Dank heren,
Ik gooi er maar weer een paar plaatjes in.
Tuurlijk heb ik lekker door kunnen prutsen aan deze tweeling en het zwart zit op de portieren.
Bij de 141 dus boven de deurkruk i.p.v. eronder, het leek me de beste oplossing.
En ik vond nog een foto in het archief met een vd Vlist die het ook had, en nog een en nog een lichtere Scania die tot op het hart van de kruk
zwart gespoten was oftewel leve de onverschilligheid bij hun huisstijl.
De 111 torpedo was geen probleem, daar zit geen zijruitje in
En heb je nog meer gedaan......jawel.
De uitlaten onder de 141 en 111 gemaakt, vreemd spul want de uitlaat zit in de buurt van de inlaat naar de demper, de demper steekt een eind
voorbij de uitlaat en dat kan ook niet anders i.v.m de beperkte ruimte.
Wonderlijk maar ik heb plaatjes van restauraties gevonden die het ook zo hadden.
En bezig met wat prutswerk in de cabine dus wat schilderwerk e.d. aan het 141 interieur, dashboardje van de 111 met decals enzo.
Ik zag dat het een hoog gehalte bruin, oranjebruin en zwart was wat de klok sloeg eind jaren 70 want dat is inderdaad het tijdperk waaruit beide
gaan stammen.
De simpele decals van het dashboard van de 141 had ik nog liggen, een DAF pook erin en nieuwere Scania stoelen.
De achterruit en hoekruit maak ik dicht d.m.v. de gordijntjes dus geen noodzaak om de stoelen aan de achterkant dicht te maken.
En toen die vervelende groene V in de grille, ze hebben met en zonder gereden maar ik vond de oranje kleur mooi breken.
Nadat ik eerst van strookjes zwarte decal de dieper gelegen ruimte tussen de strippen in de grille zwart had gemaakt (daar waar volgens mij een opening zit?) heb ik de V afgeplakt met isolatietape van de Action
en het groen 2x met de kwast geschilderd.
Mij nu mooi zat want spuiten kon niet i.v.m. het ultravele afplakwerk...
Ik had nog een oude voorruit en ik kon nog 3 originele Heller Scania ruitenwissers in de rommeldoos vinden enja, goed gelukt en hierbij is het systeem
Heller toch een mooi voorbeeld hoe het met ruitenplakken kan.
De raamrubbers zitten aan de ruit gegoten met voldoende opstand en met een beetje geduld en de penseel plat leggen kun je die raamrubbers makkelijk
strak schilderen. Daarna kan de ruit in de sponning gelijmd worden, die sponning wordt afgedekt door het raamrubbel en dus is het inlijmen van ruitwerk wat ik altijd een crime vind een peuleschilletje.
Daarna uit de rommeldoos en van de wrakjes de rest van de ruiten veilig weten te stellen en aangebracht. De achterruit en hoekruiten dus ook na het spuiten i.p.v. tijdens de bouwfase opgesloten tussen de binnen en buitenwand......door het ribbeltje wat voorbij het raamrubber steekt weg te snijden kun je ze na het spuiten makkelijk op de plek klemmen, ik heb ze zelfs niet verlijmd.
De portieren is ook makkelijk want de glaspartij is samen met de deurbekleding 1 gegoten element. Ik moest was verf wegvijlen om de ruiten in de openingen te krijgen en dat had beter gekund...... Ik was het vergeten te doen voor aanvang van het spuitwerk. Het spul vastgezet d.m.v. verlijming van de deurbekleding aan de cabine.
Zo ziet het er dan uit, ik was daar bezig met wat oranje gordijntjes.
Vorige keren al aangegeven even een kijkje in de keuken waar je materiaal moet weghalen om het interieur makkelijk in en uit de complete cabine te schuiven en let niet op de rommel...
Voorlopig deze projecten op een laag pitje i.v.m. DAF werkzaamheden voor de DAF museumdagdag volgend weekend.
groet, Johannes