De instap komt uit de DAF 95XF bouwdoos en heb ik iets aangepast. Maar ik wilde er toendertijd niet teveel aan veranderen om later de antisliptrede gewoon te kunnen gebruiken.
Nu ben ik er achter gekomen dat de instapbak net niet helemaal de juiste vorm heeft voor mijn DAF 65CF.
Dan is het eigenlijk ook weer niet zo verkeerd dat ik nu die instappen en wielkasten zó heb weten te maken dat alles toch goed uitkomt en dat je de juiste vorm er ook in terug kunt zien.
Maar volgens mij kloppen de afmetingen en de vorm nu niet meer helemaal met de werkelijkheid maar het is beter dat ik deze onderdelen op de rest heb kunnen aanpassen en niet dat ik de rest aan de instappen heb moeten aanpassen. Dan zou al het werk van jaren terug voor niks zijn geweest
..
De tweede wielkastrand is nu ook zo goed als helemaal goed uit het snijwerk gekomen. Een paar kleinigheidjes nog aanpakken en dan de rest afwerken.
De afgelopen dagen ook veel nagedacht hoe ik dit model nu verder in elkaar moet zien te krijgen. Een soort van bouwvolgorde om achteraf nergens in de knup te komen.
Een van die dingen die me stoorde was dat de cabinevloer niet recht bleef en dat kan voor problemen zorgen als het model gespoten is en in elkaar gezet moet gaan worden. Ik kende toen Zeger zijn methode nog niet maar wilde ook hier niet opnieuw beginnen. Toen kwam ik op het idee om de achterwandbekleding in twee delen te gaan maken.
Een los deel op zijraamhoogte en een ondergedeelte wat aan de cabinevloer zit. Welke dan ook meteen voor stevigheid moet gaan zorgen.
Dus het ondergedeelte uitgesneden, vastgelijmd en een nachtje laten drogen met wat gewicht erop:
De linkerinstap toch nog iets aangepast:
Ik vond de eerste opzet wat ielletjes en heb daarom de trede iets meer uitgebouwd en het bovenste gedeelte daarop aangepast.
De cabinevloer iets aangepast aan de wielkast:
Voordat ik het achterwandgedeelte vastlijmde had ik het plastic al half ingesneden om het buigen makkelijker te maken:
Hoeveel ik moest buigen hing af van de binnenkant van de cabine:
Had ik nog geluk want er was ergens wat lijm nog niet droog waardoor ik de cabinevloer er bijna niet meer uitkreeg...
Iets met vrijdag de 13e??
Vandaag ook nog de uitlaatdemper en uitlaat voor de tweede keer in de grondlak gespoten. Die zijn nu ook netjes afgewerkt. En de deurgrepen mochten iets minder blinken, daarom wat zijdematte blanke lak erover en zojuist even gekeken hoe het staat:
Nu de wielkast nog wat mooier afgewerkt maar nog niet goed genoeg:
De kier in de achterwand opgevuld met een dun stripje plastic:
Na het drogen van de lijm mooi gladschuren en ik heb een stevig geheel. Het schuine deel houdt het onderste gedeelte recht welke op zijn beurt de cabinevloer dus mooi recht houd.
Tussendoor alvast wat geprobeerd om te zien hoe ik de versnellingspookhoes zelf moet gaan maken. Eerst maar eens het afdichtingsrubber op maat gesneden:
Hier op zijn plek:
Nu weet ik hoe groot de basis van de pookhoes mag zijn..
Mochten er nu mensen zijn die zich afvragen of het straks wel gaat passen met het in elkaar zetten van de cabine, ik denk dat het lukt. Ook daar heb ik de afgelopen dagen over nagedacht.
Hoewel de basis van de cabine hetzelfde is als Zeger zijn DAF/Ginaf cabines zit er hier een heel belangrijk verschil in en dat is de achterwand. Tot 2001 was deze cabine zo leverbaar en toen het CF65/75/85 werd, werd de achterwand veranderd. Een verlenging van 14cm en die begon helemaal onderaan de cabine en liep door tot aan het dak.
Daarom kon Zeger zijn interieur er in principe zo van onderen inschuiven.
Ik kan dat dus niet bij mijn cabine.
Daarom zal ik eerst het plafond plaatsen, dan de ramen, de stukjes zijwand, de achterwand en deurpanelen.
Het dashboard zal in de cabine gelijmd moeten worden, samen met de stuurkolom.
De cabinevloer met pedalen, documentenbak op motortunnel, gereedschapbak tegen achterwand, versnellingspook en de stoelen kunnen dan wél nog van onderen af in de cabine geplaatst worden. Tenminste, onder een hoek en dan eerst de achterkant en daarna nog de voorkant.
Zolang alles maar tussen de deurpanelen en bekleding past. De opstaande rand aan de voorzijde moet dan ook nog precies onder het dashboard passen.
Maar zo denk ik wel dat het moet gaan lukken want zo werkt het nu ook maar dan zonder interieur..
gr Jeroen