Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Wow, die spoiler vind ik heel knap gemaakt met al die rondingen in al die richtingen.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Je maakt er je werk van Jeroen.
Veel gepriegel om alles zelf te maken, maar het gaat je bijzonder goed af hoor :brouw: .

Als je zo het totaalplaatje bekijkt staat er al een echte Daf.

Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Helemaal goed Jeroen.
Mooi om te zien hoe je het voorelkaar gekregen hebt, petje af.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Ja, die opstappen zijn inderdaad altijd een behoorlijk gepruts Jeroen, zeker die van een DAF CF cabine. (Ik spreek uit ervaring :D ) Maar met veel geduld en kleine stapjes ben je wel tot een goed resultaat gekomen. En zoals je zelf al aangeef, het was handiger geweest om alvast de cabine als vaste basis te hebben om vandaar uit verder te kunnen werken.

Maar kort samengevat. Het was een nuttige vakantie :brouw:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De instap komt uit de DAF 95XF bouwdoos en heb ik iets aangepast. Maar ik wilde er toendertijd niet teveel aan veranderen om later de antisliptrede gewoon te kunnen gebruiken.
Nu ben ik er achter gekomen dat de instapbak net niet helemaal de juiste vorm heeft voor mijn DAF 65CF.
Dan is het eigenlijk ook weer niet zo verkeerd dat ik nu die instappen en wielkasten zó heb weten te maken dat alles toch goed uitkomt en dat je de juiste vorm er ook in terug kunt zien.
Maar volgens mij kloppen de afmetingen en de vorm nu niet meer helemaal met de werkelijkheid maar het is beter dat ik deze onderdelen op de rest heb kunnen aanpassen en niet dat ik de rest aan de instappen heb moeten aanpassen. Dan zou al het werk van jaren terug voor niks zijn geweest :(..

De tweede wielkastrand is nu ook zo goed als helemaal goed uit het snijwerk gekomen. Een paar kleinigheidjes nog aanpakken en dan de rest afwerken.

De afgelopen dagen ook veel nagedacht hoe ik dit model nu verder in elkaar moet zien te krijgen. Een soort van bouwvolgorde om achteraf nergens in de knup te komen.
Een van die dingen die me stoorde was dat de cabinevloer niet recht bleef en dat kan voor problemen zorgen als het model gespoten is en in elkaar gezet moet gaan worden. Ik kende toen Zeger zijn methode nog niet maar wilde ook hier niet opnieuw beginnen. Toen kwam ik op het idee om de achterwandbekleding in twee delen te gaan maken.
Een los deel op zijraamhoogte en een ondergedeelte wat aan de cabinevloer zit. Welke dan ook meteen voor stevigheid moet gaan zorgen.
Dus het ondergedeelte uitgesneden, vastgelijmd en een nachtje laten drogen met wat gewicht erop:
photo 423035

De linkerinstap toch nog iets aangepast:
photo 423034
Ik vond de eerste opzet wat ielletjes en heb daarom de trede iets meer uitgebouwd en het bovenste gedeelte daarop aangepast.

De cabinevloer iets aangepast aan de wielkast:
photo 423036

Voordat ik het achterwandgedeelte vastlijmde had ik het plastic al half ingesneden om het buigen makkelijker te maken:
photo 423037

Hoeveel ik moest buigen hing af van de binnenkant van de cabine:
photo 423038
Had ik nog geluk want er was ergens wat lijm nog niet droog waardoor ik de cabinevloer er bijna niet meer uitkreeg...
Iets met vrijdag de 13e??

Vandaag ook nog de uitlaatdemper en uitlaat voor de tweede keer in de grondlak gespoten. Die zijn nu ook netjes afgewerkt. En de deurgrepen mochten iets minder blinken, daarom wat zijdematte blanke lak erover en zojuist even gekeken hoe het staat:
photo 423039

Nu de wielkast nog wat mooier afgewerkt maar nog niet goed genoeg:
photo 423040

De kier in de achterwand opgevuld met een dun stripje plastic:
photo 423041
Na het drogen van de lijm mooi gladschuren en ik heb een stevig geheel. Het schuine deel houdt het onderste gedeelte recht welke op zijn beurt de cabinevloer dus mooi recht houd.

Tussendoor alvast wat geprobeerd om te zien hoe ik de versnellingspookhoes zelf moet gaan maken. Eerst maar eens het afdichtingsrubber op maat gesneden:
photo 423043

Hier op zijn plek:
photo 423042
Nu weet ik hoe groot de basis van de pookhoes mag zijn..

Mochten er nu mensen zijn die zich afvragen of het straks wel gaat passen met het in elkaar zetten van de cabine, ik denk dat het lukt. Ook daar heb ik de afgelopen dagen over nagedacht.
Hoewel de basis van de cabine hetzelfde is als Zeger zijn DAF/Ginaf cabines zit er hier een heel belangrijk verschil in en dat is de achterwand. Tot 2001 was deze cabine zo leverbaar en toen het CF65/75/85 werd, werd de achterwand veranderd. Een verlenging van 14cm en die begon helemaal onderaan de cabine en liep door tot aan het dak.
Daarom kon Zeger zijn interieur er in principe zo van onderen inschuiven.
Ik kan dat dus niet bij mijn cabine.
Daarom zal ik eerst het plafond plaatsen, dan de ramen, de stukjes zijwand, de achterwand en deurpanelen.
Het dashboard zal in de cabine gelijmd moeten worden, samen met de stuurkolom.
De cabinevloer met pedalen, documentenbak op motortunnel, gereedschapbak tegen achterwand, versnellingspook en de stoelen kunnen dan wél nog van onderen af in de cabine geplaatst worden. Tenminste, onder een hoek en dan eerst de achterkant en daarna nog de voorkant.
Zolang alles maar tussen de deurpanelen en bekleding past. De opstaande rand aan de voorzijde moet dan ook nog precies onder het dashboard passen.
Maar zo denk ik wel dat het moet gaan lukken want zo werkt het nu ook maar dan zonder interieur..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig Jeroen, knap hoor.
Ik had allang een keer de cabine opgepakt en met mn lompe vingers de raamstijlen ingedrukt en afgebroken :?
Ga zo door!!!

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Is mij al een paar keer gebeurd, hoor..
Heb ze gelukkig nog steeds netjes terug vast kunnen lijmen.

In het begin had ik een stukje plastic laten zitten bovenin net naast de ronding. Dat gaf wat meer stevigheid maar die is er nu dus allang uit..


En zo vol goede moed dat ik was om in deze week de cabine op het chassis te kunnen hebben staan, zo erg viel het tegen om dat voor elkaar te krijgen..
De fout die ik jaren terug al gemaakt had bij het bouwen van de cabine zorgt er nu voor dat het niet wil lukken.

Ga ik die fout eruit halen of niet was de vraag die ik me dus vaak gesteld heb. En uiteindelijk besloten om de cabine aan te gaan passen. En met de cabine aanpassen moeten er dus ook wat andere onderdelen dáár weer op aangepast worden maar dat is voor later..

Waar gaat het dan om?
Om ongeveer één millimeter en die ene millimeter zorgt ervoor dat de cabine niet horizontaal op het chassis geplaatst kan worden want dan hangen de bumper en onderbumper schuin. Hang ik die bumpers (en het frame dus ook) recht dan staat de cabine te ver voorover.

Hier zit het hem in:
photo 423150

Na nog wat twijfelen toch de zaag erbij genomen en toen was er geen weg meer terug:
photo 423149

Om de vorm van de grille in tact te laten besloten om ter hoogte van de frontplaat de zaag er in te zetten.
Beide hoekstukken worden één millimeter lager weer vastgelijmd dus daar een strip tegen gelijmd van een millimeter:
photo 423148
Vanwege de zaagsnede heb ik op de hoekstukken nog een halve millimeter strip gelijmd.

Gelukkig bleek dat de totale hoogte van grille en frontplaat nog wel 'n millimeter extra kon hebben. Daarom een strip onder de frontplaat gelijmd:
photo 423151

Na een nachtje drogen kon ik wat gaan opschonen:
photo 423154
Dat ziet er alweer wat beter uit.

Beide hoekstukken weer terug gelijmd:
photo 423155
Nu laten uitharden en met wat schuurpapier alles even nalopen. Eerste stap in de verbouwing zit erop..

Dan nog de deuren aan de onderkant gelijk maken en dan klopt de lijn weer:
photo 423156

En dankzij deze ingreep sla ik meerdere vliegen in één klap want ik vond dat er nog steeds te veel ruimte tussen voorbumper en cabine zat. Nu de cabine aan de voorzijde een millimeter lager komt te zitten heb ik dat probleem dus óók meteen opgelost!
Ja, ik ben niet gauw tevreden maar het zou mij uiteindelijk zijn gaan storen dus beter nu even een stap terug en straks wél tevreden zijn met het totaalplaatje.

Waar ik óók erg tevreden over ben is de versnellingspook. Vanwege de pookhoes kon ik niet zomaar een versnellingspook in de cabine zetten. Het bovenstuk van de pook kon ik daarentegen wel gebruiken want die is bij de DAF 95XF en 65CF hetzelfde. Nu had ik 'maar' acht versnellingen en een 95XF zestien dus moest de splitterknop van de zijkant naar de voorkant verplaatst worden.
En eigenlijk hoorde die knop daar ook al te zitten want deze heeft een soort 'T-vorm' en de splitterknop is een gewone schakelaar..
Dan uit één millimeter plastic zes vormpjes gesneden en van een stukje zwart sprue nog een extra stukje pook gemaakt. En toen maar begonnen om te kijken of ik alles in een acceptabele vorm kon krijgen. Onderling zitten de schijfjes dmv gaatjes en pennetjes met elkaar verbonden voor wat meer stevigheid en zodat ik ze (als de lijm enigszins uitgehard zou zijn) nog een beetje kon boetseren naar de juiste stand:
photo 423152

Toen nog wat vijlen en schuren en nadat ik 'n gaatje in de motortunnel had geboord kon ik even zien hoe het uit komt te zien:
photo 423153
Als nu de cabine (in het echt dan) gekanteld wordt blijft de plaat met de pook op een steun aan het motorblok zitten en blijft de pook net helemaal vrij van de uitsparing in de cabine als die maar in zijn 'vrij' staat..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
En nadat de voorkant verlengd was moesten natuurlijk de deuren nog wat langer gemaakt worden. Aangezien de deuren al een ronding naar binnen hadden heb ik een stripje uitgehold en dat onderaan de deuren vastgelijmd.
Door de uitholling had ik wat meer lijmoppervlak.
Na een nachtje uitharden van de lijm het teveel aan plastic weggesneden maar wel heel voorzichtig want vóór moest natuurlijk die ene millimeter blijven maar verder naar achteren moest het tot nul..
En ook dat is weer gelukt, kijk maar:
photo 423316

Andere kant:
photo 423315

Ik heb de kier opgevuld met lijm en plasticschilfers. Dat wordt een soort papje maar laat zich naderhand goed bewerken:
photo 423317

En als we dan toch bezig zijn met aanpassen kan ik ook wel proberen om de voorbumper, waarvan ik dacht dat ik hem al goed had, in de juiste vorm te krijgen. Ik kan nu namelijk de grille ook op zijn plek monteren zonder lijm (zie de foto hierboven, daar zitten gaten geboord in de voorzijde, in de grille zitten pennetjes) en heb gezien dat de ronding in de cabine niet hetzelfde is als die van de bumper..
Ach, kan er ook nog wel bij. Straks moeten dan ook nog de hoeken van de bumper weer verder naar binnen gezet worden:
photo 423319

En je raad het misschien al, ook de onderbumper klopt dan niet meer en vanwege het hoger maken van het front van de DAF mogen de hoekschildjes ook één millimeter hoger worden:
photo 423320

Wat ik nu wél weet en waar ik blij mee ben is dat de bumper nu mooi dicht genoeg bij de cabine komt te zitten. Ik heb de kantelpunten onder de cabinevloer achterstevoren gezet en dat was ook ff nodig. Aan de binnenkant van de grille wat uitgedund zodat de bumper daar mooi achter valt. En hoe ik het bumperframe heb gemaakt zorgt ervoor dat de cabine bij het kantelen eerst wat omhoog en naar voren komt en heel mooi voorover gekanteld op de voorbumper blijft hangen! Of ik dat zo uiteindelijk wil houden weet ik nog niet maar misschien met 'n kantelcilinder dat de cabine dan ook uit zichzelf gekanteld blijft staan.

En net nadat ik alles aan de kant had gelegd om het een nachtje te laten uitharden kon ik het tóch niet laten om te kijken hoe het een en het ander er uit komt te zien:
photo 423318
Jammer genoeg nog niet met alle aanbouwdelen onder de laadbak maar nu ik hem zo zie staan, geeft dat toch wel weer dat zetje wat ik nodig zal (blijven) hebben om door te blijven zetten..

De cabine staat nu eigenlijk wel op de juiste hoogte ten opzichte van het chassis. Door de cabineaanpassing staat de cabine ook niet te ver voorover maar klopt het met hoe hij in het echt erbij stond. De spatschermen achter de voorwielen vallen mooi binnen de laadbak en hangen straks ook net zo breed als de wielkasten van de cabine. Wel zal ik beide voorwielen verder naar binnen moeten zien te krijgen.
De dakspoiler staat op de foto iets te hoog maar ik denk dat ik hem wel ga gebruiken ook al is de bolling iets te groot.

Ooit komt het allemaal goed...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 okt, 2014 13:53 pm
Berichten: 40
Jeroen met passen en meten word veel tijd versleten,
maar het resultaat mag er toch wel zijn.
we weten allemaal wel als je aan een model je eigen draai wil geven,
dat je veel moet improviseren maar als het dan eindelijk klaar is,
heb je wel een uniek model .

hij begint al aardig op het origineel te lijken.

succes ermee
gr Joske


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 65.210 Mertens
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ziet er allemaal goed uit....en herkenbaar want ik heb een paar keer van die instappen die aan gort gereden waren verwijderd en nieuwe gespoten en gemonteerd.
Welliswaar CF85 maar die instapbakken wijken weinig af en het is allemaal hoekje zus en hoekje zo.
Het voordeel van styreen is dat je er een stukje bij aan kan zagen, de haaksheid van het portier heb je mooi terug kunnen toveren en er staat nu al
een uniek model want eerlijk gezegd heb ik nog geen 65 in 1:24 gezien. Wel een oudere 85 maar dat was een KFS met aangepaste bumper en die leek er niet op.
Terugbladerend zag ik ook je grille, volgens mij heeft die nog wel wat vergelijk met de echte nodig en ben je er niet met die 95 grille.
Maar goed op weg met je eigen auto.....aan zoiets zou ik alleen beginnen met het origineel in de achtertuin zodat ik elk moment kon meten dus respect.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement