkanten. Er wordt nog een strip tegenaan gelijmd die uiteindelijk de echte rand van de wielkasten moet worden. Ook die rand wordt gevormd vanuit de onderbumperinstap.

Even proefpassen:
photo 422469

Andere kant:
photo 422470
Het is lastig om het onderdeel vast te houden en ook een foto te maken maar het is wel te zien, toch?

Tussendoor heb ik de cabine op diverse plekken in de plamuur gezet en dat weer netjes geschuurd. Helaas stootte ik een heel dun stukje rand linksboven de achterwand van de cabine kapot. Dus dat maar even gerepareerd:
photo 422471
Het randje is minder dan een kwart millimeter dik maar ook dat is weer gefikst..

De donkerblauwe verf op het kartonnetje verraadt dat ik met de Frans Maas ben bezig geweest en inderdaad, ik heb de scharnieren van de zijboorden aan de oplegger bijgewerkt. Tenminste, aan één kant. De andere kant moet ook nog.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie update van deze DAF Jeroen.
Mooi om te zien hoe je de opstappen maakt, ik kijk ook altijd tegen zult soort klusjes op hoor, maar als je een maal bezig bent wil het vaak wel lukken en als het klaar is ben je de moeite en inspanning ook weer zo vergeten.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 okt, 2014 13:53 pm
Berichten: 40
hoi Jeroen

het is mooi om te zien hoe sommige gedeelten van de cabine beetje bij beetje ontstaan
en ach bij mij gaat het ook niet altijd zoals ik zou willen
uithuilen en opnieuw beginnen!

maar wat een details heeft de auto straks
ben benieuwd naar heet eindresultaat.

gr Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ja Jos, ik vind het zelf ook wel mooi, hoor.
Het is alleen niet het 'leukste' werk maar uiteindelijk ben ik er natuurlijk wel trots op als iets lukt!

En dan vind ik het ook leuk om het hier te laten zien. Als ik bijvoorbeeld een collega vertel dat deze vrachtwagen uit een A4-tje van plastic is ontstaan, geloven ze me niet..
Nu kan ik dus stap voor stap laten zien hoe ik (momenteel) de instappen, wielkastranden en spoiler probeer te maken.
En misschien kan iemand die hier meekijkt er iets van opsteken. Dan heb ik het niet alleen voor mezelf gedaan :brouw:.

Nu komen er weer heel wat foto's van de vooruitgang.

Verder gegaan met de spoiler. Die is qua vorm toch wel lastig maar door juist teveel aan plastic te gebruiken kan ik later alles mooi in vorm snijden, vijlen en schuren:
photo 422577

Ondertussen de laatste onderdeeltjes die aan de instapbakken moeten komen uitgesneden:
photo 422578
Deze worden er pas in een later stadium in gemaakt omdat eerst de wielkasten en instappen hun defintieve plek moeten hebben gevonden..

Ik weet nog niet precies hoe ik uiteindelijk tot een compleet onderdeel moet gaan komen en daarom ook deze mogelijkheid gekozen om uit te proberen:
photo 422579
Ik wil proberen de knipperlichthouders te behouden en ik denk dat dat wel moet gaan lukken.

De ronding precies op maat van de cabine gemaakt:
photo 422580
Van daaruit ga ik dan verder werken.

Aan allebei de wielkasten 0,5mm extra plastic gelijmd:
photo 422581

Wat overtollig plastic van de spoiler weggesneden:
photo 422624

De onderzijde:
photo 422625

Toen aan beide zijden de zijkanten er aan gelijmd:
photo 422627
En ook nog 0,5mm plastic om straks de overgang (hopelijk) mooi rond te kunnen schuren..

Aan de onderkant moet ook nog wat materiaal toegevoegd worden:
photo 422628

Toen alvast één wielkast netjes gemaakt:
photo 422629
photo 422630

Dan na een middagje prutsen:
photo 422631
Ik gebruik hiervan regelmatig nog wat snierzels plastic om wat gaatjes of kieren op te vullen.

Na de afgelopen dagen flink wat nagedacht te hebben hoe verder te gaan, besloten om de beide instappen (tijdelijk) aan elkaar te lijmen op de juiste afstand van elkaar:
photo 422632
photo 422633
Hier ook te zien dat ik soms wat plekjes op moet vullen met plastic. Dit wordt later vlak geschuurd.

Dan meteen even kijken hoe het uitvalt:
photo 422634
Deze kant is prima als je rekening houdt met het feit dat er nog een rand van 1mm tegenaan gelijmd moet worden.

Blijkt achteraf dat de rechterkant niet verbreed had hoeven worden:
photo 422635
Het was me eigenlijk ook al wel opgevallen dat deze bovenaan al iets breder was dan de linkerkant. Schuren we er wel weer af..

En met een beetje geluk moet straks alles precies goed uitkomen:
photo 422636

De andere kant:
photo 422637

Alles ligt nu te drogen en ik heb de instappen in de opstappen gezet:
photo 422638

Ook de andere kant zit goed:
photo 422639

En ook hoe de instappen binnen de bumper vallen bevalt me wel:
photo 422640

De andere kant:
photo 422641

Tot nu toe is alles eigenlijk gewoon op de gok gemaakt maar nog steeds valt alles op zijn plek. Hopelijk zet deze lijn zich voort de komende dagen. Ik heb wat dagen vrij dus kan er lekker aan door blijven prutsen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hij gaat Lekker Jeroen, gewoon lekker veel foto's posten en uitleg er bij.
Kunnen we inderdaad alleen maar wat van opsteken.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Doen we!

De spoiler onder handen genomen met een schuurpapiertje:
photo 422770

Aan de onderkant nog een randje naar binnen toe gemaakt:
photo 422778

En zo staat ie op het dak:
photo 422777
Voor 'n eerste poging best goed gelukt. Alleen is de bolling in de spoiler te veel aan de voorzijde terwijl ie eigenlijk bijna bovenaan zou moeten zitten en is ie iets te breed aan de voorkant. Voorlopig laten we het zo omdat ik eerst ga kijken hoe de hoogte uit valt ten opzichte van de laadbak. Er moeten ook nog vulstukken komen links en rechts onder de spoiler..

De rest van de dag bezig geweest met stoeien met de instappen/wielkasten..
Ik heb de cabine op de kantelpunten geplaatst en de beide bumpers daar weer op geplaatst.
Geprobeerd om de instap tussen cabine en onderbumperinstap te krijgen maar dat lukte dus niet. Daarom ben ik stapje voor stapje weer wat materiaal aan het wegsnijden geweest om te zien wanneer het wél gaat passen:
photo 422771

Op zich ook niks ernstigs. Als de instappen eenmaal passen kan ik de wielkastranden op maat maken en dan de rest van de wielkast passend maken:
photo 422772

Het zou toch bijna een keer moeten gaan passen:
photo 422774

Blijkbaar heb ik in eerste instantie wat teveel weggesneden aan de bovenkant van de instappen. Daarom daar weer 1mm plastic op gelijmd:
photo 422773

photo 422775
In de vorige post heb ik wat losse stukjes plastic laten zien die daar straks precies nog aan gelijmd moeten worden. Dan is van het aanpassen eigenlijk niks te zien. Hoop ik..

Weer ff passen:
photo 422776

Nu nog ongeveer 1mm opvullen en dan zou het moeten kloppen:
Ware het niet dat de instappen natuurlijk wel evenwijdig moeten aan de onderkant van de deuren. En dat doen ze niet..
De bodemplaat loopt net iets op waardoor ik nog even een extra bovenrand moet aanbrengen die ik dan schuin afschuur. Binnen in de cabine links en rechts een nokje gemaakt zodat de bodemplaat niet verder naar binnen kan doorschieten.

Ik kan jullie wel vertellen dat ik teveel naar het origineel heb gekeken en het mezelf daardoor eigenlijk te moeilijk heb gemaakt. Ik ben ook aan diverse dingen tegelijk begonnen en had beter eerst de (basis-) cabine af kunnen maken, die op het chassis gemonteerd zien te krijgen, die wielkasten maken en daarna pas de bumper en onderbumper daarop aanpassen. Nu kan ik niks foetelen om alles precies passend te krijgen maar goed, morgen prutsen we weer verder :roll:..

Vanmorgen vol goede moed weer verder gegaan en gelukkig weer wat vooruitgang. Hoewel er eerst natuurlijk weer wat teruguitgang moest plaatsvinden..

Eerst nog eens proefpassen:
photo 422820
De instap hangt duidelijk te laag en ook vind ik dat er nog teveel ruimte zit tussen cabine en voorbumper. Laten we zeggen, zo'n twee millimeter. Had ik die twee millimeter gisteren juist niet extra toegevoegd??
Oh wacht, ik heb de cabinevloer anders gemonteerd waardoor die aan de voorzijde gelijk loopt met de onderkant van de deur. Ja, zo blijf je bezig..

Dus de twee millimeter maar weer weggehaald aan de bovenkant van de instappen:
photo 422821

photo 422819

Maar dan moet natuurlijk ook de cabine lager op het bumperframe geplaatst worden. Dus de kantelpunten onder de cabinevloer eraf gesneden en op een andere manier weer teruggeplaatst. Niet alleen in hoogte aangepast maar ook zijn ze (naderhand) iets naar achteren gezet waardoor de cabine naar voren of wel de bumpers naar achteren komen:
photo 422822

Tussen de bedrijven door ook de grillestrips iets verbreed, 0,5mm aan elke kant. En besloten om ze te voorzien van pennetjes die in de gaatjes vallen die ik in de grille heb geboord:
photo 422824

En zo blijven ze uit zichzelf al zitten:
photo 422823
Nu nog mooi vlak schuren en dan is dat ook alweer gedaan..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De gok genomen en de wielkasten/instappen enigszins vastgelijmd:
photo 422879

Het lijkt mij wel goed te zitten:
photo 422880

Dan de plaat ertegen gelijmd waar ik later de wielkastranden van maak:
photo 422881

Andere kant:
photo 422882

Tijdens het terugkijken naar de oude bouwfoto's zag ik dat er eigenlijk op de opbergkist nog twee stripjes moesten zitten met een gaatje erin. Om een hangslotje doorheen te hangen. Dus dat ook nog maar even gedaan:
photo 422883
Het gaatje is 0,5mm en de stripjes zijn ongeveer 0,75x1mm..

Toen verder met de wielkasten:
photo 422884

Allebei op maat gemaakt:
photo 422885

Nog wat twijfel hoe ik het ga lijmen zonder dat het aan de cabine zelf vast blijft zitten. Daarom nu nog effe los:
photo 422886
Later heb ik ze met een klein drupje lijm ietsjes aan elkaar gelijmd en de voorbereidingen getroffen om de wielkasten weer los te gaan halen maar dat ik ze wel maar op één plaats weer vast kan lijmen.

Daarvoor weer een pen-/gatverbinding gemaakt:
photo 422919

Pennen door de wielkasten heen:
photo 422920

De stripjes aan de instapkant:
photo 422918

Ook weer iets verder gegaan aan de delen die nog in de instappen moeten worden gemaakt:
photo 422921

En toen alvast een beetje teveel aan plastic weggesneden:
photo 422922

Nu vooral niks teveel wegsnijden en/of wegschuren want deze lijn is precies goed:
photo 422923
Nu nog net onder de cabinerand een klein beetje afschuinen en daarna voorzichtig beetje bij beetje het overschot aan plastic wegsnijden om een mooie wielkastrand te krijgen. En nog proberen om de knipperlichthouder uit de 95XF spatschermen er in te verwerken..

Het heeft heel wat moeite gekost en misschien had ik het anders en/of sneller kunnen doen maar ik vond het toch een erg ingewikkeld onderdeel om precies zó te maken dat alles op zijn plek valt. Maar het is gelukt!!
Ikke blij en nu zo snel mogelijk bekijken hoe alles ten opzichte van het chassis moet komen te zitten.

Edit:

Om de daad bij het woord te voegen, even snel maar wel voorzichtig de linker wielkastrand in vorm gemaakt en de knipperlichthouder ertussen weten te krijgen. En een kleine voeg om de tweedeling in de spatschermen te simuleren. Dit vanwege het andere eindstuk bij een dag- of slaapcabine terwijl de instap bij alle typen hetzelfde is..

En dan toch maar even zien hoe het allemaal uit komt te zien:
photo 422944
Jammer dat het stukje zwart in de wielkastrand een wat vertekend beeld geeft..

Van dichterbij:
photo 422945
Alles zit nog met tape wat provisorisch op zijn plek maar dat komt later wel in orde..

Hopelijk gaat de rechter wielkastrand net zo goed als deze!

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op do 12 okt, 2017 22:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement