Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi hoor, en gewoon dat zwarte vlak op de deur tot boven dat raampje maken.
Dat valt alleen de Van Der Vlistofiel op want ik zou het niet weten zonder foto ernaast.
Ga zo door!!!

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Stukje verder, welliswaar hier in de herhaling...
Ik heb de titel van dit bouwverslag maar even ter verduidelijking veranderd.
Dat met die alternatieve oplossing voor het plaatsen van het interieur in de cabine (waar ik nu nog steeds veel voordeel van heb met het passen e.d.) zal ik een volgende keer laten zien Eric, is helemaal niet omslachtig maar een kwestie van het durven snijden in de vloerplaat.
En ook hoe je die hoekramen en achterruit er gewoon na het spuiten in kan zetten i.p.v. voordien en moeten afplakken :mrgreen:

De definitieve kleur van het chassis zit nu op beide trekkers.
Voordat ik begon dacht ik dat de chassis zwart waren maar de foto's nakijkend blijken de chassis in Scania lichtgrijs te zijn.
Bij vd Vlist heeft men volgens mij een behoorlijk lange identiteitscrisis gehad resulterend in veel verschillende huisstijlen.
Halve zwarte portieren, halve zwarte portieren met een streep, geheel oranje met de 3 kleuren groen streep en dan nu oranje met het grote logo zonder strepen.
Onder dat zoeken naar een stijl vallen ook de zwarte dieseltanks, maar hoe zit het met de accubak en luchtketels..... n.a.v. deze vraag op FB kwamen er foto's boven water met grijze tanks, metallic grijze tanks en zwarte tanks dus alles is wel eens een keer gebruikt.
Ik heb de dieseltanks dus zwart gemaakt, op de meeste foto's is het zwart en vooral in die oudere periode met de halve zwarte portieren werden de tanks
zwart gespoten.
De plaats van de koppelschotel zit bij liftassers iets achter het hart van de aangedreven as, dat is anders dan bij een 6x4 en zal vooral bij de trekker gezorgd
hebben voor een kingpin die niet te ver achter het kopschot mocht zitten.
De lange spatborden op de 111 heb ik voorzien van steuntjes en voor de aansluiting op het chassis een buitenbuisje aangebracht zodat de spatborden
apart gespoten kunnen worden.

photo 419847

Bij de 141 was ik iets te voortvarend en had ik de halfronde spatborden al aan het chassis gelijmd voor het spuiten, trouwens ook de dieseltanks.
Die tanks heb ik weer losgewrikt om ze apart te kunnen spuiten want afplakken was te veel werk, na het grijs spuiten van het chassis heb ik het chassis
afgeplakt om de spatborden zwart te spuiten en het ondiepe krat spuit ik later nog zijdeglans zwart. Trouwens alle kleuren van het chassis in zijdeglans.
De Heller motor van de 141 heb ik vervangen door die van Italeri, de steuntjes zijn dan goed op elkaar afgestemd en nu blijkt ook maar weer eens hoe goed
Heller in die pionierjaren van de Europese trucks de motor heeft gemodelleerd want die van Italeri is nagenoeg hetzelfde.

photo 419434

photo 419435

Boven de 141 en hieronder de 111, de schotel moest verhoogd worden d.m.v. een hulpframe anders kwam ie niet ver genoeg boven de spatborden uit.

photo 420099

photo 420510

Vooreerst ga ik maar even verder met de tweeling, ter afsluiting nog maar een plaatje van the real thing...

photo 419452

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
De achter raampjes doe ik ook later samen met het paneel Johannes.
Word een mooie mix van oud,gebruikt,nieuw,Heller,Italeri enz. :brouw:
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het was in die jaren inderdaad een bonte verzameling van uitvoeringen bij vd Vlist. Maar toch op de een of andere manier passen de kleuren allemaal toch wel bij elkaar.
Daarom mooi om te zien dat jij twee van deze oudjes in elkaar aan het zetten bent.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja die zwarte vlakken op de portieren........ik heb zowieso een hekel om met zwart te werken want je ziet er alles op.
Nu zijn dit ook 2 modellen die niet echt superstrak gespoten zijn maar ik ben voor een Scania er tevreden over.
De oranje kleur is een mengsel van Humbrol oranje met lichtbruin, hoe ik ook probeerde ik kon geen passende standaard oranje kleur vinden zonder te mengen.
Dus direct een volledig grote airbrushpot aangemaakt en die gebruik ik voor de diverse oranje beurten.

Voor iedereen die de Scania nog gaat bouwen: ga even met een vijltje, stukje schuurpapier of een mesje door de portieropeningen om alles iets ruimer te maken want die constructie van Heller met die binnenportieren in transparant met de raamrubbers eraan gegoten geeft bij mij altijd problemen.
Ik zit nu ook te zweten met dat glas....past weer voor geen meter en ik moet met een vijltje de openingen na het spuiten groter vijlen, tja.

Maar de neus is oranje.

photo 420101

photo 420100

photo 420098

Stukje uit de neus gehaald om ruimte te krijgen voor het stuurhuis, zie je straks niks meer van maar het zijn van die kleine dingen
waar je tegenaan loopt. Net zoals dat luchtfilter van een Scania 141 wat bijgeleverd is..............

photo 420097

En ook de vierkante heeft een oranje laagje gekregen.

photo 419436

photo 419437

Eerst maar weer even genoeg,

grtz. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Inmiddels wetende dat je met deze al een stapje verder bent gaat het de goede kant op.
Het ziet er allemaal goed uit en heb je het tempo er lekker in zitten.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
je ben goed bezig zeg. ik vind het mooi om te zien hoe je alle kleine problemen te lijf gaat.

En je ziet nu al 2 mooie oude Scania's ontstaan . Ik heb al meerdere keren gelezen dat die 141 echt drama is om te bouwen , qua cabine.

succes met de verdere bouw

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik had niet gedacht dat je de verf zelf gemengd zou hebben..
Je hebt de kleur heel goed getroffen want je ziet het meteen als het niet het vd Vlist oranje is.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Wat groen in het spel, oppassen dat het nu niet te speelgoedachtig wordt...

photo 420096

De oude bumper van de 141 gestripped.
Het werk achter de bumper samen met de lamppartijen moesten het veld ruimen, gewoon stuk.
Wat mij opviel in vergelijk met de foto's van de echte 141 is dat de bumper wat iel oogt.
Dus aan de boven- en onderzijde een plaatsje styreen van 0,5 mm gebruikt voor het opdikken en verdikken.
Nu kan er ook een gat voor de strek-duwpin aan de bovenkant geboord worden.

photo 419453

grtz. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Je gaat lekker Johannes! En zoals al vermeld, je hebt de oranje kleur goed getroffen.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement