Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Na lang overwegen heb ik besloten om alle projecten die ik had lopen op te bergen in dozen en naar de zolder te dirigeren.


Ik heb namelijk besloten om van alle scania's die door Scania zins de jaren 70 gebouwd zijn, en in bouwmodellen in schaal 1/24 te verkrijgen zijn der 1 te bouwen. Ik heb in de afgelopen 20 jaar heel wat scania"s gebouwd maar helaas is der niet 1 die helemaal correct is. Door alle Resin onderdelen en Photo-etched accessoires die heden ter dagen te krijgen zijn is het nu mogelijk om alle modellen correct te na te bouwen. Vandaar mijn besluit om nu van alle modellen der 1 te bouwen.


Het gaat dus om de volgende modellen:
:arrow: LB76
:arrow: 110 Super
:arrow: LB140
:arrow: LB141
:arrow: LT141 Torpedo
:arrow: R142
:arrow: T142
:arrow: R143 Topline
:arrow: R143 Streamline
:arrow: T143 Streamline
:arrow: R144 Lowline
:arrow: T144 Topline
:arrow: R164 Topline
:arrow: R500 Topline 2005-2009
:arrow: R620 Lowline 2009-2013 Facelift
:arrow: R560 Highline Sreamline 2013-2017
:arrow: S730 Highline Next Generation
:arrow: R520 Lowline (als die uitgebracht wordt in 1/24)

Dit is een behoorlijke lijst en de planning is om ongeveer 3 á 4 maand per model bezig te zijn en heb voor dit project (18 modellen) dan ook ongeveer 5 jaar uitgetrokken.

==================================================================================================================================================================


:arrow: Eerste Model R620 Lowline 2009-2013 Facelift

photo 418565

photo 418564


Ben ongeveer 3 maand geleden met dit model begonnen met het netjes maken van de onderdelen, gietnaden enzo te verwijderen en onderdelen aan te passen en te veranderen. Ben al behoorlijk ver met alles netjes maken en aan te passen. Hoef alleen het chassis nog maar in elkaar te lijmen en een paar onderdelen te maken of aan te passen.

Ik ga niet elke keer, als ik iets kleins klaar heb een Update plaatsen, maar ik ga dit alleen doen als ik grote vorderingen heb geboekt.




:arrow: UPDATE 1

De cabine is in elkaar gelijmd en de aanpasingen die ik er aan gedaan heb zijn een correct dakluik, gemaakt van Styreen, en de grilrooster van Italeri heb ik uit de front gesneden omdat ik de Photo-etch gril van CTM ga gebruiken. Verder heb ik de handvaten van de deuren hol gemaakt zodat je der een hand door zou kunnen doen.
photo 418556

Wat het interieur betreft maakt Italeri nog steeds gebruik van het 4 serie binnenzijwand. Gelukkig maakt JCL hier een aanpassing voor Hier heb ik een mal van gemaakt (voor eigen gebruik) en de gegoten resin zijwand gebruikt. Verder heb ik het bed aangepast met Styreenplaat en -strips om een correcte koelkast te bouwen. Ook heb ik het documentenbakje op de motortunnel verwijderd omdat dit die van de R 2005 model is.
photo 418557

De binnenkant van het Lowline-dak is die van de 4 serie bouwdoos dus die moest ik ook aanpassen. Gelukkig heeft de Lowline de zelfde bovenkastjes voor radio en tachograaf als de Topline (de Highline is anders) wat het wat makkelijker maakt.
photo 418567

Na wat aanpassingen, bovenkastje moest wat breder worden om mooi op het plafond aan te sluiten, wat volgens mij erg goed gelukt is. Verder heb ik de 4 serie draailampjes aan het plafond verwijderd omdat de r serie die niet heeft maar alleen de plafondlampen heeft zoals op boven foto te zien is. Ook het binnen dakluik heb ik aangepast zodat die ook klopt. Verder heb ik aan de zijkanten en voorkant van het binnendak wat styreen strip gemaakt om de kieren wat dicht te maken en het beter op de buitencabine aan te laten sluiten.
photo 418558

Ook het dashboard moet de nodige aanpassingen hebben. Dit na voorbeeld van een resin Dashboard van Henrik Andersen die ik in Jabbeke heb gekocht.
photo 418568

Ik heb het dashboard van Italeri aangepast en een mal gemaakt van het documentenbakje die op de motortunnel komt om die te kunnen gieten voor eigen gebruik. Dit omdat ik het dashboard van HA in de R Streamline ga gebruiken.
photo 418559

Het documentenbakje op de motortunnel heb ik behoorlijk moeten repareren omdat het resin gieten niet helemaal gelukt is. Verder moest ik die ook nog aanpassen omdat hij niet 100% correct was. Aan de onderkant moet nog een verdikking zitten en die heb ik gemaakt van styreenplaat waardoor het nu wel klopt.
photo 418561

En zo ziet het er dan uit als het dashboard op de bodemplaat staat.
photo 418560

Voor vervanging van de 4 serie binnenkant van de deuren gebruik ik de Resin Update set van KFS. Om het wat realisticher te maken heb ik de bergvakjes hol gemaakt.
photo 418563


Dit was het voor nu :brouw:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Laatst bijgewerkt door Woaterman op zo 21 jan, 2018 11:29 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
:shock: :shock:

Zo remon,

Dat is een mega project zeg, maar wel gaaf om te volgen :brouw:

Succes ermee.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Als ik jou was zou ik mezelf geen tijdslimiet opleggen..
Gezien de ombouwwerkzaamheden die je hier bij deze Scania al laat zien kan een project makkelijk wat uitlopen in tijd.
Zeer waarschijnlijk zitten er modellen bij die nog meer aanpassingen vragen.

Maar zeker wel zeer interessant om te volgen! Succes.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:arrow: Moddertrukker

Ik weet het Jeroen, maar ik doe het toch om me zelf een soort stok achter de deur te zetten.
Klopt wat je zegt met het ombouw werk wat er in de R series zit.
Dit zijn dan ook de 3 modellen die het meest aangepast moeten worden en waar dus ook het meeste tijd in gaat zitten.
Dat is ook een van de redenen dat ik met de R series begin.
Bij dezens zullen de bouwtijd dan ook wat langer zijn dan bij de andere modellen.

:arrow: Boxers

Dankje en dat is het inderdaad Eddy.

====================================================================================================================================================================

:arrow: Hier dan even een Update van de Bumper. Deze is nu ook klaar.

photo 422126

Uit de Bumper zijn de italeri grillen gesneden voor de CTM gril en de spatborden heb ik vervongen door aangepasten van M&G Moulding.
Dezen hebben al een verhoogde met 2mm voor de cabine verhoging van de 7cm.

Het mooie van de set is dat er van wit metaal cabine kantelsteunen bij zitten voor aan de voorkant en verlengde cabine steunen waar de achterkant van de cabine op rust gemaakt van Resin.
Deze onderdelen zitten al op het chassis maar daar later foto's van als ik die af heb.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Monnikenwerk.
Succes, ben benieuwd hoe lang je het volhoudt te bouwen met deze insteek want dat vergt strenge discipline.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Netjes, maar als de m&g spatborden hoger zijn zou het blauwe italeri front toch te laag zijn aan de bovenkant??
Of is die juist wel weer goed??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:arrow: Inzagers

Het is een wens die ik al een poosje heb Johannes en ja enige Discipline moet er inderdaad zijn.


:arrow: Griffioen72

De voorkant van de spatschermen boven de opstappen is te laag Christiaan. Dit had ook 2mm hoger gemaakt moeten worden door M&G Moulding. Maar daarentegen snap ik zijn beslissing ook wel weer omdat eigelijk de fout is gemaakt door Italeri door de bumper niet goed te maken. Maar daar is hier op de site alvaker over gedicuseerd.

Ik wil eerst het chassis af maken en daarna zet ik de cabine er op met een dryfit om te kijken hoe het er uitzien en dan neem ik de beslissing of ik er nog een rand voor op de bumper ga zetten en hoe hoog die wordt.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Het ophogen van de bumperdelen ed. doe ik nooit en heb ze altijd passend zodat e.e.a er net over valt.
Het is zelfs zo dat er maar genoeg 1:1 Scania’s rijden waarbij je zo tussen cabine en spatborden door kan kijken. Dit zit dan gelijk , onderkant cabine en bovenkant spatbord delen.
Heb ik ook al vaker uitgelegd hier op het forum.
Maar ophogen is ook een manier om het model naar een ieders zin passend te maken.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:arrow: Scaniamodelbrouwer

Eigelijk moet je de bumperdelen voor een R ophogen Erik. Dit omdat de cabine in het echt 7cm hoger staat dan de 4 serie ivm een vlakkere motortunnel. Alleen heeft Italeri dit na gelaten te doen omdat ze geen nieuwe mallen wilden maken. Laat je de spatborden zo als ze zijn dan bouw je eigelijk een G serie en ja, niet elke cabine staat gelijk en bij sommigen kijk je er inderdaad tussen door.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:arrow: Zo maar weer eens een Up-Date van mij.

Heb is de afgelopen maanden veel kunnen doen en ben dan nu voor pakweg 95% gereed met bouwen van deze truck en kan der geverf worden. Dit zijn nog allemaal foto van voor het verven van de onderdelen. Dit gebeurt natuurlijk met de Airbrush en ben dan ook vandaag bezig met onderdelen in de primer te zetten en wel met Humbrol nr 1 Primer.


Hier dan wat foto's van de vorderingen :brouw:


Te beginnnen met het chassis;
Dit was een aardig karwij omdat er veel veranderd en aangepast moest worden en zelfs diverse onderdelen meerdere malen om het chassis van een 4 serie naar een R serie 2009 chassis te krijgen .

Hiervoor heb ik diverse Resin en PE onderdelengebruikt van verschillende leveranciers.

- Achteras ophanging; Resin set van P&B Models,
Helaas moet ik zeggen dat het er mooi uit ziet maar niet voldoen aan de verwachtingen. Zo zijn de onderdelen erg dun en heb ik verschillende onderdelen van Evergreen na moeten maken omdat de resin onderdelen gewoon kapot gingen. Verder heb ik onderdelen aan moeten passen om het zo te krijgen als het orgineel.

- Cabine verhoging plus verhoogde Voorspatborden; M&G Mouldings
De Spatborden waren al in de vorige update te zien met de bumper maar op het chassis komen nog de verhoogde Resin Steunen voor de achterkant voor de cabine en Tinnen vehoogde cabine ophanging aan de voorkant.

- Reserveband ophanging; CTM
Mooi setje die ik heb voorzien van een lier.

- Zelfgemaakte R serie tanksteunen en resin bevestiging beugels voor utilaat systeem KFS.

photo 433431

photo 433433

photo 433426

- Het slangerrek van Italeri aangepast en voorzien van stekkers en koppelingen voor de luchtslangen en stroomkabels.

photo 433427photo 433434

- Accubak; KFS
Hiervan ben ik alleen de deksel nodig die de nodige aanpassingen onderging om goed op het italeri houder te passen.
Op de Accubak deksel komt een PE traanplaat van CTM en deze licht op een stalen frame die dan weer op de deksel bevestigt is.
Zo is het bij een echte ook, hier een beetje naar eigen inzicht iets voor gemaakt.

photo 433428photo 433429

- Euro 5 Uitlaat-systeem; KFS
Zeer mooie set waar ik 1 aanpassing aan heb gedaan en dat is het eindstuk van de demper. Dit is op de set een normalen ronde eindstuk maar een V8 heeft een andere en die zit bij Italeri aan de Sierplaat vast die op de Sitescurt komt. Die heb ik daar netjes uitgesneden en op de demper gelijmt. De Sierplaat voor op de Sitescurt heb ik nog voorzien van kopplaat.

photo 433425

- Scania naven met schijfremmen plus velgen; KFS, Italeri en Modeltruck
Zeer mooie KFS schijfremmen set die uiters goed gedetaileerd is. Op de naven van de vooras gebruik ik van de Modeltruck "Scania Super Single Front Wheels" alleen de velgen met de daarbij geleverde Rubberbanden en op de achterassen italeri velgen die gebruikt worden voor de resevebanden. Later komen hier van A&N nog moerdoppen op de velgen.

photo 433424

- Spoiler set; Italeri
Aan de hand van foto voorbeelden de rubber stip aan de zijspoilers gemaakt. Natuurlijk kloppen die niet helemaal omdat ze voor een spoilerset van een topline dus dit aangepast.

photo 433423

-Gril;
De gril (niet op foto te zien) aan de achterkant dunnergemaakt voor de CTM PE-roosters zodat ze wat verder naar voren komen.
Dit is ook iets wat door CTM wordt aanbevolen te doen.

photo 433432

_ Sitescurts; Italeri
Hoe italeri het gedaan en hoe iedereen ze der netjes aan krijgt snap ik niet want aan de voorkant kloppen ze niet waardoor ze te hoog komen te zitten. Ze dienen namelijk onder de voorste spatborden uit te steken maar bij Italeri zijn ze gelijk. Dit opgelost door aan de voorkant Evergreen strippen te plakken en deze in form te snijden en te schuren. Nu zitten ze goed. Dit is ook de reden dat ik op de sierplaat een kopschotje gemaakt.
Helaas klopt de positie van de opstap aan de bovenkant van de sitescurt ook niet dus die naar voren gezet.

photo 433430

- V8 Stoelen; P&B Models; Zeer mooie set,
Heb de armsteunen aan de stoelen bevestigt met een metaalpen en secondelijm voor extra versteviging.

photo 433422

- ruitenvloestoftank; Zelf bouw
Omdat de dop van de Ruitenvloestof in de spatbord is bevestigt zit heb ik die er uitgesneden en hier komt in later stadium een nieuwe voor op de uiteinde van de tank. Als ik deze aan het chassis geplaatst kan krijgen want dat is nog een hele uitdaging want de ruimte is beperkt.

photo 433435

Dit was het voor nu binnenkort de volgende en dat gaat geen 3 maand duren want deze wil ik voor Jabeke af hebben.
Nog druk genoeg dus de komende weekenden en gelukkig de weekvoor Jabeke Vakantie. :mrgreen: :mrgreen:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement