Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hallo!

De subtitel zou eigenlijk kunnen zijn "if you can't beat them, join them"

Te bouwen uit een vuilniszakvondst en reserveonderdelen een Scania 141, te bouwen uit de Jean Claude Lescrenier resin kit de 111 met grote neus.
De echte kenners zullen me nu wel de juiste types geven maar daar doe ik niks mee hahaha.

De JCL kit heb ik eind 2004 aangeschaft, sinds die tijd heeft ie jaren bij mij op het bureau gestaan omdat ik niet wist welke kleur erop te maken.
Grotendeels dus al gebouwd en eigenlijk door dat dubben uit het beeld verdwenen en in de doos beland.
Zonde eigenlijk.

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik bij iemand bij mij in de (nieuwe) buurt een vuilniszak met gebouwde 1:24 modellen opgehaald, stond gewoon in een advertentie
op het Wesje forum dat hij die aan de weg gevonden had en na een half jaartje heb ik nog maar eens geïnformeerd of de zak nog aanwezig was.
Enja hoor dus maar snel de spullen opgehaald waaronder enkele welbekende lijmbommen maar ook bruikbaar spul.
In de zak zaten ook 2 stuks Heller Scania 141 en ik heb die gestript, onderdelen geïnventariseerd en geconcludeerd dat er van de 2 nog zeker eentje te maken was
maar dan wel met extra onderdelen uit mijn eigen onderdelendoos.

Dan de inspiratie.
Euh inspiratie en Scania.........ik vind de vierkante cabine van de 141 en de bijbehorende broer met grote neus de laatste Scania modellen die wel wat hadden.
En wie zag ik in die eind jaren 70, begin jaren 80 bij ons in de omgeving rijden met deze types: Rensink, Bolk en v.d. Vlist.
Voor Rensink heb ik wat anders op het oog, 3 Bollekes heb ik in aanbouw dus deze ongelijke tweeling zullen in vd Vlist kleuren komen te staan.
Vanwege het vd Vlist veelal 6x4 gebeuren zullen het geen exacte kopien zijn, dit is ook meer een tussendoortje, ik bouw 6x2 met het tandemstel van Italeri.
Vd Vlist heeft die ook wel gehad maar daar vond ik de kleuren en striping niet zo mooi van, er is in die periode nogal geëxperimenteerd met striping maar ook
het overdadig "optuigen" met allerlei tierelantijnen en zal jullie die foto's besparen.
Ik ga terug naar de tijd met de halve zwarte deuren en een simpel streepje op de grille en het mooie oude vd Vlist logo gebaseerd op het Scania logo.
Die heb ik gekregen van 1 van de commercieel directeuren van vd Vlist dus ook alweer een soort van bouwdruk om de oranje machines te bouwen.

De doos van JCL incl. de onderdelen, het spul was vrij vers toen ik het in november 2004 kreeg en gelukkig is de chemische stank verdwenen.

photo 419464

photo 419454

photo 419455

De kenner ziet dat ik het resin chassis van JCL wel gebruik.....geen warps of andere onvolkomenheden.
Wel had ik in de "stop maar terug in de doos periode" wat schade opgelopen met een kapotte vooras en een achterpootje wat er zielig bij hangt.
Ik heb nog terug gezocht hoe ik aan maat van de wielbasis ben gekomen maar kon niks meer terugvinden dus dat antwoord zullen de kenners wel weten.

De opzet voor de 141.....ook eentje met tandemasconstructie met een slopertjeschassis uit de onderdelendoos.

photo 419438

Betere bouwfoto had ik op dat moment niet en was alweer druk bezig met het inkorten van de dieseltanks......terwijl ik eigenlijk aan deze duobouw niet
veel tijd wilde besteden.

Inspiratiefoto's:

photo 419442

photo 419850

Zo, vooreven genoeg.

groet, Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op ma 11 sep, 2017 12:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 8:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
goedemorgen Johannes,

Zijn 2 mooie oldtimers zeg. success met de bouw ervan.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Johannes,
Mooi dat je ze hier ook plaatst, kunnen wij hier ook mee genieten.
Dat het een beetje meer tijd kost vinden we niet erg, op FB al wat meer van mogen zien en het worden 2 mooie Scania's.
Succes met de vorderingen, en gewoon door gaan met het plaatsen van updates.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Helemaal goed Bezig Johannes, natuurlijk op FB al het één en ander over deze 2 voorbij zien komen.
Ondanks dat je bij deze Zweden niet zover wil gaan als het Hollandse geweld dat je normaal bouwt zullen het zeker 2 mooie modellen worden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik ben inderdaad wat verder dan dit verslag...... op FB plaats ik nog wel eens wat schermerplaatjes ;-)

De 141 is dus een samengeraapt model, de cabine was het meest gehavend en zelfs de combinatie van 2 was
nog niet genoeg voor 1 strakke, 1 paneel was geheel verwrongen doordat iemand er eenaansteker bij had gehouden.
Dat stukje "plaatwerk" heb ik verwijderd en vervangen door een stukje styreen.
Verder de cabine in elkaar gelijmd, ik heb het zo gemaakt dat achteraf het interieur erin geschoven kan worden waarover later meer.
Eén zijde heeft niet zo'n strakke portiernaad meer maar ik denk dat op te lossen door de naden met zwart in te kleuren.

Vergelijk van de foto's en wat opjutwerk op FB heeft ertoe geleid dat ik het zijraampje aan de bijrijderskant er ook maar in gemaakt heb.
Achteraf gezien had ik dat niet moeten doen want het zit iets te hoog.....
Doordat de helft van het portier zwart wordt valt het straks op dat het raamrubber boven het zwarte vlak steekt en dat hoort eigenlijk niet.
Maar jammer dan, misschien dat ik het zwarte vlak ook wel iets hoger maak waarbij het raamrubber de grens is, iets wat nog kan en de oudere
auto's hadden zwart boven de deurkruk i.p.v. onder.

photo 419433

Voor de wielen en banden gebruik ik de Heller velgen en de plastic Italeri banden.
Het zijn wel de grotere diameter plastic banden met het bijna gladde loopvlak die Italeri gebruikte als tussenoplossing tussen de oude plastic
"militaire banden" en de rubber banden,
wellicht wel bekend bij eenieder.
Die banden hebben net iets meer diameter dan de rubber banden en zijn maar iets kleiner dan de Heller banden.
Om de banden passend opde velg te krijgen heb ik de rubber ringen van de oude Italeri velgen op de Heller velg gelijmd.
De banden schilder ik niet maar schuur ze lichtjes op met staalwol, geeft voor mij in ieder geval voldoende rubbereffect.

photo 419429

Voor de achterspatborden heb ik die van de Scania 142 en 143 gebruikt, passen goed en past ook goed bij het model wat ik op het oog heb.
Als vlonder een stukje traanplaat van styreen gebruikt en een ondiepe bak achter het vlonder waar wat kettingen e.d. in kunnen liggen.
Ik zag wel dat er een reservewiel op een soort van sokkel achter de cabine staat en aan de chauffeurskant nog een kist van RVS.
Allemaal spul wat niet in chassiskleur hoeft te komen dus iets voor later.
En dan staat het er zo bij.......stoelen had ik niet meer dus een 142 was daar de donor voor.

photo 419440

Ter afsluiting een uitvoering die ik absoluut niet bouw maar er wel bij hoort....

photo 419852

de groeten, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Mooie bouw. Of eigenlijk reddingsoperatie. Ook blij dat je wel doorgaat met posten op MB. Zal zelf eerdaags ook weer gaan plaatsen. Bij mij was de reden een kapot fototoestel en een beroerde camera in de mobiel.

Hoe dan ook, succes met de bouw van deze scania en zijn broertje.

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Even een kleine update voor dit forum, en ja Rolf ik wil deze nog wel afbouwen hier maar zal de verslagjes kort houden.
De wielen staan me wel aan en het scheelt me 20 rubber banden, toch ook weer 17 euro.
Er zitten wat kleine stukjes open naden her en der tussen de italeri ring en de Heller binnenvelg maar die strijk ik later dicht met houtlijm en tip
dan het zilver bij.
Het chassis had ik voorzien van wat leidingkjes om het toch interessant te houden, daarbij horen ook de diesel aan-retour en meterdingetjes die weglopen
onder het vlonder....
Het chassis heb ik een matte unikleur gegeven, noem het grondverf, om te kijken waar er nog beschadigingen zijn en later kan ie in de zijdematte lichtgrijze lak.

photo 419441

photo 419430

photo 419431

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 14:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
he Johannes,

dat ziet er strak uit al. Je ziet gelijk dat die grijze kleur het chassis goed staat. Vooral ook in combi met de rode velgen!

groet
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ondanks de vuilniszakken vindplaats ziet hij er in het FELLE LICHT er goed uit
dat OP JUTTE valt wel mee , je liet je zelf daarin meeslepen
als de diverse lakpartijen gedaan zijn staat er volgens mij toch wel een mooi paar SCANIA,S naast elkaar te pronken
dus niet zo somber doen over deze iconen van vervlogen tijden dan doen wij dat ook niet over dafje
ga zo door met je mooie bouwwerk en noeste arbeid tbv de modelbouw vrachtwagens

zal een dezer dagen wel een fotootje plaatsen van mijn dafje torpedo [ als mijn nieuwe camera geleverd is ] als ook de andere voertuigen
we gaan het binnenkort wel zien als ze beide gereed zijn
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Echt een zeer strak geheel, worden mooie Scania's Johannes. King of the Road!!
Ik vind de manier van interieur er van onder af inschuiven in ieder geval bij jou en Jeroen een goede oplossing. Was bij mij te laat om het zo te doen.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement