Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Als beloning voor mezelf vanwege het 'af' krijgen van 4 modellen tijdens mijn vakantie, mocht ik het chassis van de DAF 3600 Spacecab in elkaar zetten. Vanwege enige twijfel die ontstond bij het plaatsen van de achterspatschermen en of ik het chassis misschien toch iets langer zal maken, heb ik besloten om dat project even aan de kant te leggen en mijn aandacht weer eens te gaan vestigen op een al héél lang lopend project.
Lopend, of toch meer al jaren in de kast liggend??

En dat is deze:
photo 420592

Er was al eens een bouwverslag van maar dat is verdwenen omdat daar bijna alle foto's uit waren verdwenen en er maar steeds geen up-date kwam..
Daar gaat nu (langzaamaan) verandering in komen.

Allereerst besloten om de voorwielen opnieuw te doen. De 2 grote en 8 kleine gaten stoorde mij en dus wilde ik 10 even grote (kleine?) gaten hebben.
De grote gaten dichtgemaakt met 2 laagjes plastic en terwijl de lijm nog niet uitgehard was het plastic (nu zacht geworden) goed in de gaten gedrukt. Na het uitharden alles glad geschuurd en geplamuurd en weer geschuurd. Toen konden ze gespoten worden met dit als resultaat:
photo 418927
Ook de wielmoerringen wat onder handen genomen door de gaten wat meer te verzinken en de buitenring af te ronden zodat het niet zo hoekig oogt.
De wielmoeren in de achterwielen doe ik nog wat meer zwart maken dan dat ze nu nog zijn zodat ze overeenstemmen met de voorwielen.

Ik ben er wel al achter gekomen dat er wat schoonmaak- en opfriswerk te doen is. Zo zijn enkele onderdelen krom getrokken en moeten diverse reeds gespoten onderdelen nog verfvrij gemaakt worden zodat die straks in één keer tegelijk gespoten kunnen worden met het chassis.
Voor het leuke even alles uitgestald:
photo 420587

photo 420586

photo 420588

Gelukkig is de laadbak zo goed als klaar en hoef ik daar niet naar om te kijken.
Maar waar het de vorige keer op fout liep was de cabine, bumper en onderbumper om die goed uitgelijnd te krijgen ten opzichte van elkaar.
Ik wil een soort frame kunnen maken wat aan de voorzijde van het chassis komt en waar ik dan de voorbumper en onderbumper zonder problemen aan vast kan lijmen.
Ben ook al aan het nadenken geweest hoe ik het een en het ander aan ga pakken.

Maar eerst begonnen met het rechtmaken van de voorbumper want die was wat getordeerd. Door een raamwerkje te maken waar straks de koplampen in moeten komen werd door de lijm het plastic wat zacht en met een zware boorcassette erop een nachtje laten drogen en voila, de bumper was weer recht genoeg!

En ander verhaal was de onderbumper. Die was krom :shock:..
Hoe ga ik dat aanpakken zonder het te verpesten maar vooral zonder hem opnieuw te moeten maken?
De voorbumper had nog steeds dezelfde bolling als de cabine dus dat was prima. Dus nadenken hoe ik de onderbumper diezelfde bolling kan geven wetende dat die onderbumper in het geheel wat groter is zodat ie rondom iets uit mag steken (ongeveer 0,5 - 1mm).
Eerst op 2 strategische plaatsen een zaagsnede gemaakt en die opgevuld met een iets dikkere strip. Daardoor wordt het geheel op die plaatsen naar buiten gedrukt. Maar dat was nog niet genoeg..
Dan zoeken naar 2 andere plaatsen om hetzelfde ritueel te herhalen. De bolling was nu bijna goed dus in het midden ook nog maar een keer hetzelfde gedaan.
Helaas wezen de instappen nog teveel naar binnen. De moed bij elkaar geraapt en ook hier links en rechts een beetje ingezaagd en met een dikker stripje de zaagsnede weer opgevuld. Tijdens het drogen van de lijm ook weer die zware boorcassette erop gelegd zodat alles zo recht mogelijk blijft.

En zo langzaamaan kon ik ook de voorbumper in detail verder uit te werken.
Moeilijk is het gedeelte met de sleepogen zó te maken dat die aan het chassisframe gemonteerd zitten en dat de onderbumper er makkelijk overheen geplaatst kan worden. Aan dat frame komen ook de mistlampen die links en rechts naast de sleepooguitsparingen zitten. Maar ik denk dat wel goed gaat komen. Van daar uit ga ik het frame verder uitwerken zodat ik het geheel van cabine, voorbumper en onderbumper kan uitlijnen ten opzichte van de voorwielen. Zodat ik de juiste look kan vinden die ik zoek bij dit model, namelijk half geladen. Dus niet helemaal hoog op zijn pootjes maar ook niet met de spatlappen op de grond (wat in het echt wel eens voor is gekomen..).

Hier de foto's van de vooruitgang:
photo 420589

photo 420590

photo 420591

Ik zal zeer zeker hier en daar tegen wat dingen aanlopen die weer om aanpassingen vragen maar we werken gewoon stapje voor stapje hier aan verder. Het spuitwerk heb ik toch pas voor volgend jaar 'gepland' staan. Misschien zo eens tussendoor al wat kleine onderdeeltjes die hun kleur kunnen ontvangen maar de rest gaat samen en dat kan pas als het chassis aan de voorzijde zover klaar is..

gr Jeroen

ps: bij genoeg interesse wil ik best dit bouwverslag van voren af aan opnieuw opstarten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Zeger 2 :wink:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi dat je deze weer oppakt Jeroen, die lag zeker al wat jaartjes in de kast.
Zelfs de opvolger van deze DAF in 1:1 is al weer vervangen.
Hopelijk vind je nu de motivatie om hem af te maken.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
griffioen72 schreef:
Zeger 2 :wink:

Mooi compliment maar vind je het erg als ik het daar niet mee eens ben? :lol:
Kijk eens hoeveel plamuur ik moet gebruiken. Bij Zeger gaat alles in een keer goed en strak en netjes..

Bazzz, omdat deze DAF in het echt een heel prettige wagen is geweest moet dit eerbetoon er gewoon komen!
Ik heb nog een lange weg te gaan maar als de bumperpartij maar eens vast goed op de cabine en wielkasten aansluit, ben ik al een heel eind.. Tot nu toe gaat het langzaam maar ik zie vooruitgang en dat houd de moed er in.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mooi dat je deze weer oppakt Jeroen, want met dit model "heb ik iets" Deze is namelijk van vóór mijn modelbouwloopbaan en voordat ik hier dus actief was. En de bouw van je cabine heeft er toen voor gezorgd dat ik me af ging vragen: Zou ik dat ook kunnen? En ben toen daarna aan mijn eerste Ginaf cabine begonnen. :D

Dus ik zou zeggen. Afmaken nu!!!

G4r. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Ik denk dat het origineel verslag al is van voor dat ik hier actief ben, maar ik hoop dat we het eindresultaat toch ooit te zien gaan krijgen :mrgreen:

Je hebt de smaak van het bouwen duidelijk weer goed te pakken gezien je demo scania en andere daf-projecten!

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Danny; ik heb even gekeken naar de beginfoto's van de bouw van de laadbak van deze DAF en deze foto's stammen uit de tweede helft van 2007. Dus zeg maar nu 10 jaar geleden. Van de cabine heb ik de foto's niet of niet meer, helaas..

Afkomen gaat ie zeker omdat ik gewoonweg te ver ben om het project niet af te maken. Maar er moet zeker wel zin zijn om er aan verder te werken. En die heb ik nu!

Gelukkig ga ik nu steeds weer een klein stapje vooruit. Ik weet eigenlijk niet precies wat ik doe maar het lijkt de goede kant op te gaan :lol:.

De achteras is gewoon van de donorbouwdoos (DAF 95XF) en heb er voor gekozen om het zo te gaan doen:
photo 420975
Makkelijker om apart te spuiten en het schilderen van de luchtbalgen is straks ook niet zo lastig.

De 'rubberen' knevels toch maar alvast vastgelijmd aan de laadklep-accubak:
photo 420974

Het deksel erop:
photo 420973

Het is mij opgevallen dat ik lang niet alle donoronderdelen zo netjes heb gemaakt zoals ik dat nu zou doen maar ik ga daar nu niet meer zoveel werk van maken. De belangrijkste punten worden wél aangepakt. Ook een overdaad aan detailwerk ga ik niet doen maar bepaalde dingen moeten er wel op, vind ik. Zoals de stroomkabelbundels aan deze laadklep-accubak.

En dan nu het voor mij erg belangrijke onderdeel. Ik ben gewoon begonnen met 'iets' en ben steeds verder gaan uitbouwen totdat ik dit had:
photo 420976
Je ziet er twee balkjes met de sleepogen die in de onderbumper moeten vallen. De rest is stapje voor stapje opgebouwd. Het zal niet op het origineel lijken maar omdat toch zo goed als alles achter de bumpers uit het zicht blijft heb ik hier voor functie gekozen ipv correctheid.
In het echt gaat bij het kantelen de cabine eerst zo'n 10cm omhoog en daarna draait ie over de bumper heen. Daarom heb ik voor sleufgaten gekozen.

De precieze plaats aan het chassis wordt later pas bepaald maar voor het idee alvast deze foto:
photo 420977

Gelukkig heb ik behoorlijk wat foto's gemaakt van deze DAF voordat ie Mertens moest verlaten en tijdens het kijken naar deze foto's wist ik hoe ik de voorbumper op het frame moest gaan monteren:
photo 420978
In het echt zitten hier ook 2 gaten waar de bouten doorheen moeten.

Op het frame zitten er dus die twee zogenaamde bouten:
photo 420979

Hier beide onderdelen op elkaar:
photo 420980
Het blijkt dat de koplampen van de DAF 95XF hier goed gaan passen. Het knipperlichtdeel snijd ik er af en maak dan een soort 'bakje' waar het glas op gelijmd gaat worden. Dat geheel moet dan in de voorbumper geschoven kunnen worden. De achterkanten van die ruimtes in de voorbumper worden later na het inpassen van de koplampen nog dichtgemaakt met een plastic plaatje.

De draaipunten aan de bodemplaat van de cabine gelijmd:
photo 420982
In het echt horen hier luchtbalgen te zitten maar daar ga ik me mooi niet aan wagen. Ik vind het prima zo..

Toch een beetje moeten foetelen omdat ik blijkbaar niet helemaal zuiver heb gewerkt jaren terug. Rechts stak de onderbumper ten opzichte van de voorbumper 0,5mm uit terwijl links 1,5mm uitstak..
En de onderbumper pastte niet. Dus moest ik de pennetjes weer wegsnijden en nieuwe gaatjes boren en daar dus ook nieuwe pennetjes doorheen steken. Nu past de onderbumper wél en zit ie mooi gecentreerd ten opzichte van de voorbumper:
photo 420981

Van bovenaf gezien:"
photo 420983

Dan ook nog maar alles bij elkaar:
photo 420984

Vanwege het kromtrekken van de onderbumper moest ik (voorzichtig) een aantal kunstgrepen toepassen om het geheel weer in vorm te krijgen. Volgens mij is dat gelukt want de instapbakken moeten straks precies aansluiten op de wielkasten/instappen die gelijk lopen met de buitenkant van de cabine:
photo 420985

Andere kant klopt ook wel, volgens mij:
photo 420986

Het gaat erg langzaam maar omdat ik het voor mezelf makkelijk wil maken met het spuiten van alle onderdelen moet het nú allemaal meteen kloppen wat ik doe zodat het ná het spuitwerk zonder nadenken allemaal makkelijk op zijn plek valt. Dat is althans de bedoeling :roll:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
goed bezig Jeroen.
Het is even wat puzzelwerk op deze manier, maar daar heb je dan straks na het spuiten inderdaad je voordeel van.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jul, 2016 23:03 pm
Berichten: 63
Leuke klus Jeroen.
Het begin van de ingrepen mag er al zijn :wink:

Succes verder!

Gr,
Stefan

_________________
http://www.most-models.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het gaat niet snel maar nog steeds ga ik vooruit. En dat is altijd beter dan achteruit!
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik doe want ik werk niet vanuit een tekening maar verzin ter plekke hoe ik iets kan oplossen.
Aangezien het soms om fracties van millimeters gaat duurt het lang om uit te vogelen hoe alles het beste uitgewerkt kan worden.
Er moet genoeg speling zijn om alles makkelijk te kunnen monteren en wel zo dat alles ook mooi uitgelijnd is. Maar ook nu alvast bedenken dat er straks ook nog lak en/of verf aan te pas komt waardoor ik nu iets meer speling in moet bouwen dan je eigenlijk zou verwachten.

Tussen al die kleine aanpassingen en werkzaamheden ben ik bezig geweest met het opschonen van de andere onderdelen. En dat was toch wel nodig..
Maar goed, de basis is er en van daaruit werk ik verder en ook dat komt wel goed.

Ook het chassis mocht wat extra aandacht in de vorm van plamuur krijgen:
photo 421515

photo 421516
Nu is dat ondertussen geschuurd en ziet het er weer beter uit dan eerst het geval was.

Het bumperframe opbouwen zodat de bumper en onderbumper makkelijk gemonteerd kunnen worden maar ook ten opzichte van elkaar goed zitten is erg lastig:
photo 421517

De voorbumper zit al goed maar de onderbumper moest nog zijn montageplekken krijgen. Daarom aan de achterzijde twee pennetjes gelijmd die in de gaten vallen die je op de vorige foto kunt zien:
photo 421518
Nu zitten er bij de echte wagen nog twee bouten aan de onderzijde van de bumper en daar ga ik ook wat mee doen zodat uiteindelijk de onderbumper goed vast komt te zitten.

De koplampglaasjes van de 95XF ontdaan van hun knipperlichtdeel en ze passen nu heel mooi in mijn voorbumper. Ook de glaasjes voor de mistlampen gevonden:
photo 421519

En nu bleek ook weer dat ik jaren terug niet helemaal netjes heb gebouwd. Ik moest de linker uitsparing in de onderbumper kleiner maken omdat er teveel ruimte was links en rechts van het glaasje:
photo 421514
De mistlampen worden aan het bumperframe gelijmd en de onderbumper wordt er dan voor gemonteerd.

De koplampen worden apart van de voorbumper gemaakt en worden na het spuiten gemonteerd. Ze vallen precies goed in de gaten van de bumper:
photo 421520

photo 421521

En op deze laatste foto heb ik diverse onderdelen liggen die zover opgeschoond cq aangepast zijn en ook alvast op hun stokjes zijn gelijmd:
photo 421522
Het echte spuitwerk doe ik volgend jaar pas maar misschien ga ik er wel al voor zorgen dat ik diverse onderdelen alvast tot in de grondlak gespoten heb. Dat geeft een soort van 'rust' want je weet dat dan alleen nog maar de kleur erop moet komen. Maar ik kom er dan ook nu al achter waar ik misschien nog wat aandacht aan moet schenken..

Vanmiddag nog even wat uitgeprobeerd om te zien of ik de koplampen wat meer detail mee kon geven:
photo 421582
De kleine witte pinnetjes stellen de stadslichtjes voor en de (voorheen) naafdopjes met zwarte pin de dimlichten. Waarbij het naafdopje dan weer het deksel aan de achterkant moet voorstellen wat je los moet draaien als je een lampje moet verwisselen..

Zo moet het dan gaan worden:
photo 421595

Verder nog geprutst aan de bumpers en de ophanging. De twee pinnetjes onder de bumper worden omgetoverd tot bouten welke ook in het echt op die plaats zitten om daar de onderbumper op zijn plaats te houden:
photo 421594

Verder nog hier en daar wat aan detail- en afwerkwerk gedaan, zie bijvoorbeeld de kleine gaatjes bij de koplampen:
photo 421593

Waarom al die moeite en waarom duurt het allemaal zo lang? Wel, voor mij is het belangrijk dat straks als de DAF klaar is je moet kunnen zien dat het klopt. De cabine is wat bol aan de voorzijde dus moeten beide bumpers dat ook zijn. En daarbij gaat het om fracties van millimeters maar het resultaat mag er nu toch wel al zijn, vind ik:
photo 421596
Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt van hoe krom alles was toen ik weer net begon met deze DAF..
Eigenlijk is dat met meerdere onderdelen het geval, de basis is er nog steeds en blijft ook maar vraagt om heel wat aandacht voordat ik tevreden ben. Het lange liggen heeft hier en daar zijn tol geëist, helaas. Voordeel is wel dat alle lijm en plamuur nu zeker wel uitgedampt is.
Ook de decals op de laadbak zijn wat verkleurd. Hopelijk doet wat zonlicht nog iets wat het bij vergeelde decals ook voor mekaar krijgt...

Al dit werk moet nú allemaal kloppen zodat ik binnenkort de cabine, voorbumper en onderbumper tijdelijk aan elkaar ga lijmen met behulp van stripjes plastic zoals ik eerder al had laten zien. Zo blijf alles op zijn plek en kan ik aan de instappen en wielkasten beginnen. Het bumperframe zal niet gelijmd worden maar zal vanzelf op zijn plek blijven zitten.
Pas als de instappen en wielkasten zover klaar zijn kan ik de plaats bepalen waar het frame aan het chassis gelijmd moet worden zodat ik de juiste look weet te krijgen waar ik naar op zoek ben.

Wordt vervolgt..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement