Het gaat niet snel maar nog steeds ga ik vooruit. En dat is altijd beter dan achteruit!
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik doe want ik werk niet vanuit een tekening maar verzin ter plekke hoe ik iets kan oplossen.
Aangezien het soms om fracties van millimeters gaat duurt het lang om uit te vogelen hoe alles het beste uitgewerkt kan worden.
Er moet genoeg speling zijn om alles makkelijk te kunnen monteren en wel zo dat alles ook mooi uitgelijnd is. Maar ook nu alvast bedenken dat er straks ook nog lak en/of verf aan te pas komt waardoor ik nu iets meer speling in moet bouwen dan je eigenlijk zou verwachten.
Tussen al die kleine aanpassingen en werkzaamheden ben ik bezig geweest met het opschonen van de andere onderdelen. En dat was toch wel nodig..
Maar goed, de basis is er en van daaruit werk ik verder en ook dat komt wel goed.
Ook het chassis mocht wat extra aandacht in de vorm van plamuur krijgen:
Nu is dat ondertussen geschuurd en ziet het er weer beter uit dan eerst het geval was.
Het bumperframe opbouwen zodat de bumper en onderbumper makkelijk gemonteerd kunnen worden maar ook ten opzichte van elkaar goed zitten is erg lastig:
De voorbumper zit al goed maar de onderbumper moest nog zijn montageplekken krijgen. Daarom aan de achterzijde twee pennetjes gelijmd die in de gaten vallen die je op de vorige foto kunt zien:
Nu zitten er bij de echte wagen nog twee bouten aan de onderzijde van de bumper en daar ga ik ook wat mee doen zodat uiteindelijk de onderbumper goed vast komt te zitten.
De koplampglaasjes van de 95XF ontdaan van hun knipperlichtdeel en ze passen nu heel mooi in mijn voorbumper. Ook de glaasjes voor de mistlampen gevonden:
En nu bleek ook weer dat ik jaren terug niet helemaal netjes heb gebouwd. Ik moest de linker uitsparing in de onderbumper kleiner maken omdat er teveel ruimte was links en rechts van het glaasje:
De mistlampen worden aan het bumperframe gelijmd en de onderbumper wordt er dan voor gemonteerd.
De koplampen worden apart van de voorbumper gemaakt en worden na het spuiten gemonteerd. Ze vallen precies goed in de gaten van de bumper:
En op deze laatste foto heb ik diverse onderdelen liggen die zover opgeschoond cq aangepast zijn en ook alvast op hun stokjes zijn gelijmd:
Het echte spuitwerk doe ik volgend jaar pas maar misschien ga ik er wel al voor zorgen dat ik diverse onderdelen alvast tot in de grondlak gespoten heb. Dat geeft een soort van 'rust' want je weet dat dan alleen nog maar de kleur erop moet komen. Maar ik kom er dan ook nu al achter waar ik misschien nog wat aandacht aan moet schenken..
Vanmiddag nog even wat uitgeprobeerd om te zien of ik de koplampen wat meer detail mee kon geven:
De kleine witte pinnetjes stellen de stadslichtjes voor en de (voorheen) naafdopjes met zwarte pin de dimlichten. Waarbij het naafdopje dan weer het deksel aan de achterkant moet voorstellen wat je los moet draaien als je een lampje moet verwisselen..
Zo moet het dan gaan worden:
Verder nog geprutst aan de bumpers en de ophanging. De twee pinnetjes onder de bumper worden omgetoverd tot bouten welke ook in het echt op die plaats zitten om daar de onderbumper op zijn plaats te houden:
Verder nog hier en daar wat aan detail- en afwerkwerk gedaan, zie bijvoorbeeld de kleine gaatjes bij de koplampen:
Waarom al die moeite en waarom duurt het allemaal zo lang? Wel, voor mij is het belangrijk dat straks als de DAF klaar is je moet kunnen zien dat het klopt. De cabine is wat bol aan de voorzijde dus moeten beide bumpers dat ook zijn. En daarbij gaat het om fracties van millimeters maar het resultaat mag er nu toch wel al zijn, vind ik:
Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt van hoe krom alles was toen ik weer net begon met deze DAF..
Eigenlijk is dat met meerdere onderdelen het geval, de basis is er nog steeds en blijft ook maar vraagt om heel wat aandacht voordat ik tevreden ben. Het lange liggen heeft hier en daar zijn tol geëist, helaas. Voordeel is wel dat alle lijm en plamuur nu zeker wel uitgedampt is.
Ook de decals op de laadbak zijn wat verkleurd. Hopelijk doet wat zonlicht nog iets wat het bij vergeelde decals ook voor mekaar krijgt...
Al dit werk moet nú allemaal kloppen zodat ik binnenkort de cabine, voorbumper en onderbumper tijdelijk aan elkaar ga lijmen met behulp van stripjes plastic zoals ik eerder al had laten zien. Zo blijf alles op zijn plek en kan ik aan de instappen en wielkasten beginnen. Het bumperframe zal niet gelijmd worden maar zal vanzelf op zijn plek blijven zitten.
Pas als de instappen en wielkasten zover klaar zijn kan ik de plaats bepalen waar het frame aan het chassis gelijmd moet worden zodat ik de juiste look weet te krijgen waar ik naar op zoek ben.
Wordt vervolgt..
gr Jeroen